Tv och film för barn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Enya

Trådstartare
Tittar era barn på bolibompa eller väljer ni att sätta på en video eller dvd till barnen i stället? Vad tycker ni om dagens barntv?

Vi sätter på en film oftast, tycker inte att bolibompa passar barn som är i mina barns ålder, alltså 1-3 år. Vad tycker ni?

Blir fundersam nu när mina barn har tittat på Lejonkungen på video.

Berätta om vad ni tycker är bra för barn! :)
 
Sv: Tv och film för barn

Om barnen (än så länge bryr sig bara Lucas) av nån anledning måste se på TV så har vi "Fem myror.." och i julklapp fick han Emil och Pippi. Dock ser han även Lattjo Lajban de mornar vi ska till dagmamman och Bolibompa när vi kommer ihåg. Men till båda TV-programmen ser vi till att någon av oss sitter med om han behöver ventilera det han ser.
 
Sv: Tv och film för barn

Pratade med en barnläkare om tv/film för barn. Han var starkt emot att överhuvudtaget visa tv/film för barn under tre år, då de inte kan behandla den sortens infrmation i sina outvecklade hjärnor. Det kunde leda till olika oros tillstånd/stress och mardrömmar. Han hade själv två döttrar och ingen av dem fick titta på tv förrens vid närmare fyra års ålder, och då endast lämpliga filmer i vuxet sällskap. Efter på disskuterades det vad de setta och behandlade informationen.

Det låter ju bra, men vem orkar? Hur gör ni med tv-tittandet hos era barn?
 
Sv: Tv och film för barn

Enya skrev:
Blir fundersam nu när mina barn har tittat på Lejonkungen på video.

Läkaren jag refererade till över, använde just lejonkungen som ett exempel. Ett av hans barn hade råkat se den som 3 el. om det var 4åring hos Farmor. Barnet hade gråtit väldigt mycket och varit upprörd av filmen. Hade inte släptt den ur sina tankar på väldigt långtid trots att de talat mycket om filmen, och även vad film är.
 
Sv: Tv och film för barn

För små barn som dina tycker jag att teletubbis är helt suveräna. Det går långsammt och så upprepar dom allting två gånger. Mjukt och gulligt.
Jag tycker Sveriges television har helt underbara barnprogram. Italien har inga alls. Jo ,tecknat skit.......det går så snabbt och man fattar fan inte vad det går ut på.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Sv: Tv och film för barn

Eric, den äldsta, älskar lilla röda traktorn, men det är också det enda ur bompa. Annars har lejonkungne varit favorit jättelänge, nalle puh är också kul, enligt honom. Jag förstår att lejonkungen kunde vara jobbig för barnen, men för Eric är det inte det. I samband med att han började se den filmen pratade vi om döden. Hans farfar dog för nästan ett år sedan och vi pratade mycket om att farfar är död och inte kommer tillbaka. När Simbas pappa i lejonkungen dog så pratade Eric om att han trillade ner och så berättade vi vad som hände. Han var aldrig ledsen och har hanterat detta bra. Det var förövrigt han som upptäckte att vår fågel hade dött. Han kom och berättade det för mig: pippi död. Jag fattade inget, vadå pippi? Fast så kom jag på vad han menade och då berättade han att pippin hade trillat ner från sin pinne och dött.

Isaac tittar inte mycket på tv, springer runty lite och kasta små ögon då ochj då på tv:n. Han älskar musik och tittar då på tv när de sjunger.

Jag har också hört att barn under 3 år inte ska titta på tv, men det fungerar ju inte i praktiken! I alla fall inte när man är mer än en som bestämmer över sina barn och inte är överrens. Men så har vi gjort som så att all tv-tittande på dagen är förbjudet, fast det fungerar inte heller eftersom min man passar på att titta på film med barnen när jag inte är hemma!
 
Sv: Tv och film för barn

Selma fullkomligen ÄLSKAR Barbapapa-filmerna. Vi har 4 st nyproducerade på dvd, där de reser runt i världen och lär sig en massa om diverse olika djur! Mycket barnvändligt och pedagogiskt!! Det var jättehärligt att kunna gå ett varv på vår närbelägna djurpark i somras och 2½-åringen kände igen massor av djurarter såsom lemurer, apor, zebror, gnuer (kallas för gnu för att de låter så :p), lejon, tigrar mm, mm, mm... Sen har vi en gammal på vhs också. Utöver Barba har vi några gamla Puh, Bamse och Pippi-filmer på vhs.

På morgnarna sätter hon sig gärna framför tvn och vi har upptäckt att Nickelodeons "Nick jr" är både bra och poppis hos henne. "Dora utforskaren", "Greta gris", "kubisarna" och "Traktor Tom" har snabbt blivit favoriter. På Barnkanalen har vi "Clifford, den stora röda hunden" och "Franklin" som favoriter. Dessa program kommer dock bara periodvis.
Alla dessa nämnda tv-program är på morgnar och förmiddagar.
Bolibompa tycker jag mestadels är för lite större barn än Selma. Dessutom ligger det i tid ungefär när våra hästar ska in från hagen, så det blir oftast missat.

Selma får titta på TV på morgnarna - om inte annat så för att det ger oss vuxna en tidsfrist :o :p. Jag är egentligen EMOT tv som barnvakt, men så länge det är vettiga program och hon dessutom är ett mycket aktivt barn övriga tider på dygnet, så låter jag henne titta. Barbafilmerna används inte så mkt längre, sen vi hittade nämnda tv-program. Men är det någon gång så att man är i extremt behov av lite lugn tid så kan jag passa på att starta en film medan lillasyster sover och på så sätt få en stund att göra något "utan barn" (typ plocka ur och fylla diskmaskingen utan medhjälpare.. :p)

Jag tycker det är jätteviktigt att man hålelr reda på vad det är för filmer eller tv-program som man låter barnet titta på, i synnerhet om man låter dem titta utan att man själv sitter bredvid och förklarar och berättar om det blir lite ledsamt eller otäckt i filmen. (Skulle det vara nåt som Selma tycker är läskigt så säjer hon till - det händer ju ändå att man missar att stänga av tvn, så det fortsätter med program för större barn..) Vi har Lejonkungen, Pocahontas och nån Snövit, tror jag (förmodligen några till) som jag anser vara för lite större barn. Dem kommer jag hålla undan tills jag anser att barnen är mogna för dem.
 
Sv: Tv och film för barn

Att det här med film var så "viktigt" visste jag inte. Jag menar, det som säljs för barn är inte riktig för barn alltid. Jag har inte tänkt på att lejonkungne är "farlig", men det är den nog egentligen. Mina pojkar får aldrig titta på annat än barntv, aldrig att de är uppe så sent att de råkar se något av våra filmer eller tvprogram heller.
Vi har alla lejonkungen, 4 olika med nalle puh, vi på saltkråkan, lotta på bråkmakargatan, 2 tom och jerry, kalle anka och en del till. Han har sin favorit och den tittar han mest på. Och det är lejonkungne 2!
 
Sv: Tv och film för barn

Var hittar jag dem? På vilken tid, kanal? Finns de på video eller dvd?
 
Sv: Tv och film för barn

Teletubbies finns på video, säkert också på dvd.
Själv har jag dock ratat dem för att jag tycker de är FÖR barnsliga. Men det ska visst vara framtaget i samråd med barnexperter för att vara bra för små barn...
 
Sv: Tv och film för barn

Som vuxen blir man tokig på Teletubbies men barn älskar upprepningar så varför inte...

Mycket av Disney är lite för mycket för små barn - ondskan i Lejonkungen tror jag är värre än att pappan dör, i Kogänget anspelas det på sex osv, Skönheten o odjuret är riktigt otäck, i Ringaren i Notre Dame ska dom elda upp Esmeralda - nä Disney går bort (om man undantar Nalle Puh då)
Mina pojkar älskar Pippi, Emil, Saltkråkan o Bullerbyn - där otäckheterna finns med men inte är obegripliga utan mest sorgliga.
 
Sv: Tv och film för barn

Suck säger jag bara (tv:tittande är då verkligen ett kärt ämne att disskutera). Min dotter 1år 9mån tittar på bolibompa varje dag. Hon tycker det är jättekul! "Håll igång" är nog favoriten och då vill hon att även jag ska upp och springa och hoppa med henne. Röda traktorn är ok att titta på men ibland tröttnar hon och leker med något annat istället. Nasse och Evas vinterplåster är även det kul. (nämnas bör väl att Cornelius och Bernie är pappans favorit :) Hon sover gott om nätterna och visar inga tecken på att vara extra skrämd bara för att hon avslutar sin kväll med tv, själv tycker jag det är ett bra sätt att varva ner inför läggdags (stänga av hjärnan ;). Jag tycker de flesta bolibompa program är lärorika, pedagogiska och kul. Däremot kan de tecknade disneyfilmerna och även tecknat på tex Cartoon planet innehålla mycket som jag nog kan se att småbarn kan tycka är skrämmande.

Det enda jag försöker att undvika att hon ser på är "vuxen" otäcka filmer, dvs action och skräck.
 
Sv: Tv och film för barn

Mina barn (4 och 8) älskar Disney Channel. Det tycker jag är en kanonkanal med kvalitets-tv för barn. På förmiddagarna är det jättesöta program för mindre barn.

Annars brukar riktigt små barn gilla pingu, teletubbies och byggare bob :)
 
Sv: Tv och film för barn

Vi har tyvärr än så länge bara fyran ,ettan och tvåan, så det blirvideofilm eller dvdfilm. föredrar att köpa videofilmer då gråter jag inte alltför mycket om barnen råkar få fatt i en och är lite hårdhäna, och barnen bryr sig inte om bioljud eller bättre bild eller att man måste spola tillbaka filmen.
Jag ska titta efter teletubies oh byggare bob, behöver lite nya filemer att titta på.
Tack för tipset!
 
Sv: Tv och film för barn

Karlsson på taket!

En tvååring i bekantskapskretsen är manisk på Karlsson. Han älskar sin Karlssondocka och när han fick ett par snickarbyxor vägrade han ta dem av sig på två veckor, för de var ju Karlsson. Hans farmor har gjort en propeller som går att fästa bak på byxorna :rofl:

Så här i vuxenperspektiv kan jag tycka att Karlsson är en otäck jävel, men när jag var liten kunde jag alla böckerna utantill - och det blev folk av mig ändå ;)
 
Sv: Tv och film för barn

ameo skrev:
Teletubbies finns på video, säkert också på dvd.
Själv har jag dock ratat dem för att jag tycker de är FÖR barnsliga. Men det ska visst vara framtaget i samråd med barnexperter för att vara bra för små barn...

Det stämmer. BBC samarbetade med barnexperter för att producera ett program som passade de minsta barnen. Mycket upprepningar och enkelt innehåll.
 
Sv: Tv och film för barn

Min dotter är 2 år och 8 månader, och hon ser Bollibompa när det är Björnes magasin och liknande program. Men helst ser hon Anki och Pytte, Pippi Långstrump, Emil eller Madicken.

När den tecknade versionen av Karlsson på taket gick på lördagarna (bollibompa) såg hon den, men den "riktiga" Karlsson är hon för liten för. :bump:
 
Sv: Tv och film för barn

Nyheterna ska vara det värsta för barn att titta på. De ska ha kommit upp en bra bit i åldern och aldrig se det ensamma. Sådant man lätt kan glömma av, då nyheterna är något man som vuxen vill se.
 
Sv: Tv och film för barn

Min dotter på 1½ är helt fascinerad av rally. Så hon delar pappas intresse och sitter gärna och tittar. Kan hon bli miljöskadad? :smirk:
 
Sv: Tv och film för barn

Enya skrev:
Berätta om vad ni tycker är bra för barn! :)

Vi har inga kabelkanaler, så mina barn tittar på barnprogrammen på Bolibompa och 4:an. Nu börjar mina barn bli så stora att Bolibompa börjar bli lite småbarnsligt emellanåt...

Men när det var små gillade de Teletubbies, det var på deras nivå även om man själv som vuxen blev galen över alla upprepningar.

Anki och Pytte gillar min son fastän han börjar bli lite större, han fnissar hejdlöst åt den där ankan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vid vilken ålder har ni låtit ert/era barn varit själva hemma och hur länge? Vi bor i villakvarter med många grannar hemma på dagarna...
Svar
10
· Visningar
1 409
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 899
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
14 849
Senast: Milosari
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 185
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Orolig

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp