Två kvinnor omkom i olycka med timmerbil, hästekipage och personbil

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast om du sitter och känner dig egotrippad när du kör långsamt pga anledning du inte kan styra över så tyder ju det på en viss nivå av stress. Som om du känner dig otillräcklig och behöver ändra ditt körsätt (snabbare) för att känna dig adekvat igen ( mindre egotrippad)

Stress ja, farligt stressad absolut inte. För mig är det en win-win situation att kunna gå åt sidan. Jag slipper känna mig ivägen och bilarna bakom slipper ligga och prutta i jättelåg hastighet bakom utan anledning.
 
Vad har det med att tolka in saker som inte ens är skrivna att göra? Varför detta hackande på yrkesförarna? Är det för att du fick vatten på din kvarn på grund av ett ord som skrevs?
Jag förstår inte din dubbelmoral ärligt talat, det verkar vara okej för dig att klanka ner på en hel yrkeskår, men gud förbjude om någon skriver "egotrippade" om långsamtgående fordon, som inte ens var riktat mot hästtrafikanter utan andra långsamtgående fordon.

Det var inte ens riktat till långsamtgående fordon generellt, utan dom som vägrar släppa förbi trots att bra möjligheter funnits. Finns det ingen möjlighet, så finns det ingen möjlighet liksom.
 
Vad har det med att tolka in saker som inte ens är skrivna att göra? Varför detta hackande på yrkesförarna? Är det för att du fick vatten på din kvarn på grund av ett ord som skrevs?
Jag förstår inte din dubbelmoral ärligt talat, det verkar vara okej för dig att klanka ner på en hel yrkeskår, men gud förbjude om någon skriver "egotrippade" om långsamtgående fordon, som inte ens var riktat mot hästtrafikanter utan andra långsamtgående fordon.

Fast vi är ju i en tråd om en olycka med just häst? Men jag ska få bannor för att jag försöker styra tillbala till kärnfrågan? Nåväl, oavsett om det är häst eller andra långsamtgående fordon som framför så tycker jag att om man ska arbeta i trafiken så måste man ju kunna ha en viss inställning till sina MEDtrafikanter. Det heter ju inte MOTtrafikanter men jag tycker att vissa grupper av trafikanter inte visas den hänsyn och respekt som skulle resultera i färre olyckor. That is all.
Om jag sen framstår som att jag hatar yrkesförare så måste jag nog klargöra lite. Jag har svårt för folk som inte visar medmänsklighet eller hänsyn som har egoistiska mål som kommer före värdet av liv tex. Sen om de personerna kör kundvagn eller lastbil är inte vari min värdering ligger, det var någon annan som rättfärdigade aggressiv körning framför 1 minuts försening eller hur det va? Och jag läste väl in (obefogat eller ej) en jävligt sunkig inställning till de trafikanter som kräver en långsammare hastighet för att bibehålla säkerheten. Man får ge och ta i trafiken eller hur? Men att ta liv tycker jag vi kan försöka undvika
 
Ja och det är ett stort problem att bilister inte får lära sig mer om möte med häst. Där slog du huvudet på spiken! Jag tror att du ska ta de här klagomålen som kan leda till en förbättring av just körkunskapen dit där den hör hemma? Istället för att sitta och spy galla över hästtrafikanter på ett satans hästforum! ?

Det är alltid en risk att vara oskyddad trafikant, som motionär eller cyklist. Sådana olyckor läser man om titt som tätt, för ofta, skulle jag tycka! Hur tror du att man kommer till bukt med just olyckor med bil om inte genom att utbilda de som ska ta körkort, bättre?
Tyvärr verkar det som att även äldre gubbar behöver uppdatera sig om hästar mm i trafiken.
 
Låt säga så här, jag möter hellre 100 tradare än ett hästekipage på en mindre landsväg, för de som håller i kringlan är i de allra flesta fall duktiga och kunniga åkardrängar, kuskarna är alltsom oftast knapp körkortsmogna...

Så du kan bara respektera andra motorfordon?
 
Uppenbarligen har det blivit missförstånd när vissa blandat ihop kärnfrågan med sidospåren.
Det finns väl bara en som har haft åsikter om hästekipagens framförande, troligen det @Korven syftar på.

Ja jag tar åt mig, jag har vid tillfälle blandat ihop andra användare pga sättet de skrev på istället för att dubbelkolla vem som skrev det. Så hinten är tagen. Lycka till i trafiken allihopa och ta hand om er. ( och varandra)
 
Ja jag tar åt mig, jag har vid tillfälle blandat ihop andra användare pga sättet de skrev på istället för att dubbelkolla vem som skrev det. Så hinten är tagen. Lycka till i trafiken allihopa och ta hand om er. ( och varandra)

Ingen hint, bara ett konstaterande. Enda hinten var just till den du svarade på innan min ;)
 
Fast vi är ju i en tråd om en olycka med just häst? Men jag ska få bannor för att jag försöker styra tillbala till kärnfrågan? Nåväl, oavsett om det är häst eller andra långsamtgående fordon som framför så tycker jag att om man ska arbeta i trafiken så måste man ju kunna ha en viss inställning till sina MEDtrafikanter. Det heter ju inte MOTtrafikanter men jag tycker att vissa grupper av trafikanter inte visas den hänsyn och respekt som skulle resultera i färre olyckor. That is all.
Om jag sen framstår som att jag hatar yrkesförare så måste jag nog klargöra lite. Jag har svårt för folk som inte visar medmänsklighet eller hänsyn som har egoistiska mål som kommer före värdet av liv tex. Sen om de personerna kör kundvagn eller lastbil är inte vari min värdering ligger, det var någon annan som rättfärdigade aggressiv körning framför 1 minuts försening eller hur det va? Och jag läste väl in (obefogat eller ej) en jävligt sunkig inställning till de trafikanter som kräver en långsammare hastighet för att bibehålla säkerheten. Man får ge och ta i trafiken eller hur? Men att ta liv tycker jag vi kan försöka undvika
Ja, och en diskussion är levande och rör sig i olika riktningar hela tiden. Den började där men har sedan grenat ut sig, ett så kallat sidospår. Sidospåren uppstår ibland när det inte finns så mycket mer att skriva om på kärnfrågan.

Tro det eller ej men det går att vissa medmänsklighet/hänsyn oavsett vad man tycker om långsamtgående fordon eller andra trafikanter i trafiken. Nej, jag gillar inte heller långsamtgående fordon när jag stöter på dom i jobbet och ja, det finns tyvärr vissa som framför dessa långsamtgående fordon som visar noll respekt/förståelse för trafikköerna de skapar bakom sig.

Jag känner att jag måste klargöra vart jag står i det hela, jag må tycka vissa saker men jag skulle aldrig göra en dum omkörning när jag jobbar. Dels för att jag är både en reklampelare för mitt åkeri samt ett annat företag, vilket skapar dålig reklam om jag gör något dumt och dels för att jag framför ett stort fordon där en olycka kan riskera någons liv. Även när jag framför min personbil gör jag likadant, jag ändrar inte mitt körsätt för att jag byter fordon.

Jag undrar vem är det som skrivit att man ska ta ett liv i trafiken? Jag vet att jag inte gjort det och inte heller syftat på det, ej heller sett någon annan som gjort det heller såvida jag inte missat något.
 
Ja, och en diskussion är levande och rör sig i olika riktningar hela tiden. Den började där men har sedan grenat ut sig, ett så kallat sidospår. Sidospåren uppstår ibland när det inte finns så mycket mer att skriva om på kärnfrågan.

Tro det eller ej men det går att vissa medmänsklighet/hänsyn oavsett vad man tycker om långsamtgående fordon eller andra trafikanter i trafiken. Nej, jag gillar inte heller långsamtgående fordon när jag stöter på dom i jobbet och ja, det finns tyvärr vissa som framför dessa långsamtgående fordon som visar noll respekt/förståelse för trafikköerna de skapar bakom sig.

Jag känner att jag måste klargöra vart jag står i det hela, jag må tycka vissa saker men jag skulle aldrig göra en dum omkörning när jag jobbar. Dels för att jag är både en reklampelare för mitt åkeri samt ett annat företag, vilket skapar dålig reklam om jag gör något dumt och dels för att jag framför ett stort fordon där en olycka kan riskera någons liv. Även när jag framför min personbil gör jag likadant, jag ändrar inte mitt körsätt för att jag byter fordon.

Jag undrar vem är det som skrivit att man ska ta ett liv i trafiken? Jag vet att jag inte gjort det och inte heller syftat på det, ej heller sett någon annan som gjort det heller såvida jag inte missat något.
Ja, och en diskussion är levande och rör sig i olika riktningar hela tiden. Den började där men har sedan grenat ut sig, ett så kallat sidospår. Sidospåren uppstår ibland när det inte finns så mycket mer att skriva om på kärnfrågan.

Tro det eller ej men det går att vissa medmänsklighet/hänsyn oavsett vad man tycker om långsamtgående fordon eller andra trafikanter i trafiken. Nej, jag gillar inte heller långsamtgående fordon när jag stöter på dom i jobbet och ja, det finns tyvärr vissa som framför dessa långsamtgående fordon som visar noll respekt/förståelse för trafikköerna de skapar bakom sig.

Jag känner att jag måste klargöra vart jag står i det hela, jag må tycka vissa saker men jag skulle aldrig göra en dum omkörning när jag jobbar. Dels för att jag är både en reklampelare för mitt åkeri samt ett annat företag, vilket skapar dålig reklam om jag gör något dumt och dels för att jag framför ett stort fordon där en olycka kan riskera någons liv. Även när jag framför min personbil gör jag likadant, jag ändrar inte mitt körsätt för att jag byter fordon.

Jag undrar vem är det som skrivit att man ska ta ett liv i trafiken? Jag vet att jag inte gjort det och inte heller syftat på det, ej heller sett någon annan som gjort det heller såvida jag inte missat något.
Ja, och en diskussion är levande och rör sig i olika riktningar hela tiden. Den började där men har sedan grenat ut sig, ett så kallat sidospår. Sidospåren uppstår ibland när det inte finns så mycket mer att skriva om på kärnfrågan.

Tro det eller ej men det går att vissa medmänsklighet/hänsyn oavsett vad man tycker om långsamtgående fordon eller andra trafikanter i trafiken. Nej, jag gillar inte heller långsamtgående fordon när jag stöter på dom i jobbet och ja, det finns tyvärr vissa som framför dessa långsamtgående fordon som visar noll respekt/förståelse för trafikköerna de skapar bakom sig.

Jag känner att jag måste klargöra vart jag står i det hela, jag må tycka vissa saker men jag skulle aldrig göra en dum omkörning när jag jobbar. Dels för att jag är både en reklampelare för mitt åkeri samt ett annat företag, vilket skapar dålig reklam om jag gör något dumt och dels för att jag framför ett stort fordon där en olycka kan riskera någons liv. Även när jag framför min personbil gör jag likadant, jag ändrar inte mitt körsätt för att jag byter fordon.

Jag undrar vem är det som skrivit att man ska ta ett liv i trafiken? Jag vet att jag inte gjort det och inte heller syftat på det, ej heller sett någon annan som gjort det heller såvida jag inte missat något.
Den enda i tråden som skrivit om att döda en människa är den du svarar o hen riktade det till @MissFideli .
 
Ja, och en diskussion är levande och rör sig i olika riktningar hela tiden. Den började där men har sedan grenat ut sig, ett så kallat sidospår. Sidospåren uppstår ibland när det inte finns så mycket mer att skriva om på kärnfrågan.

Tro det eller ej men det går att vissa medmänsklighet/hänsyn oavsett vad man tycker om långsamtgående fordon eller andra trafikanter i trafiken. Nej, jag gillar inte heller långsamtgående fordon när jag stöter på dom i jobbet och ja, det finns tyvärr vissa som framför dessa långsamtgående fordon som visar noll respekt/förståelse för trafikköerna de skapar bakom sig.

Jag känner att jag måste klargöra vart jag står i det hela, jag må tycka vissa saker men jag skulle aldrig göra en dum omkörning när jag jobbar. Dels för att jag är både en reklampelare för mitt åkeri samt ett annat företag, vilket skapar dålig reklam om jag gör något dumt och dels för att jag framför ett stort fordon där en olycka kan riskera någons liv. Även när jag framför min personbil gör jag likadant, jag ändrar inte mitt körsätt för att jag byter fordon.

Jag undrar vem är det som skrivit att man ska ta ett liv i trafiken? Jag vet att jag inte gjort det och inte heller syftat på det, ej heller sett någon annan som gjort det heller såvida jag inte missat något.

Samma här. Man kan sitta och svära över andra trafikanter hur mycket som helst utan att för dens skull agera på det.
Jag har olika körsätt mellan bil och buss, men det betyder inte att nått av dom är lika med vårdslöst och farligt.
 
Majoriteten hästar funkar alldeles utmärkt i trafik. Följ lagen och visa vanligt sunt förnuft, det är inte mer komplicerat än så. Det finns ingenting som säger att olyckan berodde på att det var just hästar som passerades.
Olyckan berodde på en missbedömning. Det hade säkert kunna hända om tre traktorer med släp kört samma väg och avståndet inte medgett plats att komma emellan.,
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Två personbilar kolliderade på väg 23 i Hästveda – och en stund senare skedde en ny olycka med en personbil med hästsläp. Ingen person...
Svar
0
· Visningar
319
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Lokaltidningen Avenyn) Tre personer skadades och en häst sprang lös på E6:an efter att en olycka inträffade i höjd med avfarten till...
Svar
0
· Visningar
676
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp