Bukefalos 28 år!

A

adore

Kan man redan se att tuttarna är röd/rosa efter parningt?
Nu till helgen som kommer har det gått 3 veckor.
Kollade lite nu och de ser rosa ut :banana:
 
oki.
men det ser iaf rödare ut än vanligt...men jag får väl vänta...lite till.
 
Ja, det är väl typ det enda som alla uppfödare jag pratat med varit överens om. I princip aldrig före 21 dan efter att hon blivit dräktig.
Yoga födde på 46:e dan efter att jag såg att hon tagit sig. Precis som hon själv, hon föddes också på 67:e dygnet. Ganska skoj :)

Äter hon mer? Yoga började runt 3:e veckan att äta massor, däremot märkte jag inget på humöret förrän några veckor senare.
 
Det är en foderhona du har va?
Det är ju en hel del inköp du måste göra när hon blivit dräktig och en massa saker att tänka på. Inga höga hyllor tillgängliga (Yoga trillade ner från en 180-hylla), inte lyfta eller klämma henne på magen.
Köpa digital våg, modersmjölkersättning, nappflaska osv.
 
På min hona började det synas lite redan 18 dagar efter parningen. Och nu är de knallrosa och svullna, så jag had enog inte fel då!

Enligt boken "kattuppfödning" av Ylva Stockelberg så kan det synas tidigare på en förstagångshona, drygt 2 veckor efter parning.
 
Nä, det har jag inte sagt. Men jag tror att det är mer önsketänkande i många fall. Jag såg på Yoga förra gången, men inte var hon dräktig för det.
 
Om man har "otur" som jag syns det inget alls på honkatten innan fem veckor gått :smirk: Iofs så märkte vi på hennes beteende att hon var dräktig. Hon sov hela tiden.

Men man brukar väl säga (rent generellt) att det oftast syns på spenarna efter ca tre veckor.
 
Men nu var det ju inte önsketänkande från mig, det stämde ju! :D :bump:

Den gången Yoga inte blev dräktig, hade hon blivit parad ordentligt då?
För det kan ju hända att hon fick ägglossning (om hon blev parad "på riktigt", så borde hon fått ägglossning), men att inga ägg blev befruktade, och i sådana fall blir de ju skendräkiga.
Har en kompis vars ena birmahona blev skendräktig för inte så länge sedan. Allt tydde på att hon var dräktig, men så plötsligt så "gick det över" och hon började löpa igen.
 
Jag vet inte om hon blev parad, men jag tror inte det. Inte andra gången iaf.
Skendräktighet är väl inte så jättevanligt vad jag fått höra, men jag vet inte. Hon var antagligen inte ens det i alla fall, utan det var jag som var så sugen på bebisar :smirk:
Yoga går ju aldrig i löp efter boken, utan väntar ofta några månader extra. I boken står det ju att dom går i löp efter 2 veckor om dom inte tagit sig, och ca 7 om dom är skendräktiga. Men som sagt, Yoga löpte om tidigast 10 v efter.
 
Det beror ju på vilken årstid det är också. Vissa katter löper ju inte alls under vinterhalvåret.

Nej, skendräktighet är väl inte så jättevanligt, men som sagt, det hände min kompis.
 
Knäppt! :D
Sammi löpte ju hennes första löp i oktober, så hon är också lite tvärtom. Men så är hon född på hösten också.
 
har henne inte på foder. men jag har tagit över henne av hennes förra ägare då hon inte var så intresserad och hade tid. katten trivdes inte heller. men hon är min!!

hon har ätit upp sej en hel del och det är skönt. han blev riktigt smal hos pojken. men jag vet inte om magen är större nu än vad den var innan. ser lite kraftigare ut.
hon får mat som är till kattunger (6-12 månader).

har ett högre glasskåp hon kan hoppa upp på och hon brukar annars ligga där men den senaste veckan har hon struntat i att vara där. hon ligger hellre i sin bädd på elementet eller i våra knän. hon är mycket gosigare än innan.

vad mer förutom våg behöver jag fixa då??
har redan planerat att sno mammas gamla våg som vi hade till min andra katts ena kull.
 
Kul ! Då får du egna bebisar. Har du stamnamn än, eller väntar du med sånt? Du får ju ta kull utan, bara undrade.

Ja, vad har jag köpt... Nappflaska på Djurens Center, modersmjölksersättningen är också köpt där. Den heter Kitty-Milk och är från Beaphar och tydligen kanon. Bra att ge mamma katt precis efter förlossningen. En bit plastfrotté är perfekt att ha under kattungarna eftersom mamman kan blöda endel några dygn efter och ungarna kissar. Bra att ha under mamman vid förlossningen också, nått som smata jag inte hade utan fick tvätta min bäddmadrass i sängen. Äckligt :crazy:.
Yoga går också på sån mat, RC Kitten.

Förhoppningsvis behöver du inte använda nått mer än vågen, men det kan vara skönt att slippa hasta iväg om nått går fel.
 
Är hon gosig, så brukar det vara ett tecken på dräktighet.

Angående höga hyllor, så hände det ju så här. Hon brukar vara uppe på denna hylla men dom får ju sämre balans och är ju kanske inte riktigt lika smidiga som dom tror dom är när magen börjar puta. Så trots att hyllan här är 50x50 cm, så ramlade Yoga ner. Nu klarade ju alla sig, men olyckor händer. Tyvärr verkar det vara för ovanligt att kattungar får tyngre saker över sig också, himla trist :(

Usc vad fort dom växer nu, mina ska gå upp ca 100 g i veckan. Det är vad dom vägde vid födseln, så dom ökar alltså med 100% första veckan.
 
Bra att ha en lite steril sax till hans också om utifall att honan inte navlar av ungarna.
En annan sak att tänla på är att inte använda frottehanduk till honan att ligga på.
Ungarna kan jättelätt fastna med klorna i detta material. Välj hellre nåt gammalt lakan. Underlager får heller inte vara för mjukt då honan kan lägga sig på ungarna utan att känna det då.
Lycka till
 
Är hon gosig, så brukar det vara ett tecken på dräktighet.

Hi hi!! Då MÅSTE mammas katt vara med småttingar!! Fast det har HAN i så fall varit jämt. Hennes kastrat är nog den gosigaste katt jag någonsin träffat, gosar man inte med honom så tvångsgosar han med dig!!!

(sorry... kunde inte låta bli :o)
 

Liknande trådar

Hemmet Behöver tips på var jag hittar rött porslin. Sån julig röd färg så ingen blek eller åt det rosa/orange hållet. Vill ha små tallrikar a...
Svar
7
· Visningar
578
Senast: Åsa A
·
Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
1 824
Senast: Anna
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 986
Senast: TinyWiny
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp