Två eller tre hästar?

lil-sis

Trådstartare
C92321D0-F6E4-4326-8D23-8FC0B49DA861.jpeg


Vi har haft 2-4 ponnyer hemma. 4 var himla fiffigt vid boxvila eftersom jag kunde dels rotera vem som sällskapade inne och ingen var ensam. Men 4 kostar ju pengar, såklart. Dubbelt så mycket som 2 :p

Sedan var de tre och ingen behövde lämnas själv i hagen. Sålde en och två fungerade men köpte en tredje när den äldsta började bli trött i kroppen.

Den äldsta är nu avlivad och kvar är två. En som ska börja träna igen och en som är sällskap. Han (sällskapet) ropar när han är kvar i hagen men inga utbrytningsförsök och lugnar sig efter en stund.

Hur hon beter sig ensam i hagen har jag inte tagit reda på ännu, inga problem när hon är den som tas ut ur hagen.

Men ibland känner jag att tre ändå vore bra. Alltid två hemma, ingen panik om en skulle behöva avlivas akut osv.

Men tre hästar kostar ju mer än två (även om skillnaden inte är enorm, shettisar belastar inte direkt foderkontot). Men två kan jag knö in i släpet och köra till tandis.

Hjälp!
 
Senast ändrad:
Jag är i lite liknande sits.
Haft tre men nu bara två.

Funderar ibland på en tredje men det är himla skönt att bara ha två också. Även en liten en kostar många tusenlappar per år :)
 
Jag kommer att ha två i sommar, normalt har jag tre. Kändes rätt knöligt iom att bägge behövde tas in vid ridning, då de är lugnare på box än i hage. Men nu har det löst sig då jag flyttat, så det kommer vara fem hästar i samma sommarhage.

Så jag säger tre hästar hellre än två, om det inte finns fler hästar i närheten (typ en anläggning) och det vet jag ju att du inte har. :)
 
Vi har haft 2, 3 och nu 4.
Första året var det lite spring och gnägg när nån blev själv men dom fick hållas bara, man måste kunna lämna hästen ensam i hagen då det var bara för dom att stå ut. Med tiden vande dom sig och nån gång var jag borta med min från tidig morgon till sen kväll på kurs, inga problem. När de har en stabil grupp och invand miljö så minskar problemen runt att nån blir själv. Vi hade 2 st i knappt 1 år bara, sen 3, nu är dom 4. Jag tycker att det blivit bättre ju fler de blivit, då blir det vanligare att nån blir hämtad och med tiden lär de sig att den som går ut inte blir borta så länge. Nu är de som sagt 4 men ibland blir nån kvar själv och det är aldrig något stök. Min kan gnägga när de andra rider från gården men jagar inte upp sig utan väbtar lugnt tills dom kommer tillbaka. Som sagt vet dom numera att det inte handlar om mer än några h.

Jag tkr själv att minst 3 st är en flock, så jag hade helst haft 3 och inte 2. Nu har jag turen att min syster har 2 och jag har 2 så jag måste inte betala för alla själv. 😁
 
Jag har två, har oftast stått två och det har alltid funkat jättebra!

Har en lånehäst nu som sällskap, sen visade det sej att den inte ’kan’ vara själv 🙄
Men den får hållas, det funkar ok.
 
Jag har haft två länge, i vintras hade jag tre. Så skönt!
Har du en shettis kanske en till inte kanske svider lika mycket i plånboken som en Connemara till?
Egentligen tycker jag det funkar rätt bra med två, mina har lärt sig att hänga i en mindre hage vid stallet med en tuss hö.
 
Visa bifogad fil 27864

Vi har haft 2-4 ponnyer hemma. 4 var himla fiffigt vid boxvila eftersom jag kunde dels rotera vem som sällskapade inne och ingen var ensam. Men 4 kostar ju pengar, såklart. Dubbelt så mycket som 2 :p

Sedan var de tre och ingen behövde lämnas själv i hagen. Sålde en och två fungerade men köpte en tredje när den äldsta började bli trött i kroppen.

Den äldsta är nu avlivad och kvar är två. En som ska börja träna igen och en som är sällskap. Han (sällskapet) ropar när han är kvar i hagen men inga utbrytningsförsök och lugnar sig efter en stund.

Hur hon beter sig ensam i hagen har jag inte tagit reda på ännu, inga problem när hon är den som tas ut ur hagen.

Men ibland känner jag att tre ändå vore bra. Alltid två hemma, ingen panik om en skulle behöva avlivas akut osv.

Men tre hästar kostar ju mer än två (även om skillnaden inte är enorm, shettisar belastar inte direkt foderkontot). Men två kan jag knö in i släpet och köra till tandis.

Hjälp!
Jag har ju två. Tycker det funkar bra. Den ena klarar själv ute och den andra klarar själv i boxen.
Den som jag tror skulle bli problem vid avlivning är ju den som bara är lugn i boxen. Kan ju inte vara inne till jag hittat häst. Men honom skulle jag lätt kunna köra iväg tillfälligt till någon vän om det krisade och jag behövde leta häst.

Jag tycker två känns skönt, men så är jag också en person som har svårt för att bara ha en till sällskap utan aktivering. Klarar inte riktigt att bara titta på en häst i hagen även om den från sin synvinkel säkert har ett ok liv. Och tre skulle jag aldrig hinna aktivera.

Hos dig är det väl knappast lätt att hitta en inackordering heller (om man nu orkar med att hyra ut till "folk".
 
Jag har tre. Var jäkligt skönt att ha de (hade fyra då iofs men en hingst som stod i annat stall så inget jag kunde ta hem som sällskap) när jag fick avliva en häst urakut i somras. Skulle aldrig vilja ha två, oro om nåt skulle hända den ena.
 
Jag hade tre i flera år och det var jätteskönt eftersom min tant aldrig kunde acceptera att vara ensam. Att bara ha henne och ena dottern i en hage fungerade inte alls då kunde jag inte göra något med dottern utan att hon blev för orolig i hagen. Ställa henne ensam i stall var inte att tänka på hon skulle slagit sönder sig själv.
Att ha dem i flock gick däremot utmärkt.

Nu har jag bara en dotter kvar och även om jag inte kunnat ensamhetsträna henne så mycket på grund av att hon fick vara mammas sällskap så klarar hon av det bra och det är en stor lättnad.
 
Jag har ju två. Tycker det funkar bra. Den ena klarar själv ute och den andra klarar själv i boxen.
Den som jag tror skulle bli problem vid avlivning är ju den som bara är lugn i boxen. Kan ju inte vara inne till jag hittat häst. Men honom skulle jag lätt kunna köra iväg tillfälligt till någon vän om det krisade och jag behövde leta häst.

Jag tycker två känns skönt, men så är jag också en person som har svårt för att bara ha en till sällskap utan aktivering. Klarar inte riktigt att bara titta på en häst i hagen även om den från sin synvinkel säkert har ett ok liv. Och tre skulle jag aldrig hinna aktivera.

Hos dig är det väl knappast lätt att hitta en inackordering heller (om man nu orkar med att hyra ut till "folk".

F ville ju inte arbeta längre = perfekt :)
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 431
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 973
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 967
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 764
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp