Två eller tre hästar?

Jag röstar på (minst) tre, har haft allt från en (innan det blev olagligt och när jag inte begrep bättre) till fjorton. När det var 14 var det en bra flock, men inte mycket till aktivering av vissa. Har just nu två och båda har svårt att vara själva. Vill gärna ha en till, ska bara övertala sambon först... 😉
 
Vi hade tre några år när jag var yngre och fortfarande bodde hemma, sen har jag alltid haft två fram tills i somras. Har aldrig haft några problem med att lämna någon ensam. Även nu när jag har tre så blir ofta en kvar själv när två tränas eller åker iväg på något. Inga problem det heller.
 
Jag röstar på (minst) tre, har haft allt från en (innan det blev olagligt och när jag inte begrep bättre) till fjorton. När det var 14 var det en bra flock, men inte mycket till aktivering av vissa. Har just nu två och båda har svårt att vara själva. Vill gärna ha en till, ska bara övertala sambon först... 😉

14 känns lite många idag :rofl:

Jag har lagt handpenning på nr 3 :D
 
14 känns lite många idag :rofl:

Jag har lagt handpenning på nr 3 :D
Ja, 14 var lite väl, som tur var gick antalet ner efter sommaren, tror vi hade mellan 9-11 den vintern... 😁 Det var den vintern jag insåg hur mycket jag hatar att fylla vattenhinkar, speciellt då vi hade dåligt vattentryck... 😳

Jag har spanat in nummer 3 men inte börjat bearbeta sambon än...
 
Jag har två och vill inte ha fler. Tycker det räcker och blir över. Skulle egentligen bara vilja ha en (alltså ur bekvämlighetsvinkel).

Den nyaste har i början haft lite problem med att lämnas själv men har lärt sig. Det var inte extremt och han var en lite orolig själ när han kom. Det han har mest problem med när det är så få hästar är att lämna stallet och den ensamma hästen som är kvar. Dock bryr sig ju inte den som är kvar att han går.

Vid akut avlivning har det gått att lösa med en veckan hemma själv för att sedan åka på kollo hos någon som vill rida (kompanjonen) där många hästar finns. Jag har också kontakter som gör att jag ganska snabbt kan få hem en lånehäst.
 
Visa bifogad fil 27864

Vi har haft 2-4 ponnyer hemma. 4 var himla fiffigt vid boxvila eftersom jag kunde dels rotera vem som sällskapade inne och ingen var ensam. Men 4 kostar ju pengar, såklart. Dubbelt så mycket som 2 :p

Sedan var de tre och ingen behövde lämnas själv i hagen. Sålde en och två fungerade men köpte en tredje när den äldsta började bli trött i kroppen.

Den äldsta är nu avlivad och kvar är två. En som ska börja träna igen och en som är sällskap. Han (sällskapet) ropar när han är kvar i hagen men inga utbrytningsförsök och lugnar sig efter en stund.

Hur hon beter sig ensam i hagen har jag inte tagit reda på ännu, inga problem när hon är den som tas ut ur hagen.

Men ibland känner jag att tre ändå vore bra. Alltid två hemma, ingen panik om en skulle behöva avlivas akut osv.

Men tre hästar kostar ju mer än två (även om skillnaden inte är enorm, shettisar belastar inte direkt foderkontot). Men två kan jag knö in i släpet och köra till tandis.

Hjälp!

Svar som bortser från det ekonomiska :

Min erf är att det oftast är mer bök med bara två, om det handlar om att separera, åka iväg osv. Det krävs mycket mer av en själv att träna hästarna på att vara ifrån varandra om de bara är 2 på en gård helt utan andra hästar . Även detta fungerar i regel men krävs som sagt mer från hästägaren att vänja och hela tiden fortsätta exponera hästarna för dessa situationer. Två hästar är rent naturligt ingen flock ur hästarnas synpunkt så de knyter an till varandra väldigt mycket mer .

Helt klart enklare med tre, om man har hästarna hemma på egen gård, och då inga andra grannar med hästar i angränsande/nära hagar etc.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 431
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 983
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 985
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp