Tunn häst trots mycket foder

Men
Men hur vet jag om han behöver mer protein? Han är ju muskelfattig i överlinjen, så har antagit att han behöver mer protein? Kan det vara så att det kostar så mycket energi att förbränna proteinet till urea att han måste använda protein som energikälla :confused: Oavsett testar jag att ge mindre protein och ser vad som händer.

Skriv in i ditt foderprogram att hästen är svårfödd, är mager och hur mycket han arbetar. Skriv inte in något foder. Då kommer det förmodligen upp hur mycket protein han ska ha (eller rättare sagt hur mycket som fattas eftersom du inte har skrivit in något foder). Ge honom det och inget mer. Om du har 5,4 och 10 som kvot på ditt ensilage och hö så skulle det förvåna mig mycket om du behöver tillsätta ytterligare protein än det han redan får av grovfodret.
 
Skriv in i ditt foderprogram att hästen är svårfödd, är mager och hur mycket han arbetar. Skriv inte in något foder. Då kommer det förmodligen upp hur mycket protein han ska ha (eller rättare sagt hur mycket som fattas eftersom du inte har skrivit in något foder). Ge honom det och inget mer. Om du har 5,4 och 10 som kvot på ditt ensilage och hö så skulle det förvåna mig mycket om du behöver tillsätta ytterligare protein än det han redan får av grovfodret.
Ok! Ska testa att utgå ifrån det istället! Tack för din hjälp!
 
Känner igen mig i din situation på flera sätt. Lyckades inte få i den tillräckligt med grovfoder (som innehöll mkt protein) för att bygga upp hull så att det fanns något att bygga muskler av. Räddningen blev då att komplettera med korn för att öka fettet utan att få för mycket protein. Även om jag egentligen inte tycker att det är så bra hästmat så var det det som funkade bäst, och då hade vi provat mycket.
 
är jag hade mitt fullblod son också var svår att få fin så fick han fri tillgång på Hö,kornkross, olja, lusernhack och jag hitta ett perfekt kraftfoder åt honom. Vet att det var mustang som sålde det, ska se om jag hittar namnet på det då det här var x antal år sedan men det var superbra för min pojke
 
Om hästen kommer ifrån banan, var tunn redan och inte har tagit sig alls under tiden efter kan det vara dags att kolla upp magen på hästen. Inte helt otänkbart att den kan magsår eller början till det. Väldigt många hästar har det utan att det finns direkta symptom från det. Men att den inte tillgodogör sig fodret kan vara ett tecken på det.
 
Så många bra inlägg :bow:

TS, din häst äter nog ungefär det dubbla i protein jämfört med underhållsbehovet så jag instämmer i kören med att kolla om behovet täcks av så mycket grovfoder du får i honom (ev lusern inräknat om han äter det bättre o det inte blir mycket extra) o sedan ge typ fritt med betfor o uppepå lägga till olja o andra energirika kraftfoder.

Har du koll på selengivan?

O såklart se till att du inte ger för mycket av tex fett/giva samt dela upp kraftfoder i så många mål som möjligt.
 
Så många bra inlägg :bow:

TS, din häst äter nog ungefär det dubbla i protein jämfört med underhållsbehovet så jag instämmer i kören med att kolla om behovet täcks av så mycket grovfoder du får i honom (ev lusern inräknat om han äter det bättre o det inte blir mycket extra) o sedan ge typ fritt med betfor o uppepå lägga till olja o andra energirika kraftfoder.

Har du koll på selengivan?

O såklart se till att du inte ger för mycket av tex fett/giva samt dela upp kraftfoder i så många mål som möjligt.


Ja verkligen, tack för alla bra svar! Har försökt lägga om foderstaten i programmet, men får inte ner det så mycket för att fortfarande kunna ligga runt 165MJ. Har prövat att öka på betforn men han äter inte mer än 1,5 kg torrvikt per dag, uppdelat på fem mål. Ska jag sänka både energin och proteinet då? Det var någon som skrev att 165MJ inte är mycket för en svårfödd 500kg's häst, men jag har svårt att hålla mig över 165MJ och under 800g smbrp.. Är det fortfarande alldeles för mycket att ligga runt 850g smbrp? Enligt foderstatsprogrammet ligger underhållsbehovet av protein på 596g.

Nu har jag förutom Speedi-Beeten lagt in olja, Equi-Jewel, och DH's ERS pellets. Är de foder jag hittat ,ed låg stärkelsehalt och låg kvot. Vill inte ge för mycket stärkelse då han är lite känslig i magen - tänker jag rätt då? Både ERS pellets och Equi-Jewel har hög fetthalt, är det lönt att fortfarande ge olja då? Antar att rekommendationen 1dl olja per mål inräknar fettrika kraftfoder. Equi-Jewel innehåller ju 180g/kg, och om han får 1,5kg delat på fem mål (0,3kg per mål) är ju det 50g fett per giva. Då blir ju 4dl olja/5 mål (80g per mål) för mycket? Hittar dessutom bara energimängden i Equi-Jewel som "lättsmält energi", är det samma som smältbar energi? Omsättbar energi räknar de ju inte med överhuvudtaget, varken hittat hos Saracen eller DH. :grin:

Selengivan låg innan runt 3-4mg, som jag räknat nu på 2,9mg.
 
Om hästen kommer ifrån banan, var tunn redan och inte har tagit sig alls under tiden efter kan det vara dags att kolla upp magen på hästen. Inte helt otänkbart att den kan magsår eller början till det. Väldigt många hästar har det utan att det finns direkta symptom från det. Men att den inte tillgodogör sig fodret kan vara ett tecken på det.

Hej, ja det gjorde han. Han har tagit sig lite men inte så mycket som jag hade velat. Några dagar i månaden är han lite lös i magen, har tänkt att det berott på vad han stoppar i sig eftersom hösilaget de får på lunchen tyvärr är av lite varierande konsistens och TS :yuck: Ska ta tag i det och göra en gastroskopi för säkerhets skull. Veterinärerna jag pratat med har inte misstänkt magproblem eftersom han inte har några andra symptom. Men å andra sidan är det ju de som rekommenderat allt protein, vilket jag fått skäll för här.. Kanske ska byta vet :p
 
När jag upptäckte att mitt fullblod fallit ur FORT och alldeles för mkt så ringde jag ut vet som tog blodprover och det visade sig att han hade helknasiga värden och fick penicillinkur, då visade sig att han hade haf ten infektion som bröt ut i den nya miljön, så han fick en infektion i kroppen hos sitt förra stall och sedan när han bytt miljö och stall så bröt det ut.

Så be dem kolla hans värden, min vet blev chokad och visste inte vad felet var utan vi chansade och han blev frisk efter 10 dagar penicillin och långsam igångsättning plus massa bra foder
 
Med ett svårfött magert fullblod skulle jag låta bli att räkna, mer än att ha koll på att proteinbehovet är täckt och mineralkvoterna hyfsade.
Sen är det (precis som med digivande ston) bara att skotta i den så mycket mat som behövs för att den ska gå upp i vikt. En tunn häst behöver mycket näring på lite tuggtid för att orka äta allt den behöver. Jag skulle fortsätta med samma grovfodergiva som du har nu, sen hade jag föredragit ett sporthästfoder som ligger högt i energi och normalt i protein. Och ge så mycket som behövs för att öka hullet, som sagt.
Jag är uppvuxen i en tid då det inte alls var ovanligt med hästar som fick uppemot 6-8 kg kraftfoder. Det GÅR fortfarande att ge sådana mängder om det behövs, bara man inte ger för stora portioner åt gången.
 
Med ett svårfött magert fullblod skulle jag låta bli att räkna, mer än att ha koll på att proteinbehovet är täckt och mineralkvoterna hyfsade.
Sen är det (precis som med digivande ston) bara att skotta i den så mycket mat som behövs för att den ska gå upp i vikt. En tunn häst behöver mycket näring på lite tuggtid för att orka äta allt den behöver. Jag skulle fortsätta med samma grovfodergiva som du har nu, sen hade jag föredragit ett sporthästfoder som ligger högt i energi och normalt i protein. Och ge så mycket som behövs för att öka hullet, som sagt.
Jag är uppvuxen i en tid då det inte alls var ovanligt med hästar som fick uppemot 6-8 kg kraftfoder. Det GÅR fortfarande att ge sådana mängder om det behövs, bara man inte ger för stora portioner åt gången.
Med ett svårfött magert fullblod skulle jag låta bli att räkna, mer än att ha koll på att proteinbehovet är täckt och mineralkvoterna hyfsade.
Sen är det (precis som med digivande ston) bara att skotta i den så mycket mat som behövs för att den ska gå upp i vikt. En tunn häst behöver mycket näring på lite tuggtid för att orka äta allt den behöver. Jag skulle fortsätta med samma grovfodergiva som du har nu, sen hade jag föredragit ett sporthästfoder som ligger högt i energi och normalt i protein. Och ge så mycket som behövs för att öka hullet, som sagt.
Jag är uppvuxen i en tid då det inte alls var ovanligt med hästar som fick uppemot 6-8 kg kraftfoder. Det GÅR fortfarande att ge sådana mängder om det behövs, bara man inte ger för stora portioner åt gången.

Hej! Tack för ditt svar! Problemet är ju att det är flera som sagt att han inte får ligga för högt i protein heller, utan att jag bara ska ge underhållsbehovet. Det är svårt att komma upp högt i MJ utan att öka proteinet för mycket. Riskli är det jag hittat med lägst kvot, så testar med det och lite annat samt kollar med vet ang gastroskopi.
 
Hej! Tack för ditt svar! Problemet är ju att det är flera som sagt att han inte får ligga för högt i protein heller, utan att jag bara ska ge underhållsbehovet. Det är svårt att komma upp högt i MJ utan att öka proteinet för mycket. Riskli är det jag hittat med lägst kvot, så testar med det och lite annat samt kollar med vet ang gastroskopi.

Jag tycker inte att du ska ge något proteintillskott alls utan ge vanlig havre om hästen tål det. Det ligger lågt i protein men relativt högt i energi. Sedan får man skilja på protein ifrån grovfoder och protein ifrån kraftfoder. Protein ifrån grovfoder är inte farligt även om det i ditt fall kan göra att du måste ge ännu mer energi medans protein ifrån kraftfoder faktiskt kan påverka hästens inre organ negativt. Om du bara räknar på grovfoder, dvs på ditt hö, ditt ensilage och på betfiber, vad får du ihop då?
 
Hej! Tack för ditt svar! Problemet är ju att det är flera som sagt att han inte får ligga för högt i protein heller, utan att jag bara ska ge underhållsbehovet. Det är svårt att komma upp högt i MJ utan att öka proteinet för mycket. Riskli är det jag hittat med lägst kvot, så testar med det och lite annat samt kollar med vet ang gastroskopi.
Nja, riktigt så benhård behöver du inte vara med proteinet. De gör inget om han får mer av det, men det är inte högproteinfoder du ska ge av utan det är snarare energifoder. Det är energin som behöver ökas på. Så länge det inte är proteinkoncentrat gör det inget om han får lite mer av proteinerna också.
 
Jag tycker inte att du ska ge något proteintillskott alls utan ge vanlig havre om hästen tål det. Det ligger lågt i protein men relativt högt i energi. Sedan får man skilja på protein ifrån grovfoder och protein ifrån kraftfoder. Protein ifrån grovfoder är inte farligt även om det i ditt fall kan göra att du måste ge ännu mer energi medans protein ifrån kraftfoder faktiskt kan påverka hästens inre organ negativt. Om du bara räknar på grovfoder, dvs på ditt hö, ditt ensilage och på betfiber, vad får du ihop då?

Då ligger han på 534g smbrp och 124MJ. Min vet sa att jag kunde ge ca 100g smbrp från kraftfoder per 100kg vikt, utöver proteinet från grovfodret. Det ger ett max på 550g smbrp från kraften. Han ligger på 340g smbrp från kraftfoder med den foderstat jag räknat på senast. Men det viktigaste var att hålla koll på magen så den verkar funka som den ska!

Ger helst inte havre, fick en rätt stor havregiva innan men var väldigt "spattig" och dålig i magen. Samma sak av kornkross och Kraffts röda musli. Jag har gissat att det är stärkelsen som spökar eftersom han inte reagerar så på andra fodermedel med lägre stärkelsehalt men samma energiinnehåll. Dessutom ligger havren på ungefär samma kvot som pelletsen han får nu.
 
Då ligger han på 534g smbrp och 124MJ. Min vet sa att jag kunde ge ca 100g smbrp från kraftfoder per 100kg vikt, utöver proteinet från grovfodret. Det ger ett max på 550g smbrp från kraften. Han ligger på 340g smbrp från kraftfoder med den foderstat jag räknat på senast. Men det viktigaste var att hålla koll på magen så den verkar funka som den ska!
Det hade varit väldigt intressant att veta varifrån den siffran kommer, 100 g smbrp/100 kg häst. Har aldrig hört det tidigare.
När man har en svårfödd häst som måste gå upp i vikt får man tumma en hel del på de "regler" som gäller i nomalfall, annars kommer man inte få upp hästen i hull ordentligt.

Idag vill man att största delen av foderstaten ska bestå av grovfoder.
När jag började räkna foderstater (bortåt 20 år sedan) fick jag lära mig att man skulle täcka underhållsbehovet med grovfoder och fylla upp resten med kraftfoder. Och hästarna överlevde då också!

Jag vidhåller - sluta räkna (på allt utom möjligen mineralkvoter) och skotta sen i hästen så mycket som behövs. En normalstor (inte jättestor) stor häst kan äta 2 kg kraftfoder/måltid och det kan vara 3-4 ggr/dag om det behövs.
 
Då ligger han på 534g smbrp och 124MJ. Min vet sa att jag kunde ge ca 100g smbrp från kraftfoder per 100kg vikt, utöver proteinet från grovfodret. Det ger ett max på 550g smbrp från kraften. Han ligger på 340g smbrp från kraftfoder med den foderstat jag räknat på senast. Men det viktigaste var att hålla koll på magen så den verkar funka som den ska!

Ger helst inte havre, fick en rätt stor havregiva innan men var väldigt "spattig" och dålig i magen. Samma sak av kornkross och Kraffts röda musli. Jag har gissat att det är stärkelsen som spökar eftersom han inte reagerar så på andra fodermedel med lägre stärkelsehalt men samma energiinnehåll. Dessutom ligger havren på ungefär samma kvot som pelletsen han får nu.

Ärligt talat så lyssnar jag inte på veterinärer när det gäller foder. De läser väldigt lite foder på sin utbildning och jag har ännu inte träffat någon veterinär som faktiskt är duktig på foder. Försök få i honom så mycket energi som möjligt och ha koll på mineralkvoterna så att de inte blir fel. Att mineralstatusen är bra är jätteviktigt! Inga proteinfoderkoncentrat utan foder med så mycket energi som möjligt och så mycket grovfoder som möjligt. Ju fler gånger om dagen du kan dela upp kraftfodergivorna på desto mer kan du ge. Se också till att han aldrig fryser och gör åt med energi på det utan ha honom täckad när det behövs.

Om han reagerar på spannmål ska du självklart vara försiktig med det.

Du skrev i ett tidigare inlägg att han var lite dålig i magen ibland. Det måste du få under kontroll för en häst som inte är helt bra i magen (det har gått för långt när det syns på träcken) kan inte tillgodogöra sig fodret optimalt och kan bara av det ha svårt att ta sig. Du kan ge 1 paket bakjäst morgon och kväll eller så kan du ge yea-sacc som jag tycker är en helt suverän produkt för magen. Om du ger bakjäst så tänk på att servera genast när du har smulat ner det i fodret om du ger fodret blött annars jäser fodret och blir otjänligt. Yea-sacc däremot kan blandas med blött foder, det jäser inte.
 
Ärligt talat så lyssnar jag inte på veterinärer när det gäller foder.

I det här fallet vill jag nog säga samma sak. Det enda jag håller mig långt ifrån är proteinkoncentrat, jag tycker risken för problem är för stor.

Det finns så många andra, bättre alternativ enligt mig.
 
jag har inget rent fullblod, men en fullblodskorsningsponny (typ). På honom lägger jag mig på underhållsbehovet av protein, och ökar energin tills han blir bra i hull. Han klarar inte att gå på för mycket protein, då faller han ur och ser ut som en vinthund. Hade följt de andras råd och fodrat med så mycket grovfoder han får i sig, sett till att basbehovet protein är uppfyllt och sedan kämpat på med att få upp energin i foderstaten. 75g olja/100 kg häst och dag, som man sakta vänjer in/upp och fördelar på så många mål det går/dag och betfiber hade jag lagt på i första hand.
 
Ärligt talat så lyssnar jag inte på veterinärer när det gäller foder. De läser väldigt lite foder på sin utbildning och jag har ännu inte träffat någon veterinär som faktiskt är duktig på foder. Försök få i honom så mycket energi som möjligt och ha koll på mineralkvoterna så att de inte blir fel. Att mineralstatusen är bra är jätteviktigt! Inga proteinfoderkoncentrat utan foder med så mycket energi som möjligt och så mycket grovfoder som möjligt. Ju fler gånger om dagen du kan dela upp kraftfodergivorna på desto mer kan du ge. Se också till att han aldrig fryser och gör åt med energi på det utan ha honom täckad när det behövs.

Om han reagerar på spannmål ska du självklart vara försiktig med det.

Du skrev i ett tidigare inlägg att han var lite dålig i magen ibland. Det måste du få under kontroll för en häst som inte är helt bra i magen (det har gått för långt när det syns på träcken) kan inte tillgodogöra sig fodret optimalt och kan bara av det ha svårt att ta sig. Du kan ge 1 paket bakjäst morgon och kväll eller så kan du ge yea-sacc som jag tycker är en helt suverän produkt för magen. Om du ger bakjäst så tänk på att servera genast när du har smulat ner det i fodret om du ger fodret blött annars jäser fodret och blir otjänligt. Yea-sacc däremot kan blandas med blött foder, det jäser inte.

Svarar @ameo också. Nä, han pratade om Baron Gruff och rekommendationer om sojamjöl, sa att det var lågt räknat och att man kan fodra mer, särskilt om det handlar om större del potatisprotein eftersom de olika aminosyrorna tas upp annorlunda. Och förlåt, skrev fel - ska vara max 100g protein från kraft per utfodringstillfälle. Är väl därifrån den siffran kommer. Var inget exakt. Men oavsett (som jag har kollat upp nu ;)) ligger ju sojamjöl på ca 400g smbrp per kilo. Så ger jag 100g soja vid ett tillfälle blir det ju 40g smbrp, 200g smbrp om dagen om man ger 5 mål kraft. Har läst i lite andra trådar här på buke och det verkar ju vara ett max för proteinkoncentrat snarare än protein från kraftfoder överlag. Är bara tillsatt en mindre del potatisprotein i ett av fodermedlen, så kommer ju inte i närheten av den givan.

Nu svarar jag bara på diskussionen om det extra proteinet och vad som är skadligt, har redan fått bra tips här i tråden och på PM som jag tagit till mig och lagt upp en foderstat efter detta. :) Men oavsett om jag ger havre eller det kraftfoder jag har nu kommer jag upp i samma proteingiva.

Han är något lös i magen någon dag i månaden, har som sagt antagit att det beror på att hösilaget tyvärr ibland är extremt varierande från dag till dag. Kan tyvärr inte påverka att de får hösilage i hagen, utan att ställa honom i en rast-ruta, och det tror jag hade gett andra problem istället. Han var även rätt lös i magen när han fick bara stallets hösilage, var därför jag bytte till eget hö. Reagerar även rätt mycket när man ändrar något i foderstaten, t. ex är han lite lös nu när jag ökat på betfibern. Gav bakjäst kontinuerligt innan men nu har han hållit sig fin länge. Nu har han fått bakjäst sedan jag började ändra lite i foderstaten. Yea-Sacc ska jag absolut kolla upp, tack för tipset! Blir ju lite smidigare än bakjästen. Har även testat Kraffts Mag-Tarm när han fick hösilage men det gjorde ingen skillnad överhuvudtaget förutom i min plånbok.
 
Kanske har lagt upp det som om han är jättesmal! Han är inte extremt tunn, man kan skönja revbenen från sidan men de är täckta av fett om man känner. Har en del fett bakom bogbladet men tunn (och muskelfattig) över mankam, manke, rygg, kors, höftbensknölar och svansrot. Är helt OK musklad runt bog och rumpa, är inte bukig heller utan ser rätt sund ut. Lyckas inte lägga in en bild, men tror inte folk reagerar på att han är särskilt smal när de ser honom, om de inte tittar snett framifrån över rygg och kors.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 272
Senast: HannaZ
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 896
Senast: axel
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 572
Senast: axel
·
Foder & Strö Min häst skulle ioförsig kunna äta tills han dog bokstavligt talat om han fick äta bara hö. Men nu är det så att han är extremt lättfödd...
2
Svar
29
· Visningar
3 267
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp