Tunnel under Öresund - och sånt

Hittarinte

Trådstartare
Såg idag att man vill/ska bygga en tunnel under Öresund, för det behövs. Det jag funderar på är den dissonans som uppstår i mitt huvud när vi har klimatkrisen akut pågående och man likafullt rusar in i expansion och diverse nybyggen på olika håll för att öka handel, kommunikationer etc. Allt sånt förbrukar ju pengar och skapar viss miljö- och klimatpåverkan såvitt jag kan förstå (förutom att det ofta syftar till ökad konsumtion i slutänden). Jag får inte ihop det!

Alltså jag fattar ju att det är smidigt för folk som bor där, samt bra för ekonomi etc - men borde vi inte under de närmaste årtiondena ha andra prioriteringar och satsa alla resurser på att rädda våra liv? En jord utan mänsklig befolkning behöver väl inga tunnlar..? Får ni ihop dessa perspektiv?
 
Såg idag att man vill/ska bygga en tunnel under Öresund, för det behövs. Det jag funderar på är den dissonans som uppstår i mitt huvud när vi har klimatkrisen akut pågående och man likafullt rusar in i expansion och diverse nybyggen på olika håll för att öka handel, kommunikationer etc. Allt sånt förbrukar ju pengar och skapar viss miljö- och klimatpåverkan såvitt jag kan förstå (förutom att det ofta syftar till ökad konsumtion i slutänden). Jag får inte ihop det!

Alltså jag fattar ju att det är smidigt för folk som bor där, samt bra för ekonomi etc - men borde vi inte under de närmaste årtiondena ha andra prioriteringar och satsa alla resurser på att rädda våra liv? En jord utan mänsklig befolkning behöver väl inga tunnlar..? Får ni ihop dessa perspektiv?

Är det inte en tågtunnel som diskuteras?

Hade ju varit bra för miljön om mer gods gått med tåg istället för med lastbil.

Öresundsbrons kapacitet är väl uppnådd eller kommer iaf bli det rätt snart. Då behövs mer möjlighet för gods att transporteras över sundet.
 
Tycker väl Förbifart Stockholm (Sveriges största infrastrukturprojekt någonsin med en planerad prislapp på nästan 40 miljarder) är värre i så fall om man nu ska jämföra projekt. Enbart för bilar och lastbilstransporter. Sedan finns ju fördelar med att trafiken inte behöver köra så nära Stockholm om den nu inte ska in där, men byggandet bidrar ju inte direkt till fler järnvägstransporter.

Som @Lingon skriver är Öresundsbrons kapacitet uppnådd (tåg alltså) och HH-förbindelsen är tänkt både för tåg och fordon. 1,6 mil järnväg ska det bli där, jämför med de 11 mil tunnelbana som finns i Stockholm för att snabbt och enkelt förflytta runt människor från olika stadsdelar till arbetsplatser.
 
Öresundsbrons kapacitet är väl uppnådd eller kommer iaf bli det rätt snart. Då behövs mer möjlighet för gods att transporteras över sundet.

Nej, så är det inte. Än.

"Öresundsbrons kapacitet bedöms räcka ett bra tag framöver både på väg- och järnvägssidan, konstaterar Sverigeförhandlingen och Trafikverket i en utredning som gjorts med danska Transportministeriet. Inte heller när försenade Fehmarn Bält-förbindelsen, tunneln mellan Danmark och Tyskland, är färdig väntas kapaciteten bli ett problem.
– När Fehmarn Bält öppnas, kanske 2028, finns det en farhåga och någon form av bild att Öresundsförbindelsen inte längre räcker till. Men vårt gemensamma arbete visar att den räcker bra länge än, säger Lennart Andersson."


https://www.nyteknik.se/bygg/oresundsbron-kan-fa-tunnel-sallskap-6857920


--------------------------

Jag fattar heller inte denna hets på att allt ska bli större, snabbare, närmare, mer, mer mer. Kan vi inte bara titta oss omkring och ta vara på det vi har istället?
 
Nej, så är det inte. Än.

"Öresundsbrons kapacitet bedöms räcka ett bra tag framöver både på väg- och järnvägssidan, konstaterar Sverigeförhandlingen och Trafikverket i en utredning som gjorts med danska Transportministeriet. Inte heller när försenade Fehmarn Bält-förbindelsen, tunneln mellan Danmark och Tyskland, är färdig väntas kapaciteten bli ett problem.
– När Fehmarn Bält öppnas, kanske 2028, finns det en farhåga och någon form av bild att Öresundsförbindelsen inte längre räcker till. Men vårt gemensamma arbete visar att den räcker bra länge än, säger Lennart Andersson."


https://www.nyteknik.se/bygg/oresundsbron-kan-fa-tunnel-sallskap-6857920


--------------------------

Jag fattar heller inte denna hets på att allt ska bli större, snabbare, närmare, mer, mer mer. Kan vi inte bara titta oss omkring och ta vara på det vi har istället?

Det är inte själva bron som får det trångt, utan landanslutningarna på respektive sida. Alltså Malmö C (Citytunneln har bara ett spår i vardera riktning in till Malmö C) och Kbh H. Men effekten blir ju detsamma.
 
Det är inte själva bron som får det trångt, utan landanslutningarna på respektive sida. Alltså Malmö C (Citytunneln har bara ett spår i vardera riktning in till Malmö C) och Kbh H. Men effekten blir ju detsamma.
Men antar att man måste ändra lite på land om man bygger en tunnel också?
 
Nej, så är det inte. Än.

"Öresundsbrons kapacitet bedöms räcka ett bra tag framöver både på väg- och järnvägssidan, konstaterar Sverigeförhandlingen och Trafikverket i en utredning som gjorts med danska Transportministeriet. Inte heller när försenade Fehmarn Bält-förbindelsen, tunneln mellan Danmark och Tyskland, är färdig väntas kapaciteten bli ett problem.
– När Fehmarn Bält öppnas, kanske 2028, finns det en farhåga och någon form av bild att Öresundsförbindelsen inte längre räcker till. Men vårt gemensamma arbete visar att den räcker bra länge än, säger Lennart Andersson."


https://www.nyteknik.se/bygg/oresundsbron-kan-fa-tunnel-sallskap-6857920


--------------------------

Jag fattar heller inte denna hets på att allt ska bli större, snabbare, närmare, mer, mer mer. Kan vi inte bara titta oss omkring och ta vara på det vi har istället?
Jag är faktiskt lite förvånad över alla pengar som dyker upp ur snåren när det gäller att bygga nya grejor. Då det knappt finns ett korvöre när det gäller att dra runt gamla tråkiga saker som sjukhus och existerande spår (eller bredda lite/bygga till lite).
 
Nej, så är det inte. Än.

"Öresundsbrons kapacitet bedöms räcka ett bra tag framöver både på väg- och järnvägssidan, konstaterar Sverigeförhandlingen och Trafikverket i en utredning som gjorts med danska Transportministeriet. Inte heller när försenade Fehmarn Bält-förbindelsen, tunneln mellan Danmark och Tyskland, är färdig väntas kapaciteten bli ett problem.
– När Fehmarn Bält öppnas, kanske 2028, finns det en farhåga och någon form av bild att Öresundsförbindelsen inte längre räcker till. Men vårt gemensamma arbete visar att den räcker bra länge än, säger Lennart Andersson."


https://www.nyteknik.se/bygg/oresundsbron-kan-fa-tunnel-sallskap-6857920


--------------------------

Jag fattar heller inte denna hets på att allt ska bli större, snabbare, närmare, mer, mer mer. Kan vi inte bara titta oss omkring och ta vara på det vi har istället?

Förstår inte heller hetsen, men det är lite samma som när företag hela tiden ska öka vinst, expandera osv. Om det redan går bra och man har en stabil vinstdrivande verksamhet, måste man bli större då?
 
Förstår inte heller hetsen, men det är lite samma som när företag hela tiden ska öka vinst, expandera osv. Om det redan går bra och man har en stabil vinstdrivande verksamhet, måste man bli större då?
Det har jag också undrat över, klart det är jättebra att folk expanderar så vi får IKEA, men det känns lite som att man kan expandera efter sug, inte trycka ut sig.

(Lite småsurt, vår hypertrevliga Italienska matbutiks-kedja har kollapsat. De hade en butik som gick superbra, la till en butik till som verkade gå ok men fungerade, la till en butik till... nu finns inte en enda och man kan inte få riktig Panettone någonstans. Kan såklart varit att andra butiker också började ta in men, jag gissar att de kanske klarat det utan så många höga hyror. Sedan Gateau verkar börja översträcka sig, snart kanske de blir till Pågen, hände mammas favoritbageri i Höganäs, .)
 
Senast ändrad:
Nej, så är det inte. Än.

"Öresundsbrons kapacitet bedöms räcka ett bra tag framöver både på väg- och järnvägssidan, konstaterar Sverigeförhandlingen och Trafikverket i en utredning som gjorts med danska Transportministeriet. Inte heller när försenade Fehmarn Bält-förbindelsen, tunneln mellan Danmark och Tyskland, är färdig väntas kapaciteten bli ett problem.
– När Fehmarn Bält öppnas, kanske 2028, finns det en farhåga och någon form av bild att Öresundsförbindelsen inte längre räcker till. Men vårt gemensamma arbete visar att den räcker bra länge än, säger Lennart Andersson."


https://www.nyteknik.se/bygg/oresundsbron-kan-fa-tunnel-sallskap-6857920


--------------------------

Jag fattar heller inte denna hets på att allt ska bli större, snabbare, närmare, mer, mer mer. Kan vi inte bara titta oss omkring och ta vara på det vi har istället?
Artikeln du länkar till är från 2017. Den nya rapporten Sweco gjort på uppdrag av Region Skåne från slutet av 2019 visar att det kommer behövas senast 2035 och störningar kommer att uppkomma redan 2030. Att projektera ett sådant stort projekt tar tid så det är bra att det ses över nu. För oss som bor i regionen och vet vilka störningar och flaskhalsar det finns i vår infrastruktur redan är det välkommet att öka förbindelserna med kontinenten.
 
Förstår inte heller hetsen, men det är lite samma som när företag hela tiden ska öka vinst, expandera osv. Om det redan går bra och man har en stabil vinstdrivande verksamhet, måste man bli större då?

Är det inte samma fenomen som personer som ständigt byter jobb för en högre lön också?
 
Men antar att man måste ändra lite på land om man bygger en tunnel också?

Ja det ingår ju, Helsingborg får en underjordisk station ihop med den som finns idag.
Men Malmö C byggs exempelvis inte ut nu trots att det är en flaskhals för Öresundtåg. Och då kan ju HH-förbindelsen kanske avlasta lite trafik.
 
Ja det ingår ju, Helsingborg får en underjordisk station ihop med den som finns idag.
Men Malmö C byggs exempelvis inte ut nu trots att det är en flaskhals för Öresundtåg. Och då kan ju HH-förbindelsen kanske avlasta lite trafik.
Jo absolut, men det är kanske overkill att bygga en tunnel för att man har en flaskhals före en bro :D istället för att bygga ut flaskhalsen.
 
Jag fortsätter spinna på min trådstart. Jag fattar ju att nyinvesteringar är bra för tillväxten, näringslivet och personer etc etc, men det jag är ute efter är nog mer - kan vi inte lugna oss lite? Kan det inte få vara lite jobbigt att resa och expandera medan vi försöker fokusera på vår egen överlevnad? Måste det bli fler transporter, enklare att resa till kontinenten etc? Vi kanske orkar ha det lite opraktiskt ett tag och istället låta samhället pyssla med klimatåtgärderna?

(inser att inte alla ser på klimathotet (förlåt -krisen) på samma sätt, men för mig borde den övertrumfa det mesta)
 
Jag fortsätter spinna på min trådstart. Jag fattar ju att nyinvesteringar är bra för tillväxten, näringslivet och personer etc etc, men det jag är ute efter är nog mer - kan vi inte lugna oss lite? Kan det inte få vara lite jobbigt att resa och expandera medan vi försöker fokusera på vår egen överlevnad? Måste det bli fler transporter, enklare att resa till kontinenten etc? Vi kanske orkar ha det lite opraktiskt ett tag och istället låta samhället pyssla med klimatåtgärderna?

(inser att inte alla ser på klimathotet (förlåt -krisen) på samma sätt, men för mig borde den övertrumfa det mesta)
Kommunikationer står inte i motsats till klimatet.

Det mesta runt oss fraktas. Tåg är ett överlägset bra transportsätt. Drivet med fossilfri el är det helt suveränt.

Även om vi hade negativ tillväxt skulle vi ha transporter. Vi behöver mat, möbler, elektronik, boende etc etc. Vi slutar inte frakta dem bara för att vi ställer om till mer klimatsmart.
 
Kommunikationer står inte i motsats till klimatet.

Det mesta runt oss fraktas. Tåg är ett överlägset bra transportsätt. Drivet med fossilfri el är det helt suveränt.

Även om vi hade negativ tillväxt skulle vi ha transporter. Vi behöver mat, möbler, elektronik, boende etc etc. Vi slutar inte frakta dem bara för att vi ställer om till mer klimatsmart.

Jag är inte inne på att vi ska sluta helt med saker, men kanske lugna ner vår strävan att öka. Ja tåg är utmärkt.
 
Jag är inte inne på att vi ska sluta helt med saker, men kanske lugna ner vår strävan att öka. Ja tåg är utmärkt.
Öresundsförbindelsen är ditt exempel. Jag föredrar att tro att det är en bra, faktiskt riktigt bra, satsning.
Tänk om det innebär att en del av den lastbilstrafik som nu trafikerar bron går över till tåg istället?
 
Alltså jag fattar ju att det är smidigt för folk som bor där, samt bra för ekonomi etc - men borde vi inte under de närmaste årtiondena ha andra prioriteringar och satsa alla resurser på att rädda våra liv? En jord utan mänsklig befolkning behöver väl inga tunnlar..? Får ni ihop dessa perspektiv?
Visst är det en paradox, politiker som driver att klimat och miljö är de viktigaste frågorna struntar i princip helt i dessa när det kommer till reella politiska beslut. Ett annat exempel är planering för att kraftigt öka flygtransporterna med bl.a. utbyggnad av Arlanda.

Med ena handen höjer de kraftigt skatten på energi under förevändning att det är med syfte att minska användningen och med andra handen gör de allt för att öka de mest miljö- och klimatskadliga transportsätten.

Jag får bara ihop det om man ser till konsekvenserna och det är en förskjutning av skattebasen från skatt på inkomst till skatt på basvaror. Fördelningspolitiskt får det effekten att skatten för de med höga inkomster kraftigt sänks medans den höjs för de med låga inkomster. Det är också i linje med regeringens samt L och C:s politik där nu senast inkomstskatten sänktes för dem med allra högst inkomst.
 
Öresundsförbindelsen är ditt exempel. Jag föredrar att tro att det är en bra, faktiskt riktigt bra, satsning.
Tänk om det innebär att en del av den lastbilstrafik som nu trafikerar bron går över till tåg istället?

Det kanske var ett dåligt exempel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp