TV-avgiften?

Mia_R

Trådstartare
Nästa år ska alla vuxna betala TV-avgift oavsett om man har tillgång till TV eller inte. Jag funderar på om jag ska skaffa TV-abb när jag ändå måste betala för det, å andra sidan tycker jag det blir ganska rättvist att alla betalar som nyttjar public service även om radio hittills varit fritt, men jag streamar ju en del på bl a SVTplay så egentligen nyttjar jag ju delar av TV-utbudet redan idag.

Hur ser ni andra på det? För min mamma så blir det ju billigare, ensamstående fattigpensionär.
 
Jag äger en tvmottagare men har inte sett på tv på flera år. Jag har sett hoppning några gånger på SVT play. Så för mig så tycker jag att det är skit, väljer jag att inte se på tv/SVT/ lyssna på deras radiokanaler, så är jag inte så intresserad av att betala för det.

Jag tycker vi betalar hög skatt överlag, och nu kommer det bli ännu "mindre" kvar.
 
För mig är public service oersättligt.

Att hitta en bättre form för finansieringen är Radiotjänsts indrivning var väl tvunget. Bästa sättet är helt enkelt genom en avgift alla betalar.
Vi skulle få ett betydligt sämre samhälle om public service försvann.
 
Att en TV-apparat skulle vara kravet för att betala TV-avgift är ju rätt föråldrat nu så det är bra att det ändras. De som varken tittar på TV, SVT Play (dator, platta eller mobil) eller lyssnar på radio någonsin är nog rätt få. Det är väl bra att det blir billigare för de som har lägst inkomst.

Sen kan man alltid diskutera public service men nu har vi det och då ska ju alla bidra till det. Vill man avskaffa public service är det en annan diskussion.
 
Jag tycker det känns bra. Public service är så oerhört viktigt och behöver ju egentligen allt stöd det kan få... Och oavsett om man har TV eller inte så nyttjar ju de flesta av oss public service ändå på något vis. Det finns en del onödiga utgifter i livet, det här är inte en av dem...
 
Nästa år ska alla vuxna betala TV-avgift oavsett om man har tillgång till TV eller inte. Jag funderar på om jag ska skaffa TV-abb när jag ändå måste betala för det, å andra sidan tycker jag det blir ganska rättvist att alla betalar som nyttjar public service även om radio hittills varit fritt, men jag streamar ju en del på bl a SVTplay så egentligen nyttjar jag ju delar av TV-utbudet redan idag.

Hur ser ni andra på det? För min mamma så blir det ju billigare, ensamstående fattigpensionär.
Jag var nog emot för några år sedan. Men när jag tänker efter med radio så är jag nog för. Radio måste vi ju ha, alla, ur ren säkerhetssynvinkel, och den ligger också och kostar pengar. När jag var mot tänkte jag bara på TV och hur uselt det var just där.

Jag började ju betala TV-avgift när jag fick barn och det började tittas på barnTV som är av riktigt god kvalitet. Att det är mycket lekprogram på SVT1 o 2 kanske man kan se genom fingrarna med. Folk verkar ju gilla det av någon orsak.

Sedan tycker jag nog inte att jag skulle sett på SVT play med gott samvete när jag inte betalade. Vi hade ju TV för att spela dataspel med så egentligen borde vi betalat avgift, men var noga med att inte titta på någonting de hade i alla fall och inga andra TV-kanaler heller.
 
Senast ändrad:
Jag tänkte först att det var vansinnigt mycket pengar. Men sedan tänkte jag faktiskt om. Radion behövs ur säkerhetspunkt och sedan tänkte jag faktiskt på hur det var när jag var barn. Vi hade jättedåligt med pengar och kunde därför bara ha "gratis tv". Det var de enda barnprogrammen jag kunde se, och jag älskade verkligen barnprogram - dessutom hade jag nog varit helt utanför snacket på skolan/dagis/fritids om jag aldrig kunde se barnprogram.
Tänk om det inte hade funnits, då hade jag inte kunnat titta på barnprogram alls när jag var liten, bara för att vi hade uselt med pengar. Jag tycker bara det gör det värt.

Sedan tittar jag aldrig på tv själv, det skulle vara om de sänder någon hästtävling, och sedan vill jag gärna se julkalendern. Streamar väldigt sällan från svt, tycker mest det är tråkigt.
 
Jag tänkte först att det var vansinnigt mycket pengar. Men sedan tänkte jag faktiskt om. Radion behövs ur säkerhetspunkt och sedan tänkte jag faktiskt på hur det var när jag var barn. Vi hade jättedåligt med pengar och kunde därför bara ha "gratis tv". Det var de enda barnprogrammen jag kunde se, och jag älskade verkligen barnprogram - dessutom hade jag nog varit helt utanför snacket på skolan/dagis/fritids om jag aldrig kunde se barnprogram.
Tänk om det inte hade funnits, då hade jag inte kunnat titta på barnprogram alls när jag var liten, bara för att vi hade uselt med pengar. Jag tycker bara det gör det värt.

Sedan tittar jag aldrig på tv själv, det skulle vara om de sänder någon hästtävling, och sedan vill jag gärna se julkalendern. Streamar väldigt sällan från svt, tycker mest det är tråkigt.

Fast det kommer väl bara skilja 200:- per år om man är två vuxna som betalar maxbeloppet? Det är inte vansinnigt mycket pengar.
 
Fast det kommer väl bara skilja 200:- per år om man är två vuxna som betalar maxbeloppet? Det är inte vansinnigt mycket pengar.
Eftersom jag inte betalat förut (och i ärlighetens namn aldrig kollat upp vad det kostat) blir det mycket pengar när man direkt ser summan på papper. Som sagt, jag tänkte om och jag anser att det är värt det och tycker absolut inte det är dyrt :)
 
För ensamstående blir det billigare. För en familj där de två barnen bott hemma men haft inkomst blir det betydligt dyrare. Men då det hela nu blir skattefinansierat kan man ju hoppas att finansiären håller fingrarna borta från innehåll och utbud.
 
För ensamstående blir det billigare. För en familj där de två barnen bott hemma men haft inkomst blir det betydligt dyrare. Men då det hela nu blir skattefinansierat kan man ju hoppas att finansiären håller fingrarna borta från innehåll och utbud.
Det var just det - vinklad propaganda utan att vara lika kritiska till innehållet som när motsatt sida i frågan visar upp sina argument.
 
Det var just det - vinklad propaganda utan att vara lika kritiska till innehållet som när motsatt sida i frågan visar upp sina argument.
M.m SVT och SR har ju rykte om sig att hålla en viss profil genom åren. Tack vare konkurrens av fristående kanaler så håller detta ju inte längre. Man ser det ju på att finansieringen inte längre år att avstå från oavsett om man hat tv eller ej. Bolaget ska finansieras oavsett om deras tänkbara kunder vill ha dem eller ej.
 

Liknande trådar

Småbarn Vår ursprungliga plan var/är att Ludvig ska börja på dagis i augusti nästa år, då han är 1 år o 9 månader. Nu har vi funderat lite på...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 467
Senast: Brandgul
·
D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 591
Senast: Spunkgrodan
·
Lantbruksdjur Nu är jag igång igen med att utöka djurfarmsbeståndet ;) Jag har tänkt införskaffa ett par - tre frå alternativt getter för att...
Svar
19
· Visningar
7 325
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp