Bukefalos 28 år!

Två tikar tillsammans?

M

moe

Vad är era synpunkter på att ha två tikar tillsammans? Jag vet att det är en del som har en av varje (hane, tik) men finns det någon som har två tikar och hur funkar det isåfall?
 
Sv: Två tikar tillsammans?

Jag har två tikar. En labbe på 9 år och en slyngel lagotto på ett halvår :love: .
Det fungerar utmärkt att ha två tikar. Vid löp (fast numera är labben kastrerad) kan man räkna med vissa....orgier dem emellan.....de brukar rida på varandra osv. men annars har jag inte haft några som helst problem med dem.
Trots åldersskillnaden leker de tillsammans och busar tillsammans.
 
Sv: Två tikar tillsammans?

Har som mest haft fem tikar boende tillsammans. Åldrarna var 9, 7, 5, 1 1/2 år samt 6 månader. Var inga problem alls utan de funkade jätte bra ihop. Tror inte att det brukar vara så mkt problem med tikar, iaf inte inom schnauzer och dvärg schnauzer.
 
Sv: Två tikar tillsammans?

Vi har 5 tikar hemma, från 8 veckor till 6 år gamla och 4 olika raser, och det är så lungt och skönt. Så lungt som man nu kan ha det med 5 glada hundar...... Inga problem iallafall.

Mvh,
Duvan
 
Sv: Två tikar tillsammans?

har 3 tikar hemma + 2 hanar.
tikarna är 8 veckor,10 månader och 4 år
 
Sv: Två tikar tillsammans?

Vi har 2 tikar och 2 hanar hemma. Tikarna fungerar perfekt ihop, iofs är det mor och dotter så det är väl lite fusk, men vi har iaf inga som helst problem och jag skulle inte tveka och skaffa en tik till ihop med dessa två.
 
Sv: Två tikar tillsammans?

Svårt att generalisera. Det har inte bara med ras att göra utan också individ. Våra pudlar har ibland inte gått ihop och det har varit en del otrevliga olyckor där det helt plötsligt bara smällt till. Men mina Labradortejer går ypperligt ihop och de vaktar inte ens ben från varandra. Är den ena sugen på den andres ben så lägger den sig nära och viftar på svansen och tittar dreglande på benet. Den andra ligger antingen kvar och glufsar eller så går hon bara bort!
 
Sv: Två tikar tillsammans?

jag är lite rasistisk;) så jag har 3 tikar och skulle aldrig överväga att skaffa en hane om det inte var för något mycket speciellt. Tikarna går väl sådär ihop, men skulle aldrig få för sig att rida på varandra eller någon annan sådan handling. De vet hur rangordningen ser ut och följer den, de två äldsta är väldigt tajta, medans den yngsta och den äldsta aldrig kommer så bra överrens. Dock aldrig några bråk.

Har bara ston också, får kanske börja kvotera *funderar*

//E
 
Sv: Två tikar tillsammans?

Tippan skrev:
Svårt att generalisera. Det har inte bara med ras att göra utan också individ. Våra pudlar har ibland inte gått ihop och det har varit en del otrevliga olyckor där det helt plötsligt bara smällt till.

Så var det för en familj jag känner som hade två schäfertikar ihop. De fungerade ypperligt i ett par år, sedan plötsligt en dag så blev de osamsför att aldrig riktigt acceptera varandra igen. Smällen resulterade i att båda fick sys på djursjukhuset och att de under efterföljande sju år fick vara helt separerade under löpperioderna.

När de brakade ihop så var den yngsta två år och den äldsta 3,5 år.

Jag tror inte att man kan dra generella slutsatser, men kanske skall man som ägare till två tikar ha det i bakhuvudet att det kan hända att de inte kommer överens. Det finns ingar garantier och det verkar vara mer vanligt förekommande i vissa raser än andra. Vad jag vet så fungerar hanar/hanar och tikar/tikar bättre än andra inom vissa raser.

Vi har haft hane och tik tillsammans under flera år och det fungerade inte alltid smärtfritt. Periodvis gillade inte tiken hanen och kunde vara rent av stygg emot honom. Så, bara frö att de är av olika kön så innebär det inte heller alltid att det skall fungera.
 
Sv: Två tikar tillsammans?

En sak som jag fundera på... Hur ofta är det man har två Rotweilerhanar ihop? Har hört att det är nästintill omöjligt medans andra säger att det har väl ALLA.
 
Sv: Två tikar tillsammans?

Tippan skrev:
En sak som jag fundera på... Hur ofta är det man har två Rotweilerhanar ihop? Har hört att det är nästintill omöjligt medans andra säger att det har väl ALLA.

Kennlar har ju ofta hanar tillsammans och då verkar det ju fungera? Men det kanske beror på hur man håller hundarna?

Jag funderar på om det kan vara så att hanarna fungerar bättre tillsammans om de lever i en miljö där tydligheten om vad som är tillåtet/inte tillåtet är kristallklar?

Men nu spekulerar jag bara. I de fall där jag träffat fungerande rottweilerhanar ihop så har de haft mycket duktiga ägare. (Sven Järverud tex)
 
Senast ändrad:
Sv: Två tikar tillsammans?

Ja jag tror absolut att ägarna också spelar in till viss del. Sen också att en hund som är tillfreds med livet och slipper gå omkring med överskottsenergi har mycket lättare för det. Jag skriver till vis del eftersom att det säkert finns hundar som inte ens fixar det trots det.
 
Sv: Två tikar tillsammans?

Om man ska generalisera ;) så tror jag det är lättare om det skiljer några år mellan tikarna så det inte tjafsas om rangen. Vår lillknas och vår äldre skiljde det 7 år emellan och det var inga problem när de väl gjort upp om att gammal är äldst. Det som egentligen förvånar oss mer är att syrrans cocker som är bästa kompisen skiljer det bara två år mellan henne och lillknas, fast de har å andra sidan busat ihop sedan cockern var valp. Nu efter gamlingens tragiska bortgång har vi en ny liten tikvalp som det är fyra år mellan henne och lillknas. :D
 
Sv: Två tikar tillsammans?

Fast "några" år är för många inte sju år.

Jag tror, som er andra, att det är omöjligt att generalisera. Det är mycket som skall stämma; familjebilden i övrigt, hyfsad rättvisa mellan individerna, rätt mängd aktivitet för varje individ och rätt personligheter och viss tolerans hos hundarna.
 
Sv: Två tikar tillsammans?

Ja självklart! Ålder har stor betydelse! De som rykt ihop hemma har varit födda ungefär under samma år.
 
Sv: Två tikar tillsammans?

Jag har två tikar av helt skilda raser, det är två år mellan dem. Fungerar jättebra, det har aldrig ens varit antydan till något gruff.
 
Sv: Två tikar tillsammans?

Skulle inte vilja ha en valp och en unghund samtidigt.......(ryser :D ).
Här skiljer det 8½ år mellan hundarna, så det är inget större problem med rangen....
 
Sv: Två tikar tillsammans?

Ja, usch, jag hade det för 5 år sedan. hade ne schäfer-pointerkorsning som var 12 månader när min dobermannvalp kom hem. De var bästa vänner, men munhöggs alltid om vem som betsämde och då och då blev det bråk. Dobbisen har flera ärr efter de nandra hundne, men den andra hade intget märke alls efter dobbisen! När dobbisen var 2 år avlivad jag den andra hunden av flera olika orsaker och hade bara dobbisen och en pointer valp då. Pointervalpen skäkstes till en jägare ( ännu en hund jag räddat) och sedan dess har dobbisen vart ensam. Nu blir hon 5 år till sommaren och har fått en ny kompise sedan några månader. En lite nblandrashund på 1 år och 3 månader som jag "räddade" från en bekant. Från början trivdes de bra ihopa, men nu har de precis gjort upp om vem som faktiskt bestämmer. Sedan två veckor har jag också en dobermannvalp på nu 10 veckor. En helt underbara liten krabat som påminner om min vuxna dobermanntik så otroligt mycket!! Dessa två hundarna trivs väldigt bra med varandra, leker alltid, sover bredvid/ på varandra, och valpen får dricka vatten när den vuna gör det och flera andra saker som den vuxna tiken aldrig accepterat att någon annan gjort tidigare!! De är verkligen vänner nu och den vuxna tiken gör ett bra jobb när hon uppfostrar valpen. valpen är också väldigt lyhörd och lyder den äldre ti utan gruff och gnäll.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 051
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
300
Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
2 591
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp