Tunnare padd som ev höjer något bak?

ako

Trådstartare
Hej!
Tja som rubriken säger 😊. Skulle vilja ha en lite tunnare men ändå tryckutjämnande padd, ev en som höjer något lite bak. Tycker fårskinnspadden är lite för tjock och att luddkanten lyfter onödigt mkt fram, se bild.
 

Bifogade filer

  • 4B4E6606-61AF-47E7-AB58-1A47F1116634.jpeg
    4B4E6606-61AF-47E7-AB58-1A47F1116634.jpeg
    281,7 KB · Visningar: 97
I min "häst värld" är det antigen pad, vojlock eller shabrak. aldrig en kombination som visas på bilden om inte det rör sig om kovalecens som kräver "special" anpassning vid i gång sättande.

I ditt fall, utan att veta något om hästen skulle jag skippa paden och använda en kil bak på sadeln.
 
I min "häst värld" är det antigen pad, vojlock eller shabrak. aldrig en kombination som visas på bilden om inte det rör sig om kovalecens som kräver "special" anpassning vid i gång sättande.

I ditt fall, utan att veta något om hästen skulle jag skippa paden och använda en kil bak på sadeln.

Nu hänger jag inte med. Så du tänker att man ska lägga tex en fårskinnspad rakt på hästen? Det har jag aldrig sett. Och det är ju hur vanligt som helst att kombinera vojlock eller schabrak med ngn form av pad.
 
I min "häst värld" är det antigen pad, vojlock eller shabrak. aldrig en kombination som visas på bilden om inte det rör sig om kovalecens som kräver "special" anpassning vid i gång sättande.

I ditt fall, utan att veta något om hästen skulle jag skippa paden och använda en kil bak på sadeln.
Kombon schabrak och padd är väldigt vanlig, tror du ser det om du tittar runt dig lite 😊
 
Vanligt betyder inte per automatik att det är bra. En bomsadel provas in och skall passa hästen med endast ett tunt schabrak. Sen kan det vara bra med ett shabrak med fårskinn om hästen blir tunn. Fårskinn är bra stötdämpare till hopphästar och då är sadeln anpassad till det. Att knöla in ytterligare saker under sadeln gör att den passar ännu sämre. Kilar bak flyttar fram trycket och gör alltid att sadeln passar sämre. Schabrak har man för att skydda sadeln mot svett. En sadel skall passa hästen i alla lägen. Det är det viktigaste. Finns inget tryckutjämnande som gör att en sadel blir bättre för hästen om den inte passar från början.
 
Nu kanske jag är helt ute och far, men ska inte framvalv och bakvalv ligga i nåvå med varandra? På bilden ser det ut som om bakvalvet ligger högre. Alltså, sadeln "tippar" framåt.
Hur som helst finns det ju gelpaddar i alla möjliga modeller, så prova det i så fall tycker jag. Eller ännu hellre, stoppa / värm alternativt byt sadel om den inte passar alls.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Nu kanske jag är helt ute och far, men ska inte framvalv och bakvalv ligga i nåvå med varandra? På bilden ser det ut som om bakvalvet ligger högre. Alltså, sadeln "tippar" framåt.
Hur som helst finns det ju gelpaddar i alla möjliga modeller, så prova det i så fall tycker jag. Eller ännu hellre, stoppa / värm alternativt byt sadel om den inte passar alls.
Nej det finns andra parametrar man ska gå efter än att bakvalv och framvalv är i samma nivå. Titta på ex dressyrsadlar. Finns massor av intressanta sadeltrådar att läsa 😃
 
Vissa sadlar kräver padd (tex permanentstoppade).

Vissa hästar kräver padd ibland (faller lätt ur/under igångsättning/unghäst).

Vissa ryttare kräver padd ibland (man har många hästar, har några sadlar man fixar så att de passar "de flesta hästarna".

Har dock sadeln passats ut utan padd och hästen är i samma kondition som då, ja då kommer padd att påverka negativt.
 
Nu kanske jag är helt ute och far, men ska inte framvalv och bakvalv ligga i nåvå med varandra? På bilden ser det ut som om bakvalvet ligger högre. Alltså, sadeln "tippar" framåt.
Hur som helst finns det ju gelpaddar i alla möjliga modeller, så prova det i så fall tycker jag. Eller ännu hellre, stoppa / värm alternativt byt sadel om den inte passar alls.
Nja, i det här fallet ligger nog snarare sadeln på bilden något lite i bakvikt.
Eftersom det är permanentstoppade bossar rekommenderas en padd under, men de paddar jag äger blir för tjocka tycker jag.
 
Nja, i det här fallet ligger nog snarare sadeln på bilden något lite i bakvikt.
Eftersom det är permanentstoppade bossar rekommenderas en padd under, men de paddar jag äger blir för tjocka tycker jag.
Ja, kanske det. Men hur som helst verkar gelpaddarna finnas i alla möjliga varianter. Kanske kan du hitta något i den genren?
 
  • Gilla
Reactions: ako
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: ako
Lite halv-OT, men jag slaktar mina fårskinn och tar bort randen både bak och fram. Tänkte på att TS tyckte luddkanten lyfte.
Blir för övrigt fantastiska valp-leksaker, sätt i ett snöre bara... :)
 
Lite halv-OT, men jag slaktar mina fårskinn och tar bort randen både bak och fram. Tänkte på att TS tyckte luddkanten lyfte.
Blir för övrigt fantastiska valp-leksaker, sätt i ett snöre bara... :)
Det finns ju också fårskinnspaddar utan luddkanter att köpa om man vill (Mattes har tex) :)
 
  • Gilla
Reactions: ako

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 311
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 818
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 048
Senast: Pratsch
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 538
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp