Tunt hår som bara blir tunnare

macan

Trådstartare
Jag har väldigt tunt och fint hår som alltid varit väldigt begränsande vid frisyrval mm. Har aldrig kunnat ha långt hår eller sätta upp det. Sista året har jag märkt att jag börjat tappa väldigt mycket också, det är mycket jag kan ta bort från duschen och hårborsten efter varje användning. Virveln i bakhuvudet gör sig påmind efter bara en natt på huvudkudden efter tvätt, skalpen lyser igenom. Behöver tvätta och föna håret dagligen eller i vart fall varannan dag om det inte ska se helt kalt ut. Blir så modstulen och ledsen, det som varit ett komplex hela livet drar ner mig fullständigt nu. Blir äcklad och skäms nästan.
Finns det någon mirakelkur värd att prova? Har sneglat på Plantur och vill hitta något kosttillskott. Behöver få alla tips och råd jag kan få - hjälp? Någon som har personliga erfarenheter att dela med sig av?
 
Bara jag? Verkligen ingen snnan som som har d(haft) detta problem och behövt göra något åt det?
 
Man kan tappa mycket hår om man har hypotyreos. Har du kollat upp dina sköldkörtelvärden?
Nej, det har jag inte. Man måste väl gå via läkare på VC för att få ta sådana prover eller kan man få göra det på eget initiativ sas?
 
Jag har väldigt tunt och fint hår som alltid varit väldigt begränsande vid frisyrval mm. Har aldrig kunnat ha långt hår eller sätta upp det. Sista året har jag märkt att jag börjat tappa väldigt mycket också, det är mycket jag kan ta bort från duschen och hårborsten efter varje användning. Virveln i bakhuvudet gör sig påmind efter bara en natt på huvudkudden efter tvätt, skalpen lyser igenom. Behöver tvätta och föna håret dagligen eller i vart fall varannan dag om det inte ska se helt kalt ut. Blir så modstulen och ledsen, det som varit ett komplex hela livet drar ner mig fullständigt nu. Blir äcklad och skäms nästan.
Finns det någon mirakelkur värd att prova? Har sneglat på Plantur och vill hitta något kosttillskott. Behöver få alla tips och råd jag kan få - hjälp? Någon som har personliga erfarenheter att dela med sig av?
Jag har tunt självlockigt hår, som vill vara lockigt på vissa ställen och på andra blir det spikrakt och FRIZZ. (Vi snackar frizz. Blir skitprovocerad att av som påstår sig ha frizz så är det världens hårsvall och 0 frizz). Fönar jag ut det ser det riktigt bra ut, men det behöver bara lite vind i håret och vips så är hela håret frizzit.
Jag har börjat linda mitt huvud med stor inspiration av kvinnor på tuben och visar hur man ska göra för få det att se snyggt ut. Det är en hel vetenskap under hårdukarna :). På detta sätt känner jag mig rätt ball faktiskt. Jag har fått höra att mitt ansikte kommer fram på ett helt annat sätt. Jag har börjat snegla på behandlingar där kroppseget blod separeras och sprutas i skalpen. Ska stimulera hårsäckar.....sägs det.
 
Man kan tappa mycket hår om man har hypotyreos. Har du kollat upp dina sköldkörtelvärden?

Vid hypotyreos så är håravfall inte direkt det första och enda symptomet.

@macan ring vc och förklara läget och om det går (pga covid-19, personalbrist, prioriteringar osv) så lär du få en tid för att påbörja en utredning för att ta reda på varför du tappar så mycket hår.
 
Jag har tunt självlockigt hår, som vill vara lockigt på vissa ställen och på andra blir det spikrakt och FRIZZ. (Vi snackar frizz. Blir skitprovocerad att av som påstår sig ha frizz så är det världens hårsvall och 0 frizz). Fönar jag ut det ser det riktigt bra ut, men det behöver bara lite vind i håret och vips så är hela håret frizzit.
Jag har börjat linda mitt huvud med stor inspiration av kvinnor på tuben och visar hur man ska göra för få det att se snyggt ut. Det är en hel vetenskap under hårdukarna :). På detta sätt känner jag mig rätt ball faktiskt. Jag har fått höra att mitt ansikte kommer fram på ett helt annat sätt. Jag har börjat snegla på behandlingar där kroppseget blod separeras och sprutas i skalpen. Ska stimulera hårsäckar.....sägs det.
Har du något tips var jag kan titta och läsa mer om att linda och om behandlingen?
 
Finns det någon mirakelkur värd att prova? Har sneglat på Plantur och vill hitta något kosttillskott. Behöver få alla tips och råd jag kan få - hjälp? Någon som har personliga erfarenheter att dela med sig av?
Jag tappade massor när jag gick på kortison under två år.
Jag blev hjälpt av ett preparat som i stort är samma som Silicea. Tror det hette Hår boost? B-vitamin i rejäl dos brukar också få rejäl fart på tillväxten. Naglar och hår växer som sjutton.

Men i grunden tror jag bara man blir hjälpt om det saknas något och man tar tillskott av det.
 
Vid hypotyreos så är håravfall inte direkt det första och enda symptomet.

@macan ring vc och förklara läget och om det går (pga covid-19, personalbrist, prioriteringar osv) så lär du få en tid för att påbörja en utredning för att ta reda på varför du tappar så mycket hår.
Ja, det är nog här jag måste börja så som det utvecklat sig.
Känns lite fånigt att söka vård för detta men behöver få koll på orsaken och försöka få det att vända. Jag mår också uruselt mentalt sedan lång tid, delvis pga jobbstress, enbart hemarbete vilket jag inte mår bra av, mm mm. Så det kanske också har samband.
 
Jag tappade massor när jag gick på kortison under två år.
Jag blev hjälpt av ett preparat som i stort är samma som Silicea. Tror det hette Hår boost? B-vitamin i rejäl dos brukar också få rejäl fart på tillväxten. Naglar och hår växer som sjutton.

Men i grunden tror jag bara man blir hjälpt om det saknas något och man tar tillskott av det.
För ett par år sedan testade jag Priorin, Silicea och Vidasal hårboost - flera kurer - men inget gav resultat tyckte jag. Då var det fint hår generellt jag ville få tjockare/mer av, och inte ökat håravfall som nu.
Ja, det blir ju lite tokigt att ta tillskott om man inte vet vad som saknas, så det får allt bli ett inbokat VC- besök känner jag.
 
Hur ser det ut i släkten? Har/hade dina föräldrar tunt hår? Jag är liiite i samma sits fast ändå inte; de där "vikarna" där män blir flintskalliga, har blivit allt tunnare och glesare och eftersom jag har två virvlar där, en på varje sida, kan det se helt galet ut ibland. Jag funderar också om man kan göra nåt åt det eller om det bara är att acceptera läget. Det där som män använder, Rogaine eller vad det heter, kan det fungera? Det finns en version för kvinnor också, varför det nu ska vara nödvändigt.....
 
Hur ser det ut i släkten? Har/hade dina föräldrar tunt hår? Jag är liiite i samma sits fast ändå inte; de där "vikarna" där män blir flintskalliga, har blivit allt tunnare och glesare och eftersom jag har två virvlar där, en på varje sida, kan det se helt galet ut ibland. Jag funderar också om man kan göra nåt åt det eller om det bara är att acceptera läget. Det där som män använder, Rogaine eller vad det heter, kan det fungera? Det finns en version för kvinnor också, varför det nu ska vara nödvändigt.....
Mamma hade tjockt hår med fint självfall och det har de flesta på den sidan av släkten. Pappa hade tunt med den klassiska "flinten" som även min bror fått ärva. Men det är/var fint på dem, de är ju karlar :-/
Jag såg ett receptfritt läkemedel - Minoxidil - igår när jag googlade runt som är mot håravfall och som även ska funka för kvinnor.
 
Min mamma som var frisör hade speciellt schampo som många kunder var nöjda med. Tror märket var HG/HariGia eller något liknande :)
 
Jag har tunt hår,
det har blivit värre efter medicinering med cellhämmande och när jag slutade med det gick jag igenom två graviditeter som också gjorde sitt till.

Testat endel dyra schampon för sånt men inget har funkat. Även käkat piller (vitaminer/mineraler i stort sett) Nu har jag en vegansk schampokaka med naturliga ingredienser som faktiskt gett lite resultat. Håret nåt bättre och växer bättre, men komma tillbaka till förr lär det aldrig göra.
 
Har du något tips var jag kan titta och läsa mer om att linda och om behandlingen?
Jag började med den här.
OBS! Det krävs träning. Inget man lär sig på ett par gånger. Jag har övat mycket. Hade det hemma ett bra tag innan jag började bära huvudbonad utanför hemmet. :)
Behandlingen kan du googla på PRP-behandling. Kolla på youtube ochså
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ganska tunt hår. Framförallt framtill och mitt på huvudet. Benan blir ganska bred och håller jag upp håret syns skalpen. Har...
Svar
12
· Visningar
1 507
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp