Två i en?

PeggySue

Trådstartare
Jag vill dubbelkolla om jag har förstått reglerna rätt.
För att ha två hästar i samma box krävs att varje häst får 100% av det mått som lagen kräver.
Detta gäller två shetlandsponnyer.
Ena mäter 103cm och den andra 75cm.
Boxens mått är 4x4 meter.

Är detta möjligt enligt lagen?

-------------------------------

Mankhöjd (m) Area (m²) Bredd (m)

<0,85 3,5 1,6

0,86-1,07 4,5 1,9


Utrymme per häst vid grupphållning:

Hållningsform Boxstorlek

Vuxna hästar: 100 % av arean för vuxen häst i enhästbox

-----------------------------
Informationen kommer från Jordbruksverkets hemsida.
 
Sv: Två i en?

4x4 blir ju 16 kvm och jag vill minnas att mina islänningar vill ha minst 8 kvm var, så till dina små kan jag inte tänka mig att du får problem med ytan iaf.
 
Sv: Två i en?

Lagen säger ju 3,5 för den lilla och 4,5 för den "stora" vilket blir 8 kvm, klart mindre än de 16 hon har tillgång till. Kanske jag som inte fattar frågan...
 
Sv: Två i en?

så som jag uppfattat det är det lagligt med 2 shettisar i en 16kvm box, rent storleks mässigt är det inga problem. vi hade våra a ponnyer i en box som var 2,5 * 3 eller 4m när vi först skaffade dem, de kom väl överens och hade lagom med plats. sen så hade vi dem i en 3*4 kvm box när vi renoverade stallet, senare i skilda boxar då den ena skulle ha mer mat än den andra.
 

Liknande trådar

Anläggning Hejsan! Jag ska snart flytta till en gård och ska då äntligen få ta hem min fina pålle :D Jag ska då ha honom och en sällskapshäst...
Svar
15
· Visningar
4 506
N
Hästmänniskan Hej jag skulle bara vilja dubbelkolla lite vad för regler som gäller vid hästhållning. Känner mig rätt uppdaterad men vill ha det säkra...
Svar
1
· Visningar
1 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp