Tunna men varma ridhandskar ?

Back on Track kan man ha både för sig själva eller under andra handskar, finns ett par olika modeller om jag inte minns fel. Annars är Roeckl Winter toppen :up: Jag hatar att rida med tjocka vantar så jag brukar ha dem och sedan min Uhip-jacka. Funkar bra!
 
Jag kör också Roeckl winter.
Jag klarar inte av tjocka handskar och tycker att de fungerar toppen mot kyla trots att de är så tunna och ger så bra tygelkänsla.
 
Jag tänkte i somras att jag skulle köpa Roeckl till vintern men de ofodrade jag köpte i våras har redan börjat bli fula trots att jag bara använt dem vid ridning ett par gånger i veckan under ett halvår. Inte så kul med tanke på prislappen.

Så för ett par veckor sedan var jag på Granngården och det var rea på BR Warm, köpte ett par sådana istället och har varit supernöjd. Än så länge har jag dock bara ridit med dem i plusgrader, inte fått tillfälle att prova i
 
Kör också Roeckl, dock inte winter grip utan Polartec. Verkligen hatar den handikappande känslan som för tjocka vantar medför (samtidigt som jag är rejält frusen om händerna), men dessa är tillräckligt tunna och smidiga samtidigt som de värmer OK. :)
Allra bäst fungerar det om jag har ett par tunna värmereflekterande Back on Track-handskar under, men det är på gränsen för att kännas för klumpigt så det tar jag bara till i nödfall.
 
Jag har tävlat skytte utomhus vintertid, jag märkte snabbt att det krävdes att hela kroppen var rätt klädd för att jag inte skulle frysa om händerna. Jag har samma koncept när jag rider. Lite för varm när jag börjar och vintertid så skrittar jag fram genom att gå bredvid hästen, då har jag min vinterjacka på mig. Då får jag igång cirkulationen innan jag sitter upp. Mycket mindre risk att frysa. Sen är det av nån "märklig" anledning de dyra handskarna som är bäst.
 
Roeckl Winter och BRs vintermodell är båda jättetrevliga att rida i på vintern, när det inte är så långt från nollan. Men -10 vill jag ha mer rejäla handskar än så på längre turer.
 
Jag har ett par skinnhandskar från jacson, väldigt trevliga som ger bra grepp och är tillräckligt varma för bra men kallt väder ridning :).

För ännu kallare har jag ett par grövre skinnhandskar från hööks som också ger bra grepp och är smidiga att rida med. Avskyr tjocka handskar och sliter upp syntet på tok för snabbt för att ha råd med ordentliga handskar.
Skinn är iofs inte vattentätt men det blir inte genomblött på samma sätt som syntet så länge man inte stoppar handen i en hink med vatten. Sen får man undvika att tvätta i maskin och istället ta sadeltvål och sadelbalsam för att få dom rena och smidiga :).
Är det mindre än 10- så har jag dock skidhandskar, hemska att rida i men varma åtminstone :/.
 
En reflektion till alla tegera/montagehandskag tipsen :),
Jag hade dessa innan och gick igenom minst 2par varje vinter. Mina skinnhandskar har jag nu haft i 3år. De äldsta sommarhandskarna är 5år gamla. Montagehandskar må vara billigare i inköp men har usel hållbarhet i jämförelse.
 
En reflektion till alla tegera/montagehandskag tipsen :),
Jag hade dessa innan och gick igenom minst 2par varje vinter. Mina skinnhandskar har jag nu haft i 3år. De äldsta sommarhandskarna är 5år gamla. Montagehandskar må vara billigare i inköp men har usel hållbarhet i jämförelse.
Mina räcker ett par år om jag inte slarvar bort dem. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 351
Senast: Buongusto
·
Utrustning Jag villhöver ett regntäcke för de lite varmare dagarna som egentligen är för varma för att täcka, men för kalla för att gå med regn ett...
Svar
6
· Visningar
759
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 516
Senast: Buongusto
·
Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
447
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp