Två bakåtvända stolar - vilken bil?!

anonymApril

Trådstartare
Hej, tänkte höra med er andra föräldrar vad ni kör för bil? Just nu känns det liksom omöjligt att hitta en som kan passa oss... Vi har en Volvo v60 i dagsläget som är på tok för liten, min man kan knappt köra den med en stol bakom och vi letar därför efter någon annan. Vi har ett gäng år framför oss med två bakåtvända stolar (i dagsläget en Britax Max-Way plus samt besafe isofixstol som jag inte minns namnet på).

Vi båda blev lite förälskade i Ford kuga, men det visade sig att mannen inte fick plats framför Max-Way-stolen där heller (han är strax under 180cm lång).. Det känns som att varenda baksäte är för trångt i både suv:ar och kombis.. vi har inte provat Passat och Skoda än men Skodan är så pass stor att där känns det garanterat att sitta bekvämt, så den är ju extra intressant.

Så bomba på med era erfarenheter, åsikter och tankar kring bilmodeller som funkar för (min) fyrabarnsfamiljer utrymmesmässigt. Varför gillar ni just den bilen, vad har den för fördelar, begränsningar/nackdelar? :)
 
Vi har en V70, det funkar med sambons långa ben. Kanske annars finns någon annan bakåtvänd stol som tar mindre plats annars?

(Kolla gruppen 'bilbarnstolar' på Facebook om du har Facebook. Finns massor av tips på bilar och bilkonstelationer där. )

Innan satt en i passagerarsätet och en bakom den, det var den bästa lösningen i den bilen iaf, så det går ju att göra så också.
 
Vi har en superb och jag som är strax över 180 och mannen som är 188 sitter bra även med en swingfix bakom oss.
 
Skoda superb!

Vi har två bakåtvända stolar i baksätet och det skulle utan problem gå in en tredje stol där. Mannen är 187 cm lång och sitter utan bekymmer framför en stol både på förar- och passagerarsidan.
 
Säger också Skoda! Vi har nyss bytt från Volvo v70 till Skoda och sambon på 191 cm tycker att det är bättre plats i Skodan. Jag är 180 cm och får ledigt plats också såklart. Vi tog med bilbarnstol (BeSafe) till bilbutiken och testade den i olika modeller och på båda sätena i bilarna.
 
Vi har en V70, det funkar med sambons långa ben. Kanske annars finns någon annan bakåtvänd stol som tar mindre plats annars?

(Kolla gruppen 'bilbarnstolar' på Facebook om du har Facebook. Finns massor av tips på bilar och bilkonstelationer där. )

Innan satt en i passagerarsätet och en bakom den, det var den bästa lösningen i den bilen iaf, så det går ju att göra så också.

Tack för tips om gruppen, har ansökt om medlemskap nu! Vad beträffar att sätta stolar på rad är jag lite tveksam till att det skulle fungera. Jag är nämligen väldigt kort så min sikt skulle förmodligen bli väl begränsad av det. I alla fall i vår nuvarande bil. Men kanske i en annan. Ska ha det i baktanken.
 
Tack för era svar @Eloise , @Imogen och @VLMF. Hur trivs ni annars i superben, är den pålitlig, bekväm att köra etc? Är helt ny på Skoda men försökt läsa det jag kan i tester, men som familj har man ju lite andra krav och förväntningar på en bil än en biltestare kanske generellt har. Tänkte om ni har något särskilt ni tänkt på kring bilen som ni gillar speciellt, annat än att den är rymlig?
 
Nyare skoda! SuperB eller kodiak, jag gillade superb mer än kodiak.
Jätte stor både fram och bak, svärfar är runt 180/186 och sitter jätte bra både fram och bak. :)
 
Vi har en wolksvagen golf sportcombi som vi tycker fungerar bra. Stort bagage som rymmer dubbelvagn. Nu har vi båda stolarna bak, sambon på dryga 180 har inga problem att varken köra eller sitta bredvid.
 
Tack för era svar @Eloise , @Imogen och @VLMF. Hur trivs ni annars i superben, är den pålitlig, bekväm att köra etc? Är helt ny på Skoda men försökt läsa det jag kan i tester, men som familj har man ju lite andra krav och förväntningar på en bil än en biltestare kanske generellt har. Tänkte om ni har något särskilt ni tänkt på kring bilen som ni gillar speciellt, annat än att den är rymlig?
Jag gillar allt med den 🤷🏼‍♀️😂
Vi har en automat, bensinare från 2016. Haft den i snart två år och inget krångel alls. Vi körde Lund-Lycksele i somras, varav hemvägen på en dag och den är verkligen bekväm. Då hade vi en klumpig barnvagn med liggdel, babyskydd med Isofix bak, packning för två veckor och åkte hur bra som helst allihop. Jag har ganska mkt problem med diskbråck och jag kände inget av att köra så långt.
Den är dessutom stabil och ligger bra med släp bakom, min stora klumphäst på 650kg var inga problem alls att dra!
 
Tack för era svar @Eloise , @Imogen och @VLMF. Hur trivs ni annars i superben, är den pålitlig, bekväm att köra etc? Är helt ny på Skoda men försökt läsa det jag kan i tester, men som familj har man ju lite andra krav och förväntningar på en bil än en biltestare kanske generellt har. Tänkte om ni har något särskilt ni tänkt på kring bilen som ni gillar speciellt, annat än att den är rymlig?

Vi har haft vår i ca ett år och den var 1,5 år när vi köpte den. Innan dess hade vi en Octavia från 2016.

Båda har varit bekymmerslösa! I min värld är den bekväm att köra men jag är verkligen fel person att fråga om sånt. För mig är bilar ett nödvändigt ont och när folk pratar om körkänsla ser jag ut som ett levande frågetecken :p
 
Hej, tänkte höra med er andra föräldrar vad ni kör för bil? Just nu känns det liksom omöjligt att hitta en som kan passa oss... Vi har en Volvo v60 i dagsläget som är på tok för liten, min man kan knappt köra den med en stol bakom och vi letar därför efter någon annan. Vi har ett gäng år framför oss med två bakåtvända stolar (i dagsläget en Britax Max-Way plus samt besafe isofixstol som jag inte minns namnet på).

Vi båda blev lite förälskade i Ford kuga, men det visade sig att mannen inte fick plats framför Max-Way-stolen där heller (han är strax under 180cm lång).. Det känns som att varenda baksäte är för trångt i både suv:ar och kombis.. vi har inte provat Passat och Skoda än men Skodan är så pass stor att där känns det garanterat att sitta bekvämt, så den är ju extra intressant.

Så bomba på med era erfarenheter, åsikter och tankar kring bilmodeller som funkar för (min) fyrabarnsfamiljer utrymmesmässigt. Varför gillar ni just den bilen, vad har den för fördelar, begränsningar/nackdelar? :)
Vi har en volkswagen Sharan. Grymmaste familjebilen! Packutrumme som rymmer en mindre ponny. Vår är 7sitsig och dom två sista sätena är nerfällda i golvet. I somras åkte vi 4barn varav två i bakåtvända stolar och 3 vuxna i bilen och ingen klagade på att det va trångt. Fick även med oss en barnvagn.
 
Har en VW Touran och den är rymlig, pålitlig och trevlig att köra. Väldigt nöjd med den bilen! Som vuxen kan man sitta bra i baksätet med två bilstolar och har man behov av extra säten så kan den bli 7-sitsig, men då med litet bagage. Hade jag köpt något annat hade det varit en VW Sharan. Skjutdörr är ett klart plus när man har barn som klättrar i och ur själv osv.
 
Hej, tänkte höra med er andra föräldrar vad ni kör för bil? Just nu känns det liksom omöjligt att hitta en som kan passa oss... Vi har en Volvo v60 i dagsläget som är på tok för liten, min man kan knappt köra den med en stol bakom och vi letar därför efter någon annan. Vi har ett gäng år framför oss med två bakåtvända stolar (i dagsläget en Britax Max-Way plus samt besafe isofixstol som jag inte minns namnet på).

Vi båda blev lite förälskade i Ford kuga, men det visade sig att mannen inte fick plats framför Max-Way-stolen där heller (han är strax under 180cm lång).. Det känns som att varenda baksäte är för trångt i både suv:ar och kombis.. vi har inte provat Passat och Skoda än men Skodan är så pass stor att där känns det garanterat att sitta bekvämt, så den är ju extra intressant.

Så bomba på med era erfarenheter, åsikter och tankar kring bilmodeller som funkar för (min) fyrabarnsfamiljer utrymmesmässigt. Varför gillar ni just den bilen, vad har den för fördelar, begränsningar/nackdelar? :)
Vi har en Opel Insignia Sports Tourer, den är riktigt rymlig inuti. Jag och min kompis körde med varsitt barn i bakåtvänd stol där bak och det fanns bra med plats. Bagageutrymmet är också rejält.
 
Hej, tänkte höra med er andra föräldrar vad ni kör för bil? Just nu känns det liksom omöjligt att hitta en som kan passa oss... Vi har en Volvo v60 i dagsläget som är på tok för liten, min man kan knappt köra den med en stol bakom och vi letar därför efter någon annan. Vi har ett gäng år framför oss med två bakåtvända stolar (i dagsläget en Britax Max-Way plus samt besafe isofixstol som jag inte minns namnet på).

Vi båda blev lite förälskade i Ford kuga, men det visade sig att mannen inte fick plats framför Max-Way-stolen där heller (han är strax under 180cm lång).. Det känns som att varenda baksäte är för trångt i både suv:ar och kombis.. vi har inte provat Passat och Skoda än men Skodan är så pass stor att där känns det garanterat att sitta bekvämt, så den är ju extra intressant.

Så bomba på med era erfarenheter, åsikter och tankar kring bilmodeller som funkar för (min) fyrabarnsfamiljer utrymmesmässigt. Varför gillar ni just den bilen, vad har den för fördelar, begränsningar/nackdelar? :)


Skoda Superb. Största kombin i den klassen. Min bror har den och två bakåtvända stolar i bak. Finns gott om plats i fram. Min bror är 185 cm..
 
Sällar mig till Superbkören, det är den rymligaste kombin. Vill du ha större får du gå på en sjusitsig.
Sambon är också lång 189 och han har gott om plats för sina långa ben. Vi har en dieselautomatare från 2016 som är väldigt trevlig att köra. Den är som gjord för att mata mil på motorväg, samtidigt som den är smidig att köra med på mindre vägar. Med sensorer bak och fram plus backkamera så är den smidig att parkera med också.
 
Efter att ha läst den här tråden finns ju inget annat val än att köpa en superb 😂

Vi har BMW 530 och det rekommenderas inte om man ska ha två bakåtvända stolar så vi är på jakt efter annan bil. Svårt att gå sambon att köpa annat än BMW eller mercedes eller möjligen Volvo (vilket är en annan diskussion 😞)
 
När båda våra barn satt i bakvända stolar så hade vi en Skoda octavia -11. Det funkade bra. Vi hade då en stol i passagerarsätet och den andra i sätet bakom. Det hade inte funkat att ha den andra stolen bakom förarsätet. Vi är långa i familjen (jag är 174 och maken 190).

Nu har vi precis skaffat en ny bil och landade i en... Skoda octavia 😁, så vi är uppenbarligen nöjda med märke och modell. Den är från -20 och vi upplever att den är rymligare i baksätet än den förra bilen. Vet inte om det hade funkat med två bakåtvända barnstolar i bak dock.
 
När båda våra barn satt i bakvända stolar så hade vi en Skoda octavia -11. Det funkade bra. Vi hade då en stol i passagerarsätet och den andra i sätet bakom. Det hade inte funkat att ha den andra stolen bakom förarsätet. Vi är långa i familjen (jag är 174 och maken 190).

Nu har vi precis skaffat en ny bil och landade i en... Skoda octavia 😁, så vi är uppenbarligen nöjda med märke och modell. Den är från -20 och vi upplever att den är rymligare i baksätet än den förra bilen. Vet inte om det hade funkat med två bakåtvända barnstolar i bak dock.

Vi hade som sagt två bakåtvända även i en Octavia -16 utan bekymmer (även om det finns mer benutrymme för snart 6-åringen nu i superben).
Men det beror ju också på vilka stolar man har. De kan ju verkligen ta olika stor plats de med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp