Hundhälsa Två sjuka hundar samtidigt..

Det finns ju Flagyl men dom är extremt snåla med det eller okunniga om att det funkar.
Numera köper jag från Ungern där gardia är vanligt och vettarna vet hur o med vad det ska behandlas.
Flagyl är antibiotika så det finns goda anledningar till att det i Sverige inte skrivs ut hur som helst till alla som vill ha. Att man i vissa länder är väldigt generös med antibiotikaförskrivningen är knappast ett tecken på att de är extra kompetenta.

Flagyl är antibiotika så det finns goda anledningar till att det i Sverige inte skrivs ut hur som helst till alla som vill ha. Att man i vissa länder är väldigt generös med antibiotikaförskrivningen är knappast ett tecken på att de är extra kompetenta.
Vänta nu,var någonstans står det att jag köper antibiotika?
Och Flagyl kan göra hunden frisk så varför inte? Eller tycker du att en förstörd mage på livstid är ok för hunden.?

Speciellt när det står så här på Flagylens användningsområde: Specifikt medel mot anaeroba bakterier och vid trikomonas-, amöba- och giardiainfestation

Det finns ju Flagyl men dom är extremt snåla med det eller okunniga om att det funkar.
Numera köper jag från Ungern där gardia är vanligt och vettarna vet hur o med vad det ska behandlas.
Ja och det är ju tur att de är det. Snåla med att skriva ut antibiotika alltså. Antibiotikaresistens är inget att sträva efter. Behöver man antibiotika så får man det och jag tycker att många veterinärer fortfarande är väl generösa med sina utskrivningar av antibiotika. Samma sak med avmaskningsmedel till hästar.

Och Flagyl kan göra hunden frisk så varför inte? Eller tycker du att en förstörd mage på livstid är ok för hunden.?

Speciellt när det står så här på Flagylens användningsområde: Specifikt medel mot anaeroba bakterier och vid trikomonas-, amöba- och giardiainfestation
Flagyl är antibiotika.

Jag tolkade ditt förra inlägg som att du brukar köpa flagyl från Ungern eftersom det var så svårt att få utskrivet här. Om det inte var så du menade missuppfattade jag dig helt enkelt.

Naturligtvis ska sjuka djur få hjälp, och det finns absolut situationer då antibiotika är befogat. Men resistens är ett växande problem, och det ska bara användas när det verkligen är nödvändigt.

Sandrahorse99

Trådstartare
Uppdaterar er lite.

Hundarna skulle behandlas av vet.s inrådan i 5 dagar nu med Axilur, Assam skulle behandlas
5 dagar med Axilur ihop med Flagyl 7 dagar igen. Samma behandling som tidigare.
Jag har behandlat tidigare som längst 10 dagar trots vet. sa om 5-7dagar (det hjälpte inte Assam m. 10 dagar).

Pratade med en av mina kontaktpersoner ifrån hundens ägare och vi beslutar oss att behandla med Axilur ända fram till hans undersökning för att se om en längre behandling hjälper.
Kommer då att bli Axilur i ca 17dagar.

Han är idag behandlat i nio dagar, vi lämnar in träckprov på tisdag för att se att det redan nu inte skall finnas någon Giardia. Den 23sep blir det ultraljud + blodprov och ännu ett träckprov lämnas då in. Vi får se hur alla provsvar visar sig. Visar det att han inte har Giardia på tisdag och den 23september så kommer vi att skicka in nya träckprover på han och dom andra hundarna den 28sep samt ett par veckor efter det om ingen visar positivt på Giardia.

Jag hoppas verkligen det här ska funka och ge det resultat vi vill ha.. 🙄🐶