Tuppslagsmål, långt!

lynxlady

Trådstartare
Ja, då har jag lyckats med det också..:cry:

Min nya tupp kom i fredags. Nya boendet till gamla tuppen dröjer till imorgon, så jag byggde en ny bur åt honom och "kycklingtuppen". Tätade nogsamt och fäste nätet i taket med spikar.

I går hade dock gamla tuppen lyckats slitit loss nätet uppe i taket på sin bur, flugit över till buren med nya tuppen, och uppe i taket även där hittat en svag punkt och fått loss nätet från en spik, och klämt sig in. När jag kom på morgonen låg gamla tuppen ner på spånet och nya stod brevid. Båda var alldeles blodiga på huvudena samt på klorna. Det verkar vara mest kammarna och haklapparna som fått stryk.
Jag tvättade av dem lite så gott det gick och spikade fast nätet igen, nitiskt.

Men skadan är redan skedd oavsett hur dåligt samvete jag har, gamla tuppen går omkring och äter i af, dricker och kacklar.
Nya tuppen stod bara mitt på golvet i morse, ville inte äta eller ens gå undan när jag kom. Ena ögat(jag kollade ögonen går men såg inget fel) har svällt igen. Jag kan inte hitta några sår på kroppen, men det är så mycket fjädrar så det är svårt att se.. Nu har jag tagit hem honom, han sitter i en flyttkartong i hallen. Jag har försökt tvätta mer men han är inte så glad i den saken, svårt att komma åt. Han har druckit en massa vatten nu och verkar ha tvättat näbben i af, då vattnet var alldeles blodigt. Sen han fick nytt sista ggn har han inte druckit mer. (En timme sen)

Han ser fördjävlig ut, speciellt på den sidan som ögat svällt igen på. Han är full med koagulerat blod som jag inte får bort.

Det jag är mest rädd för nu är att han ska dö av chocken? :(Hur vanligt är det? Jag har "duttat" med jodopax(inte ögat) på såren.

Jag vet inte riktigt vad jag vill uppnå med den här tråden mer än att prata av mig, men ni som haft skadade tuppar, hur ofta dör de av chock?
26112309.jpg
 
Sv: Tuppslagsmål, långt!

Det är vanligt att tuppar slåss för att klättra i hierakin. Låter man dom vara så brukar dom lägga av när dom klarat ut vem som är högst i rang. Men låt dom göra upp ute så den svagare tuppen kan komma undan.
Alltså inget att pjoska om och dom dör inte om dom inte tvingas att slåss för länge. Räkna med att tuppen blir blind på ena ögat om det är sargat. Han blir i så fall utsatt eftersom han inget ser åt det hållet.

LIA
 
Sv: Tuppslagsmål, långt!

JGa tycker att du har gjort allt du kan just nu. NU är det vara att vänta och se. Oftast piggnar de till efter ett par dagar. Försök hålla ögat rent, och sen måste jag fråga, Har du två gårdar med höns eller varför skulle du ha en tupp till?
 
Sv: Tuppslagsmål, långt!

*svarar båda*

Nej inte två gårdar egentligen, men var tvungen att byta tupp då gamlen var pappa till hönsen redan och säkerligen släkt i 18 generationer innan där de kom ifrån. Lite för mycket inavel.:crazy:

Men som sagt, gamlen skulle eg. flytta innan nya kom men nya ägaren pjoskade om kylan, om de nya hönsen var dumma så hamnade han ju ute.. Men igår skickade jag dit honom ändå, överlever han när det är 30 grader kallt här så klarar han då fanken 17 grader där.:grin:



Jag tog in den nya eftersom han bara skakade. Han hade väl fullt upp med att läka tänkte jag, utan att behöva hålla värmen också.. Han har aldrig varit med om dessa extrema temperaturer. Vi får se hur det går, han är piggare:laugh:, kl 06.30 talade han om att nu är det morgon. I hallen. Jag hade glömt bort honom så jag höll på att få en hjärtinfarkt.:D


Tvätta ögat är inte så lätt, han är inte så tam. Dessutom är det stängt. Koksaltlösning?
 
Sv: Tuppslagsmål, långt!

koksaltlösning är inte bättreän vanligt vatten har jag lärt. Så ta vanligt ljumet vatten. Kolla så ögat inte är stängt pga att det är var i det och att det klibbat ihop. Jag vet att en stor stark tupp kan ha många krafter men försök lägga honom i knäet på rygg, håll benen tills han lugnat sig, Tyvärr måste du nog använda mer krafter än det känns rätt att göra nu när han är dålig, men gör det, han behöver det.
Att han galer är ett bra tecken.....
Tänk på att ha honom inte där det är för varmt, då får han en chock när han sedan kommer ut. Vilket resulterar i förkylning eller lunginflamation.
Har du varmt i hönshuset? Även om tuppen är i dåligt skick så ska han kunna hävda sig emot hönsen,.... sen när han kommer dit alltså.
 
Sv: Tuppslagsmål, långt!

Hönsen är små och fjaskiga, han behöver inte hävda sig, de springer undan. Min vet. säger att koksaltlösning irriterar mindre med tanken på PHbalansen, befrämjar läkning. Jag har satt honom i hallet, kallaste stället i huset. Är typ 11-12 grader varmt där.

Hålla kroppen är inga problem, det är huvudet som är kruxet.:angel: Ska kolla upp om jag kan få förstärkning:p.
 
Sv: Tuppslagsmål, långt!

Tvättade honom igår kväll och sköljde runt ögat och utanpå ögonlocken. Idag ska vi tvätta "upp" det och titta så det inte är gegga innanför locken.. Han är i af mycket piggare, gal och äter, dricker som han ska. :)
 
Sv: Tuppslagsmål, långt!

Ögat har öppnat sig efter sköljningen igår, han är pigg och äter som han ska så om en stund åker han ut igen.:D Det är för en gångs skull nollgradigt här, pepparpeppar, så det blir bra.

26139240.jpg
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 985
Senast: Stereo
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 556
Senast: Lisa2014
·
V
Hästmänniskan hejsan! För 7 veckor sedan köpte vi en 23 årig fjording vid namn Sabina, hon såldes p.g.a "skillsmässa" men det funderade mamma inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 366
Senast: Sammet
·
L
Hästvård Jag har haft den "nya" hästen med min valack nu 1 vecka och det har funkat så bra...förutom att dom har tagit av sig täckena och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 650
Senast: Miss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp