Två frågor ang. foder!

T

Tuki

Efter hjälp här på Buke har jag äntligen lyckats att knåpa ihop en foderstat, med en protein/energi kvot på 6.7. Men detta kräver 300g soja. Min fråga är om det inte är farligt att ge så mycket soja till en häst som väger ca 475 kg.

Min kalcium och forforkvot ligger på 2. Vet att det är för mycket, men huvuddelen av kalciumet kommer från lucernen (dvs. grovfoder) är detta OK?
 
Maxgivan av soja är 100g/100 kg kroppsvikt(eller var det 200 g hmm) så det är ingen fara.
Ett kalciumöverskott är inte farligt så länge det mesta överskottet kommer från grovfodret.
 
100 gr soja/100 kg häst är rätt så 300 gr soja är helt okej. Samma sak med kalciumöverskottet från lucernet. OM du vill justera kvoten kan du köpa Fosforbalans på Odal (pulver), kostar inte många kronor och gör att du kan justera kvoten om du vill. Annars låter du det vara som det är =)
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 660
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 379
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 539
Senast: Boj
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
2 935
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Senast tagna bilden XV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp