Tusen frågor

_Maria_

Trådstartare
Hur många kilo äter en stor häst av ett hö med medelvärde om dagen? Om den får fri tillgång...
Hur mycket betalar ni för erat hö?

Hur mycket skiljer det i pris på hackad och pelleterad luzern?

Mvh/Maria :bump:
 
Sv: Tusen frågor

Hur mycket den äter är ju individuellt, jag kan bara svara för min ;)
Och hon stoppar i sig ca 15-17kg /dygn vid fri tillgång (litet fullblod).
Nu står jag inackorderad sen ett år tillbaks och köper inte eget hö, men tidigare när jag stått i eget stall har jag betalat ca 2.50:-/kg inkl. transport och hjälp med avlastning. Då har höt haft bra värden också.

Lusern hackad och pellets tror jag att det skiljer ca 10:- för en säck(25kg) om jag inte minns galet, pelletsen är något billigare.
 
Sv: Tusen frågor

Mina äter ca 10kg foder om dagen (en höbal på 250 kg räcker i 11 dagar till 2 kallblodstravare) Jag betalade 125 kr/bal förra året (bokat av bonde innan han balade)
När jag beställer balar räknar jag 1 bal/häst/månad (okt-april) plus någon extra. Sen i april söker jag löshö eller småbalar.
I år har jag fri tillgång på löshö (70 g smrp) av bonden där jag är inhyrd, så jag har ingen riktig koll på vikten av höet, eller hur mycket dom äter i hagen på dagen eller priset eftersom att det ingår i hyran.
 
Sv: Tusen frågor

_Maria_ skrev:
Hur många kilo äter en stor häst av ett hö med medelvärde om dagen? Om den får fri tillgång...
Hur mycket betalar ni för erat hö?

Hur mycket skiljer det i pris på hackad och pelleterad luzern?

Mvh/Maria :bump:


Mitt varmblod 162 cm han står på halv fri tillgång just nu och äter då 11-13 kg hö per dygn.

Vi köper hö för 1,50 kg. Det är bra värde på det och hästarna klara sig kanonbra utan alltför mycket tillskott.

Har ingen aning om prisskillnaden. Jag använder pelleterad Lucern och gav 150 kr (tror jag) för den säcken nu sist.
 
Sv: Tusen frågor

_Maria_ skrev:
Hur många kilo äter en stor häst av ett hö med medelvärde om dagen? Om den får fri tillgång...
Hur mycket betalar ni för erat hö?

Hur mycket skiljer det i pris på hackad och pelleterad luzern?

Mvh/Maria :bump:

Jag svarar för min häst då, en Nordsvensk Bruks på 20 år, 151 cm hög. Hon äter 8 kg hö per dygn, plus ca 1-1,5 kg halm.
Vårt hö har dock inga medelvärden, utan ligger på en kvot på 3,4.
Därför får hon inte mer än 8 kg, jag la till kraftfoder i stället, annars hade det blivit helt tokigt i energimängden.
Fixade även en liten marginal så att hon kan käka lite halm också och kvoten ändå håller sig över 6.
 
Sv: Tusen frågor

Álin skrev:
Jag svarar för min häst då, en Nordsvensk Bruks på 20 år, 151 cm hög. Hon äter 8 kg hö per dygn, plus ca 1-1,5 kg halm.
Vårt hö har dock inga medelvärden, utan ligger på en kvot på 3,4.
Därför får hon inte mer än 8 kg, jag la till kraftfoder i stället, annars hade det blivit helt tokigt i energimängden.
Fixade även en liten marginal så att hon kan käka lite halm också och kvoten ändå håller sig över 6.


Vad är det fören kvot? :crazy:
 
Sv: Tusen frågor

Om man delar smältbart proteinet med MJ så rekomenderas att summan ska bli 6.
Ex. 1 kg foder hö har smrp = 45,4 och energin är 7,2 MJ så delar du
45,4 med 7,2 =6,3 (vilket är kvoten)
Ca (kalcium) och P (fosfor) ska ha en kvot på 2
Ca delat med P = kvoten

Det är de värden som är bra att hålla.

Läs mer på:http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/index.cfm?Call=foder
Kör foderstatsprogrammet. Där kan du föra in din hästs namn. ålder, kön, vikt etc utan att fylla i vad hästen får för foder idag och kör beräkna så får du fram ett BEHOV. Sen gäller det att hitta ett lämpligt hö som täcker upp.
 
Sv: Tusen frågor

_Maria_ skrev:
Hur många kilo äter en stor häst av ett hö med medelvärde om dagen? Om den får fri tillgång...
Hur mycket betalar ni för erat hö? QUOTE]

Våra äter ungefär 12-15 kg om dygnet vid fri tillgång. De kommer upp i 15 kg när det är riktigt kallt. Vi har i år gett 1 kr./kg för rundbalar inklusive transport.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 083
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 087
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Ja, som rubriken lyder, hur löser ni fodringar på vardagar? Jag går i skolan och mina föräldrar jobbar. Än är det inget problem då dem...
Svar
8
· Visningar
1 421
Senast: Marty
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 847
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp