Två kvinnor omkom i olycka med timmerbil, hästekipage och personbil

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eller så kan bromsklossen längst fram flytta på sig så fort möjlighet ges och släppa fram trafiken bakom, svårare än så är det inte. Såvida det inte är väglaget som gör att det inte går att köra fortare då är det en annan femma.

Grundreglerna i trafiken innebär att du ska: Inte i onödan hindra eller störa. Visa hänsyn till dem som bor eller uppehåller sig på vägen. Iaktta omsorg och varsamhet med hänsyn till omständigheterna.

Fortfarande, du kan önska att andra beter sig annorlunda (hatar själv bromsklossar). MEN det är fortfarande du som är ansvarig för ditt fordon och klarar du inte av ev stress av att ha en kö bakom dig ska du inte köra något fordon. Så enkelt är det.
 
Eller så kan bromsklossen längst fram flytta på sig så fort möjlighet ges och släppa fram trafiken bakom, svårare än så är det inte. Såvida det inte är väglaget som gör att det inte går att köra fortare då är det en annan femma.

Grundreglerna i trafiken innebär att du ska: Inte i onödan hindra eller störa. Visa hänsyn till dem som bor eller uppehåller sig på vägen. Iaktta omsorg och varsamhet med hänsyn till omständigheterna.
Att kalla dom för tråkiga saker är inget positivt direkt eller meningsfullt. Stressa ner så ser du säkerligen också att dom faktiskt inte är ute efter att förstöra din dag och gör sitt bästa.

Som sagt, jag har kört mycket och vistats mycket på alla möjliga vägar och min uppfattning är att dom faktiskt gör sitt bästa för att inte vara ivägen.
 
Se det fetmarkerade i citatet nedan:



Jag tyckte jag var tydlig där med att det var så det kunde vara för andra och att det inte gällde mig, men nu förstår jag att så var inte fallet.

Jag har inte någonstans skrivit att man inte ska visa hänsyn eller riskera andras liv pga att man har bråttom i jobbet.
Det jag förespråkat hela tiden är att visa hänsyn och att det går åt båda håll.
Det var 5 min kvar tills jag var tvungen att cykla till jobbet, man kan inte ha så höga krav på läsförståelsen då :angel:
 
Ja nä, jag känner mig inte egotrippad när jag motionerar eller cyklar på vägen heller. Snarare orolig att någon i bil framför den på ett egotrippat vis som innebär fara för mig som oskyddad trafikant. ( villet jag pratat om tidigare men det missade du säkert bara )

Då är vi olika. Jag känner mig egotrippad när jag medvetet sitter och bromsar in trafiken bakom. Måste jag av nån anledning köra väldigt sakta, går jag ALLTID åt sidan och släpper förbi när möjlighet finns.
 
Dom åker med mig flera gånger/v och har gjort i flera år, så vi känner varandra rätt bra vid det här laget. Du vet faktiskt inte alls min attityd, eftersom du inte ens vet vad jag har skrivit.
Men snälla du, jag ser ju vad du skriver och vad du kallar dom långsamtgående fordonen osv. Det är inte särskilt trevligt sätt du skriver på och jag kan bara anta att det visar din attityd gentemot dom.

Och som sagt igen, folk lär ju märka det den dagen det händer något. Busschaufförer med sådan attityd som du visar här..det är otäckt att sådana faktiskt kör folk och är såpass mycket i trafiken med den lilla förståelsen för andra trafikanter.
 
Att kalla dom för tråkiga saker är inget positivt direkt eller meningsfullt. Stressa ner så ser du säkerligen också att dom faktiskt inte är ute efter att förstöra din dag och gör sitt bästa.
Snacka om att tolka in saker som inte ens är skrivna i texten du svarade på. Jag förstår vad @MissFideli menade med att du hittar på. Jag får känslan att du läser in det du vill se i våra texter för att vi är två yrkesförare om än i två olika branscher. Du vet väl om att det är du som tolkar texten vi skriver och tolkar in saker som inte ens är skrivna?
 
Då är vi olika. Jag känner mig egotrippad när jag medvetet sitter och bromsar in trafiken bakom. Måste jag av nån anledning köra väldigt sakta, går jag ALLTID åt sidan och släpper förbi när möjlighet finns.
Fast det är ju skillnad på att gå in och släppa förbi folk och att bli så stressad att man inte klarar av att tänka klart längre.

Blir man så stressad av det så har man ju ett problem som man bör arbeta med om man ska köra långsamtgående fordon i trafiken.
 
Ja, tydligen. Du kan ju inte ens titta ordentligt på inlägget du svarar på och se vem det var hänvisat till. Jag är för det mesta inte speciellt stressad och har inga planer på att köra ihjäl nån. Inte heller har jag skrivit att det är okej att köra vårdslöst för att hinna med.
Så ja, det är nog dags för dig att gå och snarka nu och återkomma när du är vaken nog att läsa vad det verkligen står. Inte vad du vill att det ska stå.


Oj, ja men det har du ju rätt i. Vilket loser-misstag! Jag är rätt ny på det här med forum och även på telefonen så jag är den första att hävda mig okunnig på den punkten. Jag har även svårt att fatta andra funktioner men det ska jag inte slösa din tid med du blev ju visst jätteupprörd över att jag helt tog fel och trodde att det var mig du skrev till, blev helt uppeldad själv!

Tur att vi kunde reda ut det missförståndet. Ska dubbelkolla bättre nästa gång. Men fick så många notiser på en gång att jag måste förvillat mig helt på sidan! 🤪 så dråpligt!
 
Fast det är ju skillnad på att gå in och släppa förbi folk och att bli så stressad att man inte klarar av att tänka klart längre.

Blir man så stressad av det så har man ju ett problem som man bör arbeta med om man ska köra långsamtgående fordon i trafiken.

Det har jag inte ens kommenterat. Jag har inte kommenterat stress alls vad jag kan komma ihåg, utan vad förseningar kan innebära för yrkestrafiken.
 
Snacka om att tolka in saker som inte ens är skrivna i texten du svarade på. Jag förstår vad @MissFideli menade med att du hittar på. Jag får känslan att du läser in det du vill se i våra texter för att vi är två yrkesförare om än i två olika branscher. Du vet väl om att det är du som tolkar texten vi skriver och tolkar in saker som inte ens är skrivna?
Jag har jobbat som yrkesförare i många år, om det nu är något avgörande. Jag vet väldigt väl hur det funkar att vara yrkeschaufför.
 
Testa att läs det du skriver så kanske du kan förstå. Att kalla dom egotrippade för att dom inte kastar sig åt sidan när du kommer tex, inte särskilt trevligt.

Jag läser, men ser inte det du påstår. Jag ser att jag skrivit att jag tycker dom som inte släpper förbi när möjlighet finns är egotrippade. Att dom ska kasta sig åt sidan när just jag kommer har jag aldrig skrivit. Men det följer ditt mönster, att hitta på lite egna varianter som passar dig.
 
Problemet är väl att vissa är rädda för konstruktiv kritik och överreagerar som svar. Svarta får finns i alla läger. Mycket av problematiken hänger samman med 2 saker
1 Att de flesta bilister inte har vana med hästar i trafiken, inte inser att det handlar om opålitliga djur.
(att många som framför långsamma fordon inte inser problemen detta skapar för övriga trafikanter)
2 Att de som framför hästarna inte inser detta faktum och inte agerar utifrån detta.

Men vad vet du om insikten hos kuskar och ryttare? Som nämnts tidigare så försöker man ju göra saker så säkert som möjligt i trafiken, du är ju bara nöjd om hästar utesluts helt.

För ditt öga ser det kanske inte ut som att kusken agerar , medans det är en helt annan sak att ha tömmarna i handen. Det är kanske inte möjligt att styra av mer från vägen pga diken eller annat, och framförallt kan det vara så att man har svårt att inverka på en häst som drabbats av panik, vilket ju kan undvikas med mer hänsyn visad i trafiken
 
Ska jag tolka det där som att bara för du har varit yrkesförare i många år, så är det okej att tolka in saker som vi ej ens skrivit?
Det börjar kännas som du inte är ute efter en diskussion utan något helt annat.

Men var det inte att hon helt kallt kallade hästrafikanter egotrippade? Bunta ihop alla individer till en grupp med ett negativt epitet? Det är ju inte direkt ett bevis på medkänsla och hänsynsfullhet? Men det kanske är så jargongen är i just yrkesförarbranchen? Låter som att den verkligen behöver fräscha upp sin unkna medtrafikantssyn!
 
Men vad vet du om insikten hos kuskar och ryttare? Som nämnts tidigare så försöker man ju göra saker så säkert som möjligt i trafiken, du är ju bara nöjd om hästar utesluts helt.

För ditt öga ser det kanske inte ut som att kusken agerar , medans det är en helt annan sak att ha tömmarna i handen. Det är kanske inte möjligt att styra av mer från vägen pga diken eller annat, och framförallt kan det vara så att man har svårt att inverka på en häst som drabbats av panik, vilket ju kan undvikas med mer hänsyn visad i trafiken
Det väl just det jag beskrev..de handlar icke kompatibla djur i en oförlåtande trafik
 
Det har jag inte ens kommenterat. Jag har inte kommenterat stress alls vad jag kan komma ihåg, utan vad förseningar kan innebära för yrkestrafiken.

Fast om du sitter och känner dig egotrippad när du kör långsamt pga anledning du inte kan styra över så tyder ju det på en viss nivå av stress. Som om du känner dig otillräcklig och behöver ändra ditt körsätt (snabbare) för att känna dig adekvat igen ( mindre egotrippad)
 
Men var det inte att hon helt kallt kallade hästrafikanter egotrippade? Bunta ihop alla individer till en grupp med ett negativt epitet? Det är ju inte direkt ett bevis på medkänsla och hänsynsfullhet? Men det kanske är så jargongen är i just yrkesförarbranchen? Låter som att den verkligen behöver fräscha upp sin unkna medtrafikantssyn!
Vad har det med att tolka in saker som inte ens är skrivna att göra? Varför detta hackande på yrkesförarna? Är det för att du fick vatten på din kvarn på grund av ett ord som skrevs?
Jag förstår inte din dubbelmoral ärligt talat, det verkar vara okej för dig att klanka ner på en hel yrkeskår, men gud förbjude om någon skriver "egotrippade" om långsamtgående fordon, som inte ens var riktat mot hästtrafikanter utan andra långsamtgående fordon.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Två personbilar kolliderade på väg 23 i Hästveda – och en stund senare skedde en ny olycka med en personbil med hästsläp. Ingen person...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Lokaltidningen Avenyn) Tre personer skadades och en häst sprang lös på E6:an efter att en olycka inträffade i höjd med avfarten till...
Svar
0
· Visningar
676
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp