Två tävlingsfrågor

Sv: Två tävlingsfrågor

Svar på första: Nej jag förstå då. Verkade lite konstigt enligt min mening. Så skrev jag OT just för jag undrade. Du verkar redan fått svar på den frågan.

Andra: Klart vi inte är som ledare ledarhästarna. Vi måste vara tydligare just för att vi har inte samma kroppsspråk som hästarna. Ett nej, ska vara ett tydligt nej, ett ja ska vara ett tydligt ja och en belöning ska vara tydlig. Precis som du skriver: Vi ryttare måste vara mer konsekventa än ledarhästarna annars kommer inte hästarna förstå.
 
Sv: Två tävlingsfrågor

Det är inte alls fel att belöna med godis vid ridning, att den har bett i munnen kvittar vilket. Jag använder mig också en del av godis och övergår mer och mer till eftergift när övningen sitter.
Mina hästar får alltid godis efter ett träningspass och alltid när vi tränar från marken, ibland också vid ridning. Jag har inte sett några negativa bieffekter av det hittills.
 
Sv: Två tävlingsfrågor

Fast sen för att gå tillbaka till tråden så undrar jag ju om jag får ge henne godis under programmet,.

Jag vågar inte svära på att det är ok, men jag tror inte att det fungerar annat än i femgång, annars är du ju i rörelse hela tiden och kan inte stanna för att ge hästen godis. (I femgång får man ju en paus medan man väntar på att lägga sin häst i pass om man är flera på banan)

Däremot kan man ju absolut ge hästen en godis när man är klar och lämnat banan.
 
Senast ändrad:
Sv: Två tävlingsfrågor

tycker inte heller det är de minsta fel med godis som belöning vid ridning eller trick. jag belönar min häst med godis när jag tricktränar och löslongerar, men även vid ridning, tex halter m.m... men självklart använder man ju annan form av belöning också.

de flesta som säger att man inte ska ge godis som belöning 'är för att hästen blir tiggig och nafsig. Men man lär hästen att den får godis när den gjort något bra, något man bett om, och den får godisen när jag ger den till hästen, inte tvärtom.. jag lär in allt med eftegift, minsta luilla trick. men jag förstärker med godis, allt blir mkt roligare och mer motiverat med det. heöt klart!
 
Sv: Två tävlingsfrågor

Men att säga att en häst blir bitig för den får godis bör man ändå tänka om hur man ge godiset. Jag ger godis när jag leker med henne, vilket brukar vara på en äng eller något, leker även med henne utan godis. Hon har iallafall förstått att man inte ska bitas.

Likadant klia jag henne, och hon har förstått att hon inte kan börja ställa sig och gnugga med huvudet på mig som om jag vore en stolpe. (Fast jag har accepterat att om jag kliar henne på manken/halsen, så bruka hon börja klia mig på ryggen :o) Troligen handlar det väl om dålig ledarskap kanske?
 
Sv: Två tävlingsfrågor

Fast som sagt, jag belönar inte min häst med godis heller eftersom hon inte behöver det. Den här hästen är ganska nyligt inriden och ägaren har, tillsammans med sin tränare, bestämt att hästen ska få godis när man tränar på ett nytt moment som fungerat. Det är bara för mig att rätta mig efter det då.

Men det blir väl inget nytt moment som på tävlingsplatsen?
Där bör ju alla gångarter sitta där dom skall och den bör vara såpass inriden att den vet vad som gäller?

Det går lite ihop där..

Sen, jag belönar också med godis när jag rider. OCH med eftergiften.. Jag testade det här med godis till Odinn, och nu när han lärt sig att vid rätt saker får han godis så är han också mer villig. Men det är ju inte direkt så att jag sitter och ger godis hela tiden, det skall VERKLIGEN vara rätt tillfälle...

/A
 
Sv: Två tävlingsfrågor

KL

Jag ger aldrig godis direkt ur handen.

Har gjort det och då har min häst bara sett mig som en levande godismaskin. ;)
 
Sv: Två tävlingsfrågor

Varför skulle man inte få ge godis bara för att hästen har bett i munnen ?

Det är svårare för dom att tugga med bett i munnen..
En gång när jag var på en hopptävling så fick man en liten morotsbit till tästen när man kom ut från banan och jag gav den till min häst på en gång. Han satte i halsen och hostade och hostade, jag var livrädd!! Men efter ca 45 minuters av hostning så slutade han att hosta. Så de gav med sig =) Jag startade inte den andra klassen såklart!=D

Så de är därför jag aldrig någonsin ger mina hästar godis vid ridning/bett i munnen. Han kanske satte den i halsen för att han va anfådd eller nått oxå, inte vet jag. Men jag tkr de känns bättre att belöna med eftergift vid ridning ovh godis efter ridningen:idea:
 
Sv: Två tävlingsfrågor

Ursäkta, men de är väl inte så smart att ge godis vid ridning? Hästen har bett i munnen. eller din kanske går på bettlöst?=D

Det är avslappnande för hästen att tugga så varför inte ge godis som belöning vid ridning? Hästen slappnar av och tuggar = positivt. Visst är det svårare att vara snabb och belöna med godis än vad det är att belöna med snabb eftergift men föredrar man det så varför inte?
 
Sv: Två tävlingsfrågor

Och sedan till femgången som jag tävlar med min egen lilla häst, där är det väldigt noga med var man lägger passen för de högre poängen har jag hört folk säga. Men exakt var ska läggning och nedtagning ske? Och vilken gångart efter nedtagning, spelar det någon roll?

Har du Fipo (finns även på nätet) så finns det utritat på en liten karta exakt var man ska lägga för att slippa få poängavdrag. (att läsa guidelines är väldigt användbart ;) )

Där kurva övergår till raksträcka eller något innan det är väl vad man eftersträvar. 7-8 meter efter raksträckans början vill man att hästen ska ligga i pass.
 
Sv: Två tävlingsfrågor

Hur ser ni att en häst är passtaktig i tölten? :)
Jag känner bara, eller hör. xD
 
Sv: Två tävlingsfrågor

När tölten är ren ska frambenet (knäet) var på sin högsta punkt när bakbenet landat. Är den under det är de typ passtaktigt, vad jag fattat det som :idea:.
 
Sv: Två tävlingsfrågor

Det är avslappnande för hästen att tugga så varför inte ge godis som belöning vid ridning? Hästen slappnar av och tuggar = positivt. Visst är det svårare att vara snabb och belöna med godis än vad det är att belöna med snabb eftergift men föredrar man det så varför inte?

Ja, men även om de är positivt så är de ju inge bra för dom att äta med bett i munnen. Om man rider igenom sin häst ordentligt så tuggar dom oxå på bettet. Ja om man vill stanna och ge sin häst godis och därmed tappa kontakten och måste börja om på ruta 1 (gäller inte alla hästar) varje gång så får dom självklart göra så. Det går mkt fortare att ge en eftergift som belöning och så blir dom inte så nafsiga av de. Fast alla hästar blir ju inte nafsiga, men de flesta iaf..
Jag sa bara min erfarenhet. Jag tycker att de är obehagligt eftersom de kan fastna i bettet/halsen. Men alla gör hur dom vill såklart. :)
 
Sv: Två tävlingsfrågor

Alla hästar tuggar inte på bettet. En häst kan jobba rätt och ordentligt utan att tugga på bettet :)
 
Sv: Två tävlingsfrågor

Jag skulle nog bli rätt förvånad som domare om en ryttare plötsligt börjar mata hästen under pågående program :laugh:. Det är inte uttryckligen förbjudet, men kan påverka poängen genom att man bedömer även ryttarens sits o inverkningar i varje gångart, så om ryttaren släpper tyglarna o lutar sig framåt samtidigt som hästen kortar sitt steg o böjer huvudet bakåt för att ta godiset så inverkar det förmodligen på poängen. Inget jag rekommenderar, alltså, men pållen blir nog glad om den får en karamell efter avslutat program :).

Min uppfattning om godis till lite rädda/spända unghästar är att det är ett lysande sätt att få dem att slappna av och snabbare vilja kommunicera med oss. Till andra unghästar kan det vara direkt olämpligt (de som är framfusiga o fräcka från början). Men som vid all djurträning är timingen det viktigaste, inte hur man belönar utan när.

Lycka till!
/J
 
Sv: Två tävlingsfrågor

Ska hästen som är så grön att den behöver belönas med godis efter varje moment, verkligen vara med på tävling?
Och om tävlingen är huvudsakligen social träning, så spelar det väl ingen roll om du bryter mot reglerna ändå???

Tror inte att FIPO tänkt så långt som till att förbjuda godisgivning på ridbanan men det förekommer nog inte inom någon tävlingsform att ryttaren mitt under pågående ritt böjer sig fram och ger hästen godis.
 
Nu är jag väldigt sen på tråden men om någon vänlig själ skulle vilja berätta för mig hur mycket avdrag det ger om passläggningen sker efter markeringen där långsidan börjar i F1. Hittar INGENSTANS.
 
Sker läggningen efter markeringen så blir det 0p för den sträckan (då har du inte visat en hel långsida i pass).
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 272
Senast: Snurrfian
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 705
Senast: Verdandi
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 413
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp