TV-avgiften?

Man kan tro det, men så här svarade mydigheten:

"Varför måste exempelvis dementa eller svårt sjuka betala?

– Man menar att public service är till kollektiv nytta för alla, oavsett om man tar del av sändningarna eller inte. Oberoende och granskande journalistisk verksamhet är viktig för samhälle. Sen finns allt från krissituationer och viktigt meddelande till allmänheten också och annat som alla har nytta av, säger Anna-Karin Adolfsson.

I vissa fall kommer inte ens avlidna att undantas.

I den nya lagen står det att tv-avgiften ska betalas av dödsboet till den avlidne hela året dödsfallet inträffat.

Den som dör i januari betalar alltså tv-avgiften i ytterligare tolv månader, via sina anhöriga.

– Det där hade vi ganska mycket diskussioner kring. Men det är så här det fungerar med alla typer av skatter. Skattejuristerna som tittade på detta bedömde inte att det fanns någon rimlighet att ha någon annan typ av reglering i detta fall, säger Anna-Karin Adolfsson."
Mitt svar gäller för när en petson dör och tydligen varit då att det har fakturerats året it som jag förstog När svarade.
 
Hon kan ju skriva sig i det landet där hon bor så behöver hon inte betala skatt i Sverige alls.

Hon är skriven i landet hon bor i, men betalar skatt på sin svenska pension. Iofs, hmm, det har jag faktiskt inte tänkt på. Förhoppningsvis behöver hon inte betala tv skatten.
 
Hon är skriven i landet hon bor i, men betalar skatt på sin svenska pension. Iofs, hmm, det har jag faktiskt inte tänkt på. Förhoppningsvis behöver hon inte betala tv skatten.
Nej alltså jag har väldigt svårt att tänka mig att folk som jag och din mamma, alltså som är utskrivna ur landet, ska behöva betala den här skatten. Det vore ju helt tokigt när vi inte ens kan nyttja tjänsten!
 
Nej alltså jag har väldigt svårt att tänka mig att folk som jag och din mamma, alltså som är utskrivna ur landet, ska behöva betala den här skatten. Det vore ju helt tokigt när vi inte ens kan nyttja tjänsten!

Ni kan ju se på svtplay oavsett var i världen ni befinner er och därmed ta del av utbudet.
 
Du missade min poäng å det grövsta.
Det är en fast avgift så den regleras inte efter förvärvsinkomst som skatten gör. Däremot kan man få den rabatterad om man har en lägre inkomst än 13 600 kr. Skatten på din förvärsinkomst är procentuell det är inte avgiften däremot kan den påverkas av att du har en låg inkomst.
 
Nej alltså jag har väldigt svårt att tänka mig att folk som jag och din mamma, alltså som är utskrivna ur landet, ska behöva betala den här skatten. Det vore ju helt tokigt när vi inte ens kan nyttja tjänsten!
och @MJLee

Nej är man helt utskriven ur Sverige så omfattas man nog inte. Men om man exempelvis äger en fastighet i Sverige, har ett bolag/enskild firma, andra typer av finanser, en bostad eller liknande så betalar man fortfarande skatt i Sverige även om man bott många år utomlands. Och då får man nog betala även denna avgift.
 
och @MJLee

Nej är man helt utskriven ur Sverige så omfattas man nog inte. Men om man exempelvis äger en fastighet i Sverige, har ett bolag/enskild firma, andra typer av finanser, en bostad eller liknande så betalar man fortfarande skatt i Sverige även om man bott många år utomlands. Och då får man nog betala även denna avgift.
Ja alltså jag är så utskriven man kan bli, men jag är ju fortfarande svensk medborgare. Det enda jag har i termer av inkomst är lite fonder som jag ju betalar vinstskatt på, men någon "beskattningsbar förvärvsinkomst" som Regeringskansliet pratar om har jag då rakt inte :)
 
Det är en fast avgift så den regleras inte efter förvärvsinkomst som skatten gör. Däremot kan man få den rabatterad om man har en lägre inkomst än 13 600 kr. Skatten på din förvärsinkomst är procentuell det är inte avgiften däremot kan den påverkas av att du har en låg inkomst.

Ja så kan man se det.
Eller så kan man se det som att avgiften tas ut med 1 % av förvärvsinkomsten upp till ett tak på 1300 kr/år.
För det är så lagen är skriven.
Och om man avlider så har man väl inte längre nån förvärvsinkomst. Därmed tas inte heller public service-avgift ut efter döden. Det var det sistnämnda som var min poäng som du missade så grovt.
 
Nej, tyvärr är det en väldigt stor del av utbudet som inte är tillgängligt utanför Sveriges gränser.

Måhända. Men det är iallafall ett argument som regeringen anför för att ta ut avgiften av folk som bor utanför Sverige. "
Ska personer som bor utomlands betala public service-avgift om de får inkomst (till exempel pension) från Sverige?
En person som betalar skatt i Sverige kommer även att betala public service-avgift i Sverige. Detta motiveras av att stora delar av public service-utbudet finns tillgängligt via internet i hela världen."

https://www.regeringen.se/regeringe...tter-radio--och-tv-avgiften--fragor-och-svar/
 
Måhända. Men det är iallafall ett argument som regeringen anför för att ta ut avgiften av folk som bor utanför Sverige. "
Ska personer som bor utomlands betala public service-avgift om de får inkomst (till exempel pension) från Sverige?
En person som betalar skatt i Sverige kommer även att betala public service-avgift i Sverige. Detta motiveras av att stora delar av public service-utbudet finns tillgängligt via internet i hela världen."

https://www.regeringen.se/regeringe...tter-radio--och-tv-avgiften--fragor-och-svar/
Jaha, där ser man! Vi har tydligen olika uppfattning om vad "stora delar" innebär, Regeringskansliet och jag...
 
Jag har inte haft tv sen jag flyttade hemifrån. Enda gången jag lyssnar på radio är om det är stopp i trafiken för jag vill veta vad som händer. Likadant när det är storm.
Betalar redan för Netflix, HBO, Spotify (dokumentärer, podcasts, och musik såklart).

Jag fattar inte heller hur det kan bli så dyrt? Ska hela Sveriges befolkning betala så känns det som om de kommer få in en massa kulor de inte fått in tidigare.
Är inte heller särskilt förtjust programmen som sänds där.
Barnprogrammen är bra, men jag har ju inga barn.
 
Vi har tv, men har valt att inte betala. Vi utnyttjar public service typ 10h/år och vi har inte tyckt att det är något underlag för att betala avgiften. Det kan man så klart tycka vad man vill om, men så har vi gjort under de senaste två åren när vi haft tv.

Oavsett tycker jag att det är bättre att den läggs på skatten, men jag tycker verkligen inte om att finansiera statlig smörja, typ alla tävlingsprogram (Norges tuffaste, Diagnoskampen, Alla för en...), eller diverse märkliga humorprogram. Jag stödjer mer än gärna kultur och kunskap, men sånt dravel? Nej tack.


Jag blir helt fascinerad över att vuxna människor på fullaste allvar anser att de bara behöver följa de lagar och regler som passar deras eget välbefinnande.

Just bara därför är jag glad att det läggs på skatten.
 
Jag äger ingen tv och har därför inte betalat avgift. Tittar på datorn och i den utsträckning jag har använt public service så är det främst nyheter jag har tittat eller lyssnat på. Jag hade absolut inte haft någonting emot att betala för nyheter, utbildande och samhällsgranskande program osv men melodifestivalen?? Aldrig i livet! Jag avskyr skräpet av hela mitt hjärta och skulle aldrig frivilligt betala för att få mina öron våldtagna under det halvår som låtarna tjatspelas överallt efteråt.
Att avgiften läggs på skatten tycker jag är rimligt men det nya systemet blir alldeles för dyrt i relation till vad man får.
 

Liknande trådar

Småbarn Vår ursprungliga plan var/är att Ludvig ska börja på dagis i augusti nästa år, då han är 1 år o 9 månader. Nu har vi funderat lite på...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 479
Senast: Brandgul
·
D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 594
Senast: Spunkgrodan
·
Lantbruksdjur Nu är jag igång igen med att utöka djurfarmsbeståndet ;) Jag har tänkt införskaffa ett par - tre frå alternativt getter för att...
Svar
19
· Visningar
7 342
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp