Två fall av abortviruset i Doha: ”Kan bara be nu”

Två fall av abortviruset har konstaterats inför Global Champions Tour i Doha.
Där befinner dig svenska landslagstrion Peder Fredricson, Henrik von Eckermann och Evelina Tovek.
– Arrangörerna här har skött det exemplariskt, säger Fredricson till DN.
 
Det är väl inte så konstigt, de flesta av oss försöker väl utföra våra jobb just nu?

Det görs ju dessutom i alla sporter just nu tycker jag..
Eh nej finns väl massa människor som inte kan utföra sitt jobb just nu? Tex min sambo som jobbar med öl och vin har inte kunnat resa på över ett år. Lyckas ändå förse svenska folket med öl och vin på distans. Dock inte optimalt. Finns faktiskt tävlingar i Sverige att delta på.. Tex kungsbacka hade tom 150 klasser. Borås och Billdal har samma nu i närtid men inga av dessa hästar lär kunna gå där.
 
Eh nej finns väl massa människor som inte kan utföra sitt jobb just nu? Tex min sambo som jobbar med öl och vin har inte kunnat resa på över ett år. Lyckas ändå förse svenska folket med öl och vin på distans. Dock inte optimalt. Finns faktiskt tävlingar i Sverige att delta på.. Tex kungsbacka hade tom 150 klasser. Borås och Billdal har samma nu i närtid men inga av dessa hästar lär kunna gå där.
Jag förstår inte vad din sambos yrke har med saken att göra? Det är ju uppenbarligen ett yrke som gick att svänga om till "distans".

Ja, vi har tävlingar på vår gamla hemmaklubb med - men jag kan ändå förstå varför proffsen känner sin tvingade att resa.
 
Jag förstår inte vad din sambos yrke har med saken att göra? Det är ju uppenbarligen ett yrke som gick att svänga om till "distans".

Ja, vi har tävlingar på vår gamla hemmaklubb med - men jag kan ändå förstå varför proffsen känner sin tvingade att resa.

Fast nä.. Egentligen går hans yrke inte att svänga om till distans eftersom han egentligen brukar resa ute i hela Europa. Det återstår att se helt enkelt hur dom roddar runt det. Men såklart inte alkohol är livsviktigt, tror nog de flesta klarar sig utan både det ena och det andra. Handlar väl mest om de som är anställda för att tillverka och brygga. Får dom inte fram produkter står det still. Ryttare dock verkar inte klara sig att hoppa samma klasser här hemma som i Spanien så givetvis är det viktigare 🙄
Vi får se till midsommar vem som skriker högst. De som inte får öl eller de som inte får hoppa 150 utomlands.
Jag har mina aningar dock 😁
 
På ämnet: kändes tyvärr som en tidsfråga iom det jättestora utbrottet i Spanien. Tråkigt, hoppas att hästarna klarar sig bra och att smittskyddsarbetet fungerar bättre än i Valencia.

Vad menar du nu. Utbrottet är ju i Valencia? Inte på några andra tävlingsplatser i Spanien.
 
Vad menar du nu. Utbrottet är ju i Valencia? Inte på några andra tävlingsplatser i Spanien.

Ok jag är inte jätteutbildad i ämnet men många hann väl åka därifrån med sina hästar och nu visar det sig fler fall av ehv-1 på andra ställen som kan länkas till valencia.

Och var det i sin tur kan länka till i fortsättningen.

Hästar som reser och med människor som reser med hästarna. Stannar ju ofta på samma stopp, personal går in på toa på nån bensinmack som en annan lastbil stannat på. Övernattningsstall ser olika ut med olika rutiner, vem håller koll?
Tydligen kan hästarna vara smittade utan att uppvisa symptom på flera dagar? Kan de under de dagarna smitta? Hur smittsamt är det om en personal har utfodrat hästen och sedan går någonstans med samma kläder.....?

Utbilda mig gärna, inlägget är inte riktat till enbart dig :)
Eller ge mig en länk eller så att googla på, jag vill gärna lära mig mer (och inte från fb kommentarer ;) )
 
Fast nä.. Egentligen går hans yrke inte att svänga om till distans eftersom han egentligen brukar resa ute i hela Europa. Det återstår att se helt enkelt hur dom roddar runt det. Men såklart inte alkohol är livsviktigt, tror nog de flesta klarar sig utan både det ena och det andra. Handlar väl mest om de som är anställda för att tillverka och brygga. Får dom inte fram produkter står det still. Ryttare dock verkar inte klara sig att hoppa samma klasser här hemma som i Spanien så givetvis är det viktigare 🙄
Vi får se till midsommar vem som skriker högst. De som inte får öl eller de som inte får hoppa 150 utomlands.
Jag har mina aningar dock 😁

Och du tror verkligen att det är samma prispengar i en liten tävling på en klubb i Sverige som det är i Doha eller en stor tävling i Spanien??
 
Ok jag är inte jätteutbildad i ämnet men många hann väl åka därifrån med sina hästar och nu visar det sig fler fall av ehv-1 på andra ställen som kan länkas till valencia.

Och var det i sin tur kan länka till i fortsättningen.

Hästar som reser och med människor som reser med hästarna. Stannar ju ofta på samma stopp, personal går in på toa på nån bensinmack som en annan lastbil stannat på. Övernattningsstall ser olika ut med olika rutiner, vem håller koll?
Tydligen kan hästarna vara smittade utan att uppvisa symptom på flera dagar? Kan de under de dagarna smitta? Hur smittsamt är det om en personal har utfodrat hästen och sedan går någonstans med samma kläder.....?

Utbilda mig gärna, inlägget är inte riktat till enbart dig :)
Eller ge mig en länk eller så att googla på, jag vill gärna lära mig mer (och inte från fb kommentarer ;) )
Ja många hann lämna, därför dyker de upp hästar på andra ställen nu som visar sig vara sjuka. De var antagligen redan smittade när de lämnade.
 
Ok jag är inte jätteutbildad i ämnet men många hann väl åka därifrån med sina hästar och nu visar det sig fler fall av ehv-1 på andra ställen som kan länkas till valencia.

Och var det i sin tur kan länka till i fortsättningen.

Hästar som reser och med människor som reser med hästarna. Stannar ju ofta på samma stopp, personal går in på toa på nån bensinmack som en annan lastbil stannat på. Övernattningsstall ser olika ut med olika rutiner, vem håller koll?
Tydligen kan hästarna vara smittade utan att uppvisa symptom på flera dagar? Kan de under de dagarna smitta? Hur smittsamt är det om en personal har utfodrat hästen och sedan går någonstans med samma kläder.....?

Utbilda mig gärna, inlägget är inte riktat till enbart dig :)
Eller ge mig en länk eller så att googla på, jag vill gärna lära mig mer (och inte från fb kommentarer ;) )
Viruset är luftburet, karantänavstånd brukar rekommenderas till 50-60m men kan "flyga" upp till 200m om vindriktning mm ligger rätt. Ja, man ska byta kläder mellan hästarna eftersom man kan bära med sig viruset. Varför det kan vara lurigt att fånga om hästen är smittad är pga att de får en tidig febertopp (därav rekommendationen att tempa 2 ggr/dag) och sedan dröjer det ofta innan symptom visar sig. Vissa får bara enklare förkylningssymptom och andra den neurologiska "mutationen", varför vissa får den o andra inte vet man inte riktigt mig veterligen.
 
Jag förstår inte vad din sambos yrke har med saken att göra? Det är ju uppenbarligen ett yrke som gick att svänga om till "distans".

Ja, vi har tävlingar på vår gamla hemmaklubb med - men jag kan ändå förstå varför proffsen känner sin tvingade att resa.
De måste väl hålla sina sponsorer nöjda, de ger nog (kanske?) betydligt mer än eventuella prispengar?
 
Ok jag är inte jätteutbildad i ämnet men många hann väl åka därifrån med sina hästar och nu visar det sig fler fall av ehv-1 på andra ställen som kan länkas till valencia.

Och var det i sin tur kan länka till i fortsättningen.

Hästar som reser och med människor som reser med hästarna. Stannar ju ofta på samma stopp, personal går in på toa på nån bensinmack som en annan lastbil stannat på. Övernattningsstall ser olika ut med olika rutiner, vem håller koll?
Tydligen kan hästarna vara smittade utan att uppvisa symptom på flera dagar? Kan de under de dagarna smitta? Hur smittsamt är det om en personal har utfodrat hästen och sedan går någonstans med samma kläder.....?

Utbilda mig gärna, inlägget är inte riktat till enbart dig :)
Eller ge mig en länk eller så att googla på, jag vill gärna lära mig mer (och inte från fb kommentarer ;) )
Ett par kompisar som kört ner till Portugal för att tävla måste nu köra non stop därifrån utan att ha tävlat. De får stanna för att tanka och that's it. I normala fall stannar de ju och övernattar längs vägen.
 
Det är väl inte så konstigt, de flesta av oss försöker väl utföra våra jobb just nu?

Det görs ju dessutom i alla sporter just nu tycker jag..
Bara för att man försöker utföra sitt jobb innebär det väl inte att man behöver bete sig som en bortskämd tvååring och fatta dåliga beslut? Det är ju inte direkt som att det går någon ekonomisk nöd på de ryttare som rider i Doha oavsett om det pågår en pandemi och eller ett EHV-1 utbrott..
 
Bara för att man försöker utföra sitt jobb innebär det väl inte att man behöver bete sig som en bortskämd tvååring och fatta dåliga beslut? Det är ju inte direkt som att det går någon ekonomisk nöd på de ryttare som rider i Doha oavsett om det pågår en pandemi och eller ett EHV-1 utbrott..

Det tror du inte? Jag tror att många elitryttare har problem med ekonomin nu. Många lever på att sälja hästar och då är tävlingar det bästa stället att visa upp hästarna på. Och då duger inte en tävling på en liten klubb i Sverige lika bra som de stora tävlingarna där elitryttarna är.
 
Det tror du inte? Jag tror att många elitryttare har problem med ekonomin nu. Många lever på att sälja hästar och då är tävlingar det bästa stället att visa upp hästarna på. Och då duger inte en tävling på en liten klubb i Sverige lika bra som de stora tävlingarna där elitryttarna är.
De hästar som rids i Doha är inte saluästar så det argumentet köper inte jag. Dessutom har det fortfarande sålts hästar på andra nivåer under pågående lock downs. Men för att kunna återhämta oss borde det ligga i allas intresse att få kontroll på det här med EHV-1 så att vi kan fortsätta tävla enligt det nya normala.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I Qatars huvudstat Doha pågår just nu andra veckan av Doha Tour där de svenska ryttarna Evelina Tovek och Henrik von Eckermann är på...
Svar
0
· Visningar
182
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Tre svenskar var på plats när årets första Grand Prix på Longines Global Champions Tour avgjordes i Doha, Qatar på lördagen. Henrik von...
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Henrik von Eckermann och Peder Fredricson rider den individuella finalen Super-GP och lagfinalen Super Cup. Evelina Tovek och Malin...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För andra året i rad blev det svensk seger genom Stockholm Hearts i Global Champions League på Stockholm Stadion. I segerlaget red Malin...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp