Två hästar, heltidsjobb och småbarn..går det ihop?

Vitavi

Trådstartare
Har ni några solskenshistorier hur man får det att gå ihop med två ridhästar, heltidsjobb och småbarn? Har inte hästarna hemma men behöver i princip bara rida pga i princip fullservice-stall och få jourer.
undrar både hur man får ihop det tidsmässigt och ekonomiskt.
Berätta gärna era erfarenheter!
 
Nu har jag ingen erfarenhet av just den situation som beskrivs i TS men jag har två barn och har hästar. Jobbar dock inte heltid och har hästarna hemma. Men jag tänker att allting går beroende på hur mycket stöttning man har runt omkring från tex partner, föräldrar osv. Beror även på hur mycket tid du är villig att ta från barnen, kanske kan barnen vara med i stallet några dagar i veckan och det blir en familjeaktivitet? Hur mycket ork har du? Orkar du vara i stallet sena kvällar efter att barnen har lagt sig? Har din eventuella partner något fritidsintresse som du behöver ta hänsyn till?
Tänker även att du nog kommer att behöva en medryttare som kan rida och ta hand om hästarna någon dag i veckan om det ska vara möjligt att få ihop det.
 
De här trådarna dyker upp titt som tätt och slutar alltid med att det är otroligt individuellt. Vissa hinner med allt möjligt och vissa inget mer än barn och hem. Allt beror ju på, precis som @Kristall10 skriver hur mycket backup en har hemifrån och från eventuella barnvakter.

Jag tycker dessutom att det beror på vilka personligheter dina barn har. Min äldsta skulle nog funka i ett stall men inte några längre stunder. Min yngsta skulle jag absolut inte vilja ha med till ett stall. Hon skulle förmodligen äta betfor, gräva i gödselstacken, dricka jodopax och klättra i boxgallrena 😅 Och när hon inte gör det skulle hon vara arg och skrika för att hon inte får äta betfor, gräva i gödselstacken, dricka jodopax och klättra i boxgallren...
 
Ja, jeg har klart det. To hester, to små barn, fulltid turnusarbeid, deltid student.
gikk fordi jeg jobbet turnus og hadde noen formiddager fri mens barna var i barnehagen. Red også en del med håndhest for å få begge på tur, longering eller i hånden de dagene jeg hadde liten tid. Effektiv møkking og generelt lite sløsing med tid i stallen. Om sommeren red jeg gjerne sent, det var bare deilig. Hestene hadde langtidshvile rundt nyttår, ca 4 uker.
 
Ja, jeg har klart det. To hester, to små barn, fulltid turnusarbeid, deltid student.
gikk fordi jeg jobbet turnus og hadde noen formiddager fri mens barna var i barnehagen. Red også en del med håndhest for å få begge på tur, longering eller i hånden de dagene jeg hadde liten tid. Effektiv møkking og generelt lite sløsing med tid i stallen. Om sommeren red jeg gjerne sent, det var bare deilig. Hestene hadde langtidshvile rundt nyttår, ca 4 uker.

Om en kan ha barnen på förskolan när en jobbar kväll vore det ju ingen konst att ha häst. Jag jobbar många kvällar och börjar då kl 13, men där jag bor får inte barnen vara på förskolan en hel förmiddag om jag är hemma så det funkar inte.
 
Ja, jeg har klart det. To hester, to små barn, fulltid turnusarbeid, deltid student.
gikk fordi jeg jobbet turnus og hadde noen formiddager fri mens barna var i barnehagen. Red også en del med håndhest for å få begge på tur, longering eller i hånden de dagene jeg hadde liten tid. Effektiv møkking og generelt lite sløsing med tid i stallen. Om sommeren red jeg gjerne sent, det var bare deilig. Hestene hadde langtidshvile rundt nyttår, ca 4 uker.

I Sverige får inte barnen vara på förskolan när man inte jobbar. De får bara vara där när man jobbar plus pendlingstiden. Förskolan är inte barnvakter när föräldrarna ska hålla på med sin hobby.
 
Inte heller min situation är exakt som din, men lite lik. Jag jobbar heltid och har två små barn (3,5 och 1,5år). Min man är föräldraledig med den minsta just nu och där är väl en extra bonus att han har middagen klar när jag kommer hem mm.

Jag har två hästar hemma på egen gård, en ridhäst och en shetlandsponny (som helst ska motioneras fem dagar i veckan eller mer så han inte blir tjock). Jag har en medryttare till ridhästen som rider henne 1-2 dagar i veckan. Shettisen har en medryttare som kommer 0-1 dag i veckan.

Jag kör shettisen flera dagar i veckan = barnen kan åka med. Har du möjlighet att köra någon av dina hästar? Superbra komplement till ridning och kanske barnen kan hänga med i vagnen?

När tiden är knapp motionerar jag båda hästarna samtidigt. Löshoppning, rider med handhäst, lösgalopperar, promenerar.

I övrigt blir det ju en del sena kvällar, lite motigt på det mörka halvåret men inte så farligt under det ljusa!
Sen är det ju också så att barnen är ju bara små en gång, de växer snart upp och kan roa sig själva. Hästarna far inte illa av att ha lugnare perioder.
 
Har ni några solskenshistorier hur man får det att gå ihop med två ridhästar, heltidsjobb och småbarn? Har inte hästarna hemma men behöver i princip bara rida pga i princip fullservice-stall och få jourer.
undrar både hur man får ihop det tidsmässigt och ekonomiskt.
Berätta gärna era erfarenheter!
Jag har fått vänta tills barnen blivit större samt har fått bygga stall hemma på gården för att kunna få ihop pusslet.
 
Jag har två barn som är 6 och 9 år, tre hästar (hade två fram tills för 3 år sen), hund, en hög med andra smådjur, jobbar heltid och har egen gård med hästarna hemma.
Det har funkat bra för mig hela tiden. Barnens pappa har hela tiden tagit lika stort ansvar för barn och hem som jag så vi har kunnat ägna oss åt våra egna intressen också.

Men så har jag haft hemmakontor i 4,5 år och kunnat rida på min lunchrast vilket underlättat mycket. Det plus att jag har hästarna hemma har gjort att det egentligen aldrig varit några problem. Men jag har vänner som har haft det jobbigare att få ihop det men det har ändå gått för att dom vill. Beror på så himla mycket om det funkar eller inte.
 
Jag har förresten en vän och kollega som har tre hästar och två småbarn. Ingen av hästarna rids fullt ut pga ålder men ändå. Hon hör dock till skaran som har egen gård och jag får liksom för mig att det blir något enklare när en kan gå ut till stallet i omgångar och dessutom på ens egna område. Där behöver en kanske inte vara så orolig för andras hästar, bilar som kommer och går, osv som en behöver i ett inackorderingsstall. Min kompis säger själv att om hon hade haft hästarna inackorderade hade det förmodligen aldrig gått ihop.

Och det här med att ha en stöttande partner, jag tror också att det behöver vara någorlunda rättvist. Om jag ska lägga två timmar varje dag på min hobby så behöver ju också min partner få möjlighet till det. Som det ser ut för oss idag räcker inte dygnets timmar till det.
 
I Sverige får inte barnen vara på förskolan när man inte jobbar. De får bara vara där när man jobbar plus pendlingstiden. Förskolan är inte barnvakter när föräldrarna ska hålla på med sin hobby.

Undantaget om du jobbar natt så får barnen vara på förskolan på dagen för att du ska kunna sova.

Har stött på dem som fipplar lite med det där, så att de ibland tex rider på sin "sovtid" och sedan lämnar barnet till partner eller barnvakt när de ska sova och liknande.
 
Jag har tre hästar (varav två rids, den tredje är en gullig hagprydnad), barn i förskoleålder, heltidsjobb, make samt egen gård och ridbana.

Det som gör det möjligt för mig är dels att ha stallet hemma samt att det är lättjobbat. En belyst ridbana. Samt viljan och engagemanget att stå emot en skön kväll i soffan för att istället gå ut och göra stallet och rida. Motivationen kan vara kämpig att hantera under vinterhalvåret, men i slutändan så anser jag att det ändå är värt det.

Maken tar många nattningar och ägnar tid åt sitt intresse främst på helger. Vi har även förmånen att ha engagerade mor- och farföräldrar som gärna ställer upp.
 
Har ni några solskenshistorier hur man får det att gå ihop med två ridhästar, heltidsjobb och småbarn? Har inte hästarna hemma men behöver i princip bara rida pga i princip fullservice-stall och få jourer.
undrar både hur man får ihop det tidsmässigt och ekonomiskt.
Berätta gärna era erfarenheter!
Har två barn, heltidsjobb och en häst som jag spenderar runt 4 timmar per dag hos. Går över förväntan och anledningen till det är att min man uppmuntrar och supportrar mig. Nyckeln för oss är att han också har en hobby som tar mycket tid, vilket gör att han förstår att jag behöver tiden i stallet och mår väldigt bra av att vara där. Men det är en del pusslande får jag erkänna 🙈
 
Är det bara jag som inte får lämna efter kl 10 på förskolan när jag jobbar kväll? Känns helt bakvänt att lämna barnen lång tid innan jag börjar och innebär också att jag inte ser dem mer (i vaket tillstånd) den dagen. Förskolan är väldigt tillmötesgående med mina konstiga tider men de tycker inte det blir bra för barnen att komma ”mitt i”.

Jag har två barn, tre och sex år, en häst och jobbar dag/kväll/helg. Funkar fint då barnen älskar att vara i stallet och har varit med från dag ett. Rider ofta pass på banan med dem med mig eller går upp 05 och rider innan jag börjar jobba kl 07.
 
Har alltid haft flera hästar. Nu är barnen störra 10 och 12. Men när de var små var det ju ett evigt pusslande. Red aldrig någon häst fullt ut. Max 4 dagar/v. Står inackorderad och alltid varit tvungen att åka ut varje dag för att ta hand om dem.

Skulle jag leva om mitt liv skulle jag bara ha en häst när barnen är små.
 
Är det bara jag som inte får lämna efter kl 10 på förskolan när jag jobbar kväll? Känns helt bakvänt att lämna barnen lång tid innan jag börjar och innebär också att jag inte ser dem mer (i vaket tillstånd) den dagen. Förskolan är väldigt tillmötesgående med mina konstiga tider men de tycker inte det blir bra för barnen att komma ”mitt i”.

Jag har två barn, tre och sex år, en häst och jobbar dag/kväll/helg. Funkar fint då barnen älskar att vara i stallet och har varit med från dag ett. Rider ofta pass på banan med dem med mig eller går upp 05 och rider innan jag börjar jobba kl 07.

Börjar jag 16 så lämnar jag 15.50 och sen hämtar sambon 16.50... Förskolan tycker ju inte det är optimalt men jag får inte lämna tidigare. Försöker i möjligaste mån undvika att börja så sent men ibland är det nödvändigt. Börjar oftast 14 och lämnat 13.50.
 
Har ni några solskenshistorier hur man får det att gå ihop med två ridhästar, heltidsjobb och småbarn? Har inte hästarna hemma men behöver i princip bara rida pga i princip fullservice-stall och få jourer.
undrar både hur man får ihop det tidsmässigt och ekonomiskt.
Berätta gärna era erfarenheter!

För mig hade det inte funkat alls men jobbar i restaurangbranschen (sambon är borta 06-17 varje dag). Nu är sonen snart 4 år och nu känner jag att det funkar att vara medryttare 2 dagar i veckan.
 
Beror väldigt mycket på vad man jobbar med. Ett välavlönat jobb och en god partner och kanske att man köper en del tjänster som städning hemma mm
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 009
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Solis
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp