Två hästar, heltidsjobb och småbarn..går det ihop?

I Sverige får inte barnen vara på förskolan när man inte jobbar. De får bara vara där när man jobbar plus pendlingstiden. Förskolan är inte barnvakter när föräldrarna ska hålla på med sin hobby.
I Norge er det en helt annen kultur. Det er kjernetid i barnehagen, fra 9.30 til 14. Jeg måtte reise på jobb kl 12, og fikk ikke levere så sent. Så fra 9.30 til 12 hadde jeg tid til andre ting. Og barnehagen stenger 16.30, så da måtte jeg ha barnepass uansett hver dag (jobbet jeg dagvakt var jeg ferdig på jobb 16.30, 45 min reisetid)
 
Börjar jag 16 så lämnar jag 15.50 och sen hämtar sambon 16.50... Förskolan tycker ju inte det är optimalt men jag får inte lämna tidigare. Försöker i möjligaste mån undvika att börja så sent men ibland är det nödvändigt. Börjar oftast 14 och lämnat 13.50.
Vad olika det kan vara. Jag börjar 15.45 och lämnar vid 9.30-10. Iofs brukar jag försöka börja tidigare för att det känns så fel att ha barnen på föris medan jag är ”ledig”. På mitt nya schema börjar jag redan 12 så det är ett icke-problem ett tag framöver. Ska fråga igen om jag kan lämna vid 15 vid behov.
 
Låter väldigt stressigt och som gjort för att få dåligt samvete åt alla möjliga håll. Kanske om man kan tänka sig att vara i stallet och rida sent på kvällen, efter att barnen lagt sig?
 
Jag hade inte fixat det, först nu när barnet är 4 år har jag börjat åka till stallet 2-3 dagar i veckan (inte min egen häst). Partner tar barnet då. Barnet kan inte följa med om jag ska hantera unghästen pga lyssnar inte och oftast vill han inte heller.

Det dåliga samvetet är inte heller helt kul när man börjar tidigt och kommer hem sent och knappt hinner träffa sitt barn den dagen...
 
Har ni några solskenshistorier hur man får det att gå ihop med två ridhästar, heltidsjobb och småbarn? Har inte hästarna hemma men behöver i princip bara rida pga i princip fullservice-stall och få jourer.
undrar både hur man får ihop det tidsmässigt och ekonomiskt.
Berätta gärna era erfarenheter!
Jag tänker att det är upplagt för att bli sönderstressad och att alltid känna att man inte har tillräckligt mycket tid till varken barn eller hästar. För även om barnets andra förälder kan ta hand om barnen medan du rider och sköter hästarna så är det tid du tappar från umgänget med barnet.
 
Allt har sin tid. Jag har ridit sparsamt när barnen är/varit små.De åren går så fort. Nu rider jag met när den äldsta börjat skolan. Jag har gjort drt enkelt och ridet mest hemma ute i skogen .Coronan har satt stopp för min lilla tävlingscomeback.
Mitt råd bränn inte ut dig!Fokusera på barnen ha hästarna som en bisak så blir det inte ett stressmoment
 
Det är nu länge sedan jag hade ett litet barn (dottern är 20), men jag tycker att mer än en häst i kombination med mer än ett småbarn låter som ganska mycket om man samtidigt jobbar heltid.

För mig var det otroligt viktigt att inte lägga ridningen på hyllan för att jag fick barn - tvärtom så köpte jag häst när dottern bara var några månader - men jag insåg att för att få ihop det så fick jag nöja mig med EN häst och ETT barn. Jag jobbade dessutom deltid på olika sätt (mellan 50% och 87,5%) ända tills dottern var 8 år, och det hjälpte givetvis jättemycket. Det gav precis det "slack" i livet som jag behövde för att i lugn och ro komma hem från jobbet, gå ut med hunden, vara med dottern och fixa middag innan jag 2-3 av veckans 5 vardagskvällar tog mig till stallet för att träna hästen. Jag red, tränade och tävlade i "normal" omfattning de här åren, dvs red totalt ca 5 dagar i veckan, åkte iväg på träning varannan vecka och tävlade kanske 2-3 gånger på våren och 2-3 gånger på hösten. Dottern blev tidigt hästintresserad och har varit med mig i stallet från 4-5 års ålder, det var ibland lite svårt att få till "egentid" i stallet med hästen eftersom hon alltid ville vara med (det har hållit i sig, hon jobbar med hästar nu).
 
Jag har precis sålt hästen.
Har jag inte häst, kan både jag och min sambo gå ner i arbetstid(bor i Sthlm, så det är DYRT att ha häst och jag har dessutom långt till stallet). Vi kan då få mera tid både för det kommande barnet och varandra.

Jag får försöka ta upp ridningen senare när kroppen återhämtat sig, som medryttare eller på ridskola.

Beslutet att sälja känns ännu helt rätt, var och hälsade på hästen igår. Han har stått hos sin nya ägare en vecka och såg helt klart ut att må bra när jag kom! När hon började berätta om vad de gjort, hur de lär känna varandra och hur engagerad hon är i hästen kändes det så himla bra. Rent krasst så har han inte fått det fokuset av mig sedan jag blev gravid, först illamående, sen foglossningar och nu är jag mest tjock och trött. Är tyvärr rätt övertygad om att min häst har det bättre nu!
 
Jag har precis sålt hästen.
Har jag inte häst, kan både jag och min sambo gå ner i arbetstid(bor i Sthlm, så det är DYRT att ha häst och jag har dessutom långt till stallet). Vi kan då få mera tid både för det kommande barnet och varandra.

Jag får försöka ta upp ridningen senare när kroppen återhämtat sig, som medryttare eller på ridskola.

Beslutet att sälja känns ännu helt rätt, var och hälsade på hästen igår. Han har stått hos sin nya ägare en vecka och såg helt klart ut att må bra när jag kom! När hon började berätta om vad de gjort, hur de lär känna varandra och hur engagerad hon är i hästen kändes det så himla bra. Rent krasst så har han inte fått det fokuset av mig sedan jag blev gravid, först illamående, sen foglossningar och nu är jag mest tjock och trött. Är tyvärr rätt övertygad om att min häst har det bättre nu!
Vad skönt!

Hästar har det bäst hos de ägare som ägnar dem tid och omsorg.
Du hinner ha häst igen.

Själv hade jag ett uppehåll på 15 år, men var då medryttare i perioder.

Det var väldigt roligt att komma igång igen för fem år sedan!
 
Alla har olika förutsättningar, men att vara hemifrån 10-12 timmar per dag eller mer (8 på jobbet och ev pendling plus minst 2 timmar i stallet). Det skulle jag personligen inte orka.

Jag drog ner på arbetstiden och jobbade 50% de första åren. Nu jobbar jag 75%. Och kan tillägga att jag har hästarna hemma, men bara en som hållits igång under tiden eftersom min andre är pensionär.

Vi har inte heller några mor- eller farföräldrar som backup.
 
Jag har en häst, heltidsjobb och ett barn på snart två.

Har en medryttare till hästen och ett vanligt upplägg en vecka är att under mån-fred så tar medryttaren ca 2 dagar, jag rider 1/2 dagar själv och 1/2 dagar så har jag med dottern, vi fixar stallet och hästen får vilodag. Och så rider jag långturer och sådant på helgen. Eller har med även maken så att jag kan rida i paddocken trots att barnet är med. Hästen i fråga mår absolut inte bra av att vila 2 dagar i rad och jag ser gärna att han får göra något minst 5-6 dagar i veckan, så detta upplägg funkar bra för oss :) Plus att det är väldigt mysigt att vara i stallet och fixa tillsammans med barnet :heart

Skulle nog absolut hinna med en häst till, men det skulle få bli samma dagar ridning som första hästen och skulle gå ut över min "sitta i soffan och slöa med familjen på kvällen"-tid. Och det känns inte det minsta lockande att alltid rida två pass på raken, men hade jag inte tyckt varit så lockande ens innan jag fick barn liksom. En pensionär som hade kunnat vara hagkompis till min och komma ut på någon lugn tur i skogen ibland eller en ponny till dottern så småningom hade i så fall känts mer lockande, men jag antar att du redan har två hästar och funderingarna går kring att behålla de befintliga.

Att rida sent på kvällen när barnet sover som föreslagits i tråden är absolut inget alternativ här, barnet somnar sällan innan 21 och då är jag själv rätt trött liksom, och tror inte att stallägaren vill ha folk springande på gården till 23-24, så räknar man med en sån lösning får man nog titta specifikt efter stall där det funkar eller ha hästarna hemma.

De jag träffat i hästsvängen genom åren som har många hästar eller satsar på tävling när de har småbarn verkar genomgående ha en väldigt engagerad (oftast) mormor till barnet som passar flera gånger i veckan eller är med i stallet med barnet medan föräldern rider typ. Ofta verkar barnvakten dessutom sponsra en hel del :p Mitt barns morföräldrar har liksom ett eget liv och bor ett par mil bort, så det har aldrig varit ett alternativ ens innan corona. Tror vi haft barnvakt typ 3 gånger totalt under våra snart 2 år med barn.
 
Sitter lite i samma sits, väntar första barnet.
Men sambon har en son på 13 år så 2 barn i familjen , men han är ju ganska självgående jämfört med om man har 2 små barn kanske..

Men har mer än heltidsjobb och 1 stycke dräktig häst som fölar här i Maj = 2 hästar
Ett stycke husbygge som dras igång i höst , och leverans av bäbis är räknat till 20/8
Så klarar vi av det så klarar vi nog av allt sen tänker jag :cautious: 😆
Ska försöka ha hästen på lösdrift för att komma bort från tidsstyrda stallpass iaf för att underlätta.

Fölet ska ju mest vara föl ett bra tag till och den andra ska sättas igång i höst/vinter.
Sambon jobbar dagtid, så det blir en del ridning em/kväll om inte farmor/mormor kan vara snälla och passa ibland men dom har ju sina liv/jobb också så klart så inget jag räknar med.
 
Det finns ju hur många som helst som har hästar och småbarn. Allt handlar väl om hur pass stor passion och ork man har att jobba, rida och vara mamma samtidigt. Och inte minst ekonomin i hushållet. Viktigt är väl att man har stöd från pappan och övrig familj och att den övriga familjen är ok med att du ägnar så mkt tid åt dina hästar och ridning.
Jag har också småbarn och hästar. Vissa dagar är tuffare än andra, men det går och jag skulle aldrig välja bort hästarna. Medryttare är guld värd om man hittar rätt person.
 
Jag och pappan till mitt barn hade båda tidskrävande intressen vid sidan av våra heltidsjobb så vi delade upp dagarna mellan oss när vi fick barn tillsammans så varannan dag gjorde man vad man ville och varannan dag hade man ansvar för barnet. Jättebra, vi fick till det med våra intressen (häst i eget stall för min del). På köpet stressade vi ihjäl oss båda två och tappade oåterkalleligen bort varandra så innan barnet var tre år delade vi barnet vecka-vecka istället och i varsitt hem...
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 217
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 018
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 572
Senast: Solis
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 890
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp