Två övningar/pass för mycket?

ano

Trådstartare
Hur tänker ni när ni lägger upp era markarbets/låghinderträningpass?

Skulle ni kunna tänka er att först rida på cavalettibommar som är placerade på varje lång- och kortsida i galopp tills ni får en bra rytm, och därefter hoppa på ett litet kryss längs medellinjen med bestämda punkter för galoppfattning innan hindret och avsaktning efter? Eller blir det för mycket på ett pass?

Hmm, undrar om det går att förstå vad jag menar...:angel:
 
Sv: Två övningar/pass för mycket?

ano skrev:
Hur tänker ni när ni lägger upp era markarbets/låghinderträningpass?

Skulle ni kunna tänka er att först rida på cavalettibommar som är placerade på varje lång- och kortsida i galopp tills ni får en bra rytm, och därefter hoppa på ett litet kryss längs medellinjen med bestämda punkter för galoppfattning innan hindret och avsaktning efter? Eller blir det för mycket på ett pass?

Hmm, undrar om det går att förstå vad jag menar...:angel:

nej det borde nog gå bra.... skritta lite imellan övningarna, när du byter varv osv
 
Sv: Två övningar/pass för mycket?

Det där skulle förmodligen gå in i min uppvärmning. Sen gå vidare och träna på någon serie eller annan övning. Det beror ju på hur långt din häst är utbildad. Tar det 45 minuter att hitta bra rytm, avstånd och få hästen att vänta, bära sig osv som den ska, då kanske det räcker med den övningen, men en lite äldre mer utbildad häst kan det där och behöver kanske mest gå ett par rundor för att kolla av lydnad, balans, gas/broms innan man går vidare i passet med andra övningar. Att skrittpauser, ett lösgörande varv på volten ect ingår förutsätter jag och ser som självklart.
Så tänker jag iallafall!:)
 
Sv: Två övningar/pass för mycket?

Bra tänkt tycker jag!

Jo, vi är ganska nya ihop och hon inte mycket hoppad. Vi körde övningen med cavaletti förra veckan och ena varvet gick jättebra, det andra varvet var lite sämre. :rofl:

Så länge jag inte går vidare med krysset förrän vi går bra på cavalettina, låter det bra?
 
Sv: Två övningar/pass för mycket?

Kanske bygga på med cavaletti, 10meter sen krysset. Då får du en fin hjälp att balansera upp hästen och kan sen träna på rakriktningen och eftergivligheten fram mot krysset. Sätt serien på medellinjen och ta vartannat varv. Det blir lätt "hack i skivan" om man fastnar på en övning bara för att det inte går bra. Gör man vartannat varv så får hästen bra självförtroende under det lätta varvet och man kan "klämma åt" den lite extra på det svåra.
Efter krysset; galoppera rakt fram ca 25m och gör ett avbrott, först ner till trav och så småningom kanske raka vägen ner till halt+ryggning. Kanon för lydnad och smidighet.
 
Sv: Två övningar/pass för mycket?

Låter helt ok tycker jag. Sen beror ju mycket på hur långt passet är i sig och vad hästen har för kondis.

// F :bump:
 
Sv: Två övningar/pass för mycket?

Fridan skrev:
Låter helt ok tycker jag. Sen beror ju mycket på hur långt passet är i sig och vad hästen har för kondis.

// F :bump:

En timme lite drygt blir det nog. Kondis, hehe, hon är gammal galoppör, snarare jag som blir den begränsande faktorn! :banana:
 
Sv: Två övningar/pass för mycket?

Det låter toppen Gamlia! Eftersom hon är en racermaskin... :D
 
Sv: Två övningar/pass för mycket?

Haha, syrran har också en racermaskin, bra att vara inomhus då där det finns stadiga träsargar att ta stöd av vid inbromsningarna:angel: :angel:
 
Sv: Två övningar/pass för mycket?

Det gäller att vara listig när man har med outtröttliga pållar att göra. Tex är det livsfarligt att ge sig in i tankarna; "jag ska bara prova det också" när det går mot slutet av passet. Fastnar man då i en övning är det ju bara att bita ihop tills man får igenom den, men j*vlar va trött man hinner bli. Då är det ganska bra att köra "varannan gång" varianter, för då kan man vila upp sig själv lite under det lätta varvet och sen jobba som en gris i det svåra och orka betydligt längre än vad man hade gjort om man hade tagit en sida i taget:smirk:
 
Sv: Två övningar/pass för mycket?

Du har så rätt så, Gamlia! Älskar ridhusvägar! :bump:

En liten fundering som väcktes, din syster, galopptränar hon något?

Min tanke är att hästen ska få galoppera vid något tillfälle eftersom man måste hålla igen galoppen hela tiden både vid dressyrträning och hoppning (hon har enorma galoppsprång!). Men det finns väl även en risk då att det blir värre?

Läste i Strömsholmsmetoden att det är bra att galoppträna lata hästar för att de får energi, blir det alltså en "negativ" effekt när man redan har ett ånglok då?

Helt underbart vad jag är bra på att förklara! :angel:
 
Sv: Två övningar/pass för mycket?

Hon är ute och pumpar någon gång per månad, och då pass med många tempoväxlingar i galoppen så hon inte tappar lydnad. Han får aldrig springa "autobahn" (läs: fri fart!) Men han kan lätt hålla på och cantra i 25-30 minuter:o och får ju lägga upp tempot rätt högt bitvis! Min mesiga halblodskille har inte en chans att hänga med!!
Det e en stor kille som ska debutera 1,50hoppning i augusti och aldrig tränad för löp, så hon har bara en enorm fördel med hans stora galopp och bra lungor. Hon behöver bara galoppera en lugn tur runt hoppbanan för att vinna omhoppningar.:D
En av tjejerna i stallet har en liten fullblodsdam av kortdistans-modell (kompakt ganska satt med en hel fruktansvärd massa blod:o ) Hon har haft grymma problem med att lugna ner sin. (den har gått några löp) Blir bara tempoväxlingar och avbrott/igångsättningar i minst ett år till:angel: :angel:
 
Sv: Två övningar/pass för mycket?

Oj oj, jo det känner jag igen! Jag har under ett par månader arbetat med att få kontroll på galoppen på långsidorna, på volt är det inga problem. Men så fort det kommer bommar och hinder på raksträcka så kör hon på! Där kommer ditt förslag på kryssövningen in perfekt!:bump:

Hoppar du mycket?
 
Sv: Två övningar/pass för mycket?

nja, ca 2 ggr i veckan kanske, plus 1-2 tävlingar i månaden. Blandar mellan teknikövningar, lydnad, höjd, ect när det är hoppning, rider annars mest markarbete och gärna markarbete ute i naturen.
Har en halvblodsvalack av det bekväma slaget som är 5 år gammal nu, han behöver vara ute i skog och mark mycket för att hålla bjudningen, men behöver samtidigt börja jobba lite ordentligt med hoppningen nu. Rider ibland hästar åt andra ryttare också, bra med lite omväxling.
 
Sv: Två övningar/pass för mycket?

Haha! Det är mycket för mig!

Rider privat 2 ggr/v och på ridskola 1ggn/v. Med bara två pass i veckan tar det tid att komma framåt. Men i sommar blir det tre! Tänkte mig ett dressyrpass, ett markarbete och ett hoppass.

Min fröken är tävlad i dressyr men inte mycket hoppad. Spännande!

Lycka till med träning och tävling! Tack för att du delar med dig! :bow:
 
Sv: Två övningar/pass för mycket?

Tack Själv! Kul att babbla iväg lite ibland;)
Jag har de senaste veckorna fått känslan av att alla inlägg jag gör liksom "dödar diskussionen" för det kommer inget mer efter mig... om du förstår.... Så det va kul att någon för en gångs skull nappade och fortsatte debatten!:bow: :bow:
Lycka till du också!
 
Sv: Två övningar/pass för mycket?

Ha ha! Jag är oxå en tråddödare! Vågar nästan inte skriva längre :smirk: nävars. Ha det gott
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
2 942
Senast: Luff
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 169
Senast: Wonna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Från ridlycka till hopplycka till otillräcklighetskänslor... Tja, nån gång måste ju vågen vända, eller hur?... Kvällens första lektion...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp