Två fall av abortviruset i Doha: ”Kan bara be nu”

Två fall av abortviruset har konstaterats inför Global Champions Tour i Doha.
Där befinner dig svenska landslagstrion Peder Fredricson, Henrik von Eckermann och Evelina Tovek.
– Arrangörerna här har skött det exemplariskt, säger Fredricson till DN.
 
Vad menar du nu. Utbrottet är ju i Valencia? Inte på några andra tävlingsplatser i Spanien.

I mitt inlägg använde jag Valencia och Spanien som samma, klumpigt av mig. :) However så finns det nog på fler platser i Spanien nu i vilket fall.
 
Och du tror verkligen att det är samma prispengar i en liten tävling på en klubb i Sverige som det är i Doha eller en stor tävling i Spanien??

I Doha absolut mer då det är GCT. I Spanien är det väl inga superprispengar att tala om. Det är nog betydligt dyrare att vara där än vad det går att rida in.

De flesta åker väl dit för att idén är väldigt bra att kunna tävla så mkt som möjligt och på olika banor på samma ställe. Framförallt för unghästarna och deras utveckling att kunna göra det vid denna tidpunkt på året. Men nödvändigt är det ju inte givetvis, särskilt inte i en pandemi..
Att det blir katastrof i Spanien kan ju ingen bli förvånad över när det händer något utöver det vanliga och särskilt inte när det pågår en pandemi utanför den bubblan som hästtävlingar ändå befinner sig i, då när det krävs resurser utifrån. Bara den vetskapen borde få folk att stanna hemma.
 
I mitt inlägg använde jag Valencia och Spanien som samma, klumpigt av mig. :) However så finns det nog på fler platser i Spanien nu i vilket fall.

Det verkar på dom som är på den andra tävlingsplatsen i Spanien att dom har klarat sig. Den är ju stängd för andra hästar sen ett par dgr tillbaka.
 
Vi som inte rider CSI5* hoppning men har våra inkomster från hästar och ridsport har för närvarande typ noll och nada verksamhet här nere i Europa. Samma sak i England och så har det varit i snart ett år nu!

Om det här EHV-1 utbrottet inte kommer under kontroll kommer inte bara ridsporten att drabbas utan även travet, galoppen och all annan hästverksamhet.

T.ex kommer seminstationerna uppe i Sverige kunna säga hejdå till att få upp simmare från hingstar i Holland, Belgien, Tyskland, Frankrike osv.

Det finns en anledning till att FEI släckte ner all internationell verksamhet i tio länder på ett bräde. Att de inte släckte ner Doha kan nu komma att bli en extremt dyrköpt upplevelese för den globala hästnäringen som redan går på knäna på grund av några få som lever efter devisen me, myself and I.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I Qatars huvudstat Doha pågår just nu andra veckan av Doha Tour där de svenska ryttarna Evelina Tovek och Henrik von Eckermann är på...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Tre svenskar var på plats när årets första Grand Prix på Longines Global Champions Tour avgjordes i Doha, Qatar på lördagen. Henrik von...
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Henrik von Eckermann och Peder Fredricson rider den individuella finalen Super-GP och lagfinalen Super Cup. Evelina Tovek och Malin...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För andra året i rad blev det svensk seger genom Stockholm Hearts i Global Champions League på Stockholm Stadion. I segerlaget red Malin...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp