Två hundar?

ylvalill

Trådstartare
Min man har börjat prata om hur mysigt det vore med en hund till, själv är jag lite mer skeptisk. Det är lätt att bara se alla mysiga klipp på sociala medier där familjens hund blir överlycklig över att få ett ”småsyskon” och där alla sedan verkar bli oskiljaktiga vänner. Självklart måste hunden få en kompis, eller? Gissar att det inte riktigt är så enkelt i verkligheten. Hur stor skillnad skulle ni säga att det är att ha två hundar jämfört med att ha en?
 
Hur stor skillnad skulle ni säga att det är att ha två hundar jämfört med att ha en?

För mig personligen: ingen större skillnad och det har aldrig varit svårt/jobbigt att introducera en ny valp eller blivit problem längre fram hundarna emellan.

Med det sagt, mycket handlar om vad för hundar man har, vad man gör med dem, hur mycket hundvana man har, hur mycket tid man har i vardagen att lägga på hundlivet etc.
 
Jag tycker att det är stor skillnad. Har konstant dåligt samvete för att jag går kurs med ena hunden men inte andra och liknande. Svårare att hitta hundvakt, dyrare, mindre plats i bilen. Kommer trots det antagligen alltid ha två stycken. En hund är lättare, två är roligare.
 
Jag tror det beror på vilka raser man har. Jag upplever det som största skillnaden att det är två hundar jag ska trimma varje vecka och borsta varje dag, på och av med täcken och dusch av smutsiga tassar efter promenad.

Ibland är det svårt att få hundvakt eftersom andra tycker det är svårt att gå med två hundar samtidigt. Och dubbel foderkostnad, försäkringar och veterinärkostnader kan bli dyrt. Vi har haft ett hemskt år med otur och även om försäkringen täcker en del kan det dra iväg om båda har otur.

Jag har fått jobba på hundmöten. Var och en är det inga problem men den yngre kunde vakta mig och min gamla hund men det har jag som tur är i princip jobbat bort helt men det blir tråkigt att gå om hunden eller hundarna triggar varandra och gör ryck i kopplet .

Men jag älskar det ändå, att dom leker med varandra, att träna freestyle trick med båda tillsammans, att ligga i soffan med en hund på rumpan och en som slingrat in sig mellan mina armar och snusar lugnt. För mig upplever jag det inte alls krångligt att gå med båda, jag får på riktigt titta ner ibland för att se att jag har båda med mig.

Sen är det roligt att dom är så totalt olika personligheter så jag får verkligen ut så mycket av att ha två.

En annan sak är att eftersom den ena är 13 och den andra 4 har dom olika behov av motion
 
Den stora skillnaden för mig är hundvakt.
Jag kommer undan där då hund nr1 är äldre gudasnäll, liten och smidig.
Annars kan jag lämna de till olika hundvakter.

Ena är ju äldre o redan ”färdig” så jag kunnat fokusera på valpen/unghunden 🙂
Sen får jag MYCKET hjälp av den äldre som kan åka bil, helcool att lämna ensam, inte bryr sig vid hundmöten mm

Dock har den äldre, lilla inte varit så förtjust i unghunden ganska länge 🙈 tog väl 1år ca för henne att tycka att han är rätt okej 😅🙈
 
De beror lite på hur den nuvarande hunden trivs med andra hundar tänker jag. De e klart att de blir dyrare, kan bli svårt med hundvakt o beroende på vad man har för bil så kan de bli trångt i bilen men iallafall mina har väldigt mycket ut av varandra o trivs mycket bättre med sällskap än utan o jag får inte lika dåligt samvete om jag en dag har dåligt med tid för aktivering då dom ändå kan leka av sej de värsta. Att träningen tar mer tid upplever inte jag, medan jag tränar ett moment med en får resten träna på att ligga o vänta på sin tur o till viss del tränas alla samtidigt beroende på vad vi tränar just då.

Nu har jag mer än två hundar så nu har jag mycket svårare med tex hundvakt än när jag bara hade en eller två o jag har dessutom en dyr bilkostnad på gång då jag tex inte längre kan ha en vanlig kombi som jag kunde när jag bara hade två hundar :rofl: De fanns helt klart fördelar med att bara ha en eller två ser jag nu när jag skriver:angel:
 
Det är både och. Har alltid dåligt samvete när jag gör något med bara den ena hunden(t.ex kurs), rejält mycket dyrare. Och vissa grejer blir svårare, t.ex så har jag alltid fått jobba med mina att dom inte ska kasta sig över folk när vi får besök, det är svårare med två för dom hetsar varandra och ska först fram, ensamma är dom betydligt lugnare. Men det är så klart lättare med raser som inte är så galna i alla människor dom ser 😅
Men det har också fördelar, mina hundar har nästan alltid varit två och har alltid haft stor glädje av varandra. Busat ihop, sovit ihop osv. Har haft mindre dåligt samvete när jag lämnat dom själva hemma när dom varit två. Hittills så har hundarna varit jämngamla vilket varit ganska jobbigt då båda blir gamla samtidigt. I fortsättningen kommer jag nog se till att ha en ung och en lite äldre för att alltid ha en hund att vara aktiv med och dessutom inte behöva ta två avsked så tätt(även fast det så klart kan hända oavsett ålder).
 
Beror på individerna och raserna, kanske kan vara svårare med hundvakt? Det märkte jag mer av när vi gick från två till tre.

Annars tycker jag inte det är sån stor skillnad, det är ju ändå ”bara” två 😊
 
Beror väldigt mycket på ras också. Vissa hundraser är ju kända för att vara mest fokuserade på sina människor och inte bry sig så mycket om hundsällskap, även om de kan vara nöjda i sällskap också. Andra raser lever upp och börjar njuta av livet fullt ut först när de har sällskap och då gärna av en hund av liknande typ.

Själv vägrar jag ha bara en hund, jag har hellre tre i så fall även om jag ser två som lagom. Har haft en under korta perioder, men vill inte vara med om det igen. Jag har då just en sån där ras som verkligen älskar(!) sällskap av likasinnade hundar. Med två av samma ras så blir de gladare och därmed enklare att leva med, de blir mer tillfredsställda av motionen (springer och leker jaktlekar med varandra) osv.

Men absolut, alla kostnader blir större, det blir ofta svårare med hundvakt, det tar mer plats i bil eller i kollektivtrafiken osv.

(Jag har två saluki, vinthundar. De är mest måna om att få fysisk motion och att springa ordentligt, annars trivs de bäst på soffan, gärna tillsammans med annan saluki. Buffliga hundar, större hundar osv är de dock gärna utan)
 
Min man har börjat prata om hur mysigt det vore med en hund till, själv är jag lite mer skeptisk. Det är lätt att bara se alla mysiga klipp på sociala medier där familjens hund blir överlycklig över att få ett ”småsyskon” och där alla sedan verkar bli oskiljaktiga vänner. Självklart måste hunden få en kompis, eller? Gissar att det inte riktigt är så enkelt i verkligheten. Hur stor skillnad skulle ni säga att det är att ha två hundar jämfört med att ha en?
Det är mycket lättsammare att ha en hund. Tycker numera att det är väldigt stor skillnad.
 
Med den erfarenheten jag har av mina egna hundar som ej kom överens och slogs: nej, jag skulle aldrig vilja ha två hundar igen. Jobbar på veterinärklinik och nästan varje vecka ringer det någon där deras hund varit i slagsmål med en annan hund i familjen. Tror det är betydligt vanligare än vad folk vill erkänna.

Två hundar är svårare att hitta hundvakt till, det är dubbelt så dyrt och det blir skitigt hemma dubbelt så fort.
 
Jag hade nästan konstant dåligt samvete med två (och tre ett tag), köpte unghunden som ny tävlingshund, vilket gjorde att gammeltanten fick trappa ner och leva mer pensionärsliv, vilket hon inte riktigt var med på, hon ville JOBBA. Så jag skulle säga att det beror helt på vilken typ av hund man har. Hade dock tur med hundvakt och livet i övrigt förändrades inte så mycket med två (dyrare generellt då).
 
Jag tycker det är enklare med flera.
Jag har fyra och min särbo två, och jag har ytterligare en på ingång med leverans i mars :)
Vi har jakthundar (wachtelhundar, jaktlabradorer, östlaika, jämthund) och behöver ha några hundar för att det ska fungera under jaktsäsongen.
Optimalt hade varit typ 3 hundar när det inte är jaktsäsong och 6-7 hundar när det är säsong, men så fungerar det ju inte riktigt :D

När jag bara hade två hundar tyckte jag inte det var någon större skillnad. Man får i regel plats i samma bil som man redan har, man har två händer att hålla koppel med osv :p
 
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter! Kanske skulle det inte vara så omöjligt med två hundar trots allt. :) Det är en jaktlabrador vi har och även om det inte är så jätteofta hon träffar andra hundar så har hon lekt bra (intensivt visserligen) med dem hon fått möjlighet att umgås med. Hon försöker leka med katterna i brist på hundsällskap, men det går mindre bra.:p

Hundvakt har vi hittills aldrig haft ändå och offrar vi sista lastutrymmet i kombin så finns det ju plats för en hund till. Så det är väl kostnaden för mat och försäkring då, och att det skulle bli väldigt trångt i sängen med en labrador till :rofl:, men det skulle man nog kunna leva med.
 
Jag kommer aldrig ha ensamhund igen. Mina har väldigt stort utbyte av varandra. Speciellt nu när de är tre = det finns alltid någon som orkar leka med unghunden. 😂
 
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter! Kanske skulle det inte vara så omöjligt med två hundar trots allt. :) Det är en jaktlabrador vi har och även om det inte är så jätteofta hon träffar andra hundar så har hon lekt bra (intensivt visserligen) med dem hon fått möjlighet att umgås med. Hon försöker leka med katterna i brist på hundsällskap, men det går mindre bra.:p

Hundvakt har vi hittills aldrig haft ändå och offrar vi sista lastutrymmet i kombin så finns det ju plats för en hund till. Så det är väl kostnaden för mat och försäkring då, och att det skulle bli väldigt trångt i sängen med en labrador till :rofl:, men det skulle man nog kunna leva med.
En eller två jaktlabbar är definitivt inte någon skillnad, kör😍
 
Kan ju tillägga att även om det är jobbigare, svårare osv med fler hundar än en så kommer jag nog vilja ha minst två.

Bor man på landet så skulle jag inte se någon större skillnad på en eller två eller fem.
 
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter! Kanske skulle det inte vara så omöjligt med två hundar trots allt. :) Det är en jaktlabrador vi har och även om det inte är så jätteofta hon träffar andra hundar så har hon lekt bra (intensivt visserligen) med dem hon fått möjlighet att umgås med. Hon försöker leka med katterna i brist på hundsällskap, men det går mindre bra.:p

Hundvakt har vi hittills aldrig haft ändå och offrar vi sista lastutrymmet i kombin så finns det ju plats för en hund till. Så det är väl kostnaden för mat och försäkring då, och att det skulle bli väldigt trångt i sängen med en labrador till :rofl:, men det skulle man nog kunna leva med.

Jaktlabbe dessutom. De säljs ju i princip i tvåpack :D
 
Tror det beror otroligt mycket på hundindividerna, ens egna förutsättningar och vilja krav man har.
Vi har fyra just nu och har sällan problem att fixa hundvakt då typ hela min familj har hund och vi kan strö ut dom om vi ska iväg.
Ibland snor dottern den äldsta hunden och då känns det som om vi knappt har några hundar alls hemma...

Jag skulle ha svårt att bara ha en hund igen, jag tycker de har så stort utbyte av varandra. Sen är det ett stort steg att gå från en hund till två hundar, har nån av hundarna issues så blir det ju dubbelt jobb då det finns en risk att de triggar varann tex vid hundmöten. Det blir ju dubbelr så mycket att städa, dubbla försäkringar, dubbla matkostnader osv.

Jag har lite svårt att förstå de som har dåligt samvete när det gör nåt med en hund för dels har mina hundar olika behov och nöje av aktivering och dels så ligger de redan på plus som bor med sin flock och får utlopp får "prata" och umgås med varann varje dag. Även om det finns hundar som trivs utmärkt och vissa som tom föredrar livet som ensamhund så tror jag att det oerhört berikande för dem att kunna umgås med artfränder varje dag när man har en stabil flock. Går jag kurs med en hund så tar jag ibland med en reservhund och alla hundarna får ju automatiskt nytta när jag går kurs då jag tränar alla när jag ändå tränar en hemma. Höll själv kurs för nån helg sen och då fick de små hänga med som kurshundar men bc killarna kompenserades med att få ordentligt med aktivering i form av träning hela helgen för att de skulle vara nöjda med att ligga och slappa hemma några timmar. Sen är det nyttigt för dem att få egentid, både att kanske vara hemma eller åka iväg en sväng ibland på egen tass. Jag hade oftare dåligt samvete när jag hade ensam hund då jag var hela den hundens värld och behovet av stimulans var större upplever jag än nu när jag har en hundflock som hela tiden har ett utbyte och kommunikation sinsemellan och de har chansen att ösa ur sig med varann varje dag både ute i trädgården och på promenaderna. Nackdelen är att man får jobba hårdare på att hålla en hund lugn och ha koll på att det inte blir stoj de tillfällen nån är konvalecent.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 668
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 198
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 448
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp