Bukefalos 28 år!

Två frågor om två olika katter.

Tassetass

Trådstartare
Fråga ett...

Isola har alltid tyckt om att bli kliad inuti öronen, men jag har aldrig sett henne klia sig själv annat än runt öronen, så att säga. I morse såg jag att hon kliade sig i högerörat, skakade på huvudet och såg irriterad ut. Kollade i öronen men kunde inte se någon irritation eller något annat som såg konstigt ut. Ska ringa vet imorgon (igen, försökte i två timmar innan jobbet utan framgång) men nyfiken som jag är undrar jag om någon har någon ide om vad det kan vara.

Fråga två...

Hemma hos pappa har jag en mycket långhårig och lurvig katt som nu när snön smälter helt enkelt ser förjävlig ut. ALLT fastnar i pälsen och han hör tyvärr till den där skaran katter som inte fattat det där med att själv sköta om pälsen. Hittills har jag bekämpat detta med sax och kam, men nu funderar jag på att raka honom helt och hållet. Det är inte särskilt kallt längre och det är ju inte de långa håren som håller värmen ändå. Men när är bästa tiden att göra det? Hur fort växer kattpäls egentligen? Idealet vore ju att det hinner bli sommar innan pälsen växt ut helt, då han aldrig har tovor på sommaren.

Hoppas någon kan svara. :)

/Jenny
 
Sv: Två frågor om två olika katter.

Fråga ett kan ni skippa. Hon har inte kliat alls igår kväll eller idag på förmiddagen, så troligtvis hade hon fått något i örat som sedemera kom ut igen. Pratade snabbt med vet i morse som inte tyckte det lät som något som behövde undersökas. *hönsmatte*

Men fråga två kvarstår... NÅGON!? ;)
 
Sv: Två frågor om två olika katter.

Det tar ju lite olika tid för olika katter men, efter 3-4 mån har katten en godtagbar päls och efter 6-8 mån ser du nog inte att han har varit rakad, förhoppningsvis välskött då...:) Har gått igenom det här själv och det som var vändningen för den katten var nog egentligen mer innevistelse vid blött och dåligt väder. Han har perser i sig. Min lilla skogishona (blandras då) men med mycket päls klarar sig i alla väder med minimum av kamning så det beror nog mycket på hur mycket hullingar det är i pälsen. Jag tror att någon här på forumet rekommenderade bad och balsam till sån päls om det är möjligt, men raka du katten det kan inte bli sämre.
 
Sv: Två frågor om två olika katter.

Men då kan jag ju ta och raka honom tämligen omgående! :)

Jag vet inte varför han blivit så ovanligt ful i pälsen mot för tidigare. Han är några år så några blaskiga vårar har vi gått igenom, men det har gått bra med sax och kam. I och för sig har jag fått känslan av att de har varit ute mycket mer denna vinter än förra, vilket kanske kan ha bidragit till mer päls och mer problem.

Ska till pappsen nästa vecka och då först klippa och kamma, sen får vi se om det trots allt krävs en rakning. Jag har inte sett katten på ett par veckor så jag vet inte hur mycket hår han hunnit lösa, har vi dyngtur kanske vi slipper rakningen, men jag tänker förbereda mig på det värsta.

Tack för ditt svar!!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 503
Katthälsa Jag har en långhårig liten fröken som när hon hittades hade levt förvildad i ett par år. Hon var extremt mager och svag och räddningen...
Svar
3
· Visningar
4 884
Senast: hagel
·
Övr. Katt Jag vet att det är många som rakar sina katter till sommaren p.g.a värmen, men det verkar som att min stackars kisse skulle behöva sig...
Svar
11
· Visningar
15 371
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp