Två upphittade kaniner

J

jappisen

Är det någon som vet vad man kan göra om man hittat två tamkaniner ute? Finns det något likande kattjouren fast till kaniner? Min kompis som har dem just nu har ingen möjlighet att behålla dem.
 
Sv: Två upphittade kaniner

Vart i landet finns du?

Finns en tjej i Järfälla (stockholm) som brukar omplacera kaniner/marsvin. Ska se om jag kan hitta hennes hemsida.
 
Sv: Två upphittade kaniner

Jag finns i Malmö. Tack för hjälpen.
 
Sv: Två upphittade kaniner

Skriv på ifokus sidan "Djurhem" är mitt tips. Utöver att sätta upp lappar då.
 
Sv: Två upphittade kaniner

Sätt upp lappar precis överallt och annonsera i/håll koll på radannonserna i tidningen.
Kanske vet polisen något? De kanske fått in en anmälan? Eller så kanske de vet vart man kan lämna dem så länge?
 
Sv: Två upphittade kaniner

Katthem tar ibland emot kaniner o dyl för omplacering, kolla med dem. Och anmäl till polisen som hittegods! Någon kanske letar efter dem!
 
Sv: Två upphittade kaniner

Eller så är det så att ägarna är på semester och har kaninvakt som kommer och ser till kaninerna då och då och inte har noterat att de inte är i sina burar..
 
Sv: Två upphittade kaniner

Isåfall har ägarna ett par månader på sig att upptäcka det och kolla hos polisen. Polisen får ansvara för inhysning av kaninerna precis som för övrigt hittegods.
 
Sv: Två upphittade kaniner

Det finns djurhem lite överallt, går säkert att hitta på internet. Och hör av dig till polisen och sätt upp lappar som sagt.

Om ingen kan ta emot de kanske det går att annonsera efter privatpersoner som kan fungera som jourhem?
 
Sv: Två upphittade kaniner

Vi kontaktade polisen direkt när vi hittade dem. De vägrade att ta emot dem och bad oss ta hand om dem. Vi stod på oss och sa at ingen utav oss kan ha dem delvis pga allrgi. Vi pratade med polisen i över en timme då de skickade runt oss till olika personer. De kollade i sin dator och det var ingen som efterlyst dem. De sa tillslut att vi kunde lämna in dem på måndag men att de avlivas senare i veckan. Därför hoppas vi hellre kunna hitta ett hem till dem.
 
Sv: Två upphittade kaniner

Säger som Modig_Korn;
Fråga inne på djurhem ifokus.
Där finns även en lista på olika akuthem runtom i landet.
 
Sv: Två upphittade kaniner

Har hört detta förr när djur lämnas in som hittegods att upphittaren uppmanas ta hand om djuret. Det är för dåligt tycker jag, bara för att man hittar ett bortsprunget djur och är snäll och lämnar det till polisen så ska man ta hand om det åt dem. En upphittad väska får man ju inte direkt ta med sig hem för förvaring tills ägaren hör av sig. Polisen borde kunna ordna med inhysning av upphittade djur precis som annat hittegods annars känns det inte som så stor mening att gå till polisen...
 
Sv: Två upphittade kaniner

Har hört detta förr när djur lämnas in som hittegods att upphittaren uppmanas ta hand om djuret. Det är för dåligt tycker jag, bara för att man hittar ett bortsprunget djur och är snäll och lämnar det till polisen så ska man ta hand om det åt dem. En upphittad väska får man ju inte direkt ta med sig hem för förvaring tills ägaren hör av sig. Polisen borde kunna ordna med inhysning av upphittade djur precis som annat hittegods annars känns det inte som så stor mening att gå till polisen...

Det där fick vi erfara igår kväll, när en liten vovve kom gåendes längs gatan.
Pappa ringde polisen och talade tydligt om att både han och jag är allergiker (han mot alla hundar och jag enbart mot långhåriga, som just denna vovve var).
Men vi fick gott behålla den över natten.
Dem orkade tydligen inte åka och hämta den..
Som tur var ringde bara någon timme senare och kom och hämtade hunden.
Annars hade det blivit en jobbig natt, då jag kände av hunden redan efter 10 min..
 
Sv: Två upphittade kaniner

Fast en väska kräver inte massa resurser i omhändertagande heller.
Dock borde det ju gå och hitta en lösning, ja. vissa poliser samarbetar väl med omplaceringsverksamheter, tex hundstallet?
 
Sv: Två upphittade kaniner

passa dig, ge dom inte mat.. för då är dom dina :cool:

det beskedet fick vi då vi gav en katt mat som hade svulit hela vintern, i väntan på att polisen kanske skulle hämta honom..
men då sa dom att han skulle troligen avlivas, så då bestämde vi oss för att hitta ett hem åt honom själv.. hade en tråd tidigare om det..
 
Sv: Två upphittade kaniner

Fast en väska kräver inte massa resurser i omhändertagande heller.
Dock borde det ju gå och hitta en lösning, ja. vissa poliser samarbetar väl med omplaceringsverksamheter, tex hundstallet?

Ja någon slags lösning brukar finnas i alla kommuner där polisen i nödfall kan hyra in upphittade djur. Säger de samma sak om man hittar en ko i trädgården?
 
Sv: Två upphittade kaniner

Vill bara säga att om ni är allergiska och har svårt att ha kaninerna kan jag hjälpa er. Har en kanin själv och har plats till två tillfälliga kaniner också. PMa om ni behöver mig :)

Och så passar jag på att hålla en tumme för att ägarna hör av sig snart!
 
Sv: Två upphittade kaniner

Det kanske beror på var man bor?
I vintras hittade vi en liten hundrackare i snödrivorna som vi tog hem. Ringde polisen, de frågade om vi kunde ha den kvar eller om de skulle ta hand om den, men det gick fint att den stannade (egna hunden tyckte att det var toppen att hitta en liten kompis).
Ägaren ringde efter några timmar och hämtade hunden samma kväll. En trettonårig enögd hanhund (typ tre kg) som rymt från bilen på jakt efter brudar i midvintern...
Nästa dag ringde det titt som tätt på telefonen, men jag svarar sällan på skyddade nummer, så jag lät det bero. Sista samtalet kom runt nio på kvällen och någon från polisen talade in ett meddelande om att de undrade hur det gått med hunden?
Tidigt nästa morgon började det ringa igen och efter ett tag talades ännu ett meddelande in: Hej, det är från polisen, vi undrar hur det gått med hunden...
Då fick jag ringa upp dem och be dem att sluta ringa till mig. Hundägaren hade ju fått mitt namn och telnummer från dem, så det måste ha brustit i kommunikationen någonstans.

För en del år sen drog min ungtik iväg mitt i natten när hon löpte. Efter två timmars letande och väntan ringde jag polisen (ja, jag vet, en smula överdrivet...). Efter fem timmars vakande kom slampan hem (tydligen med oförrättat ärende) och jag glömde bort hela saken.
Men några dagar senare ringde de från polisen och undrade om jag hade hittat min hund.

Och när jag jobbade på ett djurskyddshem fick vi ofta hundar (och annat) som omhändertagits eller hittats och bott en tid på polisens hundstall.

Så ibland kan det ju fungera bra.






Har hört detta förr när djur lämnas in som hittegods att upphittaren uppmanas ta hand om djuret. Det är för dåligt tycker jag, bara för att man hittar ett bortsprunget djur och är snäll och lämnar det till polisen så ska man ta hand om det åt dem. En upphittad väska får man ju inte direkt ta med sig hem för förvaring tills ägaren hör av sig. Polisen borde kunna ordna med inhysning av upphittade djur precis som annat hittegods annars känns det inte som så stor mening att gå till polisen...
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
707
Senast: Blyger
·
Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
526
Senast: vinkelina
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 091
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 514
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp