Två kvinnor omkom i olycka med timmerbil, hästekipage och personbil

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stackars alla inblandade :(
Undrar vad som hände :(
Min gissning är att någon gjorde en omkörning av hästekipagen och fick möte. Jag har bekanta som har varit med om det. Han blev allvarligt skadad och hästen avlivades. Omkörning med skymd sikt kan vara farligt! Jag har faktiskt varit med om det själv men den gången fick vi inte möte. Ibland, för att inte säga ofta, undrar jag hur bilister tänker.
 
Min gissning är att någon gjorde en omkörning av hästekipagen och fick möte. Jag har bekanta som har varit med om det. Han blev allvarligt skadad och hästen avlivades. Omkörning med skymd sikt kan vara farligt! Jag har faktiskt varit med om det själv men den gången fick vi inte möte. Ibland, för att inte säga ofta, undrar jag hur bilister tänker.

Jag har varit med om att bli omkörd i kurva med skymd sikt när jag red och samtidigt fått möte. Det gick bra den gången men det var riktigt obehagligt. Hästen slängde sig som tur är bara rakt fram och inte i sidled.
 
Jag har varit med om att bli omkörd i kurva med skymd sikt när jag red och samtidigt fått möte. Det gick bra den gången men det var riktigt obehagligt. Hästen slängde sig som tur är bara rakt fram och inte i sidled.
Ja usch, samma här. När man rider har man i alla fall ofta möjligheten att gå långt ut i kanten och i värsta fall ner i diket om det finns något. Det är förstås omöjligt när man kör hästen... :cry:
 
Det är förstås omöjligt när man kör hästen... :cry:
Men det är möjligt för bilförare att anpassa sin framfört efter väglag och omgivande trafik. Det är där det brister oftast skulle jag vilja säga. Jag kan redan höra andra säga att hästar har inte i trafiken att göra men jag tror inte felet sitter där. Det går inte en dag utan att jag ser våldsamma omkörningar vid möte, heldragna linjer, skymd sikt o.s.v. Bilister visar inte hänsyn, de vill ha hänsyn visad till att de ska fram.
 
Enligt uppgifter på SVT så valde föraren avpersonbilen att köra om de tre hästekipagen som var framför henne och frontalkrockade då med timmerbilen. Krocken inträffade jämsides med hästarna. Man kan ju undra hur sikten var och hur fort respektive fordon körde. Oerhört tragisk utgång kan bara tänka mig paniken hos de som körde hästarna när det smällde. :(:( Lyckas inte kopiera in länken nu men man kan gå in på SVT och sen välja lokalt område och jämtland.
 
Senast ändrad:
Enligt uppgifter på SVT så valde föraren avpersonbilen att köra om de tre hästekipagen som var framför henne och frontalkrockade då med timmerbilen. Krocken inträffade jämsides med hästarna. Man kan ju undra hur sikten var och hur fort respektive fordon körde. Oerhört tragisk utgång kan bara tänka mig paniken hos de som körde hästarna när det smällde. :(:( Lyckas inte kopiera in länken nu men man kan gå in på SVT och sen välja lokalt område och jämtland.
Det här känns inte helt ovanligt tyvärr.

Både när man rider, kör häst eller har släp med häst i så upplever jag att folk ska om fort och till varje pris. Att folk kör om trots möte och heldragen linje känns tyvärr inte alls ovanligt.

Även vid kurvor är vanligt upplever jag.
 
Det här känns inte helt ovanligt tyvärr.

Både när man rider, kör häst eller har släp med häst i så upplever jag att folk ska om fort och till varje pris. Att folk kör om trots möte och heldragen linje känns tyvärr inte alls ovanligt.

Även vid kurvor är vanligt upplever jag.

Ja tyvärr känns det så som att folk ska om till varje pris oavsett om det är lämpligt eller lagligt så fort det är någon som kör långsammare framför. Oavsett om det är hästar eller fordon med släp.
 
Det lutar väl åt att beskrovningen stämmer...men om hon skulle köra om 3 bilar med kärror samtidigt, så torde dessa ha legat rätt nära varandra...i lumpen fick man lära sig att hålla rätt avstånd i kolonner, just för att undvika dylikt.
 
Det här känns inte helt ovanligt tyvärr.

Både när man rider, kör häst eller har släp med häst i så upplever jag att folk ska om fort och till varje pris. Att folk kör om trots möte och heldragen linje känns tyvärr inte alls ovanligt.

Även vid kurvor är vanligt upplever jag.

Ja, har varit med om det jag också tyvärr.
 
Och höll med andra ord inte behörigt avstånd mellan sig i kolonen, beviset för det är väl att tre gick åt...om de inte kördes i en rysk trojka...
Ofta körs ekipagen väldigt nära varandra. Så det handlade om kanske 15-20 meter? Som en normal lastbil. Man kör då om när man har fri sikt, inte när man möter en timmerbil. Och hästarna går kanske i 15-20km/h, maximalt. Det tar inte många sekunder att passera ett sånt ekipage. Oerhört onödigt och tragiskt alltihop.
 
Ofta körs ekipagen väldigt nära varandra. Så det handlade om kanske 15-20 meter? Som en normal lastbil. Man kör då om när man har fri sikt, inte när man möter en timmerbil. Och hästarna går kanske i 15-20km/h, maximalt. Det tar inte många sekunder att passera ett sånt ekipage. Oerhört onödigt och tragiskt alltihop.
Att det var onödigt och tragiskt, liksom de flesta olyckor. Men för att lära sig av det tragiska bör man ju ta till sig det kunnande som finns. På den tiden jag arbetade i(lantbrukspraktik) jordbruket i Skåne, körde vi betor till sockerbruket, en rätt långrandig historia. Men vad som inpräntades var, ligg aldrig närmare ett annat traktorekipage än att en långtradare med lätthet kan klämma sig in. Alltså minst 50 meter. Det kunde vara milslånga kolonner med traktorer. Och hastigheten runt 30 km/H. I trafiken är det som i äktenskapet, det är så gott som aldrig enbart den enes fel om det går snett.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Två personbilar kolliderade på väg 23 i Hästveda – och en stund senare skedde en ny olycka med en personbil med hästsläp. Ingen person...
Svar
0
· Visningar
319
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Lokaltidningen Avenyn) Tre personer skadades och en häst sprang lös på E6:an efter att en olycka inträffade i höjd med avfarten till...
Svar
0
· Visningar
676
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp