Två bakåtvända stolar - vilken bil?!

Efter att ha läst den här tråden finns ju inget annat val än att köpa en superb 😂

Vi har BMW 530 och det rekommenderas inte om man ska ha två bakåtvända stolar så vi är på jakt efter annan bil. Svårt att gå sambon att köpa annat än BMW eller mercedes eller möjligen Volvo (vilket är en annan diskussion 😞)

Inför att vi köpte vår Skoda läste vi en hel del tester. Ett av dem menade att den största nackdelen med Skoda var skrytfaktorn på garageuppfarten 😅
 
Vi hade som sagt två bakåtvända även i en Octavia -16 utan bekymmer (även om det finns mer benutrymme för snart 6-åringen nu i superben).
Men det beror ju också på vilka stolar man har. De kan ju verkligen ta olika stor plats de med.
Har bara sneglat in i en superb en gång men den verkade helt otroligt rymlig - både i ”sätesdelen” och bagaget.
Ja, stolarnas storlek spelar roll. Vi hade en britax Max Way (tror jag det var, var iaf en av de största modellerna från britax) och en maxi cosi mobi som tar upp rätt mkt plats i Skodan, och det funkade fint 😊
 
Haha, Skoda superb for the win alltså! ;) Någon som har testat Volvo v90 med stolar?

Ang Britax-bilstolen så fick jag uppfattningen om att den skulle vara bland de minst platskrävande, det var iaf därför vi köpte just den. Men den är helt klart större än vår isofix-stol men jag satsar på att barnen ska åka bakåtvänt till åtminstone 5 års ålder om inget annat sätter stopp, och då räcker inte den lilla stolen till tyvärr.. =\
 
Vi har en volkswagen Sharan. Grymmaste familjebilen! Packutrumme som rymmer en mindre ponny. Vår är 7sitsig och dom två sista sätena är nerfällda i golvet. I somras åkte vi 4barn varav två i bakåtvända stolar och 3 vuxna i bilen och ingen klagade på att det va trångt. Fick även med oss en barnvagn.

Har en VW Touran och den är rymlig, pålitlig och trevlig att köra. Väldigt nöjd med den bilen! Som vuxen kan man sitta bra i baksätet med två bilstolar och har man behov av extra säten så kan den bli 7-sitsig, men då med litet bagage. Hade jag köpt något annat hade det varit en VW Sharan. Skjutdörr är ett klart plus när man har barn som klättrar i och ur själv osv.

Jag har varit nyfiken på sharanen just eftersom den verkar så rymlig och trevlig. Men den faller bort (liksom i princip alla minibussar) pga att den har lägre krocksäkerhet i jämförelse med kombis och suv:ar tyvärr. Och just säkerhetsaspekten för mig är en av måstena på vår kravlista. (Det är ju inte en osäker bil, men eftersom vi fortfarande är tillräckligt få för att få plats i en ännu säkrare bil så kan jag inte motivera det valet.) Min man vill dock gärna rulla en minibusstyp av bil, men har nog givit upp med att argumentera med mig vid det här laget 😅
 
Haha, Skoda superb for the win alltså! ;) Någon som har testat Volvo v90 med stolar?

Ang Britax-bilstolen så fick jag uppfattningen om att den skulle vara bland de minst platskrävande, det var iaf därför vi köpte just den. Men den är helt klart större än vår isofix-stol men jag satsar på att barnen ska åka bakåtvänt till åtminstone 5 års ålder om inget annat sätter stopp, och då räcker inte den lilla stolen till tyvärr.. =\

Vi har en Axkid minikid som vår snart 6-åring sitter bakåtvänd i. Den är fortfarande rymlig för honom. Lillasyster har en Besafestol med isofix och den tar mycket större plats än minikiden, men tar ändå större plats i bilen.
 
Vi har en Axkid minikid som vår snart 6-åring sitter bakåtvänd i. Den är fortfarande rymlig för honom. Lillasyster har en Besafestol med isofix och den tar mycket större plats än minikiden, men tar ändå större plats i bilen.

Vi kikade på minikid, om jag inte minns fel var det de två minsta stolarna (som höll för våra säkerhetskrav). Men minikid kanske är mindre ändå .. 🤔 hur som helst kom jag på att britaxen nog tar mindre plats än isofixstolen egentligen, bara att våra nuvarande säten är så pass lutade att vi måste ha en kil och då kommer stolen väldigt långt ifrån ryggen på baksätet och därmed långt fram mot föraren. Bra med benutrymme för barnet dock :p
 
Vi kikade på minikid, om jag inte minns fel var det de två minsta stolarna (som höll för våra säkerhetskrav). Men minikid kanske är mindre ändå .. 🤔 hur som helst kom jag på att britaxen nog tar mindre plats än isofixstolen egentligen, bara att våra nuvarande säten är så pass lutade att vi måste ha en kil och då kommer stolen väldigt långt ifrån ryggen på baksätet och därmed långt fram mot föraren. Bra med benutrymme för barnet dock :p

Jag menade förresten att skriva att besafen har mindre plats för barnet men tar ändå större plats i bilen, blev lite snurrigt :p
 
Jag har varit nyfiken på sharanen just eftersom den verkar så rymlig och trevlig. Men den faller bort (liksom i princip alla minibussar) pga att den har lägre krocksäkerhet i jämförelse med kombis och suv:ar tyvärr. Och just säkerhetsaspekten för mig är en av måstena på vår kravlista. (Det är ju inte en osäker bil, men eftersom vi fortfarande är tillräckligt få för att få plats i en ännu säkrare bil så kan jag inte motivera det valet.) Min man vill dock gärna rulla en minibusstyp av bil, men har nog givit upp med att argumentera med mig vid det här laget 😅
Det kanske den har? Det har jag inte ens kollat (årets mammatitel är körd:o) Vår är ifrån 2018, har automatisk inbromsning när man kommer för nära, tutar och blinkar och varnar för allt tycker jag. Vi har en 4motion diesel automat, drar mkt husvagn och den är GRYM dragbil. Vår vagn har totalvikt på 2200 (tjänstevikt ca 1850) och den märks knappt bakom bilen.) Det enda är att den är rätt oporrig, men jag avgudar det praktiska med lastutrymmet, skjutdörrar och i kombo med svängbara stolar så man inte behöver kräla in med ungar i famnen.
helt suverän bil.
 
Det kanske den har? Det har jag inte ens kollat (årets mammatitel är körd:o) Vår är ifrån 2018, har automatisk inbromsning när man kommer för nära, tutar och blinkar och varnar för allt tycker jag. Vi har en 4motion diesel automat, drar mkt husvagn och den är GRYM dragbil. Vår vagn har totalvikt på 2200 (tjänstevikt ca 1850) och den märks knappt bakom bilen.) Det enda är att den är rätt oporrig, men jag avgudar det praktiska med lastutrymmet, skjutdörrar och i kombo med svängbara stolar så man inte behöver kräla in med ungar i famnen.
helt suverän bil.
1BB0C0AB-5274-4A37-965A-47828464C4CF.png


Fast det är ju inte nåt katastrof betyg. Så en liten liten titel vill jag allt ha..:laugh:
1BB0C0AB-5274-4A37-965A-47828464C4CF.png
 
Jag har varit nyfiken på sharanen just eftersom den verkar så rymlig och trevlig. Men den faller bort (liksom i princip alla minibussar) pga att den har lägre krocksäkerhet i jämförelse med kombis och suv:ar tyvärr. Och just säkerhetsaspekten för mig är en av måstena på vår kravlista. (Det är ju inte en osäker bil, men eftersom vi fortfarande är tillräckligt få för att få plats i en ännu säkrare bil så kan jag inte motivera det valet.) Min man vill dock gärna rulla en minibusstyp av bil, men har nog givit upp med att argumentera med mig vid det här laget 😅

Touranen borde ju då vara ett givet val då den är mer av en minibusstyp (utan att vara minibuss) och har minst lika bra krocksäkerhet som en superb. ;)
Touran har 88% 89% medan Superb ”bara” har 86% 86%.
 

Bifogade filer

  • 2CCFD408-807B-4898-889C-ED2FF70BD8C5.jpeg
    2CCFD408-807B-4898-889C-ED2FF70BD8C5.jpeg
    49,4 KB · Visningar: 25
Visa bifogad fil 66935

Fast det är ju inte nåt katastrof betyg. Så en liten liten titel vill jag allt ha..:laugh:
Visa bifogad fil 66935

Nej det är absolut inte dålig säkerhet :) jag tror att det som främst drar ner till 4 stjärnor är att den inte håller så bra säkerhet för oskyddade trafikanter och de där förarstödsystemen. Och det är ju egentligen sekundärt. Viktigast är folket i bilen om man ska vara krass :p
 
Touranen borde ju då vara ett givet val då den är mer av en minibusstyp (utan att vara minibuss) och har minst lika bra krocksäkerhet som en superb. ;)
Touran har 88% 89% medan Superb ”bara” har 86% 86%.

Haha ja men jag kollade lite mer på den och skulle väl kunna sträcka mig till en sån :p Men det fanns inte många att kika på i nuläget till försäljning. Jag får hålla utkik!
 
Idag provade vi den stora stolen i en v90. Det var rymligt! Både för mannen och för dottern så vi blev lite förälskade. V90:n är något billigare än Skodan och känns hemvan, så det lutar mot en sådan. Tusen tack för alla era tips och tankar om bra familjebilar :)

Kanske har superben fått sin första utmanare då? För annars verkar den ganska ensam om det där benutrymmet bak..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp