Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Usch och fy så hemskt :crazy: Ja, som någon sa, hästar lyckas verkligen med allt.

Funderar på om man kan köra med bara en bom i på den sidan hästen inte står och ingen bom framför

Hur menar du då?
Jag har gjort så i vår transport som har delad frambom, att jag har tagit bort den högra bommen där ingen häst står. Är det så du menar?
En grej mindre att skada sig på och så blir det bättre plats att ta sig in i släpet.

Även slutat binda i bommen och smörjt upp snabbfästen som lossar bommen från utsidan.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Jisses vilken historia och vilken tur att det gick såpass bra. Och verkligen skall du inte klandra dig själv för att du bytte med ambulanskillen. Skall du klandra dig själv är det för att du utsatte dig själv för denna fara. Men när man står där i ett akut läge, då är det som om hjärnan inte är med. Jag har ställt mig själv mellan en häst och en bil för att skydda hästen från bilen. Duhh...

Sköt om dig och hästen och ta du ett besök på sjukhuset med.

Ambulanskillen dock måste haft noll begrepp om hästar som ställde upp med sitt eget liv som insats utan att vara i chock.

Hälsning Maja
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Hur menar du då?
Jag har gjort så i vår transport som har delad frambom, att jag har tagit bort den högra bommen där ingen häst står. Är det så du menar?

Ja, fast tvärtom. Ta bort bommen framför hästen och lämna kvar där ingen häst står. Nåt måste ju hålla upp mellanväggen, liksom.

Mailade en åkare som faktiskt föreslog just det med tillägg att jag skulle se till att få mellanväggen förlängd så den går ända fram till frontväggen.

Dragit igång en tråd i "Utrustning" om att bygga om trailer p.g.a. hoppande häst.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Måste säga att detta var en av de mest läskiga historier jag hört, som ändå slutar lyckligt. Ni har haft en sagolik tur både du och hästen, hoppas att allt är bra efter omständigheterna och ni kommer att bli bra båda två.

En sak om diskussionen med panikutlösning på bommarna fram.
Vi har haft BOJ, ett nytt VV Classic XL 07:a och har nu en THULE Excellent 09:a med kameraövervakning, dessutom utrustad med safety kitet som Thule har och givetvis med panikutlösning på bommarna, och i vårt anseende den bästa lösningen på panikutlösning, ett enkelt handgrepp och bommen är lös, tar inte ens 5 sekunder att släppa bommen på en sida i transporten.
Vi har haft erfarenhet av den sorten av bommar som VV numera har i sina släp där man skruvar ringen på utsidan så släpper bommen, samma sort har flera andra importsläp, och just ett sådant släp lånade vi en gång för att transportera häst. Den lilla låssprinten som håller bommen på plats i fästet på väggen är sylvass och utav någon anledning så lyckades hästen skära upp ett jack mellan ögon på 10-15cm långt och ner till skellettet, veterinär kom och sydde ett antal stygn.
Vi personligen är lite allergiska mot den typen av bommar i en transport, vi vill ha den sortens bommar som THULE har eller BOJ.

Det viktigaste är i alla fall att man försöker minimera risken att saker händer, riktig panikutlösning på bommar från utsidan, inga vassa grejor i transporten som hästen kan skada sig på, och kameraövervakning i transporten.

Anledning till att många transporter har skötardörren på vänster sida är för att om man kör i diket ner på sin högra sida och lägger sig på sidan så kommer man in i transporten på ett enkelt sätt.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Sitter här på jobbet, helt förtrollad av din tråd! Vet inte hur länge jag suttit här och läst varenda inlägg. Vilken änglavakt :bow: Hoppas chocken har hunnit släppa. Det är tusan vad trött man blir när den väl gör det.

Efter att ha hört tränarens berättelse då hon fick åka i akutfart med sin häst till Skara och stå hos den i transporten hela vägen, så är jag fascinerad över att hästar alls låter sig lastas. Hon likaså.
Efter denna berättelse är jag än mer fascinerad. *skakar på huvudet*
Hoppas verkligen att det går bra för er i framtiden, med lastningar, och att hästen inte får några framtida problem!

Själv kan jag dock bjuda på en annan räka. Min häst ställde sig UNDER bommen och hade sönder en hel transport och fick nästan bilen att köra i diket. De kom bara 300 m från vår gård - TUR! De skulle köra både E4 och Nissastigen lite senare.
I vilket fall, pålle stod fullkomligt fastkilad. Han är en bred nordsvensk som fick åka med mellanväggen snett, VÄL fastsatt av grimskaft vid sidan. (Sa till fodervärden att lämna mellanväggen hemma men de glömde... suck.) Efter att ha gått under bommen låg mellanväggen över hans rygg, helt horisontell, frambommen hade lossnat på bara ena sidan och i kombination med grimskaftet så satt hästen fast som en staty. Han hade alltså ställt sig upp, och stod helt normalt, med frambommen över manken. Vilken styrka.

Dock lyckades vi få loss honom enkelt, han backade lugnt ur :bow: Lastade direkt igen hemma med annan transport. Han brydde sig inte det minsta.

Ibland får man ha TUR också. Och gissa vad pålle skulle göra? Ha tag i höet som råkade ligga på golvet längst fram, såklart. Trots hönät.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Ibland får man ha TUR också. Och gissa vad pålle skulle göra? Ha tag i höet som råkade ligga på golvet längst fram, såklart. Trots hönät.


Åker inte med hönät i transporten. Stannar hellre, bjuder på mat då och tar bort under resan. De har tillräckligt med taskig luft i transporten så man behöver ine minska det mer genom att bjussa på en massa hödamm.

Åka i transporten är hemskt. Jag gjorde det som barn med oroliga hästar. Vi hade en stoppsignal, handen i fönstret. Pappa han inte starta bilen innan jag satte handen i rutan och skällde ut honom efter noter. "Du kör för fort. Man får inte köra mer än 70 med transport" stog jag och skrek (det var på 70-talet detta). Till slut låg han och krypkörde längs med vägarna så han slapp stanna var hundrade meter när jag satte handen i fönstret.

Det skramlar och skakar ordentligt. Alla borde ställa sig i en transport och åka med bara för att känna på hur det känns.

Tack för omtanken om mig. Schocken har släppt men jag har sovit dåligt de senaste nätterna p.g.a. värk. Just nu kliar det i varenda muskel och det är väldigt irriterande. Förmodar att jag åkte på en hel del muskelbristningar i kroppen och dessa börjat läka.

Hästens sår är torra och fina. Bulor har sjunkit undan, en svullnad på ett skrapsår har uppkommit men även det börjar minska. Metacam fick hon sista igår. Hon är om möjligt ännu surare och ännu grinigare än förut. jag bara väntar på att hon skall läka fullt ut så jag kan börja jobba med henne igen. Vi kommer skaffa sedelin och använda detta inför varje transportering. Funderar på att köra i cirklar runt ringvägen som går runt byn där det finns en klinik så man har nära dit. Undertiden får hon hoppa bäst hon vill, jag släpper bommen backar in henne på plats och sätter fast den igen och kör vidare tills hon ger sig. Men vill ha nära till kliniken ifall att.
 
Senast ändrad:
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Nej, jag har inte heller hönät längre. Det var 2 år sedan detta hände.

Usch, är knappt så jag vill veta mer :p Är redan nojig när man kör/lastar hästar, så mycket som kan gå fel. Men har nu lärt mig att köra och backa släp själv så det känns mkt säkrare när jag själv kör :) Litar inte på andra, riktigt.

Hoppas ni båda mår bättre snart :)
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Nej, jag har inte heller hönät längre. Det var 2 år sedan detta hände.

Usch, är knappt så jag vill veta mer :p Är redan nojig när man kör/lastar hästar, så mycket som kan gå fel. Men har nu lärt mig att köra och backa släp själv så det känns mkt säkrare när jag själv kör :) Litar inte på andra, riktigt.

Hoppas ni båda mår bättre snart :)

Jo, jag liter inte direkt heller på andra som kör, ja syrran då. Hon kör kanon bra med trailer. Nu måste hon ju ta E-kort för den nya så det kommer bli ännu bättre.

Jag har kört mycket och haft tillgång till kamera och se hur hästarna står. Det är ganska betryggande att se vana tävlingshästar eller 10 hästar som knappt sett en grimma, än mindre en hästbuss, stå och sova medans man legat och blåst på motorvägarna i tyskland. Jag tror inte denna hästen hoppade p.g.a. min körstil. Hon har ju hoppat för syster också.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Det var en gripande och hemsk berättelse!
Det var ju för väl att ingen skadade sej mer allvarligt.

Jag har också varit med om en häst som hoppade över bommen ,i somras. Ponnyn hade hoppat över satt han låg med all tyngd på nacken med huvet böjt. Bakbenen stod rakt upp i luften. Vi hade kört i 1 ½ km då det bullrade i transporten. Jag skulle gå ut och kolla hur det var med hästen och jag kunde inte få upp framdörren. Då började blodet rusa och jag ropade på min mamma som körde. Genom rotan såg vi ryggen på hästen. Jag var i fullständig shock och bara skrek. Som väl var stannade en personbil som åkte förbi och hjälpte till. Men mer minns jag inte för att jag hade ingen kontroll med omvärden. Jag hade satt mej i bilen och bara skrikit rakt ut - Jag var säker på att vi hade förlorat honom. Han är en väldigt rutinerad och cool häst så han hade legat hel blickstilla i transporten,avslappnad. När han stod på alla fyra benen utanför hade både grannen och pappa rusat till platsen. Vallaken klarade sej med ett 2 cm jack i läppen. Om han inte är en sådan otroligt lungn häst hade det nog aldrig gått så bra. Efteråt berättade ägaren (han var foderhäst här) att han hade , för något år sedan hoppat över bommen.

När det händer sådana grejer tappar man helt kontrollen. Men man ska vara glad om hästen har överleft en sådan sak.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Jag vet precis vad du menar med tappa kontroll med omvärlden. Fy farao vilken fasa.

Tur för er att det gick bra. Låter ju som om han satt värre än vad våran unghäst gjorde.

Hur har det gått efteråt? Har han hoppat igen? Uppkom det skador längre fram?
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Nä, det är jobbigt när andra kör. Jag litade förr mkt på pappa, han är riktigt duktig på att backa och han kan våga ta någon risk för att ta sig upp för en backe osv så man fastnar aldrig. Han blir aldrig rädd eller stressad heller så håller huvudet kallt om en stiuation skulle uppstå. Men å andra sidan kan han vara så otroligt tankspridd.
I våras hämtade vi hem en häst och jag hade inte kört transport på länge så han fick köra. Något av det första han gör är att nästan tvärnita vid en rondell! Visst, hastigheten var ytterst låg men nitar man så känns det. Åh, jag blev fullkomligt rosenrasande!
Sedan dess kör jag mina hästar själv och lärde mig även backa ordentligt i somras :) Får krupp på folk som inte planerar, glömmer bromsa i tid för rondeller och kör som om släpet vore tomt. Mycket hästfolk som kör så med ursäkten att hästen är van vid att åka transport. Köper inte riktigt det...

Vill också ta E-kort :) Nån gång...
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Nä, det är jobbigt när andra kör. Jag litade förr mkt på pappa, han är riktigt duktig på att backa och han kan våga ta någon risk för att ta sig upp för en backe osv så man fastnar aldrig. Han blir aldrig rädd eller stressad heller så håller huvudet kallt om en stiuation skulle uppstå. Men å andra sidan kan han vara så otroligt tankspridd.

Vet vad du menar. Pappa var ju med när olyckan hände. Det var jag som körde. men då vi vart tvugna att byta trailer så åkte han med min bil och släpet bort till macken för att hämta hyr trailern. När jag dagen efter skall lämna tillbaka hyrtrailern och hämta våran ser jag att han har knutit ihop det hela när han backat vår trailer så hela dragramen, bromsstången och handsken för kulan är böjd. På en verkstad hade detta gått på närmare 20.000 att laga. Nu har vi gjort en deal med VV och kommer undan mycket billigare, tack och lov. Syrran skall ju inte behöva bli av med försäkringsbonusar bara för att han inte sett sig för när han backat. Så pappsen tar den smällen.

Han åker också på att betala reparation av bucklan i min bil.

Pappa är 80+. Kör bra men är tankspridd.

Själv har jag CE och vi är inne på att skaffa en hästbuss för en period så den hoppande unghästen kan åka med kompis en tid framöver och vänja av sig med detta.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

På något sätt var det skönt att höra att någon mer än jag har råkat ut för det här. I söndags skulle jag och min underbara fyraåring tävla säsongens sista tävling. Ville egentligen inte åka eftersom han har varit lite trotsig och vädret var kass men jag drog med mannen i ottan och körde iväg. Var sen så jag slängde på mig sporrarna och då hände det. Transporten gungade och det bra kade utav bara f*n. Förstod vad som hade hänt och när vi öppnade ¨låg den 172 cm stora hästen på rygg framför båda bommarna. Efter sprattlande låg han på rygg med halsen och huvudet upp mot framväggen och mellanväggen uppkörd i rumpan. I det här fallet hade bommarna löst ut för snabbt och han hade slagit runt.

Jag känner igen den här paniken men samtidigt agerade jag snabbt, förutom stunden då jag helt plötsligt stod med en yxa i handen och skulle slå sönder släpet. Det är ett helt nytt släp med mjuk mellanvägg men med tryck på gick den inte att rubba och hästen satt fast. Lyckades på något sätt klättra in till pållen som var lika stor som en New Foundland hund i det läget, helt ihoptryckt. Fick över benen på samma sida och kunde sedan dra ut honom i svansen och med fyra linor.

Hästen chockad och jag med. Lyckades få hem honom i ett hyrsläp och distrikstveterinären kom och gav smärtstillande. Höger bakknä svullnade upp och han släpade benet efter sig. Var på klinik dagen efter och efter 5 st domesedan injektioner var pållen så lugn att han kunde röntgas och ultraljudas. Förutom alla blåmärken och småsår har hästen en fraktur på ögat som kommer att läkas. Värst är det på höger bakknä där patellans mellersta band verkar vara uttänjt och veterinären misstänker en broskskada men det är en så stor galla och blödning att det inte går att se skadan.

Har haft boxvila sedan i söndags med stor dos lugnande då han ska bestämt hoppa ut ur boxen. Han ska gå på finadyn i 8 dagar och sedan ska vi tillbaka till kliniken den 16e. Han haltar fortfarande men svullnaden över knäet börjar lägga sig. Han var helt uppdragen i några dagar då alla muskler och muskelvärden inte var bra. Som det är nu är jag i stallet tre gånger om dagen och ger lugnande och promenerar 10 min per gång.

Jag inser att prognosen inte är bra och att jag kanske får ta bort min underbara dyra framtidshäst, så transporter och annat som naturligtvis är helt sönder bryr jag mig inte så mkt om och ibland tänker jag att det hade varit bättre att ha tagit bort honom på plats. Det sista som överger människan är hoppet och den 16e kommer jag veta mer. Han kommer att få all tid i världen, bara han blir bra.

Håll tummarna för oss! Jag håller tummarna för er.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Åh jisses! Snacka om änglavakt och hoppas att den 16e kommer med bra nyheter. Håller tummarna för er.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Jag funderar på det där som du skrev om att ta bort bommen fram... Om man skulle ta bort den och sedan kombinera med en sån sele som det var en länk till i ett tidigare inlägg, skulle inte det kunna funka? Selen fäster man väl i bakbommen så då har ju hästen stöd om man måste bromsa... :idea:
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Är det inte förbjudet att köra häst utan frambom i släpet?
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Jo, det är ju det det är. Såvida inte de står i trailer byggd för att de skall stå diagonalt eller de står på tvären i hästbuss.

Har funderingar på att ta ett snack med en lokal transportör om hästen skulle få kunna åka med en dag bara för att få träning, och vad det skulle kosta. Fast innan dess måste vi nog lastträna.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Usch vad hemskt:(

Jag var med om något liknande nyligen då våran ny unghäst stegra sig precis när vi stängt transporten (gillar inte att vara ensam). Han fick vänster framben över mittväggen och höger framben över bommen. All hans tyngd hängde i vänsterbenet eftersom det hängde högre upp. När vi öppna för att kolla vad som hänt så försökte han kasta sig ut genom framdörren. Så vi stängde snabbt igen så han inte skulle slita sönder sig. Som tur är kan vi lösa bommen utifrån på vår nya transport! Gud vad tacksam jag är att vi hade den transporten och inte den gamla hyrtransporten vi körde med tidigare! Eftersom pålle hängde med ena benet över mittväggen fick min sambo åla sig in i transporten (under hästens hängande framben, dumdristigt kanske, men vad gör man inte för sin häst) och trixa lite för att få ordning på allt, men det gick.
Pålle blev lite stel och svullen men verkar ha klarat sig från allvarliga men. Har dock inte testat att lasta sedan dess:crazy:

Denna historia sluta i alla fall lyckligt och vi lärde oss en hel del av det. En sak som jag tänkt på är att när sådant här händer så har man impulsen att öppna framdörren för att kunna göra något eller för att lugna hästen. Men ofta får hästen bara ännu mer panik då och försöker komma ut genom framdörren. Så när olyckan är framme: Ha is i magen och håll transporten stängd tills ni har en plan för vad ni ska göra! Och ha alltid en kniv till hands att skära grimskaftet med!
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Jag tycker att det enda som hjälper mot hästar som hoppar över frambommen är halsring, finns ingen chans att hästen får över benen, eller risken är betydigt mindre. Vet flera travtränare som endast binder upp unghästarna med halsring.

MVH jasse
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Jag tycker att det enda som hjälper mot hästar som hoppar över frambommen är halsring, finns ingen chans att hästen får över benen, eller risken är betydigt mindre. Vet flera travtränare som endast binder upp unghästarna med halsring.

MVH jasse

Har en halsring. Vill gärna veta hur den skall sitta på hästen. Om du känner en travtränare som använder detta så får du gärna fota hur de gör och lägga upp bilder.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 811
Senast: Happimess
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 086
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 137
Senast: Liten
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 037
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp