Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

den ska sitta bakom öronen/under käkvinklen, runt nacken :) om man vill så kan man även fästa grimskaftet i halsringen och ner igenom grimmans understa/mittersta ring och framåt. vi gör ofta så eftersom trycket över nacken blir mindre (finns ju många hästar som knasar/kastar/hoppar av tryck av grimman bakom öronen)

MEN dom kan hoppa över ändå även om risken minskas något ;) så länge huvudet på hästen befinner sig över bommen (tom. om huvudet sitter mer eller mindre i bommen) så kan hästen om den bestämmer sig få över frambenen - jag har sett det irl. skjuter den dessutom på med bakbenen så slår den tveklöst runt.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Det skramlar och skakar ordentligt. Alla borde ställa sig i en transport och åka med bara för att känna på hur det känns.

Jag har åkt med ett antal gånger då vi kört föl bl.a, måste inflika att det är stor skillnad på släp. Vi hade tidigare en värmlandsvagnen och oj vad den skramlade och lät! Hur försiktigt man än körde var det et helsicke tt stå där bak med hästarna. Dessutom var det brunt inuti så det blev mörkt och trist.

Nu har vi ett Umesläp och det är riktigt behagligt att stå i :) Går relativt tyst och mjukt och blir ljust och trevligt meda lla fönster. Betydligt rymligare också.

Det var lite ot från mig. Fortsatt lycka till med din häst och skönt att din hemska olycka löste sig så som den verkade göra.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Så har jag varit på ÅB med den snart femåriga hästen, hua. De frågade redan i receptionen vilket humör han var på för dagen. Han börjar bli känd... Som tur är bor vi 200 m från kliniken så med två kedjegrimskaft, hingstbett och en medhjälpare som fick stanna bilarna hade vi tagit oss till domens hus. Inte nog med att han under sina två veckors boxvila hade sparkat sönder fönstret i boxen 2 ggr, obs! med galler och två plankor för, så hade han lyckats gå omkull i gången två ggr och sparkat upp boxdörren och sprungit omkring på gårdsplan. Hade varit tvungen att vara två pers för att mocka och ta hand om honom den senaste veckan så att han skulle vara bättre låg långt ner på listan. Till saken hör att han i vanliga fall när alla rutiner fungerar är han en ängel, men den numera 174 cm höga 650 kg tunga hästen vill inte vara inne när de andra är ute så enkelt är det...

Nu var han iallafall bara halt efter böjprov. Ingen broskskada!!! Uttänjningen hade läkt och kommer att bli bra men tiden beror på hur lugn han kan hålla sig... Får skritta honom 45 min, öh, nej tack och han ska vara i liten hage.

Med 8skedar Vetranquil i kroppen släpptes pålle ut dagen efter ÅB och tog det lugnt till eftermiddagen då han rullade och fastnade i grinden... Svullen höbak igen, pust. Nåja, nu har det gått en vecka till och han är lugnare och jag ska nog försöka rida honom snart. Började gå med sadeln på igen, bara för att påminna honom att han inte är en vildhäst.

Nu kan jag börja fundera över transporten igen. Jag kommer inte att åka med den igen även när vi har fixat den. Kommer inte kunna känna mig säker. Har surfat runt och det verkar som Fautras är en säker transport. Ni har föreslagit Umesläpet men är det inte väldigt tungt? Har bara en Volvo V50 att dra med. Jag vill ha en med fronturlastning, borttagbar mittpinne, mjuk mellanvägg, fodrade bommar, utlösbara bommar men inte självutlösande! och en som går mjukt. Man har ju en del krav efter en sådan här upplevelse... Bävar för när det är dags att åka igen, men det blir inte förrän efter sommaren.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Vi valde UME släp just för att det är relativt lätt. :idea: Om det har resten av finesserna du söker är jag dock osäker på. Vi har ett utan fronturlastnig.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

ume släp finns även med front utlastning, då är det dock utan sadelkammare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 813
Senast: Happimess
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 087
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 138
Senast: Liten
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 058
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp