Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

håller tummar och tår för dig att allt är ok. (läkningsbart)
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Usch vad hemskt. Har själv varit med att hästen hoppat över bommen och då fastnade hon i hönätet med frambenen. Som tur var var hon liten så vi kunde lyfta henne ur hönätet och få ner bommen från utsidan.

Jag skulle rekomendera att knyta med 2 grimsakft, ett över bommen och ett under. Detta funkade på henne iallafall :)

Lycka till!
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

risken med att binda så är att om hästen får uppframbenen över bommen (vilket dom får även om huvudet sitter bundet i bommen) och skjuter på bakifrån så slår dom runt över bommen och skadar nacken svårt alt. bryter den eftersom huvudet hänger fast högt nära bommen då.

så va det med vår. ryggen på hästen mot framrutan och benen i taket. när man då skär loss hästen alt. fäller bommen så rasar hästen ner mer eller mindre upp och ner, men skadan är då redan skedd.

bäst är att har hästen en gång hoppat så ha halm framför, hårt packat ändan upp några cm över bommen. då måste den backa ner samma väg och kan iaf. inte slå runt ("bara" välta) tills man blir säkrare på att hästen står still igen. jag binder bara av en anledning och det är att hästen inte ska kunna vända sig, använder halsring, helst skulle jag inte binda alls om det hade fungerat.

mindre ponnys som hoppar binder vi i bakbommen (bak och fram) då kan dom inte hoppa över utan kan tramsa som dom vill tills dom ger upp. mkt. säkrare.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Jag är inne på din linje med ingen bom alls i fram. Få hästbussar har det, speciellt om de står på tvären och då finns ju inget att hoppa över.

Nya transporten har ju delad frambom. Funderar på om man kan köra med bara en bom i på den sidan hästen inte står och ingen bom framför.Finns det dessutom möjlighet att binda i var sida så hade ju det varit idealiskt.

Det här med halm är smart. Pratade med en kille om detta bara dagarna innan detta hände som berättade om en häst de haft som hoppade över. De staplade halmbalar framför. När de öppnade för att lasta ur någon mil senare så hade hästen lyckats dra ner ett par balar, sprätta upp dessa och halmat upp hela sidan den stog i så den hade halm upp till magen. De fick skotta ur halm innan de kunde ta ur hästen.

Men den har inte hoppat över bommen sedan dess.

Jag har nyss försökt tempa hästen. Kommer inte ens intill med termometern. Surare och jävligare än normalt.Bakbenen far som kollibrivingar. Hon är så förbannat snabb i benen och vig. Svullnaderna har gått ner så jag tog beslutet att skicka ut henne i hagen. Min vallack stog inne som sällskap och han var hysterisk över att halva flocken var ute och halva inne så han försökte riva stallet. Nu står alla fyra i hagen och tuggar på hö. Unghästen rör sig rent så det är lugnt. Skall hämta ut mer metacam i stan också.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

den franska transporten jag nämde har inga bommar utan man snelastar med väggar i mellan och binder i väggen. dom flesta transporter med delade bommar kan man inte ta bort en bom på eftersom bommarna i sig stabiliserar transporten, en del kan man inte ens sneställa mellanväggen på för att mellanväggen fästs i ramen för stabilitet. att köra helt utan frambommar skulle jag inte våga, om man måste bromsa eller krockar så får man ju ev. hästen i bilen :eek:

vi frontkrockade med en kraftig D-ponny för några år sedan, en äldre man som körde rakt ut pricis framför oss på huvudled (där vi körde i ca.70 km) trots stopplikt. hästen flyttade hela frambommen och ramen den sitter i säker 20 cm framåt. hästen överlevde men bilen och transporeten blev skrot samt min vännina fick en kraftig wiplash. hade inte bommen tagit imot pållen så hade hon farit ut :eek: hästen klev på ny transport ganska omg. hon va lite jollig ett tag efter (tog väl en halvtimme att övertala) idag är det inga problem alls

använder man halm framför så ska den vara väldigt hårdpackad och man måste säkra balarna (lite klurigt i början för hästen får ju inte komma åt några rep eller spännband)
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Hillevie! Vad heter märket på den franska transporten som du nämner?
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

vilken jäkla tur ni hade ändå:eek:

jag hatar att köra med transport kan inte ens göra det själv utan att få panik, det blev inte bättre när jag läste det här:p

Hoppas att du och hästen inte får några men av det hela utan återhämtar er fint.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Förmodligen Fautras.

Jag har en sån. Med bom dock. Bara att dra loss sprinten när hästen hoppar över. Har varit med om det. Jättesmidigt. Jag binder hästen i mittstolpen och i öglan ovan ena framdörren. De trasslar inte så lätt in ben utan när bommen lossnar så står de bara på plats. Håller grimman och grimskaften så slår hästen inte heller över.

De nyare modellerna har en bom som automatiskt löser ut vid ett visst antal hundra kilo.
 
Senast ändrad:
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

ja, det är en av deras modeller jag menar. den som tar 3 hästar och man lastar och ställer lite snett med bindning i ena långsidan med flyttbara väggar i mellan. tror att den finns för 2 hästar med. dom står som på lastbil i.

en häst kan visst slå runt när grimma och grimskaft/bindningar håller, det är när hästen blir hängandes i bommen dom allvarligaste skadorna som visar sig långt senare uppstår. brister grimman eller bindningen så "bryter" den sig inte så illa i halskotpelaren.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Usch jag blir helt livrädd för att åka med transport nu. Ännu räddare. Tänkte åka till ridhus imorn men nu vet jag inte om jag vågar :crazy:. Mina hästar har visserligen alltid stått still *peppar peppar ta i trä* men man vet ju aldrig.

Dessutom är min unghäst opererad i halskotpelaren så skulle han hoppa vore det tvärtkört....

shlubberdubb: Gud vilken hemsk historia! Hoppas allt ordnar sig för alla inblandade!
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

nej då ;) tänk så här att fler hästar bryter benen i hagen varje år eller rids sönder än som skadas i transportolyckor. man gör så gott man kan, olyckor kan man aldrig gardera sig helt för hur man än gör ;)

det som sker det sker :angel:
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Jag håller med Hillevie. Fler hästar dör i hagen av brutna ben än i transporter. Åk du. Du säger ju själv att dina står still. Jag kommer åka med unghästen igen men då i transport som har fällbara bommar. Jag åker också med vilken annan häst i stallet som helst.

Vad gäller mig har idag tre av fyra läkare sagt till mig att jag var rent korkad. En av dom sa "skall jag hämta psykiatriker som får ta ett samtal med dig" när han hörde vad jag gjort. Alla sa dock att de förstog anledningen.

Jag vart först in på vårdcentralen sen skickad med akutremiss till ortopedjouren på sjukhuset, genast satt i halskrage där och fick sen inte lämna britsen. Det var bara att kalla på bäcken när det behövdes. Genom kollad och röntgad. Fick heler inte äta ifall att de skulle komma fram till att jag behövde operation. Gissa att jag är hungrig. Röntgen visade förändringar i nacken så tllbaka till röntgen för en CT. Svar på den var att det var helt OK. Fick recept på smärtlindring och val att stanna över natt eller åka hem. Jag åkte hem. Sitter nu med en kopp te och säker på att min rygg är hel. Varenda kota är röntgad hela vägen.

Sista läkaren sa att jag får göra precis vad jag vill som jag känner att jag orkar och gör jag för mycket får jag skylla mig själv. Helst skall jag inte backa in rumpan under en 450 kilos häst igen den närmaste tiden.

Nu ska det bara bli ordning på hästen också. Skall ha ut massör och gå igenom henne.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

skönt att höra att du inte fått fler bestående skador :D
försök iaf. ta det lite lugnt ett tag ;)
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

skönt att höra att du inte fått fler bestående skador :D
försök iaf. ta det lite lugnt ett tag ;)

Jag skal försöka. Får ju hem en häst till nu snart så ska bara flytta kaninerna ur deras box och ut med allt foder ur den andra boxen så utbyggnaden av stallet tas i bruk för häst igen. I foderboxen står en trälåda nyss fylld med 120kilo havre. Den skall ju flyttas. Och så skall en bädd tömmas.

HAHAHA

Jag skoja, kommer inte göra allt själv. Tänker leja in hjälp av släkten.

Angående "fler bestående skador", nä jag tror att hjärncellerna är hopplöst förlorade.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

KL

Såg detta nu....

:eek: Fy vad fasansfullt:eek: Vilken mardröm!:crazy:
Har haft tur hittills och inte råkat ut för att någon häst försökt hoppa över bommen:crazy: Men jag vet andra som gjort det. Lyckligtvis kan hästar ha förmåga att klara även sånt och vad jag vet gick det bra för hästarna ifråga.

Hoppas nu att din häst har klarat sej lika förhållandevis bra som du:bow:
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Jo, det är ju sant men ändå. Jag är visserligen en hönsmorsa utan dess like :angel:.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

*asg*jo, det är kanske några som dött på oss "idioter" :D så länge man står upp så går det ;) men va rädd om dig ;)
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

man kan inte tänka på "alla om och men" hela tiden för då blir man allt för begränsad, man gör så gott man kan och försöker så gott man kan vara så förutseende som möjligt. jag är oxå en "höns mamma" för så väl vuxna ungar som djur :crazy: men som min far alltid sa - att vill det sig illa kan du bryta tummen i röva när du torkar dig ;)
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

man kan inte tänka på "alla om och men" hela tiden för då blir man allt för begränsad, man gör så gott man kan och försöker så gott man kan vara så förutseende som möjligt.

Jag är en "what if" människa. Kommer från jobbet. Alltid ha backup plan. "Om någon gör så så händer detta och det kan vi bromsa så här men funkar inte den bromsen så gör vi så här istället och ....." och så vidare.

Har dragit igång en tråd i "utrustning" om att bygga om transport för att undvika liknande scenario som nu senast eller åtminståne få tips på hur man kan få dom att sluta göra så här.

Måste nu fundera ut en back-up plan på utifall jag bryter tummen i röva och vad jag skall göra då. Har aldrig funderat på det scenariot alls.

HAHAHAHA
 
Senast ändrad:
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

en häst kan visst slå runt när grimma och grimskaft/bindningar håller, det är när hästen blir hängandes i bommen dom allvarligaste skadorna som visar sig långt senare uppstår. brister grimman eller bindningen så "bryter" den sig inte så illa i halskotpelaren.

Jag har svårt att tro det när bindningen är så högt upp. Visserligen är hästsläktet av sådan art att de lyckas med allt man inte trodde kunde vara möjligt men jag tror inte att den häst som hoppade över i min transport hade lyckats ta sig runt. Huvudet var för högt upp. Fast vilket som är värst, att grimman brister eller att den håller, det vet jag inte. HOppas slippa ta reda på det heller.
Binder ALDRIG i bommen. Har varit med om en häst som var bunden i bommen och hoppade över. Det var inte roligt.

Hästar kan verkligen lyckas med allt.:crazy:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 775
Senast: Happimess
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 116
Senast: Liten
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 913
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp