Tunn Cortex (rakitis)

em-pirre

Trådstartare
Okej, lång diskussion i uppfödargrupp på fb ligger som bakgrund. Det är alltså inte min hund, men jag känner till uppfödaren, som enligt mig är en rätt duktig uppfödare och har koll på det mesta, hälsogranskar, använder hundar som kan användas i alla grenar (alltså inga show hundar.)

Hunden, en Whippet, är nu fyra månader gammal, och fördes till ortoped efter tåbrott. På röntgen ser man, förutom brottet, att benets cortex är för tunn.

Ägaren säger sig vara duktig på barf, och har med hjälp av någon rådgivare satt foderstat på valpen och alltså matat med barf och uträknade tillskott sedan valpen kom hem till honom. Hos uppfödaren åt valpen torrfoder av god kvalitet.

Ortopeden säger att felet beror på maten och att ägaren ska köpa RC eller nåt annat vetfoder. Ägare tänker att ortoped vill sälja märkesmat och tjäna provision. Ägaren ska söka second opinion hos annan ortoped.

Så poängen: kan man verkligen, på så kort tid, med noga uträknad barf, orsaka rikitis på valp? Matat på för mycket fosfor? För lite d-vitamin? Eller ligger det nåt genetiskt bakom? Är valpen extra känslig?
 
På en valp med hög tillväxt tror jag absolut att det kan bli så fel. De är känsliga för felaktig mineralbalans.
Veterinären vill valpens bästa. Ägaren kan köpa sitt foder var hen vill bara valpen går ett foder som gör att den mår bra.
 
På en valp med hög tillväxt tror jag absolut att det kan bli så fel. De är känsliga för felaktig mineralbalans.
Veterinären vill valpens bästa. Ägaren kan köpa sitt foder var hen vill bara valpen går ett foder som gör att den mår bra.
Agree.
 
På en valp med hög tillväxt tror jag absolut att det kan bli så fel. De är känsliga för felaktig mineralbalans.
Veterinären vill valpens bästa. Ägaren kan köpa sitt foder var hen vill bara valpen går ett foder som gör att den mår bra.
Håller med! Vet inte hur det funkar i Finland men här i Sverige får ingen veterinär provision för att sälja foder. Däremot ökar ju intäkterna såklart för kliniken i stort, men det är inte någon regelrätt provision som hamnar på veterinärens lönekonto.
Det är lätt att göra fel med hemlagat/BARF hos växande valpar, och det har sannolikt varit något fel i foderstaten då det är den vanligaste orsaken.
 
Håller med! Vet inte hur det funkar i Finland men här i Sverige får ingen veterinär provision för att sälja foder. Däremot ökar ju intäkterna såklart för kliniken i stort, men det är inte någon regelrätt provision som hamnar på veterinärens lönekonto.
Det är lätt att göra fel med hemlagat/BARF hos växande valpar, och det har sannolikt varit något fel i foderstaten då det är den vanligaste orsaken.
Ja alltså jag håller med.

Hur vanligt är det med valpar som kommer in med rakitis? Finns det mörkertal? Det kanske helt enkelt inte upptäcks hos alla? Eller är vissa hundar/linjer genetiskt drabbade?
 
Kan lägga till att tex när det var inne att ge c-vitamin till valpar ökade förekomsten av tillväxtrubbningar. C- vitamin påverkar upptaget av kalcium vilket leder till att det blir fel.
Jag kan ge ett annat exempel, den valpen fick inte barf men ett vuxenfoder av billigare variant. Det var en pyreneer så valp av stor ras. Valpen fick detta foder pp rekommendation av uppfödaren. Den skulle inte äta valpfoder "för då växer den för fort". Den fick 2 liter foder men var mager och hade börjat få krokiga framben. Rekommenderar valpfoder av dyrare sort. När de kom tillbaka ett par veckor senare var den fin i hullet och benen hade börjat räta ut sig. Då fick den 9 dl foder.

Tror det kan vara svårt att få till mineralbalansen korrekt på barf till valpar och iom att de är så känsliga under tillväxten så kan man få liknande problem som valpen ts skriver om.
 
Tusen tack för svar. Det är en lite turbulent diskussion i fb-gruppen eftersom många drar "jamen veterinärer hatar barf och vill bara sälja RC och de har bara gått en kort lektion i nutrition."
Och "jag har alltid barfat mina valpar och de mår så bra så"
Suck.
 
Tusen tack för svar. Det är en lite turbulent diskussion i fb-gruppen eftersom många drar "jamen veterinärer hatar barf och vill bara sälja RC och de har bara gått en kort lektion i nutrition."
Och "jag har alltid barfat mina valpar och de mår så bra så"
Suck.
Ja alltså, vet man vad man pysslar med går det ju bra att barfa, och veterinärer har sällan speciellt god kunskap om mat, men i det här fallet borde väl folk ändå inse att hunden i dagsläget inte mår bra och då måste ju något göras? :confused:
 
Ja alltså, vet man vad man pysslar med går det ju bra att barfa, och veterinärer har sällan speciellt god kunskap om mat, men i det här fallet borde väl folk ändå inse att hunden i dagsläget inte mår bra och då måste ju något göras? :confused:
Ja eller hur! Men ägaren menar att ortopeden har fel.

Oftast rekommenderas väl ändå inte barf till små valpar.
 
Ja eller hur! Men ägaren menar att ortopeden har fel.

Oftast rekommenderas väl ändå inte barf till små valpar.
Suck... Menar hon att hunden inte är dålig eller hur verkar tankarna gå?

Nä, oftast rekommenderas det inte, just för att folk generellt inte har tillräcklig kunskap. Jag barfar ju gärna själv, även valpar, men rekommenderar det ändå inte till folk utan tipsar istället om lämpligt färskfoder (och att under tiden man ger färskfoder läsa på om barf). Det är egentligen inte SÅ komplicerat med barf, men folk ger ofta för enformig mat och många verkar gå mer på siffror hit och dit, vill ha exakta menyer osv istället för att faktiskt titta på hundarna och se hur de mår. Grejen är ju den att det som fungerar utmärkt för en hund inte behöver fungera bra alls för en annan, precis som med all mat. Inte ens mina som är nära släkt, lever samma liv osv äter precis likadant.
 
Ja alltså jag håller med.

Hur vanligt är det med valpar som kommer in med rakitis? Finns det mörkertal? Det kanske helt enkelt inte upptäcks hos alla? Eller är vissa hundar/linjer genetiskt drabbade?
Jag tycker inte att det är så vanligt här, men det är inte heller så vanligt med BARF heller. De flesta ger ändå torrfoder och vissa färskfoder, ytterst få barfar faktiskt valpar.
Jag vet inte om att några raser skulle vara mer drabbade än andra, mer än att storväxta hundar såklart löper större risk om det blir fel i foderstaten.
 
Suck... Menar hon att hunden inte är dålig eller hur verkar tankarna gå?

Nä, oftast rekommenderas det inte, just för att folk generellt inte har tillräcklig kunskap. Jag barfar ju gärna själv, även valpar, men rekommenderar det ändå inte till folk utan tipsar istället om lämpligt färskfoder (och att under tiden man ger färskfoder läsa på om barf). Det är egentligen inte SÅ komplicerat med barf, men folk ger ofta för enformig mat och många verkar gå mer på siffror hit och dit, vill ha exakta menyer osv istället för att faktiskt titta på hundarna och se hur de mår. Grejen är ju den att det som fungerar utmärkt för en hund inte behöver fungera bra alls för en annan, precis som med all mat. Inte ens mina som är nära släkt, lever samma liv osv äter precis likadant.
*han* :angel1:
 

Liknande trådar

Katthälsa Har en katt hemma som jag tycker är för tunn. Det är en fertil hona 2 år som är tänkt för avel. Veterinär tyckte i våras att hon var...
Svar
7
· Visningar
1 281
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Har en allmän undran, hur utfodrar ni era hundar och vad ger ni och varför? Av ren nyfikenhet. Jag har en blandras från de spanska...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 018
Hundhälsa Jag är trött på att hundskrället inte äter som hon ska. Men vad sjutton ger man en hund som bara ibland anser färskfoder som...
2
Svar
22
· Visningar
3 975
Senast: Idalo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp