Tusen frågor

Jen80

Trådstartare
Bogfraktur, gammal som ny - vad har ni för erfarenheter av det? Symtom, förutom hälta? (även muskulära problem) Hur funkar hästarna efteråt? All info ni har tack.

Något helt annat...

Följande hände när jag red idag, barbacka. Ska man jämföra med en människa så svimmade Vinafina...låter sjukt, jag vet. Ännu värre var det när jag väl kommit av henne, då har hon näsblod (huvudet var Inte i marken öht) - klumpar, dvs levrat blod. Sen kommer det vanligt.. Sen haltar hon från och till hela vägen tillbaka till stallet (typ 6-700 m). Ibland på höger- och ibland på vänster framben.

VAD är detta? :confused:
Kliniken stängde en kvart innan det att jag kommit hem, irriterande....
 
vilket spån jag är, bogfraktur...på bogbladet menar jag såklart...*suck*
 
Jag är bäst på att krångla till det, spec. när jag är lite småhysterisk...som nu, typ :smirk:

Du har precis fått ett jäääääääääääääättelångt PM! :crazy: :crazy:
 
Hej
Usch så tråkigt! :(

Det första jag tänker på är om något hänt i huvudet på henne?

Usch, vad orolig jag känner mig, jag hoppas att det ordnar sig.
 
Också min första tanke. Men jag tror inte det, för hon är helt klar nu och har inte några problem alls, just nu iaf. Läskigt..

Det fixar sig säkert, är förmodligen ingenting alls! *nojjig matte :crazy:*
 
vet bara två hästar med bogbladsfrakturer, eller den ena hade en spricka. Den är T-märkt och går som avelssto nu. Den andra är i himlen. TYvärr =/
 
nope, det är inte en muskel. Har misstänkt det ett bra tag, lång historia....antar att det är Jättegammalt (det är dock inte det som är det "farliga" nu, det kom mest bara med i tråden..)
 
hänger hältan ihop med "svimningen"?
Annars kan det väl vara något virus eller så som gjorde att hon "svimmade" och fick näsblod?
 
ingen aniing om vad som är fel. hon mådde bättre idag, men nu ikväll är hon mycket sämre; ska ner inatt och kolla henne igen, vet. får komma ut och ta prover imorgon.

Har ett par idéer, och har fått hjälp av andra (tack tack allihop! :) ), får se vad som sägs imorgon.... (fick inte tag på vet. i morse, men hon mådde ju "bra" då så det var ingen större fara..)
 
nej, känns inte så...näshålan ska kollas ordentligt iaf...får se vad som händer. vill först och främst få bukt på feber, stela leder, stenhårda framben och muskelömhet (rejäl sådan). Tänker Inte laborera själv (det gör jag iofs aldrig annars, om jag inte vet vad jag gör dvs) Eller fundera för mkt själv, nu är hon ju dessutom sämre.

Erlichia och borreliaprov ska tas imorgon (oavsett vad vet. tycker - har velat det tidigare men de sa blankt nej, "för få symtom" kallades det).
 
Har pratat med vet. precis och hon kommer ut nu på förmiddagen. Trodde på akutremiss till Helsingborg senare idag för att kolla näshåla och lungor - hon tror nämligen att det kommer därifrån. Jippi! *not*
 
ja, är det två helt skilda "problem", eller hänger de ihop med varandra, symptomen/problemet?
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 698
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 983
Senast: pews1972
·
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
4 800
Senast: lizzie
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 848
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp