Två ponnyer dödade i Danmark – misstänkt vargattack

Kan mycket väl varit varg eftersom det rör sig om shettisar och det är ett vargpar med valpar i området. :(
Tänkte att det ju inte är helt vanligt att varg bara dödar eller skadar utan att fullfölja det och äta upp dom, dom dödar väl sällan för dödandets skull.
 
Tänkte att det ju inte är helt vanligt att varg bara dödar eller skadar utan att fullfölja det och äta upp dom, dom dödar väl sällan för dödandets skull.
Om det är varg kan de blivit störda, det är även två ponnyer som är försvunna enligt en jakttidning men hur tillförlitliga de är kan man ju tvista om.
 
Jag har sett filmen på dom döda ponnysarna och trots att jag har ingen erfarenhet så skulle jag direkt gissa varg. Det saknas rätt mycket av en ponny.
 
Tänkte att det ju inte är helt vanligt att varg bara dödar eller skadar utan att fullfölja det och äta upp dom, dom dödar väl sällan för dödandets skull.
Ena ponnyn finns det inte mycket kvar av.

Nu vet jag inte hur stora eller små hagar ponnyerna gick i men inte möjligt att det triggar jakten som när räv kommer in i hönsgården, ingen dödar för skoj skull men det finns ju inget som är naturligt när ett vilt rovdjur kommer in i en inhägnad med bytesdjur.
 
Tänkte att det ju inte är helt vanligt att varg bara dödar eller skadar utan att fullfölja det och äta upp dom, dom dödar väl sällan för dödandets skull.
Det är extremt vanligt att vargar dödar och dödar när de kommer in i inhägnader, titta på hur det ser ut i en fårhage som fått vargbesök. Att jaga in inhägnad har inget med naturligt beteende att göra och kommer därför inte att resultera i ett naturligt beteende (döda, äta sova).
Vargen beskylls för mycket felaktiga saker men att försöka låtsas som om vargar som jagar i hagar inte är ett gigantiskt problem just på grund av att de dödar långt mer än de behöver är faktiskt att skapa ett problem iom att det skapar en okunskap som leder till motsättningar mellan grupper. Om man slutar hitta på att detta inte sker, och sker rätt ofta, så kanske det skulle finnas en möjlighet att börja tala mellan grupper och få bort/minska stämpeln på vargen som nöjesdödare som sprids i varghatargrupper.
 
Senast ändrad:
Det är extremt vanligt att vargar dödar och dödar när de kommer in i inhägnader, titta på hur det ser ut i en fårhage som fått vargbesök. Att jaga in inhägnad har inget med naturligt beteende att göra och kommer därför inte att resultera i ett naturligt beteende (döda, äta sova).
Vargen beskylls för mycket felaktiga saker men att försöka låtsas som om vargar som jagar i hagar inte är ett gigantiskt problem just på grund av att de dödar långt mer än de behöver är faktiskt att skapa ett problem iom att det skapar en okunskap som leder till motsättningar mellan grupper. Om man slutar hitta på att detta inte sker, och sker rätt ofta, så kanske det skulle finnas en möjlighet att börja tala mellan grupper och få bort/minska stämpeln på vargen som nöjesdödare som sprids i varghatargrupper.
Fast väldigt ofta så har dom ju också kommit fram till att det faktiskt inte är varg alltid som dödat får osv. Inte skrivit att det aldrig sker även om det är extremt sällsynt att hästar drabbas men man ska inte skylla så snabbt på vargen såfort det är något. Att utreda vad det är som dödat innan man uttalar sig skadar inte.
 
Fast väldigt ofta så har dom ju också kommit fram till att det faktiskt inte är varg alltid som dödat får osv. Inte skrivit att det aldrig sker även om det är extremt sällsynt att hästar drabbas men man ska inte skylla så snabbt på vargen såfort det är något. Att utreda vad det är som dödat innan man uttalar sig skadar inte.
Fast nu vred du diskussionen till något jag inte svarat på. Låt bli att lägga ord och åsikter på mig som jag inte gett uttryck för. Det jag svarade på var exakt det här citatet
Tänkte att det ju inte är helt vanligt att varg bara dödar eller skadar utan att fullfölja det och äta upp dom, dom dödar väl sällan för dödandets skull.
Det är du som skrivit det och som du kan se så är inte ett enda ord nämnt där om hundar eller vem som är "skyldig" i just detta fall.
Jag lägger ner diskussionen med dig exakt här och nu för jag är inte intresserad av att fortsätta prata med folk som vrider om det man säger till något som inte ens är nämnt i inläggen
 
Tycker fölen ser stora ut för att vara av rasen Shetlandsponny, någon som vet var tidningen ridsport har fått den infon från? I den danska artikeln hittar jag bara att det är ponny föl men inte vilken ras.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En ponny hittades svårt sargad och död i sin hage på julaftons morgon och ägarna är övertygade om att en varg har varit framme. Här kan...
Svar
17
· Visningar
1 608
Senast: nullo-modo
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 070
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
817
Senast: Bison
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst hittades på onsdagskvällen svårt skadad i en hage i Malmbäck i Nässjö kommun. Hästen var så svårt skadad att den senare fick...
2
Svar
31
· Visningar
3 100
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp