Turista i Indonesien

TygerTyger

Trådstartare
Vad gör man? Jag ska till Jakarta i sommar med ett projekt och när det är klart har jag möjlighet att stanna i ett par veckor innan jag åker hem igen. Alla förslag är välkomna!
 
Sv: Turista i Indonesien

Från Jakarta kan du lätt ta dig till Bali, och ännu bättre ännu längre österut, Komodo nationalpark! Gillar du dyka är det riktigt fint (inte alls sönderdykt eller skräpigt som många andra ställen denna väldsdel. Men en båttur i nationalparken är verkligen att rekomendrar. Spanna in Komodoveranerna(på land då) och underbar natur!

Bali och framförallt Kuta är mera turistigt men det har sin charm det med ;) Och Giliöarna är värda ett besök med, om man gillar snorkla med sköldpaddor och är trött på Balis och framförallt Kutas trafik; Giliöarna är trafikfria!
 
Sv: Turista i Indonesien

Bali har jag fått tips om från flera håll. :) Har du varit där? Komodo och Giliöarna ska jag absolut kolla upp!
 
Sv: Turista i Indonesien

Inte varit på Bali (som alla rekommenderar), men Yogyakarta är riktigt mysigt, även Anyer på västkusten. Då får du även passa på att besöka den aktiva vulkanen Krakatua! :)
Ett tips är också att de billigaste bussarna kan ta väldigt lång tid om du ska åka längre sträckor...
Sen MÅSTE du äta donuts på J.CO. donuts, ALLTSÅ tusan vad de är goda! :d
 
Sv: Turista i Indonesien

Allt antecknas! Särskilt munkarna kommer att bli lätta att komma ihåg. Tack! :D
 
Sv: Turista i Indonesien

Haller med (fast munkarna har jag missat:meh:) och Bali ar valdigt turistigt. VALDIGT turistigt. Gillar man riktigt turistiga stallen ar Bali bra, om inte ar Lajke's recommendationer mycket battre. :D
 
Sv: Turista i Indonesien

Japp, jag har bott där ett tag.
Den populäraste stranden är Kuta beach, som också är den kanske skräpigaste jag varit på nånsin(och jag har varit på många stränder i sydostasien). Beroende på vindar och strömar så badar och surfar du lika mycket i vatten som i sopor nästan... Men visst, är det har ju sin tjusning att sitta där och dricka öl och titta på folk, men det finns så mycket bättre stränder runt om på Bali. Uluwatu(surfstrand och jättefin natur runt om) och Amed(snorkling/dykning) är två platser jag kommer på just nu.
Ta en tur till Ubud(Eat, pray & love spelades in däromkring) för lite regnskog med massor av apor och risfält överallt. Fast vill du festa så år det Kuta och framförallt Legian street du ska hålla dig till. Om du är modig/dum nog så är motorbike ett utmärkt sätt att ta sig runt på Bali, men trafikreglerna och synen på hur viktiga dom är att följa är inte riktigt som i Sverige ;)

Håller också med om det billiga bussarna inte är speciellt snabba eller bekväma, och ibland kan det vara riktigt billigt att flyga inrikes. Men tänk då på att oftast är tillåten bagagevikt inte speciellt hög.


På Bali och framförallt Kuta finns alla prisklasser på mat och boende, du kan äta dig mätt från ca 10 kr och uppåt. Och maten är oftast väldigt god!

Fråga bara om du undrar nåt mera specifikt, svårt att tipsa när man inte riktigt vet vad du är intresserad av.
 
Sv: Turista i Indonesien

Tack, det är precis sånt här jag var ute efter! I nuläget vet jag inte riktigt själv vad jag önskar mig av tiden där eftersom jag alldeles nyligen började ens tänka på frågan. Jag ska resa ensam och är inte överdrivet äventyrlig så en viss nivå av turistighet är önskvärd, men kanske inte i de fall då den innebär att man badar i sopor. Jag ska börja med att följa upp de tips jag fått, läsa lite allmänt på nätet och så återkommer jag sen!
 

Liknande trådar

Kultur Jag var i Jämtlandsfjällen i veckan, det är inte första gången men just denna vecka skilde sig från resten på grund av mängder med ren...
Svar
18
· Visningar
1 784
Senast: Kilauea
·
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: Fibusen
·
Mat Jag fyller snart 30 år och ska anordna en fest för familjen. Då jag bor 60 mil från alla andra i familjen lånar jag brorsans hus och...
Svar
8
· Visningar
870
Senast: mamman
·
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 358
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp