Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

shlubberdubb

Trådstartare
Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så långt. Hon hoppade inne i transporten, över frambommen. Har varit med om det förut med denna hästen men då så jag kunde komma åt alla sprintarna till bommen och demontera transporten invändigt. Icke denna gången.

Det fanns bara ett läge och det var att ringa 112. Blev kopplad direkt till brandstationen och förklarade var vi stog. De skulle meddela veterinär. När jag står med 112 i telefonen kör det förbi en ambulans som tack och lov vände och kom tillbaka. Samtidigt skriker hästen. Inte gnägga utan skrek rakt ut. Jag har aldrig hört en häst skrika.

Under tiden hade hästen sprattlat och försökt ta sig ut genom framdörren och stog med en hov hängandes utanför, en inne som bar upp all vikt och bakbenen på andra sidan bommen på tå, knappt. Bommen var uppe i höjd med rygggen med alla mjukdelar och organ mellan bom och ryggrad.

För att få in hoven som hängde tryckte jag in mig mellan frambenen på hästen med ryggen emot henne. Pressade uppåt och tillslut trixade vi in hoven. Där stog jag med en fullvärdig panikattack, hyperventilerade och hade 450 kilo häst på mina axlar. I den vevan kom ambulansen som hade kört förbi. En tjej och en kille. De frågade hur läget var. "Ja inte bra men hon är nog i såpass mycket schock att endorfinerna börjat kicka in. så hon har nog inte ont."

"Ja men hur är det med dig", säger ambulanstjejen.

"Ja jag har panik, hyperventilerar och en puls på 120 tippar jag."

"Jo, jag ser det", sa hon "och du har rätt mycket vikt på dig också".

Ambulanskillen erbjuder sig i det läget att byta plats med mig. Han kryper in och jag glider ut och där står han med hästen på sig för att underlätta för henne. Tar upp radion och börjar prata med brandkåren som är påväg. Då ser vi blåljusen och hon blir lite stissig av det blinkande så jag täcker ögonen på henne och hon håller sig lugn. Trafik åt bägge håll stoppas upp. Jag går bort mot brandbilarna för att ge lägesrapport. Kommer halvvägs till lastrampen (som stog öppen) och då brakar helvetet lös. Jag hör ambulans tjejen skrika på sin kollega. Hästen brakar omkring i transporten så jag trodde den skulle välta. Ambulanskillen försvinner in i transporten baklänges med överkroppen så bara benen sticker ut, lyckas ta sig ur detta (helskinnad) och jag kastar mig tillbaka till dörren. Det jag ser får mig att tappa fattningen totalt. Jag börjar vråla rakt ut och springa i cirklar vid sidan av vägen. Tjejen hugger tag i mig och drar in mig i ambulansen och där blir jag sittandes med huvudet mellan knäna och försöker kontrollera andningen.

Jag hade pappa med mig. Han stannade med brandmännen. Veterinär hade inte kommit på plats.

Vad som hade hänt var att hästen hade hängt sig uppochner i transporten. Bakbenen fortfarande över bommen, ryggen upptryckt mot rutan av transporten, halsen skarpt böjd åt höger frän manken med huvudet ut genom dörren.All vikt låg nu på manken och bogen och halsen.

Gissa att jag fick panik. Jag bara skrek, som sagt.

Inne i ambulansen blev jag erbjuden lugnande och tackade nej. Jag måste ju köra hem på något sätt. Svepte i mig ett glas vatten. Det dundrar och brakar ibland och ibland blir det tyst. Vid ett tillfälle hörde jag ens karp duns och tänkte då att vet hade kommit och bultat hästen. Det var tyst väldigt länge efter detta. Sedan brakade det till ordentligt. Efter en stunds tystnad tittar ambulanstjejen ut, vänder tillbaka mot mig och säger "jag kan lugna dig med att hästen står upp på alla fyra utanför transporten. Jag for ur ambulansen med sådan fart att hon högg tag i mig i nacken så jag inte skulle springa rakt ut i trafiken.

Jag och en brandman ledde bort henne till en parkering. Efter en stund kom min pappa med bilen och trailern. Vi hade konstaterat att trailern var paj, gick inte att stänga framdörren så den tejpades igen. Fick tag i en mack inte långt ifrån som hade en trailer och pappa åkte dit och ställde av våran och tog med mackens tillbaka. Under den tiden kom vet och djursjukvårdare från kliniken. Skrittade travade och visst, det var stelt men OK. Sår överallt. Hästen fick lugnande och när pappa kom med hyrtrailern så skulle vi lasta. Jippi, det blev en dos lugnande till och efter mycket om och men stog hon på transporten.

Sitter nu i soffan med zonkräm på ryggen, blue lotion liniment på resten av hela mig, en stecolid och en alvedon i kroppen. Jag har röda märken på axlarna efter bogspetsarna. När jag satt i köket kändes det plötsligt som om någon satte en kniv rakt i korsryggen och drog den längs med höftkammen ut åt höger. Just nu har jag ont överallt. Pappa har en smäll i huvudet med en bula. I stallet står 06:an med 15 cm hudfläkt sår på vänster fram ovanför carpus, hudfläkt skena höger bak, ytliga småsår utsida carpus höger fram, skrapsår vänster bak ovanför hasen på baksida skanken, skrapsår på korset, sår som en ficka höger patella, rispa höger buk vid skänkelläget, liten bula höger sida på manken, bula höger sida buk framför flanken, rispa insida mellan patella och has vänster bak, rispa insida vänster bak högt upp innanför ljumsken, litet skrapsår nedanför vänster öga och liten skrapa vänster sida överläpp.

Hade veterinären kommit då hästen hängde uppochner hade jag beordrat omedelbar avlivning. Hellre det än att hon skulle bryta sönder sig. Tack och lov behövdes inte detta. Hur hon tog sig ut vet jag inte eftersom jag inte såg det. Men som jag fått det berätta så lyckades de på något sätt få ner bommen delvis och hästen tog sig ut genom skötardörren.

En av brandmännen trodde som jag att detta inte skulle sluta bra.

Vi har en VV som vi gillar skarpt. Den ligger stadigt, hästarna åker bra i den. Men, jag kommer ALDRIG köra den här hästen i VV igen. Hyrtrailern har snabblösande bommar och sådan kommer jag kräva att syster yster (som ju äger vagnen) skall skaffa. Visade hemma hur detta funkar. Denna trailer har dock skötardörren på vänster sida, vilket är ju där man ställer hästen. Det funkar ju inte. Så nu ska jag leta upp en med dörr på högersida, snabblösning på bom både in och utvändigt och helst då en boogie.

Hästen har boxvila och skall ledas för att minska stelhet. Jag skall ringa vet och få dos på metacam (har hemma) och rapportera om hur hästen mår. Hyrtrailern ska tillbaka till macken till 11, vår trailer skall på reparation. Blir inget åka och bada min vallack så jag får klippt honom.

Och i eftersnacket hemma får jag reda på att fodervärden som haft hand om modern till denna galenpanna vill avsluta fodervärdskapet så från slutet av månaden har jag FEM hästar att ta hand om. Syster yster är fortfarande på sjukan, fullproppad med morfin för en buksmärta de inte vet var den kommer ifrån och där har hon varit sedan i september.

Moderstoet är dock en välkommen hemkomst för min del då jag tycker att hon är supertrevlig att hålla på med så henne tänker jag lägga beslag på ridmässigt. Syrran rider henne inte för hon är livrädd för henne. Skall bara skola tillbaka henne till engelskt då hon gått western senaste tiden.

Så, det var rapporten från löshoppningen då. Bara det att pållen inte förstått att vi skulle hoppat i ridhus och inte i transporten. *suck*

Skall till brandstation med tårta imorgon. Det blir andra gången jag gör det och även denna gången hästrelaterat. Förra gången fiskade de upp en häst ur ett dike åt oss. Skall också höra mig för hur det gick med ambulanskillen. Jag vet att han tog sig ur och han var in i ambulansen när jag satt där med huvudet mellan knäna men jag vill ändå veta.

En annan sak jag grämer mig över är att jag aldrig skulle bytt med honom. Jag har jobbat mycket ledarskap med hästen och fått till det hyffsat. Så länge jag stog med henne på min rygg höll hon sig lugn. Det var ju inte lång stund efter att vi bytt som hon fick hysteriskt utbrott. Kanske att hon inte hade gjort det om jag stog kvar. Kanske??? En fråga jag aldrig kommer få svar på.
 
Senast ändrad:
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Herregud vilken grej! Tycker dock inte att du ska klandra dej själv för att du bytte med ambulanskillen. Hon kunde mycket väl ha flippat iaf och du blivit totalmosad om du hade försökt hålla kvar henne...
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Tack Affa. Ja mamma fick ju telefonrapport och vart helt knäckt. Hon är tacksam över att vi alla tre lever. Jag vet att om hästen ite klarat detta så hade syster yster bultat mig. Hon vet inget ännu. Jag tar det med henne imorgon.

En annan grej är att jag är inte den som panikar i krissituationer. Jag blir iskall och metodisk och tar kontroll av situatione. Min hjärna plockar blixtsnabbt fram en oändlig massa lösningar på kris. Har varit behjälplig på en hel del olycksplatser och själv klivit oskadd ur en totalkvaddad bil som låg på taket. Inte ens då fick jag panik. Har ju plockat ner den här hästen från bommen förr. Då gick det fort. De andra hann inte tänka innan jag var inne i transporten, fick ut två sprintar, hoppade upp och satt gränsle över bommen för att få loss den tredje och sen drog vi ur mellanväggen, bommen föll. Men då var hon ett år, hälften så stor och lite mer medgörlig.

Jag tänker inte, jag bara handlar.

Men denna gången hade jag ingen chans. Jag fick inte en möjlighet att få kontroll över situationen och kände att nu dör syrrans häst och hon är i min omvårdnad och under mitt ansvar. Syrran kommer hata mig resten av sitt liv.

Behövde få skriva av mig.

Behöver också få tips på hur fasen man får en häst att sluta hoppa över bommen.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Fy vilken hemsk upplevelse:crazy: och vilken tur att ni lever allihop, det kunde ju ha gått hur illa som helst:(

Jag tänkte på detta när jag köpte ny transport, min gamla var som din, man kunde bara få upp bommarna inifrån, när jag hör sådana här berättelser känns det ännu bättre att mina bommar har utlösningen på utsidan, även om de kan fastna i dumma situationer så är ju risken iallafall mindre.

Något annat tips än att köpa en transport som är frontutlastad har jag inte, då får man ju iallafall en extra chans att få ut hästen, men risken är ju att de går över ändå bara för att de vill ut framåt:crazy:
Det finns ju även transporter som hästen åker på sidan kanske det skulle vara bättre? eller baklänges?

Det finns ju också transporter där man kan flytta bakre bommen framåt mot hästen så att den inte får samma utrymme att ta sats.

Jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete för att du och ambulans killen bytte plats, du kunde ju inte stå där hur länge som helst, din kropp hade gått sönder ännu mer än den gjorde och det är inte ens säkert att hästen uppfattade om du var där eller inte.

Vilken tur att du inte var helt ensam.

Nä fy vad hemskt, hoppas att ni alla slipper men av det här.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Ett litet tillägg, det fungerar faktiskt bra att ha skötardörren på vänster sida, jag har det och det har aldrig varit något problem med det.
För visst är det ännu bättre att ha frontutlastningen är på höger sida, med tanke på om man någon gång, gud förbjude måste lasta av mitt på vägen framåt, då hamnar man ju inte mitt i vägen med hästen.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Shitshitshit.. säger jag bara :eek:
Vilken fruktansvärd upplevelse!
Tur att ni alla klarade er rimligt helskinnade! :bow:
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

hej alla.

Har precis blivit väckt. SOv på soffan inne i föräldrarnas hus för att få en lugn natte. Sjuka katten inne hos mig håller mig vaken. I alla fall, känner mig fullständigt ommöblerad i roppen. Redan hittat smärtpunkter jag inte var medveten om.

Jag skall undersöka ny trailer. Den vi hyrde för att få hem henne har snabbutlösande bommar fast från insidan. Jag vill ha en som har både från in och utsida. Fronturlastning kan kvitta. Visst är det bra men bara man får ner bommen tror jag man kan få hästen att backa ut.

Det här blir en rolig dag med halt och lytt häst samt halt och lytt människa. Skall kolla med pappsen hur han mår. Han visslade förbi och sa godmorgon innan han for ut i stallet för att ta ut och möblera om där. Unghästen skall ju stå inne, liksom.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Jösses vilken kväll!!! Tur att den slutade lyckligt.


Angånende tips så hur hade du bundit grimskaftet? Jag har märkt att dom gånger jag har bundet löst så att de har haft en chans att få upp huvudet lite högre så har det varit större risk att de går över. Jag hade ett russ som gick över som tur var inte lika illa som för er. Och efter det så band jag henne extremt kort så att grimman var ca 2cm från bommen och då stod hon lugnt och kunde inte komma över.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

jag har upplevt pricis samma sak med ett stort hbl. hon överlevde oxå själva olyckan men ett år senare fick hon avlivas pga. dom skador hon ådragit sig så som bla. pålagringar och kotförträngning i halskotpelaren. hade jag då vetat vad jag vet i dag hade vi avlivat på plats.

när en häst får för sig att "hoppa" så spelar det ingen roll varesig hur hästen är bunden eller vad man gör. jag har stått i transporten och sett hur lätt dom slänger över frambenen (trots helt nedbundet huvud samt grimma och halsring) och skjuter dom då på så tippar det.

va observant på hur hästen är mentalt och att den inte blir "vinglig" bak.

jag vet hur det känns, och känner stort medlidande för dig och din situation :(
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

jag har upplevt pricis samma sak med ett stort hbl. hon överlevde oxå själva olyckan men ett år senare fick hon avlivas pga. dom skador hon ådragit sig så som bla. pålagringar och kotförträngning i halskotpelaren. hade jag då vetat vad jag vet i dag hade vi avlivat på plats.

när en häst får för sig att "hoppa" så spelar det ingen roll varesig hur hästen är bunden eller vad man gör. jag har stått i transporten och sett hur lätt dom slänger över frambenen (trots helt nedbundet huvud samt grimma och halsring) och skjuter dom då på så tippar det.

va observant på hur hästen är mentalt och att den inte blir "vinglig" bak.

jag vet hur det känns, och känner stort medlidande för dig och din situation :(


Om man har en hoppare skulle det inte kunna gå att på något sätt i släpet fästa en madrasserad bom som läg precis bakom manken så att de inte fick upp framdelen?

Har aldrig sett det bara en fundering.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

spontant kan jag känna att ett galler över bommen som är U-format där hästen har över huvudet över bommen skulle fungera bäst (dom slår upp frambenen och skjuter på bakifrån). men nog borde det funka, funkar ju i tvångsspiltan på kliniken.

förr va jag en av dom som sa att "dom har bundit fel" eller "burit sig dumt åt" men efter att ha haft 2 egna hästar som hoppat själv under årens lopp (den ena hängde bara över bommen) och en som tippade över helt och som vi fick droga för alla resor till kliniker och utredningar eftersom hon hoppade igen (hade dock alltid halm framför efter olyckan) den hästen hade åkt helt problemfritt i många år varje vecka så hon va transportvan. hon va oxå bunden från grimman ner i bommen så nära det gick och från halsring-genom grimman framåt/nedåt.

idag har jag ringar högt upp lite framför bommen som bindningen sitter i och vi binder inte "fast" alls. ingen häst gillar att bli "låst". över kommer dom ändå hur man än bundit.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

jag har upplevt pricis samma sak med ett stort hbl. hon överlevde oxå själva olyckan men ett år senare fick hon avlivas pga. dom skador hon ådragit sig så som bla. pålagringar och kotförträngning i halskotpelaren. hade jag då vetat vad jag vet i dag hade vi avlivat på plats.

Ja, det är detta jag oroar mig för. Ser jag minsta stelhet i hals och vinglig gång så ringer jag djurambulansen, som finns i grannbyn, och drar till klinik.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

idag har jag ringar högt upp lite framför bommen som bindningen sitter i och vi binder inte "fast" alls. ingen häst gillar att bli "låst". över kommer dom ändå hur man än bundit.

Så hade jag bundet mitt russ men jag han inte ut släpet förren hon var över :(
När vi lastade henne igen band jag ner henne och då kom hon inte över. Så det är nog från häst till häst.

Ett helsike när de går över :crazy:
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Jag har också varit med om samma sak. Men i mitt fall så kom hela mitt paintsto ut genom ryttardörren... Hon slet av tåsträckaren, slog ut tänder och var allmänt sårig och blåslagen. Precis som i Hillevies fall klarade hon olyckan då, men fick tillbringa en månad på klinik och ytterligare sex på boxvila hemma. Henne fick vi också ta bort några år senare, troligen pga sviterna efter olyckan.
Nu kör jag ALDRIG utan säkerhetsbommar, stor ryttardörr och fronturlastning.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

spontant kan jag känna att ett galler över bommen som är U-format där hästen har över huvudet över bommen skulle fungera bäst (dom slår upp frambenen och skjuter på bakifrån). men nog borde det funka, funkar ju i tvångsspiltan på kliniken.

Det du menar är en vävgrind och sådan har jag i stallet till min vallack som väver. Jag satt och tänkte på sådan lösning också. Men, händer något annat och man behöver snabbutlösande bom så står man där ändå.

Har precis pratat med VV och de har ett inbyteserbjudande just nu och deras nya vagnar har säkerhetsbommar.

Värt att tänka på.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Det du menar är en vävgrind och sådan har jag i stallet till min vallack som väver. Jag satt och tänkte på sådan lösning också. Men, händer något annat och man behöver snabbutlösande bom så står man där ändå.

Har precis pratat med VV och de har ett inbyteserbjudande just nu och deras nya vagnar har säkerhetsbommar.

Värt att tänka på.

VAAAAA vilken av deras vagnar, köpte nämligen en ny för snart ett år sedan och skulle vara kanon om den gick att byta till en med säkerhetsbommar.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Om man har en hoppare skulle det inte kunna gå att på något sätt i släpet fästa en madrasserad bom som läg precis bakom manken så att de inte fick upp framdelen?

Har aldrig sett det bara en fundering.

Vet funderade på att man kunde ha en sele som de har på kliniken på seminspiltan. Men som vet sa "de kan hoppa ur det med".

Vet att Håkans Hästtransporter hade en lösning med sele i sina bilar. Sådan skulle jag vilja ha.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

VAAAAA vilken av deras vagnar, köpte nämligen en ny för snart ett år sedan och skulle vara kanon om den gick att byta till en med säkerhetsbommar.

Deras vagnar f.o.m. årsmodell 2005 skall vara säkerhetsbommar i. Ring och prata med dom.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

FYY, jag har varit med om ungefär samma sak. Fast min totto kom ut genom framdörren som tur va:crazy:. Men innan han kom ut så hängde han över bommen... det var hemskt. Dagen efter detta hade hänt läste jag i DN om en trafikolycka med en häst som var lika gammal som min som de hade fått avliva på plats för att den just hade gått över bommen.
De här unga hästarna är så himla viga när det gäller att slänga över benen så det spelar ingen roll att man har bundit upp dem kort som f..n
Det värsta är väl att hästar, när de får panik får det i attacker, de är stilla en stund för att sedan expodera.
Vilken himla tur att ingen kom till skada!!!
:eek:
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Fy fasen vad otäckt :cry:

Men vilken tur att det gick så bra som det gjorde för er alla ändå. Hoppas att ni slipper framtida men efter det här:crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 813
Senast: Happimess
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 087
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 139
Senast: Liten
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 060
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Den första tråden
  • Kaoset del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp