Tv-tittande

Jettan

Trådstartare
Hur mycket ser era barn på tv? Och hur gammla är de barnen?

Min dotter 2 1/2 får titta på tv 30 min-1 h per kväll. På helgerna blir det ofta tittande på morgonen och även lite mer på kvällen (man kanske tittar på en tecknad film tillsammans). Jag har hur som helst funderat på om hon tittar för mycket på tv, speciellt sen det blivit en rutin, ett måste för henne (det blir ett jävla liv annars). Men å andra sidan, är det verkligen en dålig rutin? Jag tittar oftast ihop med henne och vi ser bara på barnvänliga saker.

Sedan ser jag grannens barns rum från mitt köksfönster och varje gång jag tittar ut är deras tv på....

Vad tycker ni egentligen??? Och hur gör man om man vill dra ner? Är det bara att bita i det sura äpplet och ta en fight? Och hur mycket begränsar ni äldre barn???
 
Sv: Tv-tittande

Mina barn är också 2.5 år. Det är först nu som de blivit riktigt intresserad av tv:n och vad som visas på den. De kan be att få se Pippi eller Pingu. Men om inte jag tittar med dem så sitter de sällan mer än 10-15 min. De har för mycket spring i benen.

Deras kusin däremot som är 5 månader äldre har sedan hon var 1 år suttit mycket framför tv:n. Så jag tror det är väldigt olika från barn till barn.

Det som förvånar mig just nu är hur de båda kan veta hur man byter dvd-skiva. Jag har aldrig visat dem, men vips så sitter en annan skiva i och den som låg i, ligger omsorgsfullt i sitt fodral. :eek: :D

/Timsetim
 
Sv: Tv-tittande

Jag är inte förälder än utan hade tänkt bli det i november (BF19/11)

Just denna fråga har jag tänkt ganska mycket på då jag har ett par so vi umgås med ganska mycket och de har två barn, 7 och 2 år gamla. Flickan som är 7 år nu har sedan jag lärde känna henne vid kanske 2,5 års ålder haft full kontroll över tv'n hemma så länge hon har varit vaken. Det är kanaler som Disneychannel och Nickelodeon som är på hela tiden.

Problemet är ju då att hon inte kan koncentrerera sig tillräckligt mycket för att sitta i ens 10 minuter och titta. Och man ser nu att lillebror följer samma mönster.

Jag tror att det kan vara lagom med en stund varje kväll, som ni har det (0,5-1 timme). Annars kan man göra som min mamma när min lillasyster var liten (hon är nu 11 år) och de tittade på "Nordic Top 6" som gick varje kväll på MTV istället för att titta på Bollibompa. Min lillasyster har därför aldrig varit någon superanhängare av "barnprogram".

Detta var iaf mina tankar, jag kan ju som sagt inte säga hur det blir för mig i verkliga livet...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 479
Senast: Angel
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 273
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp