TV innan läggdags

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TV innan läggdags

anni0301 skrev:
Vi gör samma sak. De kollar lite på barnprogram, borstar tänder, jag läser en saga (ibland orkar jag inte) sen ser de på en film och somnar till den. Skulle vi inte stoppa i en film så finge vi ha dem vakna till fram mot 21 - 22. Å jag har inte lust att sitta å läsa i flera timmar för att få dem avslappnade. De är oxå sex år, full fart hela dagen och kollar de på en film så slappnar de av snabbare än om jag läser saga å lämnar dem. De delar sovrum å det blir bara bus och lek om de inte kollar på film.
Men de kollar aldrig på barnprogram på dagar, sitter inte framför nått tv-spel eller dator utan är ute och busar å leker. Vi har våra mysstunder ändå vid middagen, när vi äter kvällsfika, när vi läser saga eller leker på dagen.

Gör som du vill. Det är dina barn och du känner dem bäst. Du ska leva du oxå! Jag tror inte du är en av dem som låter tvn stå på dygnet runt för att ha barnpassning. Det finns alltför många sådana och DE borde ha dåligt samvete!

Nej, det är nästan så att jag VILL att han ska spela mer data för att lära sig mer inför skolan, han spelar ca 10-15 min, 1-2 ggr/ vecka. Filmtittande på dagen blir sällan, kanske ngn gång som kort paus på en hektisk dag, eller barnkanalen på helger om han vaknar för tidigt
 
Sv: TV innan läggdags

Oftast blir det en saga!!! Personligen tycker jag att en saga på cd är ett bättre alternativ än en film. . . Det finns många att låna på de flesta bibliotek....Varför jag inte vill att mina barn ska se film är att de kopplar av bättre om de bara får lyssna, en film blir de mer uppspelta av och de får en massa intryck innan de ska sova. Resultatet blir att de har svårare för att somna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: TV innan läggdags

Det viktigaste är inte att ni har rutiner som ser ut som alla andras, utan att ni har rutiner som fungerar för er.
Om ni väljer att läsa saga någon annan gång och har andra rutiner vid läggdax så är det helt okej, bara det fungerar. Ha inte dåligt samvete snälla du!

Däremot hör jag till dem som tror att "kvalitetstid" med barnen är mindre viktigt än "vanlig vardag" och mycket närhet. Att vila i barnets säng när hän tittar på natta-filmen kanske är en lagom lösning för trötta föräldrar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 258
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 038
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 084
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 902
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp