TV innan läggdags

Status
Stängd för vidare inlägg.

catya

Trådstartare
HEJ, undrar om alla här inne orkar läsa saga på kvällarna för barnen? Är det bara vi som är så trötta på kvällarna att vi nästan somnar då vi läser? Vi låter istället vår son se på video, snälla filmer, ca 30-40 min varje kväll innan vi släcker, stänger av och låter honom somna av sig själv (inte till tv`n då!) Han är 6 år! Får ibland jätte dåligt samvete för detta , men försöker läsa på dagen, lediga dagar istället!
 
Sv: TV innan läggdags

Måste nog säga att ditt dåliga samvete bör leda dig rätt!
När han är tonåring är det en annan sak men sex år nej det tycker jag faktiskt inte är okej, du måste inte läsa, prata om hur dagen varit istället, eller hitta på egna historier, det är inte så svårt.
Jag läste inte när mina barn skulle sova vi myste pratade och jag berättade nån för stunden ihop diktat saga, tycker du det verkar svårt så ta honom till hjälp! typ det var en gång och så får han fylla i så hjälps ni åt det är jätte kul att få igång fantasin, han kommer hjälpa dig och du själv får många skratt på köpet.
Det är sånt barnen kommer ihåg, iallafall mina:love:
 
Sv: TV innan läggdags

Det är inte själva sagoläsandet som är det viktiga (jo det är viktigt också men sagor kan man läsa på dagarna också) det är er tid med barnet. Jag tycker att det är slött att ha videon som barnvakt ostället för att ställa upp med egen tid.
Ett barn som fått introduktion i böckernas värld genom att föräldrarna läst sagor och det har varit en positiv, mysig stund för barnet blir ofta positivt inställd till litteratur. Det gynnar fantasin och ger många gånger fördelar i språkutveckling och ordförråd.
Ett barn som nattas av videon lär antagligen bli positivt inställd till video men det är barn oftast ändå.
En helt ovetenskaplig undersökning (av mig själv) visar att de av mina bekanta som haft föräldrar som läst sagor ofta själv läser böcker som vuxna, de som fått ligga och kolla i serietidningar har fortsatt köpa det som vuxna men läser aldrig eller sällan en bok.
Nej, gå tillbaka till sagoläsandet, be den andra föräldern titta in så att du inte blir sovande så länge om du somnat annars är det bara att hålla sig vaken!
 
Sv: TV innan läggdags

När går sonen och läggar sig? Knappast efter kl 20 väl, eftersom han bara är 6 år? DÅ borde ni väl kunna hålla er vakna för att läsa lite böcker? Ni behöver ju knappast läsa en hel roman - högst en halvtimmes läsning borde ju räcka.

Nej, jag tycker INTE att det är bra att han tittar på video innan han somnar. Då missar han ju, som andra redan sagt, stunden med er föräldrar. Han missar ju också böcker, som är så viktiga!
 
Sv: TV innan läggdags

Jag läser fortfarande för min son,fast han är 9 år.

Inte varje kväll men 4-5 dagar i veckan, sen ligger vi och småpratar en stund.
 
Sv: TV innan läggdags

Nej, det tycker jag inte. Hur många tittar inte på Bolli innan de borstar tänderna och går och lägger sig?




Mina tittar på tv innan de går och lägger sig. Mest för att Bolli är slut så lägligt. Treåringen går till sängs före sju och nioåringen halv åtta. Nu läser jag när tid finnes för nioåringen, just för att han ska finna ro för att sova. Han kan ju läsa själv, men själva ritualen gör honom lugn. Med den yngsta är det tvärtom, där släcker man och stänger dörren, så sover hon. Har man tänt(=när man läser) så är hon uppe och i andra andningen sedan.
 
Sv: TV innan läggdags

Läser nog alltid nåt, även om man själv är väldigt trött ibland efter en lång arbetsdag. Vår son har haft försenad talutveckling och vi har läst, läst och igen läst och sjungit för honom för att stimulera den. Nu är han snart 9 år och på samma nivå som sina jämnåriga :) .

Vi läser fortfarande fast han snart fyller 9 - om man är borta på jobb hela dagen så är lässtunden en mysig stund att prata i lugn och ro om dagen som varit.
 
Sv: TV innan läggdags

Jag tycker nog som dom flesta andra här att du bör ge av egen tid till sonen. Sedan om det blir i form av läsning eller en stunds småprat, det spelar ju ingen roll.

Det finns ju sådana som inte tycker om att läsa, du kanske tillhör en av dom? Då kan det ju vara lämpligt med en stunds prat och mys istället.

Sedan skulle jag vilja kommentera Sars ovetenskapliga undersökning. :D Jag har alltid älskat böcker och har läst i mängder för min son som idag är 13 år. Där har det inte varit fråga om någon bok per dag utan snarare runt 10-15 böcker per dag.. :o
Jag har läst så fort tillfälle getts (hade inga hästar då :D ), efter hemkomst från dagis tex för att varva ner, så har vi plöjt ett par sagor. När lillasyster kom så tog vi amningsstunderna och gjorde till sagostunder.
Han har alltid älskat att lyssna på sagor och ordförrådet är det väl inget fel på, men att läsa själv??? Nej du.
Jag har försökt, han har varit med i ett par ungdomsbokklubbar, men jag har märkt ointresset och vi har lagt av.

Dottern däremot... Henne har jag av naturliga skäl inte läst lika mycket för. Men hon älskar böcker!!! Hon är 9 år idag och läser allt hon kommer över.

Så jag vet inte... Jag inbillar mig att det är genetiskt betingat. Men man vet ju aldrig, dom är ju inte vuxna än.... :D
 
Sv: TV innan läggdags

Du behöver inte alls ha dåligt samvete, vi har det likadant. Vår 6-åriga dotter ligger i sin loftsäng och tittar på tex Krambjörnarna eller ngn annan film innan hon somnar.
Det är ett perfekt sätt för henne att varva ner o koppla av innan hon somnar, hon kör på i 200km/h hela dagen.


Jag har två barn till ( 16 och 14 ) och dom har också legat och tittat på ngn film när dom var små.

Umgås man bara med sitt barn varje dag så ser jag inga som helst hinder för att dom ska titta på film eller ngt annat innan dom somnar.

Gör det som passar ER bäst och skit i vad andra tycker.
Ha INTE dåligt samvete så länge du är med ditt barn andra stunder.
 
Sv: TV innan läggdags

Jag antar att det är olika från barn till barn. Vår son har från väldigt späd ålder varit en bokslukare av stora mått och han får aldrig nog av sagoläsandet. Så för honom funkar det kanon att varva ner på kvällen med att ligga tillsammans i sängen och läsa. Han missar inte en stavelse så det känns verkligen lönt att läsa för honom. Så vi läser varje kväll. Är jag jättetrött av någon anledning blir det en kort saga och när jag var rejält sjuk med halsfluss och problem med rösten kvällstid så fick sonen berätta en saga för mamma istället.

Jag föreställer mig att barn som verkligen älskar och uppskattar när man läser för dem är "roligare" att läsa för kväll efter kväll och barn som lika gärna kan vara utan... ja, då är det väl inte så motiverande för en själv när man är trött.
 
Sv: TV innan läggdags

Håller med dig. Bägge mina ser på tv innan de somnar. Jag läser så gott som aldrig för dem, jag har velat men min son blir vansinnig om jag försöker (autistisk) så han har lärt lillasyster tyvärr:mad: :cry: .

Däremot umgås vi konstant efter jag hämtat dem från dagis, all tid mellan dagishämt och lägdags är VÅR tid, vi lagar mat ihop, åker och handlar, rider, är i stallet etc. Givetvis småpratar vi hela tiden.Just nu håller jag på att lära dem alfabetet genom att använda bokstäverna på mjölkkartonger och liknande.

Jag skulle personligen vilja läsa för mina barn men det blir en så total reaktion så det är inte värt det, när storebror är borta så försöker jag och lillasyster och det går bättre och bättre.

Varför är det så viktigt att just läggstunden är barnets tid, kan den inte vara vid matlagningen tex?
 
Sv: TV innan läggdags

Varför ha dåligt samvete? Du ger säkert ditt barn en bra tid på annat sätt. Mina barn har jag aldrig läst för. De stora är bokslukare ändå. Däremot har vi hela dagarna tillsammans med små mysstunder då och då. Vi behöver inte en speciell sömnritual för att döva ett dåligt samvete för att man är borta från sina barn hela dagarna.
Min äldsta grabb 4 år vill hellre vara med och få hjälpa till med staketdragning än att sitta stilla och lyssna på en bok. Däremot så r Byggar Bob på video en stor favorit.
 
Sv: TV innan läggdags

Jag tycker det är OK vid vissa tillfällen (typ en gång i halvåret) med video. Läsa bör man göra för barnen iaf en liten stund varje dag. De dagar man inte orkar är det bättre att sätta på en cd-saga. Det är viktigt för barnen att skapa sig egna bilder i huvudet efter vad h*n hör. Mina barns lärare hävdar att de ser vilka barn som det lästs för när de börjar skolan.
 
Sv: TV innan läggdags

Vi gör samma sak. De kollar lite på barnprogram, borstar tänder, jag läser en saga (ibland orkar jag inte) sen ser de på en film och somnar till den. Skulle vi inte stoppa i en film så finge vi ha dem vakna till fram mot 21 - 22. Å jag har inte lust att sitta å läsa i flera timmar för att få dem avslappnade. De är oxå sex år, full fart hela dagen och kollar de på en film så slappnar de av snabbare än om jag läser saga å lämnar dem. De delar sovrum å det blir bara bus och lek om de inte kollar på film.
Men de kollar aldrig på barnprogram på dagar, sitter inte framför nått tv-spel eller dator utan är ute och busar å leker. Vi har våra mysstunder ändå vid middagen, när vi äter kvällsfika, när vi läser saga eller leker på dagen.

Gör som du vill. Det är dina barn och du känner dem bäst. Du ska leva du oxå! Jag tror inte du är en av dem som låter tvn stå på dygnet runt för att ha barnpassning. Det finns alltför många sådana och DE borde ha dåligt samvete!
 
Sv: TV innan läggdags

Läser inte för sonen innan han ska sova.
Varför ska man promt "ge dem tid" när de är trötta och vill sova??? Vi ger sonen av våran tid när vi är pigga och vakna på dagen istället.
Han älskar böcker, men det är inte så att vi sitter och läser dagligen för honom i alla fall. Tycker det här med att läsa för barnen är hemskt överreklamerat.
Några vänner har nästan inte läst en bok för sina barn, istället lärde sig deras dotter att läsa själv när hon var 4 år :) .

Sonen ser på bolibompa, och vid 19 så går vi och borstar tänderna och upp i säng, där han somnar själv efter en godnatt puss.
Hur gör ni som har flera barn om ni läser eller sitter kvar länge?
Jag har ju en liten bebis också och hon går och lägger sig senare än sonen, hon kan ju inte ligga och sprattla själv hur länge som hellst, brukar räcka med tiden det tar för nattning av sonen.

Jag har inte ett dugg dåligt samvete för att jag använder tv:n som barnvakt ibland. Att ge tid, att se till att barnen får tid, det kan man göra utöver det, det måste som sagt var inte göras vid läggdags!!
 
Sv: TV innan läggdags

Jag läser för sonen varje kväll. Han tittar sällan på tv och sitter inte still särskilt mycket, så han behöver den tiden att varva ner innan han somnar.
Och eftersom jag anser att böcker är bättre än tv så läser jag.
Det har hänt nån helg att han somnar i soffan om vi har hyrt film.
Lillebror (6veckor) är med vid nattningen eftersom jag är själv med barnen.
 
Sv: TV innan läggdags

Sar skrev:
Det är inte själva sagoläsandet som är det viktiga (jo det är viktigt också men sagor kan man läsa på dagarna också) det är er tid med barnet. Jag tycker att det är slött att ha videon som barnvakt ostället för att ställa upp med egen tid.
Ett barn som fått introduktion i böckernas värld genom att föräldrarna läst sagor och det har varit en positiv, mysig stund för barnet blir ofta positivt inställd till litteratur. Det gynnar fantasin och ger många gånger fördelar i språkutveckling och ordförråd.
Ett barn som nattas av videon lär antagligen bli positivt inställd till video men det är barn oftast ändå.
En helt ovetenskaplig undersökning (av mig själv) visar att de av mina bekanta som haft föräldrar som läst sagor ofta själv läser böcker som vuxna, de som fått ligga och kolla i serietidningar har fortsatt köpa det som vuxna men läser aldrig eller sällan en bok.
Nej, gå tillbaka till sagoläsandet, be den andra föräldern titta in så att du inte blir sovande så länge om du somnat annars är det bara att hålla sig vaken!

Tja, det där är ju inte helt ovetenskapligt. Snarare är det så det funkar för de allra flesta. Och det finns mycket forskning som visar på det. Alltså att det är litteratur"tillvänjningen" i unga år som avgör hur mycket & vad man läser senare i livet. För den som tycker att det är viktigt (till exempel jag, som läser till svensklärare ;))
Sen finns det ju som vanligt undantag är det väl bäst att tillägga.

Sen kan jag väl tycka att det kanske inte är själva läsandet på kvällen som är det viktigaste, utan att man faktiskt passar på att umgås med sina barn.
 
Sv: TV innan läggdags

Läser böcker gör vi på dagarna.
Lilleman blir så väldigt uppspelt av dem.
Hans fantasi går igång i 100 knyck.

När han skall sova så tittar han på någon gammal video-film som han har sett 100ggr.
Logosol instruktionsvideo, reklamfilm över skotare i skogen eller byggare Bob.
Lilla Röda Traktorn eller Meckar Micke går också bra.
 
Sv: TV innan läggdags

Då jag har studerat barn och litteratur så anser jag att så länge barnet vill att du läser en saga så är det jättebra.
Detta gör att er son får det lättare för läs- och skrivinlärning i skolan sedan, han uppmuntras också till att läsa mera.
Du lägger en toppengrund för honom, allt blir så mycket enklare för honom.
Men å andra sidan förstår jag dig att du känner dig ibland trött, man behöver ju inte läsa varje kväll.
Nu kanske han också är så stor att du kan läsa en kapitelbok, läs högst 10 minuter och sedan får han höra fortsättningen nästa kväll.
En liten stund räcker...

Ville bara sporra dig med läsningen nu när du vet hur mycket mer du ger ditt barn i läs- och skrivinlärning...
Desto mindre behöver du hjälpa han senare i livet.
Eller ta en film istället men hitta en med text så får han se texten samtidigt när han ser filmen, barn tar in så mycket omedvetet...
 
Sv: TV innan läggdags

indian-charlie skrev:
Du behöver inte alls ha dåligt samvete, vi har det likadant. Vår 6-åriga dotter ligger i sin loftsäng och tittar på tex Krambjörnarna eller ngn annan film innan hon somnar.
Det är ett perfekt sätt för henne att varva ner o koppla av innan hon somnar, hon kör på i 200km/h hela dagen.


Jag har två barn till ( 16 och 14 ) och dom har också legat och tittat på ngn film när dom var små.

Umgås man bara med sitt barn varje dag så ser jag inga som helst hinder för att dom ska titta på film eller ngt annat innan dom somnar.

Gör det som passar ER bäst och skit i vad andra tycker.
Ha INTE dåligt samvete så länge du är med ditt barn andra stunder.

Skönt att höra ngn som tycker det är ok, vi äter alltid frukost ihop, och middag o har 3 lediga dgr ihop, en av dem åker vi på ngn utflyckt tex museum m.m. Vi pysslar, ritar, bakar, bygger lego, cyklar, är iskogen m.m. Eftersom jag lägger endel tid i stallet- max 4 gånger/vecka, så är det viktigt att oxå ge honom mkt tid.
Ni som INTE tycker det är ok har givetvis rätt oxå, men jag tycker ändå att jag lägger mkt annan kvalitets tid med honom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 371
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
783
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 041
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 695
Senast: Badger
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp