Två hundar

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Nej det ligger inte i planeringen att ha två hundar just nu men i helgen har jag en gästhund och det känns som om jag ständigt bråkar med hundarna för att de inte ska dra igång och tokleka inne. :meh: De leker ut ordentligt, så när vi är inne tycker jag att de inte behöver fara runt som tokar, men de är inte överens med mig.

Hur är det för er som har två hundar? Behöver ni styra upp lekandet inomhus eller är det kanske sånt som ger sig med tiden? Ville och gästhunden leker kanonfint ute, springer, brottas, går och nosar lite åt varsitt håll, leker igen osv. Men inne verkar det väldigt svårt att koppla av tillsammans, de gör det när jag har avbrutit leken och avgränsat huset så det inte finns så mycket yta att röra sig på, men det kräver ständig övervakning. Minst lilla triggar igång dem och så är cirkusen igång igen. :crazy: Vi har varit ute mycket, jag har en mil i benen idag och hundarna har nog närmare 2 mil men trött är de inte.
 
Jag bor på endast 30 kvm och inte mycket av det är öppen yta, bara ca 2x2 meter i mitt vardagsrum/sovrum. Så det är helt enkelt inte möjligt för dem att börja rusa runt.
De busar ändå gärna, men det blir mest brottning och lite leksakskamp. Om de försöker leka jaktlek med leksak så blir det mest en loop från mattan till sängen :p De leker några minuter, sen går de och vilar igen.

Jag har aldrig riktigt begränsat det utöver att så fort de skäller så måste de sluta. Men då bor ju mina ihop hela tiden, så det finns ingen anledning för dem att känna som att de måste röja så mycket som möjligt för helt plötsligt kanske den andra försvinner.

Har till exempel noterat att Asni har svårt att sluta leka med Benji när jag hälsar på hos mamma. Så var det inte alls när han bodde hos mig under en längre tid.
 
Går inte över med tiden, jag får säga åt dem även om de varit ute och härjat i timmar. Inte varje dag, men ofta. Jag har två hannar.
 
Det har inte varit ett problem för mig, med lek och två hundar.
Dels har de ju varit så små att det inte stör om de leker. Och de har kunnat göra det utan att riva huset eller någon av dem ska bli förbannad/leds etc.
Mina hundar har haft en tydlig av- och på-knapp. Och oftast är de lugna om jag är still. Skulle de stoja för mkt räcker ett enkelt nej. Så är det färdigt med det.
 
Mina hundar fick lära sig ganska omgående att man leker ute och vilar inne. Nu är ju salukis "per automatik" sådana som gärna slappar i soffa, men hade det inte varit för att jag avbrutit all lek inomhus när Ebrah varit liten så hade de säkert gillat att rusa runt inne också. Från det att Ebrah blev unghund ungefär så har jag aldrig behövt styra upp lekandet inomhus, då har det räckt med att hon busat av sig utomhus.

Det fungerar inte att ha lekande salukis inomhus. Som exempel kan nämnas att när Aysu var ung så rusade hon och min Wahidah runt i lägenheten en gång. De kom på att det var perfekt att springa runt vardagsrumsbordet och då använda hörnsoffan som någon form av ramp att skjuta ut sig från i full fart. Det blev så livat att de monterade isär hörnsoffan (det gick att lyfta isär de olika delarna av den, men det var inte helt lätt). Dessutom riskerar de att halka och slå halvt ihjäl sig. De får ligga och småbrottas i sängen, men sådant gör de sällan.

Hemma är det här standard:
28336804_1009153552566358_975901373717890989_o.jpg
 
Jag märker att det är gästhund som drar igång leken och det är rätt dålig off knapp på henne. Bara en sån grej att stanna till på promenaden och rätt till något, hon hinner cirkla runt 10 gånger, studsar och drar för att komma vidare. Ville har lärt sig att stannar matte så står man still. Nåja en helg är helt överkomligt och jag misstänker att Ville kommer att sova hela måndagen. 😂
 
Våra fyra är ju rätt små och får småleka och brottas inne men det inte jättemycket de gör det. Nu är det ju lite mer lek än innan då nr fyra är bara nio veckor och gärna leker, eftersom det bara är kortare stunder av försiktig lek så har jag inte behövt bryta. Känner jag att det blir för livat hemma säger jag till men det är sällan det behövs.
 
Nej inte ett dugg, ovanligt när man har flera. Mina leker knappt ute heller.
När jag hade en hund och hon hade polare på besök var det likadant som du beskriver men jag har aldrig upplevt det när jag haft flera hundar.
 
Just nu har vi 5 hundar 🙈 och den sista in är vuxen och har en grym offknapp inne, men ibland behövs det lite övervakning och tillsägelse. Vi har med de tre vi haft som valpar från början lärt dom att inne är det lugnt och ute full fart. Däremot märker jag att de lättare går igång inne om bara jag är hemma...

Det är alltid lite extra koll när en ny kommer in i flocken, men det brukar bli lugnt efter ett par dagar.
 
Nej inte ett dugg, ovanligt när man har flera. Mina leker knappt ute heller.
När jag hade en hund och hon hade polare på besök var det likadant som du beskriver men jag har aldrig upplevt det när jag haft flera hundar.
Vad har du för hundar? Finns det någon anledning till att de inte leker ute? Alltså, jag är så van vid att mina är i princip självmotionerande ute just för att de leker så mycket, så jag har svårt att föreställa mig hundar som inte leker :p
 
Mina två lekte massor förut både inne och ute men nu var det väldigt länge sedan vilket jag tycker är lite tråkigt. Inne var det mest brottning och dragkamp, ute mer spring och brottning. Kan verkligen sakna det, tycker de är så fina när de leker ihop.
Den ena försöker ofta få igång den andra speciellt när hon får egna springryck men utan resultat. Vet verkligen inte vad det beror på att de slutat leka med varandra.
De sover alltid ihop i samma bädd, kan äta mat och ben bredvid varandra osv så jag tror inte att de börjat ogilla varandra.
Båda är väldigt lekfulla annars med leksaker och mig.
 
Mina galningar röjer järnet ute, jag har snart ingen gräsmatta kvar på min 3000 kvm tomt! Hindrar dem inte från att försöka dra igång lek inne med när jag ska titta på film. Likadant med flickorna, tre belgiska galningar som slet upp gräset med rötterna. 😫
 
Jag bor på endast 30 kvm och inte mycket av det är öppen yta, bara ca 2x2 meter i mitt vardagsrum/sovrum. Så det är helt enkelt inte möjligt för dem att börja rusa runt.
De busar ändå gärna, men det blir mest brottning och lite leksakskamp. Om de försöker leka jaktlek med leksak så blir det mest en loop från mattan till sängen :p De leker några minuter, sen går de och vilar igen.

Jag har aldrig riktigt begränsat det utöver att så fort de skäller så måste de sluta. Men då bor ju mina ihop hela tiden, så det finns ingen anledning för dem att känna som att de måste röja så mycket som möjligt för helt plötsligt kanske den andra försvinner.

Har till exempel noterat att Asni har svårt att sluta leka med Benji när jag hälsar på hos mamma. Så var det inte alls när han bodde hos mig under en längre tid.
Vårt hus är märkligt byggt så det blir rätt lång sträcka att springa på om man inte stänger dörrar. 🙄 Men det är antagligen för att de i vanliga fall bara får leka några timmar då och då, man vet aldrig när kompisen åker. Men de har väl kanske inte varit den största hjälpen att övertyga maken om ytterligare en hund. 🙄😂
 
Nej det ligger inte i planeringen att ha två hundar just nu men i helgen har jag en gästhund och det känns som om jag ständigt bråkar med hundarna för att de inte ska dra igång och tokleka inne. :meh: De leker ut ordentligt, så när vi är inne tycker jag att de inte behöver fara runt som tokar, men de är inte överens med mig.

Hur är det för er som har två hundar? Behöver ni styra upp lekandet inomhus eller är det kanske sånt som ger sig med tiden? Ville och gästhunden leker kanonfint ute, springer, brottas, går och nosar lite åt varsitt håll, leker igen osv. Men inne verkar det väldigt svårt att koppla av tillsammans, de gör det när jag har avbrutit leken och avgränsat huset så det inte finns så mycket yta att röra sig på, men det kräver ständig övervakning. Minst lilla triggar igång dem och så är cirkusen igång igen. :crazy: Vi har varit ute mycket, jag har en mil i benen idag och hundarna har nog närmare 2 mil men trött är de inte.

Våra hundar leker nästan aldrig inne. Dom kan bli lite busiga när vi kommer hem men annars så händer det sällan. Tror att dom föredrar att leka ute. :)
 
Vi har ju en 55 kg’s hund och lek med bekantas hundar inomhus funkar verkligen inte :D
Den dagen vi kommet skaffa en till av samma ras tänker jag att det är något man måste jobba med från första start.
Våra bekanta som tar med sina hundar vill gärna leka (oavsett storlek) men vår kille vet vilka regler som gäller inne. Ute vet han dock att det är fritt fram för lek!
 
Önskar mina kunde leka mer med varandra :p hanen är så inkörd på att vilja leka med mig både ute och inne, så han leker bara lite med dom andra hundarna. mest kastar han leksaker på mig och "tjatar" om lek. :cautious::D Snart 8-månadersvalpen leker både själv med leksak och kan leka med både mig och dom andra. Tanten.....ja tanten får bara små ryck ibland, men d låter den lilla kroppen som hon ska mörda någon i sin lek :rofl: men hon leker mest med valpen då. När hanens lllasyster är här är det oerhört mycket bus mellan henne och valpen, för dom fann varandra - annars brukar det vara syskonen emellan.
 
Idag har det varit betydligt lugnare! De har försökt dra igång någon gång men jag har även tillåtit lite lugn brottning på saccosäcken. Så jag misstänker om fröken hade varit kvar ännu längre så hade det kanske blivit rätt lugnt här hemma, de har heller inte lekt lika intensivt ute så de kanske helt enkelt är lite trötta och nöjda. :D Frökens husse och matte kommer och hämtar henne ikväll så då blir det nog glädjescener! :D
 
Jag har ju mest haft ganska små hundar tillsammans och de får leka inne bäst de vill. Det är dragkamp och brottning och jag tycker bara det är roligt.
Min Ruben hatar att vara utomhus om det är kallar än +10, regn, blåst, snö, för varmt osv osv 🙄
Så därför tycker jag han kan få leka fritt inne 😁
 
Intressant tråd! Jag köpte * Länk raderad av moderatorn* för några månader sedan och de är också väldigt livliga inne! Längtar till våren då de kan vara ute mer, hundarna är gärna ute hela dagen, men för en själv är sådär lagom kul att stå timmar i en hundgård i detta väder.😅
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 604
Senast: alicegard
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 161
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Börjar med en varning för långt inlägg, behöver dels råd och dels skriva av mig lite och Buke är ju klokt, det vet man ju. Jag och min...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 308
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Vad tycker ni om att skaffa valp när man har en gammal hund? Min shih tzu tik är 11 år. Jag pluggar just nu på distans så just nu har...
Svar
4
· Visningar
2 039
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp