Tuppjävel

Lickety

Trådstartare
Har en liten grupp höns med fem hönor och en tupp. Framkläckta hos uppfödare, inköpta som kycklingar, nu ca 6 månader gamla. Allt frid och fröjd, sen plötsligt har en höna ett gigantiskt sår i nacken/bakhuvudet. Ser tendenser hos tuppen att nypa tag i de andra hönorna också, hittills bara lite fjädrar i näbben från de andra. Men misstänker helt klart att tuppen ligger bakom den stora skadan. Oklart om hönan klarar sig, får vård.
Vad gör jag med tuppen? Coq au vin? Eller vågar man chansa på att han inte skadar någon mer höna allvarligt?
 
Har en liten grupp höns med fem hönor och en tupp. Framkläckta hos uppfödare, inköpta som kycklingar, nu ca 6 månader gamla. Allt frid och fröjd, sen plötsligt har en höna ett gigantiskt sår i nacken/bakhuvudet. Ser tendenser hos tuppen att nypa tag i de andra hönorna också, hittills bara lite fjädrar i näbben från de andra. Men misstänker helt klart att tuppen ligger bakom den stora skadan. Oklart om hönan klarar sig, får vård.
Vad gör jag med tuppen? Coq au vin? Eller vågar man chansa på att han inte skadar någon mer höna allvarligt?
De börjar få vårkänslor nu så han är nog helt enkelt könsmogen och försöker para sig, ungtupparna har ingen finess utan beter sig som brutala sällar och lugnar ner sig och fjäskar mer för hönsen när de blir lite äldre.

Nu vet jag inte hur stort sår hon har, kan du bura in honom eller henne tillfälligt i hönshuset så de får lite lugn och ro? Bur av kompostgaller med ett lock om du inte hellre är utan tupp?
 
De börjar få vårkänslor nu så han är nog helt enkelt könsmogen och försöker para sig, ungtupparna har ingen finess utan beter sig som brutala sällar och lugnar ner sig och fjäskar mer för hönsen när de blir lite äldre.

Nu vet jag inte hur stort sår hon har, kan du bura in honom eller henne tillfälligt i hönshuset så de får lite lugn och ro? Bur av kompostgaller med ett lock om du inte hellre är utan tupp?
Hon bor separerad av galler bredvid de andra, hon kan inte gå kvar i gruppen med det såret. Separerade henne direkt när jag upptäckte såret.
Jag funderar på om han bara är "könsmogen och det blev lite fel" eller om han är dum på riktigt. Är ju en fördel om han inte dräper hönsen.
 
Hon bor separerad av galler bredvid de andra, hon kan inte gå kvar i gruppen med det såret. Separerade henne direkt när jag upptäckte såret.
Jag funderar på om han bara är "könsmogen och det blev lite fel" eller om han är dum på riktigt. Är ju en fördel om han inte dräper hönsen.

Både och, skulle jag vilja säga. I den åldern är dom alla dumma i huvudet, speciellt på våren. Men det kan ju hända att han alltid kommer vara dum i huvudet.

Är det en bra tupp lugnar han ner sig. Men det här är anledningen till att jag föredrar att köpa fullvuxna tuppar som man vet är gentlemen.
 
Både och, skulle jag vilja säga. I den åldern är dom alla dumma i huvudet, speciellt på våren. Men det kan ju hända att han alltid kommer vara dum i huvudet.

Är det en bra tupp lugnar han ner sig. Men det här är anledningen till att jag föredrar att köpa fullvuxna tuppar som man vet är gentlemen.
Ja, låter klokt. Ska fundera till eftermiddagen om jag ska ha kvar honom eller ej. Tuppar är ju inte svårt att få tag på. Dock lite risk att de bär med sig någon otrevlig sjukdom när de är vuxna.
 
Jag har förstått att de kan vara burdusa, dock inte hört talas om att de skadar hönor på det här viset.
Jag har ju sett många många sårskador i mina dagar och det här ser inte kul ut alls.

Det kan ju vara ren olycka. Näbbarna är vassa. Nu under våren och när hormonerna slår till kan de som sagt vara mycket ivriga på hönsen, med kala fläckar och sår som följd.
 
Det kan ju vara ren olycka. Näbbarna är vassa. Nu under våren och när hormonerna slår till kan de som sagt vara mycket ivriga på hönsen, med kala fläckar och sår som följd.
Ja, han har då slitit loss huden från underlaget på minst halva baksidan av halsen, båda sidorna av huvudet samt minst 1 cm framåt hjässan, och såren som finns i bakhuvudet vätskar fortfarande, såhär tre dagar senare, eftersom sårfickorna är formligen gigantiska. Huden kring såröppningarna kan komma att dö av på ett område av ungefär en femkrona, eftersom blodcirkulationen är så dålig runt såröppningarna. I sånt fall får jag ta bort henne.
Hittar förvånansvärt få trådar om tuppar som dräper höns (jag har letat).
 
Ja, han har då slitit loss huden från underlaget på minst halva baksidan av halsen, båda sidorna av huvudet samt minst 1 cm framåt hjässan, och såren som finns i bakhuvudet vätskar fortfarande, såhär tre dagar senare, eftersom sårfickorna är formligen gigantiska. Huden kring såröppningarna kan komma att dö av på ett område av ungefär en femkrona, eftersom blodcirkulationen är så dålig runt såröppningarna. I sånt fall får jag ta bort henne.
Hittar förvånansvärt få trådar om tuppar som dräper höns (jag har letat).

Men jag argumenterar ju inte emot att han gått på hönan hårt? Att tuppar har ihjäl höns händer absolut, särskilt om det är storleksskillnad. Men då snackar vi som sagt olyckor, inte att tuppen med vilje gått in för att skada och ha ihjäl. Höns som tuppen utsett till "favorit" kan bli väldigt illa däran den här tiden på året, speciellt om man har liten flock.

De sår du beskriver är typiska för en tupp som försöker bestiga, inte slå ihjäl. Givetvis händer det olyckor ibland hos hönsen som kan sluta med att man får ta bort någon. Sånt kan ju ske i alla flockar oavsett djurslag.
 
Aggressiva tuppar tas bort även här, jag vill inte ha kycklingar efter sånna tuppar men mina slyngar brukar lugna ner sig med hönsen och vara väldigt uppvaktande, men börjar de gå på folk ska de bort.
Trodde det var vanligt att tuppar var lite aggressiva, har alltid varit lite rädd för tuppar.
 
Trodde det var vanligt att tuppar var lite aggressiva, har alltid varit lite rädd för tuppar.

Snarare är det så att många antar att tuppar är lite aggressiva och accepterar det. Ingen av de tuppar jag nånsin sparat har varit det, varken mot mig eller mot hönorna, däremot har de tagit sitt jobb på allvar och alltid sett till att hönorna får mat först, är inne i tid och skyddat dom mot rovdjur
 
Ja, han har då slitit loss huden från underlaget på minst halva baksidan av halsen, båda sidorna av huvudet samt minst 1 cm framåt hjässan, och såren som finns i bakhuvudet vätskar fortfarande, såhär tre dagar senare, eftersom sårfickorna är formligen gigantiska. Huden kring såröppningarna kan komma att dö av på ett område av ungefär en femkrona, eftersom blodcirkulationen är så dålig runt såröppningarna. I sånt fall får jag ta bort henne.
Hittar förvånansvärt få trådar om tuppar som dräper höns (jag har letat).
Frågan är då om tuppen gjort hela skadan eller om resten tillkommit av att höns gärna går på sår. Det kan ha blivit ett sår som sedan förstorats av kompisarna.
För övrigt håller jag med övriga om att ungtuppar är hemska. De brukar lugna ner sig under försommaren som 1 åringar när hormonerna inte sprutar så hårt. Jag föredrar att ha några vuxna tuppar som håller lite pli på småglina och så nackar jag ut de som blir överdjävliga.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte om jag satte tråden rätt, har inte tidigare skrivit om hundar på detta forum, men nu behöver jag få lite synpunkter av andra...
Svar
7
· Visningar
782
Senast: Piaff
·
Lantbruksdjur Hjälp jag bryter snart ihop på mina hönor... Jag är lycklig ägare till två hönor, 1 hedemora (hönan från helvetet???) och en vit...
Svar
8
· Visningar
3 407
Senast: _Yggdrasil_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp