Två tävlingsfrågor

M

Miiraa_91

För det första, får man ge hästen godis inne på banan under pågående program? Efter?
Konstig fråga kanske :p Men jag ska ev. tävla en unghäst i vår och den är inriden och tränad med belöning när den gör rätt, typ efter att den töltat eller galopperat i rätt galopp osv, och nu även när den tagit pass. Så då undrar jag om man får göra det.

Och sedan till femgången som jag tävlar med min egen lilla häst, där är det väldigt noga med var man lägger passen för de högre poängen har jag hört folk säga. Men exakt var ska läggning och nedtagning ske? Och vilken gångart efter nedtagning, spelar det någon roll?
 
Sv: Två tävlingsfrågor

Du får inte stanna och ge hästen godis under pågående program.

Efter passen ska du bromsa ner till vilken gångart du vill.
Mitt tips är tölt och sen ner till skritt. Det viktiga är att det INTE blir korsgalopp för då ryker det poäng direkt.
Läggningen ska ske så hästen går i pass när hörnet övergår till långsida, alltså där det är rakt. Nedtagningen sker när du kommer fram till hörnet så hästen inte går i pass genom det.
 
Sv: Två tävlingsfrågor

Ok, men säg att jag rider femgång (nu är det väl inte aktuellt förrän tidigast i sommar, men ändå), inget godis då heller efter en passläggning? Under tiden den/de jag rider med gör sina försök alltså.

Att passläggningen ska vara "i slutet av svängen" vet jag, men jag har både hört av andra som tävlar och läst (kanske rentav bland annat här på buke?) att det är ett ställe som är bättre än de andra, kommer inte ihåg hur det var. Men ett väldigt exakt ställe alltså.

Och vilken gångart man tar ner hästen i spelar alltså ingen roll poängmässigt?
 
Sv: Två tävlingsfrågor

Jag tävlar femgång med två av mina hästar.
Det finns inte ett EXAKT ställe där du ska lägga hästen i pass, det som däremot är viktigt är att du tränat passläggningar på ovalbanan innan. Alla hästar behöver olika lång tid att hitta passen o.s.v. Det är en träningsfråga både för dig och hästen du rider.
Jag har tävlat femgång sen våren 2005, jag har fortfarande inte lärt mig den riktiga tekniken .. Så det tar tid och massvis med träning !

Poängmässigt spelar det ingen roll så länge det inte är korsgalopp som Nílehestur skrev här ovan.
Däremot ska det se lätt och harmoniskt ut.
 
Sv: Två tävlingsfrågor

Lite OT, men varför använder du godis som en belöning vid ridning :crazy:? Hästar lär väl sig knappast pga att den får godis? Det är absolut inte den bästa belöningen :crazy:?
 
Sv: Två tävlingsfrågor

Lite OT, men varför använder du godis som en belöning vid ridning :crazy:? Hästar lär väl sig knappast pga att den får godis? Det är absolut inte den bästa belöningen :crazy:?


Nu håller jag inte på med islandshästar, men tycker också att det låter lite skumt att belöna hästen med godis vid ridning. :angel:
 
Sv: Två tävlingsfrågor

Ursäkta, men de är väl inte så smart att ge godis vid ridning? Hästen har bett i munnen. eller din kanske går på bettlöst?=D
 
Sv: Två tävlingsfrågor

Varför skulle man inte få ge godis bara för att hästen har bett i munnen ?
 
Sv: Två tävlingsfrågor

Fast ska man tävla bör väl ändå hästen vara mogen nog att kunna lyssna på en UTAN att "muta"/"belöna" den med godis :crazy:?

Jag skulle kunna använda godis som belöning vid trick och sånt, men inte vid ridning och "vanlig" markarbete. Höll på med sånt ett tag innan, men fick förklarat för mig att det inte var någon bra belöning. Eller rättare sagt - det finns bättre.
 
Sv: Två tävlingsfrågor

det är ett alldeles utmärkt sätt att belöna hästen på!! särskillt en unghäst, jag jobbar mycket så med min häst. det gör henne väldigt positiv till att göra rätt, och sen när den har lärt sig använder jag mig mer och mer av eftergift och mindre godis. tex ia lindholm har skrivit i islandshästen att det är ett väldigt bra sätt att belöna hästen, men att man bara har 5 sek på sig att belöna, så den vet vad den gjorde rätt. gå via magen till hästens hjärta, precis som på mannen..;)
 
Sv: Två tävlingsfrågor

Ok, så huvudsaken är att passen är på plats innan man är "på" raksträckan liksom?
Inga problem med min häst då, hon tar numera passen direkt, alltid :) *peppar peppar ta i trä*
 
Sv: Två tävlingsfrågor

Nu är det inte min häst och inte jag som bestämmer över utbildningen av den, och varför ägaren och tränaren bestämt att hästen ska få belöning i form av godis kan bara de svara på.
Men jag ser inte vad som skulle vara så fel i det. Och jodå, de lär sig visst mha godis. Hon har börjat fatta vad bra det är att gå i lite högre tempo (läs mellantempo) i tölten när ryttaren ber om det tex ;)
 
Sv: Två tävlingsfrågor

Väldigt OT men jag måste bara fråga.
Du kan tänka dig använda godis vid trickinlärning, men inte vid ridning? Det verkar en aning okonsekvent.
 
Sv: Två tävlingsfrågor

Nu var det inte mig du frågade, men jag reagerade också på att du belönar med godis, och kan svara hur jag tänker.

Vid ridning belönar jag med eftergift, inte godis.
 
Sv: Två tävlingsfrågor

Fast som sagt, jag belönar inte min häst med godis heller eftersom hon inte behöver det. Den här hästen är ganska nyligt inriden och ägaren har, tillsammans med sin tränare, bestämt att hästen ska få godis när man tränar på ett nytt moment som fungerat. Det är bara för mig att rätta mig efter det då.
 
Sv: Två tävlingsfrågor

För MIG är trick en "sidan" om grej, så visst lär in på det sättet då. Såvidare hästen klara av det sedan utföra det utan godis. Kan förstå om man använder det vid inridning för halt och sånt också. Men har man kommit så långt så att man ska tävla tycker jag inte man ska behöva använda sig utav godis.

Men vi alla har olika sortes tekniker för att lära in.
 
Sv: Två tävlingsfrågor

Vid ridning belönar jag med eftergift, inte godis.

:bow: Exakt! Det var det jag fick höra något om att godis är inte belöning för hästen, utan en bra ledare som ge efter när hästen har gjort rätt. Nåt sånt var det iallafall.
 
Sv: Två tävlingsfrågor

Nu har jag inte haft någon unghäst, så hur jag skulle göra vet jag inte.
Men jag tycker det skulle kännas viktigare (och känns viktigare med nuvarande häst) att vara konsekvent i all träning, oavsett om den är från marken eller uppsutten.
Fast sen för att gå tillbaka till tråden så undrar jag ju om jag får ge henne godis under programmet, och inte vad alla andra på buke skulle ha gjort om det var deras hästar ;) Nu är hon ju inte ens min, hennes ägare finns nog inte på buke så vi lär aldrig få veta varför hon får godis. Om jag inte ringer och frågar förstås.
 
Sv: Två tävlingsfrågor

Svårt det där tycker jag.
En bra ledare (för hästen alltså, en fyrbent sådan med lurviga öron osv) skulle ju inte be hästen att bära sig samlat i tölten, eller att lägga sig i pass, eller att fatta just vänster galopp osv.
Så riktigt jämförbart tycker jag inte att det är. Vi människor använder ju hästarna som riddjur, vi är inte bara ledare som ledarhästarna.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 419
Senast: Snurrfian
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 695
Senast: Verdandi
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 339
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp