två valpfrågor

Flixon

Trådstartare
vi är på väg att ta hem valp, och jag har ett par funderingar. första funderingen gäller maten, sambon är hundra procent inställd på RC's rasfoder, men jag vill gärna kika på fler alternativ och tycker ärligt talat att RC är en aning överskattat..! schäfern har ju (tyvärr) anlag för dåliga leder och problem med matsmältning, vilket kan vara en anledning till någon slags special-kost anpassad för just schäfer. förra schäfern åt RC rasfoder som valp/unghund (och fick ändå som enda hund i kullen c-höft med pålagringar redan vid 2 års ålder...), sen PP lax&ris och sist Halla aktiv. pointertiken äter i princip vad som helst utan minsta problem och äter nu Halla aktiv, fungerar toppen för hennes del. vad tror ni hade varit ett lämpligt foder? aktiv är väl inte det bästa för en växande hund förstås, halla har ju en juniorvariant som jag inte tittat så noga på än.

andra frågan gäller nyår, då vi tar hem valpen julveckan. pointertiken är väldigt skotträdd, även om det blev bättre då den förra schäfern var otroligt skottsäker. hennes "inomhusbeteende" är att lägga sig mellan soffan och soffbordet, med huvudet under soffbordet. där är hon nu relativt lugn, något som var otänkbart för 2 år sen.. men så fort vi går ut, och detta gäller ju i princip 2 veckor innan nyår och en vecka efter, så kryper hon längs vägen och vänder hem vid första chans. smäller inget ute går det OK och hon kan göra sina behov, men på nyårsafton kissade hon inte på 14 timmar... lugnande hjälper inte nämnvärt, hon är ju fortfarande lugn inomhus men blir ändå rädd ute. hon är rätt introvärt i sin rädsla. detta beteende vill vi så klart inte föra vidare till en lättpåverkad valp! sambon jobbar dessutom nyårsnatten, vilket innebär att han kommer ha bilen så jag har svårt att åka iväg nånstans. hur ska vi lösa detta?
 
Sv: två valpfrågor

Om man köper valpen hos en van uppfödare så bör man följa uppfödarens rekommendationer angående foder.

Om jag hade varit som du så hade jag försökt lämna in tiken på ett hundpensionat där man inte skjuter raketer i närheten. Man kan ringa runt och fråga. Alternativet är att lämna henne till någon som bor ensligt på landet eller i skogen. Om inte det går att fixa så rasta dem inte tillsammans åtminstone.
 
Sv: två valpfrågor

Se till att inte ha den äldre hunden tillsamman med den lilla valpen när det finns risk för raketer/smällar.

Min ena var liten när det var julskyltning här och då har de även fyrverkeri. Har hundar som är skott/raketrädda och de som totalt ignorerar. Den lilla fick följa med och satt i famnen hela tiden och kliades lite i nacken under tiden. Det smällde ju ganska ordentligt och hon darrade ganska mycket i början, men efter 10 minuter började hon slappna av. Jag ändrade inte mitt beteende mot henne öht under hela tiden detta pågick.
När crecsendot kom så ryckte hon till men slappnade av ganska snabbt igen, hon var sedan hel oberörd av smällandet runt nyår :D

Vad gäller foder så använd det som uppfödaren använder i början och fasa sedan in på det ni vill ha och se hur hundens mage reagerar.

Jag kan byta och prova ganska friskt och vinner/får foderprover så åker det ner i matskålen till hundarna i upp till 50% av fodermängden, bör väl påpekas att ingen av mina hundar är av den sorten som är känsliga i magen. Det jag går efter är hur det ser ut när det kommer ut, har ju ganska lurviga hundar och vill därmed ha ganska fast avföring för att slippa bada bakdelen stup i kvarten :crazy:
 
Sv: två valpfrågor

Jag tror definitivt inte att RC gett eran hund så dåliga höfter. Visst har utfodringen ett finger med i spelet men genetiken spelar en betydligt större faktor i det hela. Även motion kan ha påverkat, men det är också en liten variabel. Min schäferkorsning växte upp halva sin valptid med RC och är idag inte röntgad men däremot frisk (till synes) och har hittills (2,5 år) aldrig uppvisat problem trots intensiv träning i vissa perioder. Resten av livet har hon fått Pedigree så om fodret har sådan stor påverkan så skulle min hund vara död nu ;)

Men känner ni er inte bekväma med RC så ta ett annat foder, finns en hel uppsjö av bra foder i butiken!

Orijen är ett exempel som min brors hund äter, inget spannmål, mycket kött. Smakligt, behövs mindre fodermängder av eftersom det är högt i fett och protein. Hundarna bajsar mindre och tar tillvara på mer av fodret.

Ekanuba har också en uppsjö av foder, min mors hund har levt på det hela sitt liv och är över 7år gammal och frisk.

Standardt finns också, som flera i forumet pratar gott om.

Jag tror att ni ska främst titta på:
  • vad tycker min hund är gott?
  • vad har jag råd med?
  • hur mycket måste jag fodra för att hunden ska få sitt? (ju mer spannmål, ju mer mat ska hunden äta. Vissa hundar orkar inte korka i sig alltför stora mängder)

Resterande är mest en smaksak mellan ägare- vilket foder man lättast får tag i, vad som funkar för min respektive hund o.s.v.
 
Sv: två valpfrågor

försöker svara alla..

dpmatte - att lämna iväg henne i tre veckor känns inte riktigt hållbart, dessutom är hon inte helt rolig att ha och göra med när hon inte är någonstans där hon känner sig trygg och är van att vara. hon är helt enkelt en rätt känslig tjej, speciellt med tanke på hennes bakgrund som gatuhund...

kamomilla - jo min tanke är också att försöka ha dem åtskilda, men i en tvåa blir det svårt. dessutom behöver tiken oss för tryggheten, och valpen vill vi ju inte stänga in i sovrummet. jag ska försöka muta en vän att vara här på nyårsafton så vi kan rasta hundarna separat utan att behöva lämna någon hemma ensam, får se hur lätt det blir :grin:
ang maten så vet jag ju inte riktigt vad vi vill ha... förra valpen (från samma uppfödare) hade med sig RC och den andra hunden vi haft därifrån (5åring) åt PP.

Belethien - tror såklart inte att det är RC's fel att hans höfter blev dåliga, men de påstår sig ju motverka dåliga höfter etc..
 
Sv: två valpfrågor

Belethien - tror såklart inte att det är RC's fel att hans höfter blev dåliga, men de påstår sig ju motverka dåliga höfter etc..

Alltså foder kan inte "motverka" dåliga höfter som jag tror du menar. Hunden kommer alltid att ha den genetiska predispositionen för ex. C-höfter men det kan påverkas av fodret lite grann. D.v.s. din hund kan bli sämre eller bättre av ett foder och motion, men ändå marginellt. Har din hund dåliga höfter från början så kommer dessa höfter att komma fram. Höfterna kan till och med ha blivit sämre med ett annat foder. RC kan lika gärna ha "gjort sitt jobb" men din hund hade så pass dåliga höfter att inget gick att göra något åt det. Förstår du? :)

Man ska ta foderföretagens reklam med massor av saltnypor. Mycket lurendrejeri i det hela oftast och alla foder ska ha sådana fantastiska egenskaper..
 
Sv: två valpfrågor

Rätt att hunden ärver anlagetför att utveckla HD dock inte vilken grad så där rakt av. Sedan diskuteras om i hur stor grad miljön påverkar - det fi nns resultat som säger 40 procent miljöpåverkan men också det som säger upp till 70 procent. Det är kanske inte så viktig vilken grad men miljön har betydelse.

Så till TS - det forskningen är överens om och har varit sedan 70-talet egentligen är att maximal tillväxt inte är det samma som optimal tillväxt. Det innebär att snabb tlllväxt ökar risken för att HD (som också betraktas som en tillväxtrubbning) ska utvecklas hos en hund som har genetiska anlag för HD. En växande hund bör hållas slank och det är ibland lättare med ett foder som inte är så lätt att "överdosera" dvs ett foder som innehåller de näringsämnen som hunden behöver men ändå inte är så koncentrerat utan medger lite mer fodermängd utan att hunden blir tjock.
 
Sv: två valpfrågor

Ang smällarna så hade jag i ditt läge kört sambon till jobbet och sedan haft bilen och åkt iväg med båda hundarna. Vi åker alltid iväg med våra hundar under den värsta tiden.
 
Sv: två valpfrågor

ja det lutar åt att jag gör så, jag ska ju ändå inte ut på några roligheter så det kan ju kvitta om jag får hämta honom halv 7 nästa dag.. :cool:

kl

det här med foder är ju en hel vetenskap... jag vet att inget foder är en mirakelkur, men jag tänker som så att tex en kalcium(?)fattig kost för människor ökar risken för benskörhet, så borde ju olika fodersammansättningar påverka leder o etc i olika riktningar, främst under uppväxtåren. kan inte alla hundar bara vara som vår andra, frisk, tålig och äter allt? :D
att det inte är optimalt att växa fort och/eller vara för tung är jag helt med på.
 

Liknande trådar

M
Övr. Hund Är det någon här dom har erfarenhet av osäka hundar i barnfamiljer ? Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn. Vi har en liten (storlek...
Svar
2
· Visningar
1 916
Senast: koftena
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 073
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp