Tusen frågor...

A

anjo_73

..känns det som om jag har plötsligt. Man tror man har koll på det mesta, men nu känner jag mig osäker på massor av saker.

Jag har precis varit tvungen att ta bort min katt, som jag haft i tolv år. Det var något av det värsta jag varit med om och jag hoppas att det dröjer minst lika länge tills jag behöver vara med om något sådant igen. Tyvärr kan man ju inte räkna med att det aldrig mer ska hända, för har man djur måste man ju ta sådana hemska beslut då det inte finns några andra alternativ ibland...

Nu till frågorna som dykt upp! Det är vansinnigt tomt hemma, så jag har beslutat att jag vill skaffa en ny katt så snart som möjligt. Har kollat upp ang. raser mm. och ska åka och titta på en kattunge nu i veckan. Den är inte färdig att levereras än på ett tag, så det dröjer lite innan jag får nångon ny kisse men det är ju värt att vänta på!

Jag har tänkt att skaffa en katt först och se hur det fungerar och om det känns som om det blir ensamt för katten ska jag skaffa en till. Anledningen att jag vill börja med en är att det är mycket lättare att skaffa en katt till om man vill det, än att ångra sig och tycka att det blev för mycket med två om man skaffar två samtidigt. Är det väldigt taskigt att låta en katt vara ensam de timmar man är på jobbet? Jag är hemma så gott som all övrig tid och kan ägna mig mycket åt katten. Kanske ska nämna att det blir en innekatt, då jag bor i lägenhet och har trafikerad väg utanför.

Min gamla katt följde alltid med då jag åkte bort. Hur är det egentligen med det? Hon älskade att åka bil/tåg/buss osv. bara hon fick ligga i sin transportbur. Men brukar de flesta katter tycka att det är okej att åka bil i ett par timmar? Blir vissa katter osäkra av att följa med då man är borta hos andra? Min katt tyckte det var ok, men det kanske är väldigt individuellt? Nu är jag inte borta så ofta, men jag åker ibland och hälsar på mina föräldrar och någon kompis som bor långt ifrån mig. Då vill jag hellre ta med mig katten än att lämna den ensam hemma med bara någon som matar.

Hur tidigt kan man börja ta med katten hem till någon annan utan att den känner sig osäker och stressad? Eller går det bra bara jag är där så att den känner sig trygg?

Är det för tidigt att låta någon annan passa katten om man ska åka bort då den är fyra-fem månader? Ifall katten har träffat och känner personen den ska bo hos och så?

Ni som har innekatt och vill låta den vara ute på balkongen, har ni hägnat in balkongen då? Jag har aldrig behövt fundera på det tidigare, då min gamla katt älskade att vara därute men aldrig någonsin försökte klättra eller hoppa mot räcket utan nöjde sig med att sitta på bordet och kika ut eller ligga och sola på golvet.

Oj, det blev långt! Hoppas att det finns någon som orkat läsa alltihop och har lust att svara på mina frågor :)
 
Om du har tänkt skaffa en kattunge tycker jag definitivt att du ska skaffa två! De behöver någon att leka med speciellt nu när de skiljs så tidigt från mamman. Men varför ska du ha en bebis? Kattungetiden är övergående och tidvis ganska jobbig och speciellt om du ska skaffa bara en katt så är det absolut bättre att skaffa en vuxen. Om du känner dig som en djurvän så finns det mängder av katthem i Sverige som har både vuxna och ungar som behöver nya hem. Det ger dig den stora möjligheten att träffa katten flera gånger innan, du har många att välja mellan och de flesta katthem tar tillbaka katten om det absolut inte skulle funka.
Jättebra att det blir innekatt de lever vanligtvis längre. Det bästa är nog om du nätar in balkongen. De nya katterna kommer troligtvis inte att stanna snällt på balkongen. Och risken att de ramlar ner vill man kanske inte ta.

Har du två katter är det lättare att lämna dem ensamma. Hur de klarar transporter är väldigt individuellt så där får du pröva dig fram.

Lite saker att tänka på om du ska skaffa katt nu då. KASTRERA, och ta absolut inte ungen från mamman förns den är tolv veckor. Lycka till i ditt kattval (hoppas det blir en katthemskatt)
 
även fast katterna är duktiga på att balansera så ska man inte lita på att de inte hoppar över. mitt råd är hägna in balkongen...
kattungar tycker om att leka och bästa kamraten är en till katt.. gärna syster eller bror.. då blir de oftast vänner för livet!! :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 651
Senast: cirkus
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 841
Senast: Sel
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
957
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp