Två frågor: epilepsi och TTA-operation(korsband)

Lotus

Trådstartare
En olycka kommer ju sällan ensam sägs det.

16 november fick min snart 8-åriga dobermannhane sitt första (såvitt vi vet iaf) ep-anfall hos sin husse. Vi har delad vårdnad och jag var bortrest men allt var i stort sett som vanligt och hunden faller i kramp vid frukosten. Hussen blir livrädd och får en tid hos veterinär samma förmiddag. Prover tas, röntgen av lungor mm men inget fynd som kan förklara anfallet.

Dagen efter springer hunden i skogen hos min mamma och skadar höger bakknä, som han redan har artros i. veterinär kosulteras på telefon och hund sätts på normal dos Carprodyl (han går vanligtvis på låg dos för knät) och koppelrastas. Blir bättre - sämre - bättre - sämre och 13/12 opereras korsnandet med TTA-teknik. Veterinären känner givetvis till anamnesen och tycker helt klart att en operation är tillrådlig (hunden fungerar bra till vardags trots artrosen och epilepsin var inte mycket att fungera över tyckte man).

Tre veckor efter operationen får hunden två små ep-anfall till, samma dag. Husse lyckas "bryta" anfallen genom att klappa och prata, så de är bara ca 30 sekunder var.

En vecka senare är hunden ensam hemma tre timmar och när jag kommer hem från stallet är han upphetsad och det är en kissfläck på golvet, så han har troligen haft ett anfall.

Idag har husse och hund besökt veteirnär igen och fått stesolid om ett gravt anfall skulle inträffa igen. Ingen medicinering tillråds i övrigt. Jag är inte helt sams med vad jag tycker i frågan, och behöver bolla, därav min tråd. Hur ofta/små skall anfallen vara för att hunden ska gå omedicinerad? Jag är orolig över att lämna honom, men kan ju inte vara hemma med honom jämt. Till vardags är han inte ensam särskilt mycket, men det är klart det förekommer dagar då det är upp till 6 timmars ensamhet pga arbete, men det är sällan. Ett par -tre timmar däremot förekommer flera gånger per vecka.
Hur skulle ni resonerat kring medicin, frekvens av anfall/styrka och ensamhet?

Jag undrar också över efterkontrollen av TTA-operationer för er som gjort sådana. Vår klinik vill göra två efterföljande röntgen, en nu vid 7 veckor och en senare. Snålt kanske, men det kostar pengar och går inte på försäkringen, så det blir ca 2000 kr per besök. Har ni som opererat på andra kliniken gjort två röntgen efteråt, och isåfall vid vilka veckor?

Har haft mycket otur med djur senaste åren och ekonomin är inte den bästa, men jag vill fortfarande mina djur väl.
 
Sv: Två frågor: epilepsi och TTA-operation(korsband)

Man brukar inte kunna bryta epileptiska anfall. Jag har en kompis vars 2 söner har/hade epilepsi som barn/vuxen och en annan kompis har en hund med epilepsi. Deras anfall har inte gått att bryta. Efter ett anfall brukar hunden vara trött. Både barnen och hunden har fått Fenemal att ta dagligen för att hållas anfallsfria så långt det är möjligt. Väldigt ofta är det så att man lyckas inte komma fram till varför hunden haft anfall. Och anfallen beror inte alltid på epilepsi. Om hunden krampar länge är det viktigt att den får så mycket lugnande att den slappnar av riktigt. Prover och lungröntgen i all ära, men kollade man inte så att det inte sitter en liten tumör någonstans? Det kan vara en pytteliten en som irriterar och gör att hunden får anfallen. Det finns säkert andra orsaker också som kan utlösa anfall. T ex vissa hundar tåler inte vissa fästingmedel.

Tillägg: Anfallen kan även bero på en skada i nacke eller huvud och vara tillfälliga. Säkert därför veterinären inte har satt in medicin efter så få anfall.

När det gäller knäoperationen har jag tyvärr inga kunskaper om det.
 
Senast ändrad:
Sv: Två frågor: epilepsi och TTA-operation(korsband)

Jag funderar på om det ens är epilepsi??? Med tanke på att han har en skada i knät kanske det blir något med någon nerv?

Jag trodde min hund fick ett EP-anfall i April,inget hittades hos veterinär,och det gick ett halvår innan det var dags igen,åter igen trodde jag det var EP. Jag klappade och märkte att det bröts snabbt,och vovven verkade inte vara särskillt allmänpåverkad heller. Nästa anfall kom dagen efter,på morgonen när han hade legat en hel natt,likaså dagen efter,åter igen på morgonen när an legat hela natten. Anfallen bröts snabbt när jag klappade och lugnade,och han var som vanligt snabbt efter.

Plussade ihop ett och ett och bokade tid igen hos veterinären,men nu hos en som var riktigt kunnig på hundens skelett och rörelser. Jag hade nämligen sett att han satte ena bakbenet konstigt i ett steg i trappen några veckor tidigare,knappt synbart,och bara ett steg,men har man levt ihop i nästan 9 år så märker man det där lilla...

Väl inne hos veterinären fick vi gå och springa lite,sen böjde han ihop ena benet i alla dess konstiga vinklar,och vovven fick genast en "kramp". In på röntgen där det visade sig att han hade spondylos i ryggen,kort sagt pålagringar mellan kotorna,så kramperna han fått berodde på att pålagringarna tryckt på nerver som gjort att bakbenen har låst sig.

Vi gick till en sjukgymnast och fick massa saker att träna på,och det har blivit mycket bättre,han fick en kramp i julas,men då var det så mycket kaos med allt så han mådde nog lite psykiskt dåligt ett tag där då han är väldigt rutinfast i vanliga fall,och runt jul så vart det lite fram och tillbaka med allt,så det kan nog bero på att han mådde lite dåligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Två frågor: epilepsi och TTA-operation(korsband)

Om hunden fick sitt första anfall vid 8-års ålder är det osannolikt att hunden har epilepsi. Det debuterar nämligen mellan 1-4 år.
Jag skulle därför råda er att göra en ordentligt utredning då anfallen beror på något annat. Inte bara medicinera, speciellt inte när anfallen verkar komma ändå.
Sen skulle jag självklart försöka minimera tiden då hunden behöver vara ensam innan ni fått reda på vad hunden lider av.

Jag tror inte att anfallen har något med knät att göra.
 
Senast ändrad:
Sv: Två frågor: epilepsi och TTA-operation(korsband)

Fast epilepsi kan ju vara antingen primär eller sekundär. Min italienska vinthund fick konstaterad epilepsi (bedömd som sekundär/förvärvad, men utan att orsaken upptäcktes) när hon var nio år.
 
Sv: Två frågor: epilepsi och TTA-operation(korsband)

Fast när man pratar om epilepsi menar man oftast den primära, dvs idiopatiska. Sekundär epilepsi är ingen diagnos i sig eftersom den är just sekundär. Egentligen betyder det bara att hunden har krampanfall, men det som orsakar krampanfallen kan vara en mängd olika saker.
På TS beskrivning låter det inte som om man gjort en ordentlig utredning, vilket man bör göra när hunden får återkommande anfall trots medicinering (en medicinering som inte bekämpar orsaken), i en ålder av 8 år.
 
Sv: Två frågor: epilepsi och TTA-operation(korsband)

Men oavsett anledningen till att hjärnans signalsystem skickar ut nervimpulser helt slumpartat så benämns ju sådana anfall som epileptiska. Visserligen kallar man väl inte reaktiva epileptiska anfall för epilepsi, men diagnosen epilepsi omfattar, åtminstone hos människor, även annan epilepsi än primär/hereditär epilepsi.

Min lillebror fick som femåring icke-hereditär epilepsi, troligen orsakad av skalltrauma. Hans diagnos var inte ärrvbildning eller annan skada på hjärnan pga trauma, utan just epilepsi (. Han åt epilepsimedicin eftersom han utan medicinen fick anfall. När han var tolv år så hade skadan läkt ut och medicinen kunde plockas bort.
 
Sv: Två frågor: epilepsi och TTA-operation(korsband)

Svarar alla:

Jag borde skrivit ett tydligare inlägg men var frustrerad igår. Skyller på min graviditet , men nu är jag redigare och ska klargöra:

Frågorna hänger egentligen inte ihop för mig, utan jag borde gjort två inlägg.

Jag tror hunden har ep, men inte idiopatisk eller så har anfallen varit pyttesmå tidigare och vi har inte sett dem. Det första anfallet 16/11 var definitivt ett anfall av grand mal-typ säger husse som var där - hunden krampade, föll omkull och kissade och bajsade på sig. Efteråt var han orolig och ville inte lämna husse ett ögonblick. De två senare anfallen var mildare och husse upplevde att han kunde bryta eller åtminstone mildra dem.

Hunden får alltså ingen medicin för EP idag utan vi har stesolid om det skulle komma ett jätteanfall, men jag känner mig otrygg med att ha det såhär och skulle helst ha en daglig medicinering om jag fått bestämma. Nedicinen han får är antiinflammatorisk och smärtstillande för knät, och det har han fått i låg dos sedan atrosen upptäcktes för ett och ett halvt år sedan.

En fortsatt utredning av hjärnan för att leta tex tumörer kostar ca 10-12000 kr vad jag förstått, och vad jag läst mig till är det så att man oftast inte hittar någon orsak. Hunden är alltså 8 år, och för en dobermann är det relativt hög ålder.

Vad gäller korsbandsoperationen undrar jag om ni som gjort liknande operation på er hund gjort två efterföljande röntgen? En röntgen kostar minst 1500-2000 kr, och eftersom föräskringen inte täcker längre så är det en rent ekonomisk fundering från mitt håll.
 
Senast ändrad:
Sv: Två frågor: epilepsi och TTA-operation(korsband)

Inom veterinäryrket används begreppet epilepsi i princip endast för sjukdomen idiopatisk epilepsi. Detta för att inte orsaka förvirring. Epileptiforma kramper är bättre för att beskriva anfall hos äldre hundar. Det är ingen diagnos i sig eftersom det inte beskriver orsaken.
Så TS hund har nog inte EP utan kramper av annan orsak. Om man vill utreda vidare är upp till ägaren.

Vet inte vad det är för rutin gällande röntgen efter en korsbandsskada men du kan ju diskutera med din veterinär TS och höra vad denne tycker. Kanske kan ni komma överens om att bara en röntgenbild skulle räcka om rehaben går som den ska.
 
Sv: Två frågor: epilepsi och TTA-operation(korsband)

Du har fått bra svar angående anfallen.
Kliniken jag jobbar på gör TTA operationer och vi rekommenderar minst två efterkontroller. Det är viktigt då man har frakturerat benet och måste se hur det ser ut för att kunna rehabilitera hunden i rätt takt. Varför ersätter inte din försäkring efterkontrollerna?
 
Sv: Två frågor: epilepsi och TTA-operation(korsband)

Tack för svar.

Är det rutin att alltid genomföra datortomografi innan medicinering för epileptiforma kramper hos en äldre hund, eller är det möjligt att föröska med medicinering om kramperna fortsätter komma? Min vet rekommenderar undersökning, men jag är osäker om föräskingen ersätter det. Möjligen.

Vi har uppnått de maximala 20 000 som föräskringen ersätter för korsbandoperationen och över det, därför blir det betalning ur egen ficka.

Försäkringen är hos Folksam och var upp till 20 000, men då artrosen upptäcktes uppgraderades den till dubbla summan, dock med reservation för skador i det knät där artrosen finns. Därav mina ekonomiska funderingar.
 
Sv: Två frågor: epilepsi och TTA-operation(korsband)

Inom veterinäryrket används begreppet epilepsi i princip endast för sjukdomen idiopatisk epilepsi. Detta för att inte orsaka förvirring.

Resultatet blir i så fall en dubbel förvirring eftersom veterinärer (och läkare) faktiskt använder epilepsibegreppet även när de talar om andra typer av epileptiska anfall.
 
Sv: Två frågor: epilepsi och TTA-operation(korsband)

Om det är taget blodprover och andra undersökningar är gjorda för att utesluta andra bakomliggande sjukdomar är det den vägen man får gå om man vill ha reda på orsaken till kramperna.
 
Sv: Två frågor: epilepsi och TTA-operation(korsband)

Jo, jag förstår det, men om jag ställer frågan såhär då: Är alla hundar med epiletiforma kramper fullständigt undersökta innan de får medicin? Misstolka mig rätt, men orsaken är ju inte så intressant, jag vill bara att min gamla hund ska få må bra. Han kommer ändå att leva max 1-2 år till.
 
Sv: Två frågor: epilepsi och TTA-operation(korsband)

Det står "Epilepsi utan känd etiologi" på diagnosen från veterinären.
 
Sv: Två frågor: epilepsi och TTA-operation(korsband)

Det är ju helt upp till dig att välja om du vill utreda vidare. Jag kan självklart förstå att man inte vill eller har råd att låta hunden, speciellt en äldre, undersökas med CT/MR. Det är inte alla försäkringsbolag som ersätter den typen av diagnostik heller (ring och hör med bolaget innan ifall det skulle bli aktuellt!).
Sen betyder det inte att man kan ta bort orsaken bara för att man hittat den, så att säga.

Så där får man överväga tillsammans med sin veterinär vilken väg som är bäst att gå i just ditt fall.
 
Sv: Två frågor: epilepsi och TTA-operation(korsband)

Ja, det blir förvirrande, speciellt med begreppet sekundär epilepsi eftersom det inte är en diagnos.
 
Sv: Två frågor: epilepsi och TTA-operation(korsband)

Inom humanmedicinen verkar man ha löst begreppsförvirringen på annat sätt eftersom diagnoskoden G40 (Epilepsi) även omfattar annan epilepsi än idiopatisk epilepsi.

Vill bara tillägga att jag inte menar att vara tjurig, men jag är ju filosof och filosofer gillar inte när begrepp är oklara. :p
 
Senast ändrad:
Sv: Två frågor: epilepsi och TTA-operation(korsband)

Uppdaterar:

Hunden har nu haft två ep.anfall till, ett i förrgår kväll och ett i går morse, och Fenemal är insatt sedan igår. Det var de första anfallen jag sett och det var väldigt otäckt tycker jag. Hoppas verkligen medicinen hjälper!!!

Vad gäller röntgen så har jag insett att det behövs och den första var planerad till imorgon men har skjutits upp pga insatt Fenemal. Ny tid 12/2, två månader efter operationen.
 
Sv: Två frågor: epilepsi och TTA-operation(korsband)

Fenemal i rätt dos brukar hålla anfallen i schack. Det är inte säkert att dosen blir helt rätt från början, måste kanske justeras upp eller ner.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 174
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 038
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 115
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 488
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp