Nattljus

Trådstartare
Har en katt hemma som jag tycker är för tunn.

Det är en fertil hona 2 år som är tänkt för avel. Veterinär tyckte i våras att hon var fin i hull när jag frågade, men nu har hon haft löpperiod under hösten och jag tycker hon behöver gå upp i vikt, särskilt eftersom hon snart ska paras.

Hon äter idag RC maine coon kitten (rekommendation från uppfödaren), fri tillgång. Är pigg och alert, fin i pälsen, tänder ok förutom lite beläggningar, bajs ua. Träffat veterinär senast i somras. Har alltid varit åt det tunnare hållet, blir lite bättre när hon inte löper men sen tappar hon igen. Innekatt, således borde hon inte ha mask? Har aldrig fångat nån mus eller så.

Vad kan man ge för att få upp hullet?

För att krångla till det hela lite har hon en kastrerad kompis som älskar mat 🙄 denne har alltså också fri tillgång på kattungefodret just nu men det kan inte fortsätta så länge till. Finns det foderautomater där bara en katt kan äta? 😅 alternativt nåt superfoder jag kan ge henne några gånger om dagen utan att den andra ser 🙈
 
Just det, kan tillägga att blötmat inte ingår i dieten pga att katt nr 2 är känslig i magen och inte har tålt det jag provat (bozita, mjau, gourmet Gold och det vanliga i affären). Samma resultat med torrfoder av bättre kvalisort än RC. Tröttnade rätt fort på långhårig katt med diarré så jag la ner det projektet och höll mig till RC som funkade (hills funkar också).

Kan givetvis försöka få i bara den tunna katten blötmat om ni tror det ökar vikten? Även om katt 2 kommer bli väldigt ledsen och klaga högljutt över denna orättvisa.....
 
Har du provat RCs blötfoder? Eftersom deras torrfoder funkar.
Nej men det är ju en idé 🤔 får prova det!
Men kommer det räcka för att få upp tunnisen i vikt är frågan.
Fast hittar jag bara nåt gott som kastraten äter så kan jag ju distrahera henne med det medan tunnisen får vad som är bäst så att säga

Man kan inte energiberika en katts kost på nåt vis med t ex smör eller grädde?
 
Vi gav våra katter mat 3 ggr/dag. Ställde ner vars en skål till dem och sen åt de. Om någon av dem inte åt upp tog vi bort skålen direkt när katten lämnat. De hade väldigt olika behov av mat så det var den enda lösningen. Vi tillät inte att de gick och snodde den andra kattens mat. Var inga problem alls. De fattade snabbt.

Det går ju inte att ha fri tillgång om det innebär att en blir smällfet. Ger du dem individanpassad kost så kan kastraten få lite magrare mat och avelshonan lite fetare och framförallt mer. Våra fick olika mat.

Smör och grädde är inte bra (laktosen) men äggula kan man ge. Inte vitan, bara gulan.
 
Vi gav våra katter mat 3 ggr/dag. Ställde ner vars en skål till dem och sen åt de. Om någon av dem inte åt upp tog vi bort skålen direkt när katten lämnat. De hade väldigt olika behov av mat så det var den enda lösningen. Vi tillät inte att de gick och snodde den andra kattens mat. Var inga problem alls. De fattade snabbt.

Det går ju inte att ha fri tillgång om det innebär att en blir smällfet. Ger du dem individanpassad kost så kan kastraten få lite magrare mat och avelshonan lite fetare och framförallt mer. Våra fick olika mat.

Smör och grädde är inte bra (laktosen) men äggula kan man ge. Inte vitan, bara gulan.


Har man två katter med väldigt olika behov så kan foderautomat vara en bra idé.

Tack för svar !

Funderar på om det kan fungera att ha fri tillgång på ett normalt vuxenfoder till båda, och sen tilläggsmata den fertila bara med nåt energirikt. Båda två äter mest på natten och kommer nog klaga om dom inte har mat då. Kastraten är ganska nykastrerad så jag vet inte ännu hur det kommer gå, hon har varit fertil i 2 år och varit lagom i hull hela tiden då. Eller ska kastrerade katter alltid gå på kastratfoder?


Finns det foderautomater som bara ena katten får mat ur? Med nån form av chip eller så
 
Tack för svar !

Funderar på om det kan fungera att ha fri tillgång på ett normalt vuxenfoder till båda, och sen tilläggsmata den fertila bara med nåt energirikt. Båda två äter mest på natten och kommer nog klaga om dom inte har mat då. Kastraten är ganska nykastrerad så jag vet inte ännu hur det kommer gå, hon har varit fertil i 2 år och varit lagom i hull hela tiden då. Eller ska kastrerade katter alltid gå på kastratfoder?


Finns det foderautomater som bara ena katten får mat ur? Med nån form av chip eller så

Ja precis - de har chipläsare så bara rätt katt kan äta där.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
626
Senast: Nikan
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 304
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 815
Senast: Zpunk
·
Katthälsa Jag är lite orolig för min Tuva. Hon är så smal! Dessutom är pälsen lite tråkig, och hon har lite mjäll. Ska testa tvätta henne och se...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 414
Senast: hallonsaft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp