Två eller tre katter??

Holger

Trådstartare
Jag funderar på att skaffa en tredje katt, har en 5-årig birma och en 2-årig huskatt. Båda kastrerade killar, birman ganska sent tagen pga en utställningskarriär som blev rätt kort eftersom han utvecklades till Sir Fräs :eek:
Han hade en kompis som blev sjuk och lämnade oss för två år sedan.
De två var kompisar ute och stöttade varandra men umgicks inte så mycket inomhus. Var aldrig osams och slogs, åt tillsammans utan groll.
Nu är han likadan med lillkatten, snäll och leker ute men fräsig och halvsur inne.
Lillkatten är tidigt kastrerad och gudomligt snäll mot allt och alla, även grannens sura birma tappar hakan när lillen kommer spatserande med svansen på svaj ;)

Nu sätter jag måhända lite mänskliga känslor på lillen eftersom han är leksugen och ibland passar det den andra bra med en lekstund - nästa gång vill han minsann inte leka med nån pajas! Han är aldrig direkt elak, viftar till och fräser är det mesta som händer. Lillen lägger sig platt på golvet och tycker det är trist. Dom ligger aldrig tillsammans, tvättar inte varandra eller andra aktiviteter. Jag antar att birman blev lite hårt uppfostrad av sin första kompis och att han är rädd för att komma i underläge. Om jag nu drar hem ännu en kattunge surnar han totalt då eller tycker han det är skönt att slippa lilleman hängande runt benen?

Så någon som har ett tips? Vi bor stort och bra, katterna har (om jag får säga det själv) en toppentillvaro, det är absolut inga problem med utrymme.

Jag köpte min första katt 1980 och är sedan dess inne på min 5:e och 6:e katt för närvarande. Så många år men inte så många katter, jag har haft otrolig tur med friska och krya djur. Har så gott som alltid haft två samtidigt men aldrig fler, de korta perioder jag haft en ensam katt har den ensamma stackarn ägnat sig mest åt sömn ...
 
Sv: Två eller tre katter??

För mig har det fungerat bättre med tre än med två i samma läge som ditt. De yngre härjade med varandra och lämnade gamlingen mer ifred. Han var gärna med och sov och sånt men orkade inte med vilda nacksvingar på slutet.
 
Sv: Två eller tre katter??

Det är så himla svårt att veta hur det ska gå när man skaffar en till katt.
jag har nog bestämt för att nästa gång så blir det två kattungar samtidigt.

Jag köpte i Dec-09 en ragdoll tjej, jag hade två huskatter redan, hon blev accepterad, men de har aldrig någonsin lekt tillsammans, tvättat varandra eller sovit tillsammans (det gjorde inte huskatterna innan heller). Hon har varit en go och lekfull kisse så jag bestämde mig för att skaffa en kompis, lillkillen kom nu i juli och ragdollflickan blev en vuxen, stram kisse på 0.2 sekunder. Han vill leka och jagar efter och busar med henne och hon piper, morrar och jamar högljutt och springer iväg. Riktigt pip-lisa har hon blivit - samtidigt så kan hon jaga efter honom när hon är på det humöret, men att mysa tillsammans - ALDRIG i livet säger bägge två. Hon är dessutom polis och håller ordning när vi är ute tillsammans. Ibland känner jag mig taskig mot henne som tog hit den lilla odågan men hon har sina frizoner.
 
Sv: Två eller tre katter??

Två har blivit tre! En skogiskille har flyttat in, han var sexton veckor när han kom och är nu tjugo. Kastrerad i onsdags helt utan problem och nu tycker birman att han är ganska OK. Grålle, tvååringen älskar honom :love: dom brottas, leker och gosar tillsammans! Lillen, döpt till Swayze (efter ni vetvem) är en helt underbar och lättsam liten katt, döpt efter filmen när han första kvällen illustrerade "Nobody puts baby in the corner"....han kallas numera Svejsen. Så ett jättebra resultat och alla är toppennöjda!
Birman är ett praktexempel på birmahosta, men är aldrig elak, springer mest förbi och fräser till. Men igår skulle han ha lillen för sig själv och leka med honom ;)
Dom äter tillsammans, alla trycker ner sig i sängen och sover så jag knappt får plats själv!
Så äntligen har Grålle fått en kompis och ska lära honom allt han kan....ganska fort gjort säger Hubba (birman)....
 
Sv: Två eller tre katter??

Låter underbart! :laugh:

Är lite i samma situation som dig med mina katter, enda skillnaden är att vi redan har tre :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 064
Senast: Bison
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 164
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 327
Övr. Katt Igår hade vi en vän med två hundar, en hanhund och en tik, på besök. Vår unghund fick hälsa på de främmande hundarna och hanhunden fick...
Svar
4
· Visningar
656
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp